lastensuojeluilmoitus?

• Viestiketjun aloittaja kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti
kysyn vaan
Voinko tehdä lastensuojeluilmoituksen kun äiti jättää huolehtimatta lasten hygieniasta. puolisoni lapsi tuli meille eilen ja hän valitti että alapää kutiaa, kysyin milloin on viimeksi käynyt suihkussa tai pesulla ja vastaus oli yli viikko sitten... alushousuja ei ollut tuona aikana kertaakaan vaihdettu ja ne olivat aivan ruskeat ja kellertävät.. haju oli sanoin kuvaamaton ja punoitus ja selkeä tulehdus.. äidillä on ongelmia jaksamisen kanssa ollut jo pitkään ja ongelmia mielenterveydessä.. oikeusprosessi on jo meneillään lasten saamiseksi pois.. miten itse toimisitte?

jaa no
Tähän tää maailma on mennyt, että edes noinkaan läheisistä ei itse huolehdita, tai saatika auteta, vaan tehdään heti ilmoitus ja sysätään vastuu yhteiskunnalle.
Kyllä mä itse tossa tilanteessa juttelisin sen äidin kanssa ja ehkä vähän sovittaisiin toisenlaisia järjestelyjä hetkeksi, että lapsi vaikka olisi enemmän teillä.

kysyn vaan
lapsen isä haluaa tehdä ilmoituksen.. lasten äidin kanssa ei voi keskustella mistään.. äiti istuu vaaan tietokoneella eikä aina muista tehdä edes ruokaa.. lastensuojelu käy kyllä jo heillä juurikin äidin jaksamisen vuoksi

minmin
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä aina jos on huoli lapsen hyvinvoinnista. Ei ole mitään muita kriteerejä milloin sen voi tai ei voi tehdä. Lastensuojelun tehtävä on selvittää onko lapsi lastensuojelun tukitoimien tarpeessa, se ei ole ilmoittajan tehtävä.

Asennevamma
Kyllä minusta meillä/niillä , jotka eivät ENSIN ajattele LÄHEISEN ollessa kyseessä MITÄÄN muuta 'ratkaisua' -
tai 'auttamista' kuin ls-ilmoa , olisi syytä katsoa peiliin . Ja hartaasti.
Varsinkin näin ennen joulua.

AP:n tapauksessakin on paljon muita keinoja , jotka siis autatvat lasta oikeasti.
Ottakaa enemmän holta lapsesta , samoin äidille voi isevästi sanoa . Lapselle ostaa viikonpäiväpikkarit yms yms ...
Tosin jos ls-ilmon on tarkoitus nopeuttaa ap:n ja miehensä prosesia saada lapsi itselleen , asia on eri.

Minmin - kyllä jokainen joka ajattelee laillasi - eikä itse auta tai tee mitään - on enemmän kuin tekopyhä. Ja tuo määritelmä milloin kukakin on huolissaan toisten lapsista - voi liittyä ihan mihin vaan - lapsi saa vääränlaisia aamumuroja , tai hiukset on kampaamatta kahtena aamuna - ilmoitus lastensuojeluun , niin käyvät tarkastamassa asian ? Auttavaista ? Kenen hyväksi ?

• Tykkää
Reactions: mamacita_
"tintti"
Ehkäpä se isä voisi olla mies,ja mennä keskustelaam äidin kanssa ihan nokakkain,eikä luimia nurkissa ja tehjdä ilmoituksia.
Aikuiset ihmiset kyllä osaavat keskustella.
Mies voi mennä vaikka joku ilta käymään yksin äidin luona ja yrittää kysellä missä mennään,ja olisiko äiti suostuvainen jos lapsi olisi teillä vähän aikaa,että äiti saa levättyä jne..
Toisaalta jos isä ei ole halukas itse ottamaan vastuuta lapsesta,niin silloin kyllä ymmärrän,että haluaa ilmoituksen tehdä,ja samalla heivata vastuun sossun niskaan.

[QUOTE="tintti";25237941]Ehkäpä se isä voisi olla mies,ja mennä keskustelaam äidin kanssa ihan nokakkain,eikä luimia nurkissa ja tehjdä ilmoituksia.
Aikuiset ihmiset kyllä osaavat keskustella.
Mies voi mennä vaikka joku ilta käymään yksin äidin luona ja yrittää kysellä missä mennään,ja olisiko äiti suostuvainen jos lapsi olisi teillä vähän aikaa,että äiti saa levättyä jne..
Toisaalta jos isä ei ole halukas itse ottamaan vastuuta lapsesta,niin silloin kyllä ymmärrän,että haluaa ilmoituksen tehdä,ja samalla heivata vastuun sossun niskaan.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Kyllä tuntuu oudolta että isä tuollaisessa tilanteessa tekee omasta lapsestaa ilmoituksen mielummin kun ottaa lapsen vaikka luokseen jos näyttää siltä ettei äiti pärjää. Palveleeko se lasta, että ilmoitus tehdään? Asiat luultavasti vaan menevät enemmän solmuun ja äiti loukkaantuu, että olette sen ilmoituksen tehneet ja sitten ollaan taas vielä vaikeammassa pisteessä.

Isä on kyllä nyt avain asemassa tässä! Ja sinäkin ap,joten olkaa aikuisia ja selvittäkää tilanteet, tukekaa toisianne.

kysyn vaan
kun tilanne on se että äidille on apua tarjottu, ei kelpaa.. lapsia on yritetty saada meille useammin ja lapset haluaisivat tulla mutta äiti kieltää.. vähän on paha puuttua.. lapset on kerran otettu jo äidiltä pois kun äiti ei ollut kykenevä huolehtimaan heistä. tämän jälkeen tilanne on ollut niin tulehtunut että on jouduttu hankkimaan lähestymiskielto.. eihän se meistäkään hauskaa ole lastensuojeluilmoitusta tehdä.. mutta kun keinot on aika rajalliset

"vieras"
sinuna tekisin sen ilmotuksen. ei juttelemassa käyminen mitään auta jos äiti on päättänyt ettei teiltä apua halua. ls ilmoitus ja voitte saada lapsen teille asumaan. lapsen hyvinvointi ennen äidin ylpeyttä. tässä maassa on se vika että kukaan ei tee mitään, kaikki vaan hyssyttelee, koska olishan se äidille noloa jos lapset vietäs isälleen :O

• Tykkää
Reactions: Wolt
7-vuotiaalta kysyitte milloin viimeksi käynyt pesulla? Tiedän, että ainakin kaverin lapsi saattaisi vastata "kesäkuussa" ihan vakavana ;) Mutta lääkäriin mars, en nyt ehkä ihan ekana miettis ls-ilmoitusta vaan sitä lasta..

Ja millainen ekaluokkalainen ei käy itse pesulla? :/

Tämä aikakausi taitaa olla se "ilmoitusten ihmemaa"..... Ei mitään koko kylä, tai edes lähisuku kasvattaa/huolehtii.... Jos kys. perhe jo lastensuojelun asiakkaita, luulisi heidänkin jotain huomaavan. Mutta jos epäilee lapsen terveyden/turvallisuuden vaarantuvan, taitaa nykylaki ilmoitusvelvollisuuksineen olla yksiselitteinen. Toisaalta hyvä, toisaalta ei..... Ja asian vierestä kyllä, mutta; palveleeko lastensuojelu AINA lapsen parasta, vai saadaanko sillä kenties jotain muutakin aikaan..... Minä en jostan kumman syystä usko, että tässä uudessa lastensuojelulaissa ajetaan pelkästään lasten etua. Ikävä kyllä. Mutta miettikääpä, kuka muu "hyötyy" jotain tästä "tiukennetusta" ilmoitusvelvollisuudesta.
Ja ettei minua nyt varsin väärin ymmärretä, niin toki lapsen etu ON tärkein. Ja siihen tulee pyrkiä. Mutta ei saa liikaa luottaa ns. valvovaan silmäänkään....

kysyn vaan
On se kumma kun kaikkensa tekee auttaakseen tätä lasten äitiä jolla ongelmia on, mutta apu ei kelpaa ja saa haukut päälle. tässä yritetään nimenomaa ajatella lasten parasta.. sillä asiat oikeesti vois olla toisella tolalla. kyllä tässä on niin paljon äitiä hyysätty joka laitoksesta mutta lapsia ei todella ajatella.. lapsi ei osaa lukea vieläkään ja itkee kun ketään ei kotona auta.. ei tätä kovin pitkään jaksa vaan sivusta seurata kun näkee miten lapsi parka kärsii.. tässä on asioita niin paljon.. mut turhaan mä tänne niitä kerron-. lääkäriin mennään ja ilmoitus tehdään vaikka se teistä jonkun mielestä väärin olisikin

On se kumma kun kaikkensa tekee auttaakseen tätä lasten äitiä jolla ongelmia on, mutta apu ei kelpaa ja saa haukut päälle. tässä yritetään nimenomaa ajatella lasten parasta.. sillä asiat oikeesti vois olla toisella tolalla. kyllä tässä on niin paljon äitiä hyysätty joka laitoksesta mutta lapsia ei todella ajatella.. lapsi ei osaa lukea vieläkään ja itkee kun ketään ei kotona auta.. ei tätä kovin pitkään jaksa vaan sivusta seurata kun näkee miten lapsi parka kärsii.. tässä on asioita niin paljon.. mut turhaan mä tänne niitä kerron-. lääkäriin mennään ja ilmoitus tehdään vaikka se teistä jonkun mielestä väärin olisikin

Eipä mitenkään väärin ole tuo, lääkäriin pitääkin mennä jos esim. tulehdus sen riittämättömän hygienian takia. Ihan yleisemmällä tasolla ainakin itse ylempänä kommentoin sitä, että "koko kylä, tai edes suku, kasvattaa" -periaate on jo sukupuuttoon kuolemassa. Toivon mukaan asiat selkiytyy, ja nimenomaan lapsen parhaaksi.

JONSERED Karhunkantaja
Tuota... En oikein ymmärrä. Miksi lapsen isä ei ehdota äidille, että lapsi voisi olla isänsä luona? Ja jos äiti vastustaa, voi isä keskustella lastenvalvojan kanssa ja saada ehkä vahvistettua toisenlaisen tapaamissopimuksen. Mutta miksi äiti vastustaisi, jos ei jaksa huolehtia itsestään tai lapsestaan?

Ns. normaalit ihmiset eivät tuossa tilanteessa tarvitse virkahenkilöitä tai byrokratiaa, jos ero on selvitetty aikuismaisesti. Uusavuttomuutta tämäkin, ettei yritetä itse selvittää tilannetta puhumalla ja keskustelemalla.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25238147:
Oma 7-vuotiaani vaihtaa pikkarit kaksikin kertaa päivässä, joten sikäli pitäisin outona ettei noin iso vielä hae itse puhtaita jalkaan..
Olet varmaan opettanut huolehtimaan henkilökohtaisesta hygieniasta? Osaisiko huolehtia jos ei olisi opetettu?

kysyn vaan
nimenomaa lastenvalvojan kautta on yritetty alunperin saada lapsia meille asumaan. äiti vastustaa koska lapset kuukuu aina äidille! tapaamisia jne ei kinä oltais kielletty. kyllä on monen monta kertaa ehdotettu että lapsi olisi meillä. mutta kun mitään ei hänen kanssa voi sovussa hoitaa ja lastenvalvoja sanoi ettei muuta vaihtoehtoa ole kuin oikeus kun äiti ei allekirjoita papereita... kesällä tehtiin jo lapselle muuttoilmoitus mutta äiti kävi myöhemmin perumassa allekirjoitukset.. joka mun oikeuskäsityksen mukaan ei mee mun kaaliin..

JONSERED Karhunkantaja
Òletteko yrittäneet niinkin yllättävää lähestymistapaa, kuin sanoneet, että jos äiti haluaa vähän aikaa ihan itselleen, voitte ottaa lapsen luoksenne joksikin aikaa - mutta ehdottomasti silloin-ja-silloin pitää äidin hakea hänet, tai sopia uusi ajankohta.

Näin ei äiditä ehkä tuntuisi, että lasta "varastetaan" häneltä. Ja lapselle voi kertoa, että hänet otetaan mielellään aina vastaan, mutta aikuisten pitää sopia asia keskenään.

kysyn vaan
ollaan yritetty kyllä.. sitä on yrittäny myös isovanhemmat.. mutta kun apu ei kelpaa niin se ei kelpaa.. ymmärrän äidin puolen..koska olen itsekin äiti.. kauheetahan se ois jos joku mun lapsen koittais viedä.. mutta luulis että siinä kohtaa kun ei itse enää jaksa sen vois myöntää ja ottaa apua vastaan.. kauheeta se on myös lapselle kun kielletään tapaamasta isää..

Yhteistyössä