lastensuojeluilmoitus :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häpeästä harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häpeästä harmaana

Vieras
nyt tarvittaisiin apuja...
tossa muutama viikko sit riideltiin poikaystävän kanssa, ja aika kovaäänisesti... siinä sit se löi muutamaan seinään niin, et niihin tuli reikä, ja vähän tönäs minuu niin et käteen sattu. lapset oli kotona, omassa huoneessaan, eivät nähneet tapahtumaan. naapuri sit oli soittanut poliisit ja ne kävi.

nyt sit oli postissa tullut kirje sossusta... sinne tehty lastensuojeluilmoitus, ja pitää mennä selvittämään asiaa...

onko kellään ollut vastaavaa, voiko tosta nyt seurata jotain kotikäyntejä tms. vastaavaa?? kertokaa omista kokemuksista pliiis.

(ja en pyydä ottaa kantaa itse tapahtuneeseen, vaan pelkkään lastensuojeluilmotukseen. tähän ketjuun ei tartte tulla haukkumaan, haluan vain tietää, onko kellään ollut vastaavaa tilannetta ja mitä siitä seuras...)

Se kuuleminenkin on lapsille paha juttu, ei vaan näkeminen :(

Eiköhän ne teillä käy vähintään kerran, ja jos kaikki on ok niin ei sen jälkeen näy. Ja jos tarvitte jotain tukitoimia, niin sitten eri asia.

ajatteleppa asiaa niin että on parempi että tehdään "turha"tarkastus kun että naapuri kuulee seinien hakkaamista yms ja ajattelee tyytyväisenä että mitäpä tuosta,,naapurihan ei tiedä mitkä siihen seinaan lyötiin,,,,jos poliisi on tekemisissä asian kanssa mihin kiinteästi liittyy lapsia tuo sossu ilmoitus on automaattinen. varsinkin kotihälytyksessä luojan kiitos siitä.

Tietääkseni ensimmäisellä kerralla pääsee "säikähdyksellä", mutta asia pitää selvittää kunnolla niin sossutädeille kuin ihan teidän kahden välilläkin että jääkin siihen ensimmäiseen kertaan. Fyysinen väkivalta perheessä on iso ja vakava juttu. Toivottavasti asia selviää parhainpäin :3

mä tiedän, et se kuuleminen on kans noille lapsille ikävää... ollaan todella onnellisia yhdessä, ikin koskaan ei tapella, pikkukinaa välillä, mut sitäki harvoin... sit sen kerran ku otetaan yhteen, ni kävi näin :( surettaa ja harmittaa, itkettää... poikaystävä on lapsille todella hyvä, mut toi oli vaan toi yks kerta :(

ei meil mitään ongelmii oo muuten, mut jotenki se kirje säikäytti

Inhottavaa, tuollainen tilanne..
Meillä vastaava aikanaan, mies riehui lasten läsnäollessa. Menin yksin käymään siellä lastensuojelussa, juteltiin ihan asiallisesti, mitä tapahtu, mistä johtui, kuinka siitä eteenpäin. Ei siitä mitään kyttäämistä seurannut eikä muutakaan. Paitsi että silmäni avautuivat miehen väkivaqltaisuudesta, je erosimme.
Mene rauhallisin mielin, lasten takia haluavat kuulla mitä tapahtui, ja heidän on aina tutkittava, jos joku tekee ilmoituksen. Tai jos joku soittaa poliisin lapsiperheeseen, poliisi tekee sen ilmoituksen sitten eteenpäin.
Miettikää miehenne kanssa mitä ja miks noin tapahtui, ja voiko sitä kuinka estää enää ikinä tapahtumasta?
Onko hän lasten isä, vai sinun poikaystävä? Jos itse myös miettisit ansaitsevatko omat lapsesi moisen pelon ilmapiirin?

joo, siis oon kanssa sitä mieltä, että lastensuojeluilmotus on aina tehtävä, kun poliisit käy kotona, mietin vaan omaa jatkoamme, et tartteeko siel sit ravata ja tuleeko ne kylään :(:(

tuollasesta mitään seurata, kunhan tarkistavat tilanteen. Meillä itellä tällä hetkellä sama juttu, paitsi et mä soitin miehelle kytät kun tuli kännissä kotiin, ihan vaan nukkumaan, mut mulla meni kumminki hermo kun on sovittu et menee kaverilleen. En tienny et automaattisesti tehään ilmotus tollasesta... Ois kyllä jääny soittamatta jos oisin. Sitte mä vielä innostuin puhumaan vähän liikaa omasta olostani et nyt ne ehdottelee mulle jotain v***n psykologia... :headwall: Et mieti mitä sanot niille.

meidän kunnassa oli niin, että ekaksi jouduttiin menemään sinne niiden virastoon. Yritin kyllä kovasti, että olisivat suosiolla tulleet suoraan meille käymään, mutta kuulemma käytäntö on niin, että ensimmäisellä kerralla työntekijöiden turvallisuuden takia vanhemmat menevät sinne... Sitten vielä sen käynnin jälkeen tulivat kotikäynnille. Viipyivät korkeintaan 5 minuuttia... Mutta heidän oli pakko se käynti tehdä, jotta kaikki menee pykälien mukaan, vaikka asia saatiin kaikin puolin selväksi jo sillä virastokäynnillä...

(Meistä siis tehtiin ilmoitus, koska oltiin kuljetettu alle 3 kk lasta rekka-autossa! Ihan kaukalossa ja turvavöissä ja kaikkea, mutta jonkun mielestä se ei ollut sopivaa...)

Lastensuojeluilmoituksen perusteella on tehtävä aina lastensuojelutarpeen selvitys (Lastensuojelulaki). Tämä on tehtävä tietyssä ajassa, jonka jälkeen tehdään päätös mahdollisten lastensuojelutoimenpiteiden aloittamisesta (esim. perhetyö). Varmaankin niitä kotikäyntejä tehdään tai sitten teidät vanhemmat kutsutaan sosiaalitoimistoon antamaan selvitystä tapahtuneesta. Lastensuojeluilmoitus on aina ilmoitus huolesta, johon viranomaisten on työnsä puolesta reagoitava ja tarjottava mahdollisia tukitoimia. Tilanne voi tuntua teistä ikävältä, mutta tarkoituksena on varmistaa lapsen hyvinvointi. Poliisit tosiaan tekevät tällaisissa tilanteissa yleisesti lastensuojeluilmoituksen.

monen kuukauden takainen poikaystävä. lapset rakastaa, ja meillä menee muuten tosi hienosti. ja hän välittää lapsista todella paljon.
on ollut todella pahoillaan, seinät on korjattu hänen kustannuksellaan, ja vannoi, et näin ei enää käy, ja luotan ja uskon. ja jos kävisi, ni hän tietää, ja minä tiedän, et se on sit ovesta ja mein elämästä ulos. hän oli jo ite viimeks lähössä, koska katu niin paljon, mitä mulle aiheutti... (siis noi seinät yms.)

Yleensä tuollaisessa tilanteessa selvitellään perheen kokonaistilanne. Nykyisen lain mukaan tulee tehdä lastensuojelun tarpeen arviointi ja se edellyttää useimmiten useampia tapaamisia. Kuvaamasi tilanteet on mun mielestä sellaisia, että yleensä ainakin minä tapaan vanhempia erikseen ja sitten yhdessä, samoin tapaan lapset (ikä ja kehitystaso huomioiden). Kuvaamassasi tilanteessa on sekä kliinisen kokemuksen että tutkimustiedon perusteella vaarana vastaavan tilanteen toistuminen ja pahentuminen. Ja lapselle väkivalta on aina vahingollista, vaikka he eivät sitä "näkisi ja kuulisi". Tästä on myös tutkimustietoa, jossa on tutkittu perheväkivaltaa kokeneita lapsia. Esim. vauvalla jopa neurologinen kehitys hidastuu, jos äitiä pahoinpidellään. Ratkaisevaa jatkon kannalta teillä on se, miten poikaystäväsi ajattelee omasta toiminnastaan. Enemmän kuin lastensuojelutoimista, sinun tulisi olla huolissasi poikaystäväsi käyttäytymisestä ja sen vaikutuksista lapsiin. Tuollaisen yksittäisen tilanteen vuoksi keneltäkään ei kuitenkaan lapsia viedä. Mutta mieti, millaisen arjen ja kodin haluat lapsillesi.

Alkuperäinen kirjoittaja ei pitäis:
tuollasesta mitään seurata, kunhan tarkistavat tilanteen. Meillä itellä tällä hetkellä sama juttu, paitsi et mä soitin miehelle kytät kun tuli kännissä kotiin, ihan vaan nukkumaan, mut mulla meni kumminki hermo kun on sovittu et menee kaverilleen. En tienny et automaattisesti tehään ilmotus tollasesta... Ois kyllä jääny soittamatta jos oisin. Sitte mä vielä innostuin puhumaan vähän liikaa omasta olostani et nyt ne ehdottelee mulle jotain v***n psykologia... :headwall: Et mieti mitä sanot niille.

Et asioita peitellään ja salaillaan, eikä varmasti haeta apua. Sekö on lastenkin etu? Hiukan oudosta asiasta poliisit soitit. Olisiko teillä vähän isompiakin ongelmia.

Minä menin sinne, sen saa valita, tai minä sain valita, kun soitin sinne, kysyivät kumminpäin toimitaan.
Eikä tosiaan sen käynnin jälkeen ollut mitään muuta. mukavia ihmisiä olivat.

meillä kävi poliisit tänään sen takia kun ukko löi mua ja itse soitin.. poliisit kun oli lähdössä niin kysyine ttä meneekö sossuun ilmoitus niin ne sanoi että ei mene tämä on rikos asia... lapset kotona

Alkuperäinen kirjoittaja oo:
Alkuperäinen kirjoittaja ei pitäis:

Et asioita peitellään ja salaillaan, eikä varmasti haeta apua. Sekö on lastenkin etu? Hiukan oudosta asiasta poliisit soitit. Olisiko teillä vähän isompiakin ongelmia.

mitä oon peitellyt ja salaillut? Ja miten se nyt on outo asia? Jos on sovittu et kotona ei tarvitse kännissä olla niin eikö se jumalauta ole hyvä juttu?! Kerropa nyt viisaampana mitä ne meidän ongelmat sit on?

Alkuperäinen kirjoittaja huki:
meillä kävi poliisit tänään sen takia kun ukko löi mua ja itse soitin.. poliisit kun oli lähdössä niin kysyine ttä meneekö sossuun ilmoitus niin ne sanoi että ei mene tämä on rikos asia... lapset kotona

toimivat väärin. Laissa sanotaan, että ovat velvollisia ilmoittamaan sossuun

Yleensä kun tulee lastensuojeluilmoitus, niin uuden ls-lain mukaan tehdään lastensuojelutarpeen selvitys. Selvityksessä tavataan vanhempia sekä lapsia ja käydään läpi lapsen arkea, asuinolosuhteita, verkostoa jne.. Sen jälkeen päätetään mahdollisista avohuollon tukitoimista ja aloitetaan ls-asiakkuus tai siitä, että asiakkuutta ei aloiteta. Yleensä tosiaan tehdään tuo selvitys, ennen kuin mitään ihmeitä päätetään, tosin selvitys voidaan myös jättää tekemättä jos lastensuojeluilmoitus on ilmeisen aiheeton. Lastensuojelutarpeen selvitys on sosiaalityöntekijöiden tehtävä 3 kk kuluessa, kun ilmoitus on tullut, käytännössä tämä mahdotonta.
Luulen, että teidän perheeseen tehdään tuo selvitys...

hieno mies sulla ap, oikea helmi! Vähän vaan tönäisi niin että muutamaan seinään tuli reikä? Avaapas silmäsi ja mieti, onko tuollainen sika, joka viskelee naista pitkin seiniä, todella sen arvoinen, että on vielä elämässäsi ja etenkin lastesi elämässä? Ymmärrätkö, miten turvattomalta lapsistasi on mahtanut tuntua, kun tämä adonis heittelee äitiä? Minua niin suututtaa sinisilmäiset naiset, jotka uskovat kaiken, mitä katuva sulho lupaa... Luuletko oikeesti, että tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta?

Alkuperäinen kirjoittaja No jo on:
hieno mies sulla ap, oikea helmi! Vähän vaan tönäisi niin että muutamaan seinään tuli reikä? Avaapas silmäsi ja mieti, onko tuollainen sika, joka viskelee naista pitkin seiniä, todella sen arvoinen, että on vielä elämässäsi ja etenkin lastesi elämässä? Ymmärrätkö, miten turvattomalta lapsistasi on mahtanut tuntua, kun tämä adonis heittelee äitiä? Minua niin suututtaa sinisilmäiset naiset, jotka uskovat kaiken, mitä katuva sulho lupaa... Luuletko oikeesti, että tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta?

luin suutuspäissäni huonosti ja se takoikin reikiä seiniin omalla nyrkillään eikä sinulla, mutta yhtä kaikki, mieti tuollaisen suhteen jatkoa ihan tosissasi, lasten takia!

Yhteistyössä