Lastensuojeluilmoitus pk:sta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tänään sanoivat olevansa huolissaan jaksamisestani, koska lapsella on kuulemma nuhruiset vaatteet ja jotenkin sotkuinen olemus ja vaatteet haisevat tupakalle. Aikovat tehdä ilmoituksen. Poltan tupakkaa, mutten sisällä, lapsen vaatteet kyllä vaihdetaan päivittäin, ja on säiden mukaan puettu, mutta esim. ulkovaatteissa on joitain kestotahroja, eivät lähde pesemällä (kirppikseltä ostetaan paljon vaatteita). Joskus lapsi pukee itse aamulla esim. paidan väärinpäin, tai pikkuhousut enkä huomaa sitä.. samaten joskus on unohtunut harjata lapsen tukka aamulla. nyt ahdistaa. ei lapsi todellakaan kulje likaisissa vaatteissa päivätolkulla. emme juo, hakkaa lapsia, käymme töissä jne. viedäänkö meiltä nyt lapset vai? :(

Pidä huoli, ettei lapses haise röökiltä. Älä tunge tupakkatakkias lapsen haalarin päälle, yms. Muistan itse lapsena, miten kauhealta jotkut kaverit haisivat, kun vanhemmat polttivat - eivätkä edes sisällä. Se on lapselle kamalan noloa.

Mutta mutta... Mun pojat pukevat myös joskus jotain väärinpäin. Ja kun vasta opettelivat, niin en todellakaan lytännyt heidän yritteliäisyyttään korjaamalla heti, jos vaikka pöksyt olikin vahingossa väärinpäin. Sanoin tästä kyllä päiväkotiin, ja yhdessä naureskeltiin, että ehtii ne sitten kääntämään, kun tulevat vaikka päiväunilta... Eipä ois tullut mieleenkään, että siinä ois aihetta lastensuojeluilmoitukseen.

Eikä teiltä lapsia viedä, mutta ihan lastesi takia: huolehdi heidän siisteydestään. Toiset voivat olla kovinkin julmia ja pilkata, jos toinen on nuhjuinen :/

suojelu käy vaan tarkistamassa että kaikki ok, joten elä huolehdi. Jos asiat on oikeesti kotona ok, ei ne sun lapsiasi vie, mutta jos ei niin turhaan näyttelet.. kyllä se on sitten lapsen etu että pääsee parempaan.. joten jatka vaan samaan malliin :D

ite päikkärissä työskennelleenä (olen lto) mietin, että joko ovat siellä tosi herkkiä tai sitten lapsesi on todella nuhruinen, surullinen tms.? Koska oli meilläkin useemmassakin pk:ssa lapsilla vaatteissa likaa tai joskus tukka kampaamatta ja ei silti mietittykään, että mitään ilmoitusta tehtäisiin vaikka lasten parasta aina ajateltiinkin. Joten onkohan toi nyt niiltä sitten ylireagointia vai onko tilanne todella noin paha? Itsekö ne kertoi sen ilmoituksen tarpeellisuudesta ja miten sinä reagoit siihen? tiedän monia perheitä joissa vanhemmat tupakoi ulkona, mutta lapsen vaatteet eivät silti haise mitenkään tupakalle. Omakin mieheni polttaa ja silti lapsemme tuoksuvat raikkaalle vaikka isäkin heitä hoitaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Piekku:
suojelu käy vaan tarkistamassa että kaikki ok, joten elä huolehdi. Jos asiat on oikeesti kotona ok, ei ne sun lapsiasi vie, mutta jos ei niin turhaan näyttelet.. kyllä se on sitten lapsen etu että pääsee parempaan.. joten jatka vaan samaan malliin :D

Täysin samaa mieltä!!!

no se kuitenkin on lastes parhaaksi, joten jos sun asiat on ok, niin anna tulla.

(mitähän ne aattelee mun takkutukastani, kun sillä on melkeen rastat , se takkuuntuu heti hatusta
ja ei me kukaan jjakseta joka päivä sitä kammata... ja tyttö tykkää pitää tukkaa irti :D )

Alkuperäinen kirjoittaja vie:
Ei lastensuojeluilmoitus tarkoita lasten viemistä! Huostaanotto tehdään paljon pahemmissa tapauksissa

Niinpä. Tiedän tapauksen lähipiiristä, jossa lasta ei ole otettu pois, vaikka toinen vanhemmista on yrittänyt lapsen edessä kolme kertaa itsemurhaa, molemmat vanhemmat juo kuin sienet ja ovat vuoronperään putkassa. Poliisit ovat joka viikkoinen vieras tuossa perheessä. Kumpikaan ei kykene pitämään työtään kovin pitkään ja silti lasta ei saada pois :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tänään sanoivat olevansa huolissaan jaksamisestani, koska lapsella on kuulemma nuhruiset vaatteet ja jotenkin sotkuinen olemus ja vaatteet haisevat tupakalle. Aikovat tehdä ilmoituksen. Poltan tupakkaa, mutten sisällä, lapsen vaatteet kyllä vaihdetaan päivittäin, ja on säiden mukaan puettu, mutta esim. ulkovaatteissa on joitain kestotahroja, eivät lähde pesemällä (kirppikseltä ostetaan paljon vaatteita). Joskus lapsi pukee itse aamulla esim. paidan väärinpäin, tai pikkuhousut enkä huomaa sitä.. samaten joskus on unohtunut harjata lapsen tukka aamulla. nyt ahdistaa. ei lapsi todellakaan kulje likaisissa vaatteissa päivätolkulla. emme juo, hakkaa lapsia, käymme töissä jne. viedäänkö meiltä nyt lapset vai? :(

Pointtihan taitaa nyt olla se, että kuinka nuhruiset ne vaatteet oikein ovat? Miten sotkuinen lapsesi olemus oikein on?

Lapsilla on oikeus siisteihin, puhtaisiin ja HAISEMATTOMIIN vaatteisiin. Samoin kuin oikeus siihen että hygieniasta huolehditaan. Ota opiksesi ja kiinnitä huomiota näihin. Lapsia ei viedä heti mihinkään vaan tarkistuskäynnillä käydään ja mahdollisia tukitoimia harkitaan.

Yleensä näissä tilanteissa ihminen ei itse tajua, että lapsen pukee nuhruisesti jne :/ Jos mitään hätää ei ole, niin sehän sitten selviää kun lastensuojelu käy. Mutta jos ulkopuolelta tulee tuollaista palautetta, on hyvä katsoa itseään ja tilannettaan kriittisestikin.

Mun ex oikeusprosessin aikana väitti mm. että olen pukenut lapsen joskus niin likaisiin vaatteisiin että ne vaatteet piti heti vaihtaa, kun lapsi tuli hänen luokseen. Moni muu oli kyllä nähnyt, kun lapsi isälleen lähti ja oli sitä mieltä, että lapsi oli ihan siisti. Tiesin myös miten yleensä lapsen puen ja silti kysyin vielä neuvolassakin, että onko lapsi jotenkin likainen että en sitä itse tajua ja minulle vakuuteltiin, että ei ole :saint:

Mä järkytyin niin, etten saanut sanaa suustani:( Tiedän, että esim. omat vaatteeni haisevat tupakalle (jopa itse haistan sen) Mulla on tapana polttaa parvekkeella niin, ettei ovi ole kiinni etteivät lapset napsauta sitä lukkoon. pyykkiteline on ihan välittömässä läheisyydessä, tarttuuko se haju herkästi... Lapsen ulkohaalareissä on pepussa harmaata, joka ei lähde edes pesemällä, ovat ehjät ja siistit kuitenkin. Lapsi käy kylvyssä pari kertaa vkossa (liian vähän???) jos ei muuten ole syytä pestä. Vaatteet vaihdetaan viimeistään joka toinen pvä. Näyttääkö se nuhruiselta, kun vaatteissa on ns. pyykkinarun kuva (eli semmonen ryppy) Kyllä on paskaäiti-olo.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä järkytyin niin, etten saanut sanaa suustani:( Tiedän, että esim. omat vaatteeni haisevat tupakalle (jopa itse haistan sen) Mulla on tapana polttaa parvekkeella niin, ettei ovi ole kiinni etteivät lapset napsauta sitä lukkoon. pyykkiteline on ihan välittömässä läheisyydessä, tarttuuko se haju herkästi...

Tarttuu todellakin. Jos käy parvekkeella tupakalla ovi raollaan, se on melkein sama sitten polttaa sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Yleensä näissä tilanteissa ihminen ei itse tajua, että lapsen pukee nuhruisesti jne :/

Tästä kai on sitten kysymys.. kun mielestäni lapsi ei ole nuhruinen ja epäsiisti eikä varsinkaan likainen.
Täytyy skarpata.. mulla on joskus itselläkin tahroja vaatteissa niin etten asiaa tajuakaan:/ mulla kyllä tulisi töistä sanomista jos ihan kauheana menisin sinne.. luulisin..

Mä järkytyin niin, etten saanut sanaa suustani:( Tiedän, että esim. omat vaatteeni haisevat tupakalle (jopa itse haistan sen) Mulla on tapana polttaa parvekkeella niin, ettei ovi ole kiinni etteivät lapset napsauta sitä lukkoon. pyykkiteline on ihan välittömässä läheisyydessä, tarttuuko se haju herkästi... Lapsen ulkohaalareissä on pepussa harmaata, joka ei lähde edes pesemällä, ovat ehjät ja siistit kuitenkin. Lapsi käy kylvyssä pari kertaa vkossa (liian vähän???) jos ei muuten ole syytä pestä. Vaatteet vaihdetaan viimeistään joka toinen pvä. Näyttääkö se nuhruiselta, kun vaatteissa on ns. pyykkinarun kuva (eli semmonen ryppy) Kyllä on paskaäiti-olo.

No tottakai se tupakan haju tarttuu niihin puhtaisiin pyykkeihin, joten älä tupakoi siellä kun kuivatat.
Pyykkinarun jälki voi näyttää nuhruiselta joskaan ei todellakaan syy ilmoituksen tekemiseen. Millaisia vaatteita lapsellasi on?
Kannattaa ehkä vaihtaa vaatteet joka päivä´.

Minkä ikäinen poika on ? Meidän 6-v poika on alkanut "haisemaan", ellei hiuksiä pestä shampoolla joka päivä. Ennemmin ei haissut, mutta nyt iän myötä haiseen "kuin märkä koira", ellei joka päivä käy pesulla.

Muistatko kylvettää lastasi?ei ne turhasta (pelkästää tupakan hajun perusteella) ala tekemään lastensuojeluilmoitusta..takana on myös jotain muuta. Jos asiat ovat oikeasti hyvin perheessänne ja ls-ihmiset tulevat tekemään tarkastuksen niin ei sinulla ole mitään pelättävää..tuskin ne lapsia heti vie,miksi veisivät jos perheessä on kaikki ok?

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:

Minkä ikäinen poika on ? Meidän 6-v poika on alkanut "haisemaan", ellei hiuksiä pestä shampoolla joka päivä. Ennemmin ei haissut, mutta nyt iän myötä haiseen "kuin märkä koira", ellei joka päivä käy pesulla.

4v,

Eivät ainakaan sanoneet, että tässä olisi muusta kyse kuin siitä, että epäilevät mun jaksamista koska lapsen yleisilme on nuhruinen. no ei kai tässä muuta kuin odottelemaan milloin sosku on ovella.

Ehkä nuo syyt jotka sulle sanottiin, on ne konkreettiset, näkyvät syyt eli jäävauoren huippu. Hehän sanoivat sull että ovat huolissaan sun jaksamisesta. Siinä se oikea syy on ja sen taustat.

Ei kukaan mistään tahroista ls-ilmoitusta tee. Kyllä heillä ammattilaisina on silmää siihen jos ovat sitä mieltä ettet jaksa.

Tässä on vaan sun puoli tarinasta. Luulen että heillä on syitä joita eivät sulle sano, jotka liittyy tohon jaksamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:

4v,

Eivät ainakaan sanoneet, että tässä olisi muusta kyse kuin siitä, että epäilevät mun jaksamista koska lapsen yleisilme on nuhruinen. no ei kai tässä muuta kuin odottelemaan milloin sosku on ovella.

Vaihdathan lapsen alusvaatteet joka päivä?

En minäkään välttämättä muista tytön tukkaa harjata kun mennään eskariin ja ite pukee vaatteet aamuisin etten muista tarkistaa niitä kun vaihdetaan 2 päivän välein :snotty:

Sinänsä hassu syy koska lapsi on päiväkodissa niin tavallaan se on sulle hengähdystaukoa vaikka olet töissä et tuntuis niiden ajavan jotain muuta takaa.

Yhteistyössä