Lastensuojelun reilu kerho

  • Viestiketjun aloittaja pakkaseukko
  • Ensimmäinen viesti
pakkaseukko
Minua on vaivannut kamala luottamuspula lastensuojelua kohtaan. Alettiin jo uhkailla huostaanotolla, kunnes suostuin viimein vanhemmuuden arviointiin/perhekuntoutukseen kotona. Meille tuli työntekij kotiin, joka oli yhdess palaverissa ollut aikaisemmin mukana. Ensimmäiseksi tämä työntekijä ilmoitti, ettei tiedä miksi on meill, mikä on työn tarkoitus ja tavoitteet. Siinä hän istui ja höpötteli, tarkkaili meitä ja lapsiamme muutaman tunnin, kyseenalaisti sossun toimiakin. Laitoin sossulle palautetta menemään, että mikä avohuollon tukitoimi tämä nyt sitten on, väkisin pakotetaan ottamaan työntekijä, ja sitten työntekijä ei edes tiedä mitään perheestämme eikä työn tarkoituksesta. Sossu vastasi, että kyllä työntekijä tietää taustat ja kaiken.

Kymmenen pisteen kysymys: parantaako tämä luottamusta lastensuojelua kohtaan? Onko kotonamme susi lampaiden vaatteissa vai onko sossu sählännyt?
 
"vieras"
Miksi alunperin lastesuojelu kiinnostui perheestänne? Jos teillä ei ole mitään salattavaa niin mitä pahaa siinä on että joku tsekkaa että teiillä on kaikki hyvin? Mun puolesta saisivat käydä jokaisessa perheessä vierailemassa ja tarkistamassa onko kaikki ok.
 
No ei tuo ainakaan luottamuspulaa paranna ja susihan tuo loppupeleissä kuitenkin on koska sen pitää raportoida kaikki sossuille, mutta voi olla että sossu on myös sählännyt/työntekijä ei ole hirveästi ole viitsinyt papereihin perehtyä..
 
Lastensuojelu tuli mukaan kuvioihin, kun kävin tk.ssa masennuksen vuoksi, lääkäri ei uskonut kykyihini hoitaa kotia ja lapsia, vaan teki lastensuojeluilmoituksen. Olen kapinallinen ihminen, kun jotain on pakko tehdä, hangoittelen vastaan viime minuuteille asti, se on viallinen luonteenpiirteeni, siksi lastensuojelun kontrolli ja epäluottamus kykyihini olla äiti, on aiheuttanut kismaa, ja olen rehellisesti sanottuna ollut hankala asiakas. Mutta päästimme työntekijän kotiimme, koska salattavaa ei ole. Työntekijä ei ole voinut tutustua papereihin, koska mitään asiakassuunnitelmaa ei ole vielä tehtynä. Mutta sossun mukaan työntekijää on informoitu kyllä.
 
"Kifa"
No jos hän tarkoitti vain sitä että haluaa kuulla sinunkin näkemyksesi siitä, miksi hänet on pyydetty paikalle ja mitä sinä itse toivoisit. Eikä niin että on jo tietävinään toisten antaman informaation perusteella kaiken teidän perheestänne ja tilanteestanne.
 
....
[QUOTE="Kifa";27850009]No jos hän tarkoitti vain sitä että haluaa kuulla sinunkin näkemyksesi siitä, miksi hänet on pyydetty paikalle ja mitä sinä itse toivoisit. Eikä niin että on jo tietävinään toisten antaman informaation perusteella kaiken teidän perheestänne ja tilanteestanne.[/QUOTE]

Mäkin veikkaisin asian olevan näin. Työntekijä nimenomaan halusi kuulla sun suusta, että mitkä asiat teidän perheessä on niitä mihin haluatte/tarvitsette tukea ja millaista apua noin niinkuin muuten kaipaat. Veikkaan, että ei kukaan täysjärkinen työntekijä asiakkaalleen ilmoita, että ei yhtään tiedä missä mennään...
 
"mimmi"
No jo on kumma jos ei äiti saa masennukseen hakea apua ilman että joutuu lastensuojelun asiakkaaksi! Onko se sitten parempi että jää masennus hoitamatta ja lopulta tilanne todellakin on se, ettei jaksa lapsista enää huolehtia. Ihme kyttäystä!
 
[QUOTE="vieras";27850028]Siis menit tk:ssa avautumaan ongelmistasi? Rehellisesti ottaen se ei kannata jos ette halua kotiinne näitä mustia lampaita kyttäämään.[/QUOTE]

Näin tein, ajattelin olevani hyvä äiti kun haen apua ongelmiini, ja että olisin vielä parempi kun hoidan itseni kuntoon. Toisin kävi.

Tämä oli taas vain yksi todiste siitä, ettei ongelmiinsa saa hakea apua, jos ei halua ls.n mustalle listalle, joskus kun olen foorumeilla nähnyt kysymyksen että voiko terveyskeskuksesta hakea apua masennukseen...
 
[QUOTE="mimmi";27850108]No jo on kumma jos ei äiti saa masennukseen hakea apua ilman että joutuu lastensuojelun asiakkaaksi! Onko se sitten parempi että jää masennus hoitamatta ja lopulta tilanne todellakin on se, ettei jaksa lapsista enää huolehtia. Ihme kyttäystä![/QUOTE]

Itselläni jäi nyt masennus hoitamatta, kun sain hoitokontaktin psykiatrian polille, jossa avoimesti kerroin ajatuksistani. Polin työntekijä soitti selkäni takana sossuun ja kertoi mitä olin sanonut, ja sen myötä lastensuojelun huoli kasvoi... Loppui hoitokontakti siihen tahoon sen jälkeen, enkä enää pysty luottamaan mihinkään "avuntarjoajaan" kun kaikilla herää jatkuvasti huoli ja asioista ilmoitellaan sossuun ja taas sossun huoli kasvaa, ja seuraukset ovat sen mukaisia...
 
meilläkin
Lastensuojelu tuli mukaan kuvioihin, kun kävin tk.ssa masennuksen vuoksi, lääkäri ei uskonut kykyihini hoitaa kotia ja lapsia, vaan teki lastensuojeluilmoituksen. Olen kapinallinen ihminen, kun jotain on pakko tehdä, hangoittelen vastaan viime minuuteille asti, se on viallinen luonteenpiirteeni, siksi lastensuojelun kontrolli ja epäluottamus kykyihini olla äiti, on aiheuttanut kismaa, ja olen rehellisesti sanottuna ollut hankala asiakas. Mutta päästimme työntekijän kotiimme, koska salattavaa ei ole. Työntekijä ei ole voinut tutustua papereihin, koska mitään asiakassuunnitelmaa ei ole vielä tehtynä. Mutta sossun mukaan työntekijää on informoitu kyllä.
meilläkin uhattii LS-ilmoituksella jos emme suostu perhetyöntekijään, masennusta minulla taustalla. nyt on tullut uusi neuvolatäti ja hän oli iha että miks hitossa meil on ees se. no thetiin yhteinen suunnitelma joka mielyttää kaikkia osapuolia.
no onneks meille sattu mukava perhetyöntekijä ja meillä kun ei ole mitään salattavaa. en tiedä kuinka kauan aikoo käydä, mutta voin koska vana pistää pelin itse poikki. ikäväähän tuo on kun joku käy kyttää meidän perhettä mutta kyllä tuohon tottuu.
 
Suomessa tämä on ikävä kyllä mennyt ihme kyttäämiseksi. Kaikista helpointa on kun hautoo vaan asioitaan neljänseinän sisällä, älä hae apua mihinkään ja muista että neuvolassa pitää vaan hymyillä ja sanoa että kaikki on aina niin kivasti.
Se että sitten asiat menee siihen että perheenisä tappaa kirveellä perheensä, taitaa olla vaan mukava bonus. Eipä tarvi anää auttaa.
 
[QUOTE="Kifa";27850009]No jos hän tarkoitti vain sitä että haluaa kuulla sinunkin näkemyksesi siitä, miksi hänet on pyydetty paikalle ja mitä sinä itse toivoisit. Eikä niin että on jo tietävinään toisten antaman informaation perusteella kaiken teidän perheestänne ja tilanteestanne.[/QUOTE]

Jos hän olisi halunnut kuulla minun mielipiteeni, hän olisi voinut sanoa, että hän tietää sossun näkemyksen, mutta haluaa kuulla myös mun näkökantani. Ei hänen olisi tavinnut sanoa ettei tiedä mistään mitään.
 
[QUOTE="mimmi";27850140]Ehkä sun vaan pitää olla helppo asiakas ja antaa niiden kytätä aikansa kunnes toteavat ettei mitään ls-tarvetta ole. Niin pääset niistä nopeiten eroon.[/QUOTE]

Tämä on ihan totta, mutta se ei paranna masennustani, johon liittyy ahdistus vahvasti mukaan. Lastensuojelun myötä olen koko ajan hermostunut ja ahdistunut, ja sen myötä käytökseni ei muutu helpon asiakkaan käytökseksi, vaikka sitä kuinka yritän. En ole tahallani ahdistunut, olen yrittänyt sossuille kertoa, että käytökseni johtuu vain kuormittavasta tilanteesta, mutta paniikkikohtaukset lastensuojelun palavereissa ei niin ikään auta asiaa...
 
"mimmi"
Tämä on ihan totta, mutta se ei paranna masennustani, johon liittyy ahdistus vahvasti mukaan. Lastensuojelun myötä olen koko ajan hermostunut ja ahdistunut, ja sen myötä käytökseni ei muutu helpon asiakkaan käytökseksi, vaikka sitä kuinka yritän. En ole tahallani ahdistunut, olen yrittänyt sossuille kertoa, että käytökseni johtuu vain kuormittavasta tilanteesta, mutta paniikkikohtaukset lastensuojelun palavereissa ei niin ikään auta asiaa...
Oliko tämä sossulle lavertelija psykologi, psykiatri vai psyk. sh? Voitko harkita yksityistä terapeuttia ja varmistua vielä että kaikki mitä hänelle puhut, pysyy luottamuksellisena? Apuahan sinun pitää saada ilman pelkoa siitä, että kertomasi kerrotaan eteenpäin!
 
Käytkö töissä? Entä onko sulla mies, vai oletko yh?
Olen ollut työelämässä muutama viikko sitten, tein muutaman viikon sairaslomansijaisuuden, eikä työkyvyssäni ollut mitään vikaa, samoin olen työkykyinen myös kotona, nyt vanhempainvapaan jatkan loppuun kotona, kun mies aloitti työt vuorostaan.

Sossut ovat vain päättäneet etten voi taata lapsille psyykkisesti hyvää vanhemmuutta, ja vihjailevat että vaarannan pian lasten terveen kasvun ja kehityksen...
 
bud
Alkuperäinen kirjoittaja meilläkin;27850148:
meilläkin uhattii LS-ilmoituksella jos emme suostu perhetyöntekijään, masennusta minulla taustalla. nyt on tullut uusi neuvolatäti ja hän oli iha että miks hitossa meil on ees se. no thetiin yhteinen suunnitelma joka mielyttää kaikkia osapuolia.
no onneks meille sattu mukava perhetyöntekijä ja meillä kun ei ole mitään salattavaa. en tiedä kuinka kauan aikoo käydä, mutta voin koska vana pistää pelin itse poikki. ikäväähän tuo on kun joku käy kyttää meidän perhettä mutta kyllä tuohon tottuu.
Mitä tuo kyttäys käytännössä tarkoittaa? Istuuko ne oikeesti sohvalla ja katselee? Miten siinä kukaan voi olla luonnollisesti? Tenttaako ne lapsiakin?
 
[QUOTE="mimmi";27850209]Oliko tämä sossulle lavertelija psykologi, psykiatri vai psyk. sh? Voitko harkita yksityistä terapeuttia ja varmistua vielä että kaikki mitä hänelle puhut, pysyy luottamuksellisena? Apuahan sinun pitää saada ilman pelkoa siitä, että kertomasi kerrotaan eteenpäin![/QUOTE]

Psyk.sh. Aloitti keskustelumme sanomalla, että olemmehan avoimia ja rehellisiä toisillemme... No olin, ja seuraukset olivat tuhoisat. Yksityiselle voisin harkita meneväni, mutta tässä kohtaa tulee raha vastaan. Korvaahan kela osan, mutta kyllä se silti jäisi liian kalliiksi.
 
bud
[QUOTE="mimmi";27850209]Oliko tämä sossulle lavertelija psykologi, psykiatri vai psyk. sh? Voitko harkita yksityistä terapeuttia ja varmistua vielä että kaikki mitä hänelle puhut, pysyy luottamuksellisena? Apuahan sinun pitää saada ilman pelkoa siitä, että kertomasi kerrotaan eteenpäin![/QUOTE]

Kyllä ne yksityisetkin voi sen ilmon tehdä ja niiden kuuluukin, jos kokevat sen aiheelliseksi.
 
homma haiskahtaa
Jaksatko huolehtia kodista? Huudatko lapsillesi? Pystytkö pitämään lapsille sääntöjä ja rajoja; huolehtimaan että käyvät koulussa, nukkuvat riittävästi, eivät vietä kaikkea aikaansa pelikoneilla? Oletko kaikkialla tuommoinen hankala?
 
"Kifa"
No onhan se huolestuttavaa jos saa paniikkikohtauksen palavereissa. Kun pitäisihän vanhemman pystyä asioimaan päiväkodin, koulun, neuvolan jne. kanssa jotta lasten asiat tulevat asianmukaisesti hoidetuksi. Jos kaikissa sosiaalisissa tilanteissa ahdistuu niin pulassa ollaan kyllä, puhumattakaan siitä että lapsille on järkyttävän ahdistavaa seurata tällaista tilannetta vierestä.
 
Mitä tuo kyttäys käytännössä tarkoittaa? Istuuko ne oikeesti sohvalla ja katselee? Miten siinä kukaan voi olla luonnollisesti? Tenttaako ne lapsiakin?
Meillä ainakin täti istui sohvalla kolme tuntia, kyseli ja lässytti. Meillä lapset niin pieniä, ettei heitä voi tentata, mutta lasten ja vanhempien välistä vuorovaikutusta se siinä tutkaili, samalla kun seurasi kun tein kotihommia. Mies sai siis hoitaa etupäässä keskustelut tätyskän kanssa, sattuneesta syystä äiti-ihmisenä minulla oli ruuanlaittoa, pyykkäystä jne. ohjelmassa, niin en voinut kolmea tuntia istua sohvalla puhumassa...

Luulis kyllä että tuossa työssä puutuisi istumalihakset...
 

Yhteistyössä