Lastensuojelun asiakkuus häpeä?! Uskaltaisitko..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anonyymi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anonyymi

Vieras
Moikka!
Mielenkiinnosta haluaisin tietää, että hävettääkö teitä, jotka olette lastensuojelun asiakkaana niin lastensuojelun mukanaan tuoma negatiivinen leima? Ja miten sellaiset perheet, joiden lapset ystävystyy lastensuojeluperheiden lasten/nuorten kanssa, annatteko/uskallatteko sen tapahtua?

Oletko leimautunut jo yhden lastensuojelutapaamisen perusteella?

en mä ainakaan ajattele et meillä olis joku leima otsassa sen takia et ollaan lastensuojelun asiakkaita oltu..ja koska tiedän minkälaisista syistä siellä perheitä käy, en osaa ajatella muitakaan asiakkaita leimautuneiksi.

Toi on kyllä aika hyvä pointti! Mistä saataisiin lisää vahvuutta niille vanhemmille, jotka asiaa sitten häpeävät? Ja antaisitko sinä keppälerttu nyt omien lastesi sitten leikkiä niiden muiden lastensuojeluperheiden lasten kanssa..?

Toi on kyllä aika hyvä pointti! Mistä saataisiin lisää vahvuutta niille vanhemmille, jotka asiaa sitten häpeävät? Ja antaisitko sinä keppälerttu nyt omien lastesi sitten leikkiä niiden muiden lastensuojeluperheiden lasten kanssa..?

lapset saa ihan itse päättää kenen kanssa leikkivät, mä en estä minkään perhetaustan tms takia niitä kavereitaan tapaamasta.
lapset kyllä itse osaavat sitten karsia kavereistaan ne jotka käyttäytyy jotenkin huonosti, eikä se ole mitenkään sit taas lastensuojeluasiakkaiden joukko, jotka tällaisia on.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23733893:
lapset saa ihan itse päättää kenen kanssa leikkivät, mä en estä minkään perhetaustan tms takia niitä kavereitaan tapaamasta.
lapset kyllä itse osaavat sitten karsia kavereistaan ne jotka käyttäytyy jotenkin huonosti, eikä se ole mitenkään sit taas lastensuojeluasiakkaiden joukko, jotka tällaisia on.

Huh, kun itse uskaltaisin ajatella noin!

Huh, kun itse uskaltaisin ajatella noin!

mitä uskaltamista siinä on?

ilmeisesti ihmisillä on sellainen käsitys, et kaikki ls-asiakkaat on rikollisia, narkkareita, alkoholisteja tai väkivaltaisia, ja lapset samanlaisia kuin vanhempansa.

tosiasiassa taitaa olla niin, et ihan normaaleja (mä inhoan sanan normaali käyttöä:xmas:) perheitä, jossa syystä asiat on menneet yhden tai useamman perheenjäsenen kohdalla solmuun.

mun tuntemat ls-asiakkaat on aikalailla samoista syistä olleet asiakkaina, koulukiusattujen perheitä, itseään etsivien teinien perheitä jne

mä olen puhunut kovalla äänellä sekä IRL et täällä näistä asioista, ihan sen takia et mua ärsyttää suuresti se, et koulukiusattu lapseni (jolla siis meinas mielenterveys pettää asian takia ) on monen mielestä luuseri kun ei ole pystynyt peruskoulua loppuun suorittamaan ja on joutunut ls-asiakkaaksi..samaan aikaan nämä kiusaajat on saaneet musertaa monta nuorta mieltä jalkoihinsa, heidän vanhempiensa puuttumatta asiaan, ja he ovat niitä normaaleja nuoria aikuisia tänäpäivänä.

Ei siis ole häpeä, jos asiakkuus jotenkin lähtee kodin ulkopuolelta? Entäs jos asiakkuus syntyykin kodin sisäisten asioiden vuoksi, eikä alkusyynä ole ollut ulkoiset tapahtumat?

tuleeko otsaan leima jos on lastensuojelun asiakas?
ei varmasti kukaan tiedä paitsi pari lähintä suvun jäsentä et perheeme on lastensuojelun avohuollon tukitoimien asiakas.
lapsillamme on tukiperhe ennaltaehkäisevänä toimena olemassa.
olemme normaali työssäkäyvä perhe, lapset hoidossa. mummot tms ei läsnä joten tukiperhe on lapsille se mummola jossa ollaan kerran kuussa 2 yötä. eikä meillä ole mitään isoja ongelmia taustalla.

Ei siis ole häpeä, jos asiakkuus jotenkin lähtee kodin ulkopuolelta? Entäs jos asiakkuus syntyykin kodin sisäisten asioiden vuoksi, eikä alkusyynä ole ollut ulkoiset tapahtumat?

mitä sä haet tällä?
tarkoitat siis juuri niitä alkoholisti tms perheitä?
onko sellaisella perheellä sit merkitystä ovatko he ls-asiakkaita? siis sinulle?
siis ajan takaa sitä, et jos esim naapurissa asuu perhe jossa lapsia laiminlyödään, lapset käyttäytyy huonosti jne niin onko sillä väliä onko ne ls-asiakkaita vai ei?varmastikkaan et sen enempää anna lastesi heidän kanssa olla tekemisissä..
eli edellenkään se ls-asiakkuus ei vaikuta mitään, mun mielestä..
ja "huonosta perheestä" voi tulla vaikka kuinka ihania lapsia, kamalaahan se olisi et niitä lapsia rankaistaisiin siitä ettei vanhemmat osaa olla vanhempia, kieltämällä muita heidän kanssa leikkimästä.

Me ollaan ls-perhe. Alkuun ennaltaehkäisevästi, mutta erään vahingon takia varsinainen. Läheiset asuu muualla, eikä nähdä kuin harvoin. Lapset olleet päivähoidossa jo vuosia. Mulle ja mun omaisille jotka tietää asia on häpeä, mutta sille ei mitään mahda. Onneksi lapsilla on kuitenkin kavereita

Tuttavaperheissä on lastensuojelun asiakkaita kaksi. Toinen perhe siksi, että äiti sairastui synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja isä haki apua. Toine siksi, että perheen isä sairastui syöpään ja kuoli, ja äiti haki apua. Onpas noloa! :o

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23734066:
mitä sä haet tällä?
tarkoitat siis juuri niitä alkoholisti tms perheitä?
onko sellaisella perheellä sit merkitystä ovatko he ls-asiakkaita? siis sinulle?
siis ajan takaa sitä, et jos esim naapurissa asuu perhe jossa lapsia laiminlyödään, lapset käyttäytyy huonosti jne niin onko sillä väliä onko ne ls-asiakkaita vai ei?varmastikkaan et sen enempää anna lastesi heidän kanssa olla tekemisissä..
eli edellenkään se ls-asiakkuus ei vaikuta mitään, mun mielestä..
ja "huonosta perheestä" voi tulla vaikka kuinka ihania lapsia, kamalaahan se olisi et niitä lapsia rankaistaisiin siitä ettei vanhemmat osaa olla vanhempia, kieltämällä muita heidän kanssa leikkimästä.

tarkoitan sitä, että mikä määrittelee sen, onko perhe huono vai hyvä? Onko joku tietty teko, joka tekee perheestä huonon? Alkoholismi? Väkivalta? Entä jos vanhempi vain romahtaa? Huutaa? Missä menee raja? Ja milloin sitä apua pitäisi hakea? Voiko esimerkiksi alkoholistin leima sitten kadota lastensuojelun puututtua peliin? Siis lastensuojelu katsotaan vain positiiviseksi asiaksi?

Mielestänne siis asiakkuuden nolouteen vaikuttaa se, mistä syystä olette, tai joku on asiakkaana? Entä jos on ns. hyväksyttävästä syystä asiakas, mutta muut ei tiedä sitä? Jaksatteko lähteä puolustelemaan vieraille tai muille?

meille ei ole salaisuus että olemme tukitoimien asiakkaita. muttemme yleensäkään huutele perheemme asioita ihan kaikille. Lapsien mummo, minun sisareni + mieheni sisar taitaavat asiasta tietää koska olemme niin paljon tekemisissä. Jos joku kysyy missä lapset ovat jos olemme jossain kahden, emme ala valehtelemaan että esim mummolassa. Voimme todeta "hoidossa" joka on ihan totuudemukainen vastaus

Kirjoitin tuossa aiemmin kahdesta tuttavaperheestä. Olen sitä mieltä, että ei kukaan ole tilivelvollinen ls-asiakkuutensa syystä kenellekään. Toki varmaan pääsee itse helpommalla selittämällä, jos syy on sellainen, joka on sosiaalisesti hyväksyttävä (Siis toisin kuin huumeet, väkivalta tai yleinen elämänhallinnan puute).

Mielestänne siis asiakkuuden nolouteen vaikuttaa se, mistä syystä olette, tai joku on asiakkaana? Entä jos on ns. hyväksyttävästä syystä asiakas, mutta muut ei tiedä sitä? Jaksatteko lähteä puolustelemaan vieraille tai muille?

mä en osaa määritellä mikä tekee perheestä huonon mut sen mä tiedän et ls-asiakkuus sitä ei ainakaan määrittele.

eikä kenenkään tarvitse selitellä muille syitä miksi ovat asiakkaina, jos eivät niin tahdo tehdä.

Pakko kertoa mitä itse ajattelen.. ettei ls-asiakkuus ainakaan meriitti ole. Ei normaali perhe, jossa on raittiit ja terveet isä ja äiti jotka osallistuvat perheen elämään, tarvitse ls-tukea.

Ja voihan sitä aina kysyä 4 lapsen väsyneeltä yh:lta, kuinka tässä näin kävi? Ellei puoliso ole kuollut tms. niin miksi pitää sotkea omat asiat niin että samalla lapset kärsii? Eli kyllä, ls-asiakkuus on pieni miinus mun mielestä eikä näidne perheiden lapset yleensä kovin kauniisti käyttäydy ehjien perheiden vesoihin nähden.

Mut tää on vaan mun huomio ja mielipide, turha ottaa hernettä nenään.

Suurin osa asiakkaista on ihan tavallisia perheitä, jotka vain tarvitsevat tukea johonkin asiaan, joko lyhyen aikaa tai pidemmän aikaa. Ei kaikilla ole toimivaa läheisverkostoa, tai sitten läheisten tuki ei ole se mitä perhe tarvitsee. Se perinteinen käsitys että kaikki ls-asiakkaat ovat juoppoja/narkkareita/väkivaltaisia/psyykkisesti sairaita, ei pidä paikkaansa! Toki niitäkin on, en sitä kiellä, mutta suurin osa ei ole. Monella on joku läheinen ihminen asiakassuunnitelmissa mukana, joten ei se heille ainakaan häpeä ole.

Sitkeässä kuitenkin on käsitys että ls-asiakas tarkoittaa huonoa vanhempaa. Todella monta kertaa vanhemman itse pyytäessä apua hän toistelee että kyllä hän on oikeasti hyvä vanhempi. Se keskustelu pitää ensin käydä läpi, että on hyvää vanhemmuutta tiedostaa omat rajansa ja milloin tarvitsee apua.

Yhteistyössä