Lastensuojeluilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
näin äkkiseltään tosiaan kuulostaa siltä että sun kaveri ole lähdossä sieltä..pitkittää hommaa..lähtöhän on aina vaikeaa,tai siis sen lopullisen päätöksen tekeminen,tulee varmasti mietittyä monia asioita (miten pärjää,miten lapsen voi jne.)

tuo työvuoroihin vetoaminen tuntuu tekosyyltä,mun mielestä se paistaa tuolta tekstistä.
minä tekisin sen ilmotuksen,senkin uhalla että ystävyys menisi katkolle..ja jos kaveris hyvin asian osaa selittää,selventää siis että homman mätämuna on nimenomaan tämä mies ja sen takia tilanne on tämä niin tuskin lapsia otetaan pois,varsinkin jos äiti sitä vyyhtiä rupee itse purkamaan

Tekosyyltä se munkin korvaan kuulostaa! Ja tosiaan, satavarma olen, että saisi sieltä töistä saikkuakin, tasan niin paljon, että saisi asiat kotona kuntoon!

Tässä on nyt mukana mun osalta vihaa, raivoa, surua, sääliä ja vaikka mitä kaveria kohtaan. En edes viitsi kertoa, mitä kaikkea tunnen tätä miestä kohtaan!!!

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Toi vaan kuulostaa niin kauheelta et se äijä kuristelee jo kolmen vanhaa... toi on kyl jo niin huono suunta... jos se äiti ei puutu nytkään tohon, niin ei se tuu varmaan jatkossakaan puuttumaan. En tiedä, mä kyllä tekisin ilmotuksen, jos ei se kaveris älyy hakee apua...

Tässä on mennyt nyt 3 päivää, eikä ole tietääkseni juuri mitään tehnyt asian eteen. Tänään näen kaveria, mitä sanon sille??

Mietin vaan, että pystyykö se tekemään mitään ilman apua, jos saisikin asiat hoidettua ilman lastensuojelua, niin varmasti itse haluaisi...

No se ei saa asiaa hoidettua ilman lastensuojelua, selvästikään. Sano kaverillesi, että jollei hän heti lähde turvakotiin lasten kanssa sinun kyydilläsi, ilmoitat aamulla lastensuojeluun. Kyllä nyt oma henki ja lapsien on tärkeämpi kuin joku iltavuoron tekeminen. Se on vaan tekosyy se työ..

Eipä silti jos se mies on niin äkkipikanen ku annat ymmärtää, niin kyl se turvakoti varmaan olis paras vaihtoehto...koska mitä se mies sit tekee jos/kun kuulee et ystäväs on hakenu apua... tai soitellu jonnekkin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miks mut on jätetty yksin tän ongelman kanssa?? Tästä tietää n. 5-7 ihmistä. Miksi kukaan ei tee asialle mitään, miksi mun pitää olla se, joka tekee jotain.

Sellaista se on, ikävä kyllä, monikaan ei halua puuttua perheväkivaltaan ja se on tosi surullista uhrien kannalta

Eipä silti jos se mies on niin äkkipikanen ku annat ymmärtää, niin kyl se turvakoti varmaan olis paras vaihtoehto...koska mitä se mies sit tekee jos/kun kuulee et ystäväs on hakenu apua... tai soitellu jonnekkin...

Tähän sanottakoon vielä sen verran, että selvinpäin ei ole läheskään niin äkkipikainen. Silloin harvoin satuttaa, hakkaa, rumaa kieltä käyttää kyllä, mut ei käy päälle.

no niinpä tietenkin... Kyllä toi vaan on sellanen tilanne mille kannatta tehdä jotakin..en mä kyllä jäis odottamaan sitä seuraavaa kertaa....

En jääkään. Pohdin vaan, että minkä aikaa annan kaverille aikaa tehdä jotain...

Tai onko teillä yhteisiä ystäviä - joiden kanssa voisitte yhdessä auttaa ja tukea ?
Jakaa tuki ja auttamisvastuuta ?

Yksi ystäväni lähti arveluttavasta liitosta - hän lähti turvakotiin -
siten että poliisi ja sossu kävivät - jotta saatiin 'todistusaineisto' miehen käytöksestä myöhempiä kuvioita varten....
Ystäväni muutti sitten turvakodista (2-3 viikon jälkeen) asuntoon, johon oli salainen osoite jne ...

Tässä tapauksessa ko ystävän mies teki itsemurhan n 1,5 kk tapahtuneen jälkeen, eli tilanne oli juuri niin vakava ja paha kuin miltä näytti.
Henki olisi voinut lähteä - kaikilta . Lapsilta myös.

Tilanne on vaikea.
Mutta kuulostaisi vaativan toimintaa .
Tosin jos jotenkin voi vaikuttaa siihen että äidin voimat hoitaa lapsia säilyvät, se kannattaa tehdä. Ja jollain tapaa rohkaista , eikä syyllistää häntä ..

Turvakodissa - ja muaullakin varmaan - on aiheesta esitteitä , ja on webbisivustoja jossa kerrotaan noista tilanteista selviämisestä.

Kautta aikojen on näitä miehelleen ensisijaisesti 'uskollisia' naisia ollut.
Itsekään en moista ymmärrä, kun olen valinnut jo raskauden aikana lapseni yksin kasvattamisen - ap:n kuvaamia syitä huomattavasti lievemmissä olosuhteissa...

Voisitteko mennä yhdessä turvakotiin tms ?
Tässä on toki se vaara että tuollainen 'hullu' mies asettuu vastahankaan tunnistettavasti auttavillekin osapuolille ...
Toisaalta sen vuoksi juurikin olisi poliisin tai sossuun saaminen paikalle silloin kun on 'tilanne päällä ' tärkeää ...

Tosiasia on myös , ettei lastensuojelunkaan kanssa pidä leikkiä - ja mielestäni on tekopyhää tehdä pelkkä lastensuojeluilmoitus, tarjoamatta omaa apuaan.
Ja /tai kertomatta asiasta asianosaiselle ...
Ystävä tekee ko yhteydenoton asianosaisen kanssa yhdessä...

Jaksua , hienoa että haluat ystävääsi ja hänen lapsiaan auttaa ...

no niinpä tietenkin... Kyllä toi vaan on sellanen tilanne mille kannatta tehdä jotakin..en mä kyllä jäis odottamaan sitä seuraavaa kertaa....

En jääkään. Pohdin vaan, että minkä aikaa annan kaverille aikaa tehdä jotain...

Oothan sä jo antanu ja annat kokojan kun pohdit. Tilanne kuulostaa siltä että äkkiä vaan lapset ja äiti pois sieltä. Etenkin lapsille se on vahingollista tuollainen eikä kannata yhtään vitkutella.

Kamala tilanne :(

Miksi annat kaverillesi "aikaa"? Aikaa päättää mitä tekee? Eikö hän ole jo tehnyt sen päätöksen... Nyt on aika toimia, ei enää miettiä. Jos ystäväsi on päättänyt että lähtee, niin auta häntä tänään lähtemään. Jos ystäväsi ei ole päättänyt lähteä, niin ilmoita lastensuojeluun, tänään! Ja kerro se myös ystävällesi.

En voi uskoa että ihmiset seuraa tuollaista sivusta... Ihan kamalaa! Kuristaa kolmevuotiasta, potkii äitiä, haukkuu. Se riittää siihen ilmoituksen tekoon, se riittää siihen että se äiti lähtee TÄNÄÄN.

Ihan ensimmäisenä muistutan, että lastensuojelulaki muuttui, ja nykyään jokainen on lain mukaan velvollinen tekemään ilmoituksen, jos tietää-kuulee lasten pahoinvoinnista!!!!

Eli nyt sinä pistät päätäsi myös tavallaan pensaaseen, tekemättä mitä sinun jo lain mukaan kuuluisi, saati ihan moraalisesti..

Tilanne on vaikea sinulle, totta, mutta jos jotain tapahtuu, tuo väkivaltainen mies tekee jotakin peruuttamatonta, mikä ei olisi ihme, ja sinä olet asioista tiennyt, olisit voinut estää, voitko elää se omallatunnollasi?

Sinäkin puolustelet miestä, että on kiva selvinpäin...

Mutta lue tekstisi uudestaan, mitä kaikkea hän on jo tehnyt... Se ei ole normaalia, ei hyväksyttävää. Alkoholi ei ole pätevä tekosyy väkivaltaan!!

Jos ystäväsi on elänyt tuossa todellisuudessaan jo kauan, ei hän varmaan enää ihan kokonaan ymmärrä tilanteen vakavuutta, ei osaa, kun se elämä nyt vaan on tuollaista.
Lisäksi hän on valehdellut, peitellyt ja teeskennellyt miehensä puolesta, että kaikki on hyvin, joten voi olla äärimmäisen vaikeaa kertoakkin se oikea totuus.

Antaisitko omien lastesi olla heollä viikon kylässä, nähdä ja kokea sen kaiken? Jos et, on sinun puututtava asioihin, kun niistä tiedät.

Lasten tähden!

-Rohkeutta ja voimaa sinulle.

Olet katsellu tota menoa jo kauan,ja kaverillesikin olet siitä sanonut. Olet mielestäni antanut jo tarpeeksi hänelle aikaa selvittää asiansa!Ei enää mitää lisäaika juttuja. Nyt on aika jo tehdä jotain!Jos jäät odottelemaan voi kaverillesi/hänen lapsilleen sattua jotain vielä pahempaa.Siinä vaiheessa kun 3-v lasta kuristetaan en enää odottelis hetkeäkään.

Lapsiparat :( Siis isä kuristaa kolmevuotiasta?! Olisin jo soittanut, lapsille apua heti eikä sitten kun on liian myöhäistä. Nyt voivat vielä oppia muunkinlaisen elämänmallin ja saada rauhallisen lapsuuden!

ystäväsi kannattaa todellakin lähteä pois lasten kanssa!Olen itse kokenut lapsena samanlaisen elämän isäni kanssa ,kunnes muutimme salaa pois(muuten emme olisi pois päässeet)..En suosittele missään nimessä jäämään!Auta ystävääsi etsimään asunto ja anna tukea uudessa arjaessa kun ovat muuttaneet pois..Ja sosiaalitoimisto ja poliisilta ystäväsi saa myös apua muuton jälkeekin,jos miehestä on harmia!! Ei kannata pitkittää muuttoa ja eroa!!koska ei voi koskaa tietää,milloin mies pimahtaa totaalisesti!

Kaverilla oli vastaava tilanne. Ei auttanut muuta kuin salassa pakata miehen töissä ollessa ja mennä turvakotiin. Sieltä järjestivät isälle lähestymis kiellon ja uuden kodin yms. Suosittelen lämpimästi. Kannattaa joka tapauksessa se lasten suojelu ilmoitus tehdä. Sinä olet vastuussa asiasta kun asiasta tiedät, jos jotain lapsille tai äidelle tapahtuu. Mieti kuin kamalan huono omatunto sinulle tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
näin äkkiseltään tosiaan kuulostaa siltä että sun kaveri ole lähdossä sieltä..pitkittää hommaa..lähtöhän on aina vaikeaa,tai siis sen lopullisen päätöksen tekeminen,tulee varmasti mietittyä monia asioita (miten pärjää,miten lapsen voi jne.)

tuo työvuoroihin vetoaminen tuntuu tekosyyltä,mun mielestä se paistaa tuolta tekstistä.
minä tekisin sen ilmotuksen,senkin uhalla että ystävyys menisi katkolle..ja jos kaveris hyvin asian osaa selittää,selventää siis että homman mätämuna on nimenomaan tämä mies ja sen takia tilanne on tämä niin tuskin lapsia otetaan pois,varsinkin jos äiti sitä vyyhtiä rupee itse purkamaan

Tekosyyltä se munkin korvaan kuulostaa! Ja tosiaan, satavarma olen, että saisi sieltä töistä saikkuakin, tasan niin paljon, että saisi asiat kotona kuntoon!

Tässä on nyt mukana mun osalta vihaa, raivoa, surua, sääliä ja vaikka mitä kaveria kohtaan. En edes viitsi kertoa, mitä kaikkea tunnen tätä miestä kohtaan!!!

tekosyitä on helppo keksiä tommosissa tilanteissa,aivan varmasti kaverisi on jo pitkään vähätellyt noita juttuja..on niin turtunut tuohon menoon ettei itsekkään enää huomaa mikä tilanne on ihan oikeasti.
töistä saikkua.rahaa ja pärjäämistä ei tarvii enää tossavaiheessa meittiä,tottakai tuntematon aina pelottaa mutta tuo tilanne on semmonen että siinä on lasten kannalta vaan yks vaihtoehto ja se on pois lähtö,piste |O

Minä en sitä idioottia puolustele, en todellakaan! Se mitä kirjoitin hänen olevan selvinpäin, sillä lähinnä halusin kertoa, etten usko, että siellä nyt on mitään hätää, tai että mies nyt yhtäkkiä alkaisi hakkaamaan tai asettamaan lapsia/lasten äitiä vaaraan, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan.

Olen kohta menossa kaverini luokse, tunnin päästä. Mies on töissä. En häntä kestäisikään nähdä.

Miten sen asunnon voi saada? Täällä ihan järkyttävät jonot. Eikä niissä turvakodeissakaan varmasti mukavaa ole. Mut hänellä mahdollisuus mennä äitinsäkin luo, sen kerroinkin.

Nyt täytyy jo alkaa lähtö tekemään. Kiitos kaikille vastauksista!

Yhteistyössä