Lastensuojelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaan vakkari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tukiperhe:
Me olemme lähdössä tähän toimintaan. Siis tukiperheenä. Mikäli vaan sopiva lapsi löytyy. Ja kyllä ajatus on ollut semmoinen, että lapsi viettää meillä päivän / viikonlopun kuussa. Eli se on äidille / vanhemmille sitä hengähdysaikaa. Minä en ainakaan halua kenenkään lapsia viedä! Mutta mielelläni autan, jos näin voin jotain auttaa.

Entäs kun lapsia on useampi?

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana vakkari:
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
tukiperhe ei vie lapsia, vaikutat aika kouluttamattomalta jos näin luulet.

Kiitos. Työskentelen hoitoalalla joten tuskin kovin kouluttamaton olen. Anteeksi jos kaikki eivät ole lastensuojelusta niin perillä. Sinulla taitaa olla henk.kohtaisia kokemuksia vai?

Terveydenhuoltoalan ihmiset eivät todellakaan tiedä lastensuojelusta mitään ja silti joitavat esim. nuorisopsykiatriassa nuoria, jotka myös lastensuojeluasiakkaita.

Kyselivät meiltäkin, että eikö otettaisi sisaruksia. Meillä se ei tilanpuutteen vuoksi ole nyt mahdollista. Enkä halua, että homma kaatuu näin aloittelijalla siihen, että siitä tulee liian raskasta. Mutta siis mun pointti oli se, että sisaruksia suurin osa juuri ottaa =). En tiedä kuinka monta lasta sinulla on, mutta auttaisiko sinua, jos edes osa lapsistasi lähtisi tämmöiseen toimintaan?

ps. älä välitä, vaikka muut haukkuvat (kun sanoivat, ettet ole koulutettu ym). uudet asiat varmasti pelottavat alussa! enpä minäkään tiennyt tästä toiminnasta kaikkea ennen kuin aloin ottaa enemmän selvää.

Nyt menee kyllä sivuun, mutta pakko kommentoida tuota vieras (21:53) juttua. Aika monen muunkaan ammatin edustajat eivät tiedä lastensuojelusta tuon taivaallista ja tekevät työtä lastensuojelulasten kanssa. Itseasiassa KAIKKI, jotka ovat tekemisissä lasten kanssa työskentelevät lastensuojelulastenkin kanssa.

Ei lastensuojeluasiakkuus sinällää vaikuta hoidettavuuteen tms. Toki lapsen tilanne vaikuttaa ja hänen kokemuksensa jne jne. Ja uskon että ns.psykiatriassa työskentelevät kuten muutkin hoitoalan ihmiset kyllä ymmärtävät lapsen kokemusten vaikutuksen hänen kasvuunsa ja kehitykseensä...

Kyselivät meiltäkin, että eikö otettaisi sisaruksia. Meillä se ei tilanpuutteen vuoksi ole nyt mahdollista. Enkä halua, että homma kaatuu näin aloittelijalla siihen, että siitä tulee liian raskasta. Mutta siis mun pointti oli se, että sisaruksia suurin osa juuri ottaa =). En tiedä kuinka monta lasta sinulla on, mutta auttaisiko sinua, jos edes osa lapsistasi lähtisi tämmöiseen toimintaan?

ps. älä välitä, vaikka muut haukkuvat (kun sanoivat, ettet ole koulutettu ym). uudet asiat varmasti pelottavat alussa! enpä minäkään tiennyt tästä toiminnasta kaikkea ennen kuin aloin ottaa enemmän selvää.

Ei taida auttaa jos osa lapsista menisi koska omaa aikaa ei ole koskaan. Lapset hyvin eri-ikäisiä. Jos saisi joskus nukkua ja tehdä ihan mitä haluan ja olla puhumatta kenellekkään. Ladata akkuja ilman ketään.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tukiperhettä varmaan niin saisit apua lastenhoitoon, perhetyöntekijä kun ei lapsia hoida, auttaa vain äitiä jos on jotain ongelmia lastenhoidossa tms..

Kyllä hoitaa.
Riippuu kaupungista mitä kaikkea perhetyöntekijän toimenkuvaan kuuluu.
Itse olen yksitysellä puolella ja kyllä lapset hoidetaan niin et äiti saa omaa aikaa.

Mitä ajatuksia sinulla itselläsi on siitä mistä olisi apua? Tätä kannattaa miettiä koska sitä kyllä varmaan kysytään, sitten kertovat mitä on tarjolla.

Miltä tuo tukiperhe kuulostaa sinusa, eka sivulla sain vähän sen käsityksen ette ollut innostunut oikein mistään avusta/tuesta. -Voin olla väärässäkin.

Haluan kyllä kannustaa sinua tarttumaan tarjottuihin tukitoimiin, oikeanlaista ja vahvaa vanhemmuutta osoittaa mielestäni se että uskaltaa myöntää että just nyt en pärjää yksin. Se voi olla vaikea paikka, mutta tuottaa paremman lopputuloksen kun itsekseen sitkitteleminen niin pitkälle, että tilanne kärjistyy johonkin suuntaan. Itse ainakin nostan hattua niille vanhemmille, jotka myöntävät omat heikkoutensa ja ottavat apua vastaan! Se ei ole häpeä vaan silloin ajattelet aidosti lapsiesi parasta!

Varmasti tulee kritiikkiä (ehkä täältäkin), mutta anna sen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, kukaan ei voi toista tulla tuomitsemaan. Elämäntilanteet on niin moninaiset ja vain sinä tiedät mikä teille on parasta!

Hei ap!

Mene luottavaisin mielin keskustelemaan. Tarkoituksenahan on nimenomaan auttaa sinua ja perhettäsi, ei arvostella tai viedä lapsia sinulta!

Huostaanotto tehdään vain hyvin vaikeissa tapauksissa, se on yhteiskunnalle todella kallis operaatio, eikä sellaista tehdä ihan löyhin perustein. Lapsen paras on olla vanhempansa luona.

Ota apu vastaan!!! Maksat itse palkastasi monet eurot veroja, olet oikeutettu käyttämään veroeuroja sosiaalipalveluiden muodossa (eikä se todellakaan tee sinusta sen huonompaa/tyhmempää/laiskempaa ihmistä!! Satut vaan nyt tarvitsemaan palveluita, ja kun niitä kerran on tarjolla, ota!)

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana vakkari:

Ei taida auttaa jos osa lapsista menisi koska omaa aikaa ei ole koskaan. Lapset hyvin eri-ikäisiä. Jos saisi joskus nukkua ja tehdä ihan mitä haluan ja olla puhumatta kenellekkään. Ladata akkuja ilman ketään.

Itse kyllä huomasin lasten ollessa nuorempia, että jos yksikin kolmesta lapsesta oli poissa, niin sillä oli iso vaikutus. Mutta eiköhän useammankin lapsen saa tukiperheeseen. Tuttavaperheen kolme lasta kävivät yhdessä tukiperheessä samanaikaisesti.

Tukiperheestä ei ole itsellä kokemusta, mutta 12-vuotiaallani on tukihenkilö. Poika käy tukihenkilön kanssa tekemässä kaikennäköistä kivaa. Itselle siitä ei ole juurikaan apua, mutta tarkoitus onkin, että lapsi hyötyy siitä eikä äiti (näin siis meidän tapauksessa) .

Kyllä kunnallisellakin puolella perhetyöntekijä hoitaa lapsia, jotta äiti saa levätä. Perhetyöntekijä tukee koko perhettä, mutta lapsi on aina etusijalla. Ja jos äiti saa levätä ja täten voi hyvin, niin eikö lapsetkin silloin voi paremmin?

Mun on pakko nyt jättää palsta ja mennä syömään. Kysele ihmeessä lisää kun menet juttelemaan ja mieti eri vaihtoehtoja! Toivon, että saat asiasi rullaamaan!

http://www.pelastakaalapset.fi/fi/toiminta/lastensuojelutyo

Tsemppiä ja muista, että avun pyytäminen ei ole häpeä. Itse ajattelen näin, että hyvät teot tulevat itselle monin kerroin takaisin. Tämä on yksi syy, miksi haluan auttaa perheitä. Saan toivottavasti uusia ystäviä, saan iloa siitä, että joku saa apua ja ehkä jonain päivänä tarvitsen itse apua ja silloin joku auttaa minua.

lapsia on 4. En oikein tiedä itsekkään millaista apua haluaisin-tarvitsisin. Ehkä häpeän tilannetta ja yritän jaksaa itse. Haluan myös itse elättää lapset joten onneksi hyvä työpaikka jossa viihdyn. Joskus on käynyt mielessä pojille joku "isä hahmo" kun lasten isää lapset eivät kiinnosta.

Hei,

Uskoisin, että selviät melkoisen kevyillä tukitoimilla. Täällä on ehdotettu tukiperhettä, mikä kuulostaa kyllä sun tilanteessa juuri sopivalta vaihtoehdolta. Lisäksi voisit pyytää tukea lasten harrastuksiin (riippuu tietysti lasten iästä), yhteiseen lomaan ja omaankin harrastukseen. Olisi myös kohtuullista, että saisit tietyn määrän kuukaudessa myös lastenhoitopalvelua. Esim. kunta voi ostaa suoraan joltakin palvelun tuottajalta, esim. MLL iltaisin, jotta saisit edes yhden arki-illan itsellesi. Itse ole naina myöntänyt kaikkea tukea reilulla kädellä, koska pihistely tässä vaiheessa ei auta, vaan melko pienillä panostuksilla saadaan tehtyä ennalta ehkäisevää työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöntekijä:
Hei,

Uskoisin, että selviät melkoisen kevyillä tukitoimilla. Täällä on ehdotettu tukiperhettä, mikä kuulostaa kyllä sun tilanteessa juuri sopivalta vaihtoehdolta. Lisäksi voisit pyytää tukea lasten harrastuksiin (riippuu tietysti lasten iästä), yhteiseen lomaan ja omaankin harrastukseen. Olisi myös kohtuullista, että saisit tietyn määrän kuukaudessa myös lastenhoitopalvelua. Esim. kunta voi ostaa suoraan joltakin palvelun tuottajalta, esim. MLL iltaisin, jotta saisit edes yhden arki-illan itsellesi. Itse ole naina myöntänyt kaikkea tukea reilulla kädellä, koska pihistely tässä vaiheessa ei auta, vaan melko pienillä panostuksilla saadaan tehtyä ennalta ehkäisevää työtä.

Kiitos. Katsotaan voivatko tarjota mitään vai tarvitaanko edes mitään.

Yhteistyössä