lastensuojeluilmoitus..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nimettömänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nimettömänä

Vieras
siis.naapuriin on muuttanut äiti alle kouluikäisen lapsensa kanssa,joku aika sitten. asuvat kahdestaan.joka päivä asunnosta kuuluu selvää karjumista ja lapsen itkua.haukkuu lasta apinaksi ja todella siis karjuu,"mulle on ihan sama mitä teet,mee huoneesees" "älä jaksa vikistä siinä" kaikenlaista,mikä ei kuulosta yhtään mukavalta lapsen kannalta. ei pelkästään toru tai huudahda silloin tällöin.lasta en ole ikinä nähnyt ulkoilemassa vielä.kun menevät autoon,vetää lasta kovaa vauhtia perässään ja paiskoo ovet kiinni.
mieheni kuuli juuri eilen kun oli yksin kotona ja oli hiljaista,että nainen ja lapsi olivat lähdössä liikenteeseen ja lapsi itki eteisessä.(ihan meidän eteisen vieressä) että "äiti,tuo pukeminen sattuu kun puet noin kovaa" tms. en tiedä ovatko muutkin naapurit kuulleet tuon karjumisen.tässä ei tarvitse olla edes kyylä tiwetääkseen tästä asiasta,kun aina ollessaan vessassa,lähtiessään ulos,nukuttaessani omaa lasta,kuulee tuon lämpän meiningin. voinko tehdä tästä ilmoituksen ja miten?

sosiaaliviranomaisille soitto, koska kyseessä ei ole hätätapaus. Jos haluat, voit tehdä ilmoituksen nimettömänä. Kerrot miten asia on, siellä ne sitten ratkaisee että vaatiiko mitään toimenpiteitä vai ei.

Eli siis sinä et tee mitään päätöstä, siksi voit ihan hyvin soittaa ja kertoa huolesi heille. Mielummin soitto liian pienestä kuin ei yhtään soitto vaikka tarvetta olisi.

Soita arkena alueen päivystykseen ja kerro kaikki fakta eli mitä sinä tai miehesi olette kuulleet ja nähneet. Siellä sitten puhelimen toisessa päässä arvioidaan kirjataanko ls-ilmoitus. Vaikka tekisitkin ilmon nimettömänä, muista että se on sisällöltään julkista tietoa perheelle eli a) älä liioittele ja b) sinut voidaan tunnistaa tekstistä riippuen siitä millä tavalla asiat esität.

väsyneenä tulee huudettua ja tehtyä ylilyöntejä (en nyt hyväksy lyömistä tai jatkuvaa huutamista). äiti kyllä kaipaa apua jo tuohon olotilaan. ehkä takana on ero, tyytymättömyys elämän kulkuun tms. Jos ei itse apua osaa hakea niin kaipa tuo olisi hyvä käydä arviomassa

• Tykkää
Reactions: SuzieQ. ja Anatolia
[QUOTE="jaa";27420264]sosiaaliviranomaisille soitto, koska kyseessä ei ole hätätapaus. Jos haluat, voit tehdä ilmoituksen nimettömänä. Kerrot miten asia on, siellä ne sitten ratkaisee että vaatiiko mitään toimenpiteitä vai ei.

Eli siis sinä et tee mitään päätöstä, siksi voit ihan hyvin soittaa ja kertoa huolesi heille. Mielummin soitto liian pienestä kuin ei yhtään soitto vaikka tarvetta olisi.[/QUOTE]

Ihan prikulleen samaa mieltä olen minäkin, kannattaa soittaa.

Jos oikeasti uskot että lapsella ei ole kaikki hyvin, kannattaa tehdä ilmoitus. Mutta ei tuo niin kovin huolestuttavalta kuulostanut. Enemmänki väsyneeltä äidiltä. Oletko miettinyt, jos menisit itse juttelemaan äidille?? itse arvostaisin enemmän sitä.
Tuntuu että nykyään ollaan heti soittamassa sossuun, kun lapselle vähän korotetaan ääntä

joo no mun lapsi on huutanut keskellä kauppaa ai ai ai sattuu sattuu .

ja sitä EI todellakaan sattunut, sillä oli vaan tapa alkaa huutaa noin jos sen joutu ottaa syliin kun ei esim pysynyt kaupan kassajonossa, sylissäpito ei todellakaan sattunut. en tiiä mistä oli keksinyt tuon mutta pari viikkoo sitä kesti.

Minusta aloittajan kertoma äiti kuulostaa väsyneeltä ja ap empatiakyvyttömältä!

kumman luulet auttavan äitiä ja sitä myöten lasta? ls-ilmo ja lisästressi äidille! vai auttava käsi ja olkapää?

Alkuperäinen kirjoittaja nimettömänä;27420232:
siis.naapuriin on muuttanut äiti alle kouluikäisen lapsensa kanssa,joku aika sitten. asuvat kahdestaan.joka päivä asunnosta kuuluu selvää karjumista ja lapsen itkua.haukkuu lasta apinaksi ja todella siis karjuu,"mulle on ihan sama mitä teet,mee huoneesees" "älä jaksa vikistä siinä" kaikenlaista,mikä ei kuulosta yhtään mukavalta lapsen kannalta. ei pelkästään toru tai huudahda silloin tällöin.lasta en ole ikinä nähnyt ulkoilemassa vielä.kun menevät autoon,vetää lasta kovaa vauhtia perässään ja paiskoo ovet kiinni.
mieheni kuuli juuri eilen kun oli yksin kotona ja oli hiljaista,että nainen ja lapsi olivat lähdössä liikenteeseen ja lapsi itki eteisessä.(ihan meidän eteisen vieressä) että "äiti,tuo pukeminen sattuu kun puet noin kovaa" tms. en tiedä ovatko muutkin naapurit kuulleet tuon karjumisen.tässä ei tarvitse olla edes kyylä tiwetääkseen tästä asiasta,kun aina ollessaan vessassa,lähtiessään ulos,nukuttaessani omaa lasta,kuulee tuon lämpän meiningin. voinko tehdä tästä ilmoituksen ja miten?
parempi huutaa kun käydä "kiinni". Itse huudan ja käytän ääntä mutta ei se mi tään auta joten olen hiljaa kun hermostun.... tiedän niitäkin jotka ei huuda ja vie tukka päästä huoneeseen että ei naapurit kuule. huutamista. Äidin. Itse menin jäähylle kun hermostuin ja sanoin että tulen pois kun olet kunnolla.

"Myös muiden kuin ilmoitusvelvollisten osalta perheellä ja lapsella on pääsääntöisesti oikeus tietää, kuka on tehnyt lastensuojeluilmoituksen."

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/#otsikko5

Soita arkena alueen päivystykseen ja kerro kaikki fakta eli mitä sinä tai miehesi olette kuulleet ja nähneet. Siellä sitten puhelimen toisessa päässä arvioidaan kirjataanko ls-ilmoitus. Vaikka tekisitkin ilmon nimettömänä, muista että se on sisällöltään julkista tietoa perheelle eli a) älä liioittele ja b) sinut voidaan tunnistaa tekstistä riippuen siitä millä tavalla asiat esität.

ei se sun ukkos niin puhdas ole! Ei siitä saa kuulla muu kuin poliisi. Löikö en tiiä? Pitäskö tehdä ilmotus? Siltä se ainakin kuulosti ei nää seinät ole niin äänieristettyjä!

niin minulla on oikeus kytätä sinua. Pahoinpitely on pahempi kuin lapselle huuto!

Jis haluat pelata pelaa. Tiedän että moni kerrostaloissa asuvat yksin huoltajat on kyttäyksen alasena ja se luo hermostuneisuutta sille joka on asuu yksin lapsen kanssa. Mitä muut sanooo voinko viedä ulos lapsen....? Te muut teette toisen olon paskaks suomeks sanottuna. Kyttäilyllä!

Se on niin hämärää mikä on normaalia, mikä ei. Minäkin pidän itteeni hyvänä äitinä mutta kyllä minä karjunkin muksuille. Että kuka on se, joka päättää onko raivarit ok? Sitä mie ihmettelen.

ikinä en yleensä kyttäile naapureiden toimintaa.muut naapurit on tässä talossa ne jotka naputtaa pienimmästä asiasta ja on kyyliä...
tuo on vaan kiinnittänyt epämukavaa huomiota. Mutta vitut,minä en ole empatiakyvytön.jos en kiinnittäis tohon mitään huomiota niin sitten ehkä olisin,sitä lasta kohtaan.
se äiti todellakin voi olla väsynyt ja elämäänsä kyllästynyt mutta tarvitsisi varmasti apua eikä sitä itse ehkä saa haettua.en voi mennä ihan tuntemattomana ovikelloa pimputtamaan ja sanomaan että hei anna muksu minulle hoitoon vähäksi aikaa niin saat levätä. mutten myöskään haluais kuulla tuommosta lapsen itkua ja sille karjumista kokoajan. mitä siis tehdä.olen itsekin nuori äiti,ja omassakin kasvatustyylissä on ollut parantamisen varaa kuten kaikilla joskus,mutta ei lasta edes mahdollisen uhmaiän kiukutteluista väsyneenä mun mielestä voi kohdella noin...

ap. teet oikein sitä äitiä kuin lasta kohtaan kun teet sen ls ilmoituksen. ei ne lasta vie vaan antavat apua niin että äiti saa hermonsa takaisin ja elämän takaisin reilaan. Ja kyllä se ilmoitus stressaa kun ei tiedä mitä siitä seuraa mutta heille se voi poikia onnellisen loppuelämän . Kukaan ei auttanut kouvolan äitiä vaikka naapurit kuulivat mitä tapahtuu...

[QUOTE="aloittaja";27421214]ikinä en yleensä kyttäile naapureiden toimintaa.muut naapurit on tässä talossa ne jotka naputtaa pienimmästä asiasta ja on kyyliä...
tuo on vaan kiinnittänyt epämukavaa huomiota. Mutta vitut,minä en ole empatiakyvytön.jos en kiinnittäis tohon mitään huomiota niin sitten ehkä olisin,sitä lasta kohtaan.
se äiti todellakin voi olla väsynyt ja elämäänsä kyllästynyt mutta tarvitsisi varmasti apua eikä sitä itse ehkä saa haettua.en voi mennä ihan tuntemattomana ovikelloa pimputtamaan ja sanomaan että hei anna muksu minulle hoitoon vähäksi aikaa niin saat levätä. mutten myöskään haluais kuulla tuommosta lapsen itkua ja sille karjumista kokoajan. mitä siis tehdä.olen itsekin nuori äiti,ja omassakin kasvatustyylissä on ollut parantamisen varaa kuten kaikilla joskus,mutta ei lasta edes mahdollisen uhmaiän kiukutteluista väsyneenä mun mielestä voi kohdella noin...[/QUOTE]

täällä sanoa mielitpitees vai voitko auttaa? olemalla ystävällinen... en usko että luottaa sinuun!

[QUOTE="aloittaja";27421214]ikinä en yleensä kyttäile naapureiden toimintaa.muut naapurit on tässä talossa ne jotka naputtaa pienimmästä asiasta ja on kyyliä...
se äiti todellakin voi olla väsynyt ja elämäänsä kyllästynyt mutta tarvitsisi varmasti apua eikä sitä itse ehkä saa haettua.en voi mennä ihan tuntemattomana ovikelloa pimputtamaan ja sanomaan että hei anna muksu minulle hoitoon vähäksi aikaa niin saat levätä. mutten myöskään haluais kuulla tuommosta lapsen itkua ja sille karjumista kokoajan. mitä siis tehdä.olen itsekin nuori äiti,ja omassakin kasvatustyylissä on ollut parantamisen varaa kuten kaikilla joskus,mutta ei lasta edes mahdollisen uhmaiän kiukutteluista väsyneenä mun mielestä voi kohdella noin...[/QUOTE]

Älä välitä tosta yhestä huutelijasta jolla on aina otsikot ja paljon huutomerkkejä eikä tekstistä saa paljonkaan selvää. Se on joku avohoitopotilas jolta on lapset viety, siksi se riehuu heti jos joku mainitseekin sossut.

[QUOTE="vieras";27422136]täällä sanoa mielitpitees vai voitko auttaa? olemalla ystävällinen... en usko että luottaa sinuun![/QUOTE]

niin? miksi luottaisi.sanoinkin jo tossa että en mä voi mennä niiden oven taakse ja sanoa että anna lapsi mulle hetkeksi,saat omaa aikaa,tms. miten ventovieras voi tarjoutua auttamaan..?nyt siellä on taas ollut rauhallista,ja aloin itsekin miettiä että mehän kuullaan vaan ne kaikista pahimmat hetket,ei mitään muuta. silti surkeaa sen lapsen kannalta.

kumman luulet auttavan äitiä ja sitä myöten lasta? ls-ilmo ja lisästressi äidille! vai auttava käsi ja olkapää?

Niin, mahtaisiko tuo äiti ilahtua avuliaasta naapurista, joka tarjoaisi auttavaa kättä vai ärsyyntyisikö naapurikyylien puuttumisesta omiin asioihin? Jos on entuudestaankin stressiä, niin voi olla että tuollainen entisestään pahentaisi tilannetta.

Minä en tekisi kuin erittäin painavasta syystä, eikä tuo täytä niitä kriteereitä. Siitä seuraa kuitenkin perheelle paljon huolta ja murhetta, joten minusta se on väärin. Ellei kyse siis ole oikeasti vakavasta asiasta esim. väkivalta.

No ei tuo nyt niin pahalta kuulosta, että lastensuojeluilmoitusta tekisin, mulla on itselläni luonnostaan kova puheääni ja vaikka en tarkoittaisi huutaa, voi se joskus naapuriin kuulua jos vähän kovemmalla äänellä sanoo...toki joskus huudankin, jos ei rauhallinen puhe tehoa. En nyt apinaksi hauku, mutta monesti sanon jos turhista märisee, esim. kun ei saa pelata pleikkaa, märistään sitä 2h, niin kyllä mä siinä vaiheessa huudan että älä märise siinä, iso jätkä. Joskus olen väsynyt, joskus turhautunut, kun ei rauhallinen puhe tehoa, mielummin se äänen korotus kun käsiksi käyminen.

aivan...hyvä kun hain ensin täältä näkökulmaa.asiallisiaKIN vastauksia oli.hetken mielijohteesta tuo ajatus tuli mieleen.niin ärsytti sen lapsen puolesta kun kuuli taas sen muijan karjunnan (ääni oikein särkyi sillä) ja sen jälkeen lapsen itkun. mutta päätettiin miehen kanssa ettei nyt puututa asiaan mitenkään.ja jos kuuluu taas sama meininki jatkuvan yhtä rajuna,voi käydä pimputtamassa ovikelloa ja käskeä rajoittamaan...

[QUOTE="aloittaja";27435485]aivan...hyvä kun hain ensin täältä näkökulmaa.asiallisiaKIN vastauksia oli.hetken mielijohteesta tuo ajatus tuli mieleen.niin ärsytti sen lapsen puolesta kun kuuli taas sen muijan karjunnan (ääni oikein särkyi sillä) ja sen jälkeen lapsen itkun. mutta päätettiin miehen kanssa ettei nyt puututa asiaan mitenkään.ja jos kuuluu taas sama meininki jatkuvan yhtä rajuna,voi käydä pimputtamassa ovikelloa ja käskeä rajoittamaan...[/QUOTE]

Ihan fiksu päätös. Voithan vähän "haistella ilmaa" jatkossa. Ja kyllä mäkin sanoisin törmätessäni että pikkusen voisi olla hiljempaa. Vois vaikka siitä tajuta että ehkä huutaa liikaa.

Yhteistyössä