Lastensuojeluilmoituksesta

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Miten ymmärrätte tämän? Teksti lainattu suoraan lastensuojeluilmoitus-esitteestä.

"Perheellä ja lapsella on pääsääntöisesti oikeus tietää, kuka on tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Jos ilmoittaja on viranomainen, se on kysyttäessä kerrottava perheelle. Tapauskohtaisen kokonaisharkinnan perusteella on mahdollista suojata ilmoituksen tekijän henkilöllisyys julkisuuslain (11§ 2 mom.) mukaan."

Eli jos kyseessä on yksityinen henkilö, kerrotaanko hänen nimensä ellei tuo julkisuuslain momentti täyty?

ap
Sain tietooni puolitutun kautta yhteisestä ystävästämme tietoja, jotka on huolestuttavia. Tämä puolituttu pelkää itse ilmoituksen tekoa, koska ei haluaisi joutua minkään koston tms. kohteeksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sain tietooni puolitutun kautta yhteisestä ystävästämme tietoja, jotka on huolestuttavia. Tämä puolituttu pelkää itse ilmoituksen tekoa, koska ei haluaisi joutua minkään koston tms. kohteeksi.
No kuulopuheiden perusteella itse et voi tehdä, vaan sen tahon, joka on kuullut/nähnyt näitä huolestuttavia tietoja. Kostoa? Onko kyseessä joku huumeporukka? Tuskin sossut sanovat ilmoittajan tietoa asianosaisille, jos on jopa henki vaarassa, mutta yleensä ilmoittajan nimi sanotaan, ainakin siinä vaiheessa, jos asia menee oikeuteen. Millaisesta asiasta on kyse?

kohteena ollut
Yksityishenkilö voi tehdä ilmoituksen täysin nimettömänä. Tämä on nykyisessa lastens. laissa mahdollista. Ilmoitus on vastaanotettava myös nimettömänä ja siihen on reagoitava 7 vrk:n sisällä eli 7 vrk:n sisällä on tehtävä päätös että laitetaanko kirje heti vai myöhemmin.

Mutta ennenkuin alat ilmoitusta tekemään, varmista että ne huolen aiheet ovat oikeasti totta, ja että ne ovat sellaisia mihin lastensuojelu voisi AUTTAA tuhoamatta lapsia, vanhempia, perhettä.

Lastensuojeluilmoitus ei automaattisesti johda lastensuojelun asakkuuteen ja tiedot voivat osoittautua perättömiksi, mutta tilanne aihdistaa aivan varmasti jokaista normaalia vahempaa.Lastensuojelussa on myös mielivaltaa, eli ilmoitetuksessa olevat väittämät pitäisi kyetä todistamaan vääriksi tai virheellisiksi, eli olet syyllinen, kunnes itse toisin todistat ja vastapuolena on sos.tt:t jotka ovat sitä mieltä että OLET syyllinen. Se tekee tilanteesta mielivaltaisen ja ahdistavan.

Esim. jos vanhemmat käyvät paljon viihteellä mutta lapset ovat sitä aikana asiallisesti hoidossa, se ei ole ilmoituksen peruste.
Jos kotona on joku kriisi menossa ja kaikki voi huonosti, lastens.ilmoitus pahentaa tilannetta ja syventää kriisiä, ei helpota sitä.

Ymmärsitkö mitä tarkoitan? Että katso, että ne väitetyt asiat ovat oikieasti totta eikä vain panettelua, katso että ne ovat vakavia, ja nimenomaan lastensuojelua vaativia !!

ap
Huumeista. Ystäväni on teini-iässä käyttänyt aineita. Oli vuosia kuivilla ja sai lapsen. Lapsen aikana hänellä on ollut yksi lastensuojeluasiakkuus retkahduksen takia, tästä vuosia aikaa. Nyt taas kuulemma retkahtanut. Siinä mielessä ei mitään akuuttia, että lapsi on hiihtolomareissulla eikä kotona. Siksi kai nyt juhlitaankin. Lisäksi hän on lähtenyt vähän huonon miehen matkaan, siitä kai tämä sai alkunsa. Ystäväni on siis yh. Ja tosiaan kaiken tämän nykypäivän menon olen kuullut kolmannelta osapuolelta, jota en tunne kovin hyvin. Minulla ei periaatteessa ole mitään syytä epäillä hänen sanaansa, ainoastaan sitä mietin mistä hän tämän tietää kun asuu toisella puolella Suomea.

v
Ei kerrota jos et itse paljasta itseäsi tai kerro kuka olet.
Olen itse tehnyt 3 lastensuojeluilmoitusta , 2 naapureistani ja yhden veljestäni enkä kokskaan ole soittaessani sanonut kuka olen samoin olen soittanut niin että numeroni ei ole näkynyt sosiaalityöntekijälle.

vieras
Voi että ne toisenkäden tiedot on kyllä sellasta tietoa että jättäisin sillä perusteella ilmoituksen tekemättä. Asiat kun vaikuttaa toisiinsa , ja aina ei ollenkaan hyvin , se suomalainen kateus on pahin kaikista.

vieras
Huumeista. Ystäväni on teini-iässä käyttänyt aineita. Oli vuosia kuivilla ja sai lapsen. Lapsen aikana hänellä on ollut yksi lastensuojeluasiakkuus retkahduksen takia, tästä vuosia aikaa. Nyt taas kuulemma retkahtanut. Siinä mielessä ei mitään akuuttia, että lapsi on hiihtolomareissulla eikä kotona. Siksi kai nyt juhlitaankin. Lisäksi hän on lähtenyt vähän huonon miehen matkaan, siitä kai tämä sai alkunsa. Ystäväni on siis yh. Ja tosiaan kaiken tämän nykypäivän menon olen kuullut kolmannelta osapuolelta, jota en tunne kovin hyvin. Minulla ei periaatteessa ole mitään syytä epäillä hänen sanaansa, ainoastaan sitä mietin mistä hän tämän tietää kun asuu toisella puolella Suomea.
Hankala tilanne :/

jep
Vittuako se sinulle kuuluu jos "ystävä" on yh, hänellä on "huono mies" ja saattaa käyttää joskus esim. pilveä? Alkoholikin on paljon vahvempi huume. Toivottavasti kostavat sinulle kun saavat selville kuka on tehnyt ilmoituksen.

kyllä mun mielestä ystävästään ja tämän perheestä saa olla huolissaan, varsinkin jos siihen liittyy huumeet... kannattaa tosiaan vaan tarkistaa että tiedot ovat vakavasti otettavia eikä "kolmannen osapuolen" olettamuksia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Vittuako se sinulle kuuluu jos "ystävä" on yh, hänellä on "huono mies" ja saattaa käyttää joskus esim. pilveä? Alkoholikin on paljon vahvempi huume. Toivottavasti kostavat sinulle kun saavat selville kuka on tehnyt ilmoituksen.
:eek:

hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hankala tilanne :/
Kuulostaa ilkeämieliseltä panettelulta ja halulta vahingoittaa.
On ihan sama mitä ihmiset tekee silloin, kun lapsi on esim. leirillä tai mummolassa ja hyvässä hoidossa.
Ja hyvä pohtia - mistä tämä tuttavasi tietää ystäväsi asiat, kun asuvat eri puolilla suomea?!
Jos siis oikein ymmärsin: kyse on sinun ystävästäsi A , jolla on takana huumeretkahdus ja nyt sinun tuttavasi B kertoo, että A on retkahtanut taas ja seurustelee epämääräise tyypin kanssa ja toivoo, että sinä tekisit lastens.ilmoituksen koska hän itse ei uskalla ja pelkää kostoa, mutta A ja B asuvat eri puolilla suomea.
Eli B:lläkin on vain huhupuheet "tietonaan" ystäväsi A:n tilanteesta.

Ja toisekseen lapsi on lomalla ja A bilettää nyt....

En suosittele mitään ilmoituksia tekemään vaan juttelemaan ystävän kanssa ja tarkistamaan että tilanne ei ole mikään huumeluola -juttu mikä vaatisikin puuttumista. Puuttumista on sekin, että sanoo suoraan, että nyt menee liian lujaa...

Lisäksi voisit sanoa Blle että seuraat tilannetta ja teet ilmoituksen tarvittaessa. Näin vältetään turha ilmoitus, joka voi tuhota ihmisen !

ihmettelnpä taas
Alkuperäinen kirjoittaja llanidan:
kannattaa tosiaan vaan tarkistaa että tiedot ovat vakavasti otettavia eikä "kolmannen osapuolen" olettamuksia.

Niin, se ratkennut narkki varmaan tunnustaa ilomielin käyttävänsä, kun joku kysyy. Ihania kyllä nämä kuvitelmat siitä että lastensuojelussa odotellaan innolla, että tulisi lisää selvitettävää ja puututtavaa. Totuus on ainakin etelä-suomessa se, että täytyy olla melko pahan kuuloinen tilanne että mitään tehtäisiin. Ei ole aikaa kuin rankimmille tapauksille.

Mut eläkää te täällä harhakuvissanne. Niitä ei tunnetusti muuta mikään fakta (ylityöllsitetystä lastensuojelusta löytyy kyllä ihan asiallista tietoa kun viitsii etsiä...) :)

Ja onhan se niinkin, että osa vanhemmista on sitä mieltä että perheväkivalta/alkoholismi/lapsen pieksäminen jne. on ihan ok, ja lastensuojelu vainoaa syyttä. Välillä käy mielessä, että nämä tyyopit pauhaavat ns. turhasta puuttumisesta eniten.

Lisäksi ihmettelen sitä, että toisaalta lastenuojelu ei saisi puuttua mihinkään, ja sitten se on toisaalta kuitenkin lastensuojelun vika jos lapselle käy huonosti. Siinä vasta ammatti: pitää olla selvänäkijä ja tietää, minkä perheen tilanne lähtee hanskasta kokonaan ja minkä paranee itsestään.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Kuulostaa ilkeämieliseltä panettelulta ja halulta vahingoittaa.
On ihan sama mitä ihmiset tekee silloin, kun lapsi on esim. leirillä tai mummolassa ja hyvässä hoidossa.
Ja hyvä pohtia - mistä tämä tuttavasi tietää ystäväsi asiat, kun asuvat eri puolilla suomea?!
Jos siis oikein ymmärsin: kyse on sinun ystävästäsi A , jolla on takana huumeretkahdus ja nyt sinun tuttavasi B kertoo, että A on retkahtanut taas ja seurustelee epämääräise tyypin kanssa ja toivoo, että sinä tekisit lastens.ilmoituksen koska hän itse ei uskalla ja pelkää kostoa, mutta A ja B asuvat eri puolilla suomea.
Eli B:lläkin on vain huhupuheet "tietonaan" ystäväsi A:n tilanteesta.

Ja toisekseen lapsi on lomalla ja A bilettää nyt....

En suosittele mitään ilmoituksia tekemään vaan juttelemaan ystävän kanssa ja tarkistamaan että tilanne ei ole mikään huumeluola -juttu mikä vaatisikin puuttumista. Puuttumista on sekin, että sanoo suoraan, että nyt menee liian lujaa...

Lisäksi voisit sanoa Blle että seuraat tilannetta ja teet ilmoituksen tarvittaessa. Näin vältetään turha ilmoitus, joka voi tuhota ihmisen !
Minä olen myös tietoinen tästä miehestä, hänen taustoistaan tietää tarkemmin henkilö B, koska ovat lähtöisin kaikki kolme samalta paikkakunnalta. Itse olen henkilö A:n kanssa puhunut ainoastaan puhelimessa viime aikoina, en ole nähnyt kasvokkain. Ajoittain hän on kuulostanut ok:lta, joskus oudon pirteältä ja nyt viimeksi sekavalta, jolloin hän lopetti puhelun lyhyeen. En usko, että huumeluola-asteella ollaan mutta toisaalta kyse on käsittääkseni vahvemmista aineista, kuten viime retkahduksessakin. Saa nähdä, muuttuuko meno kun lapsi palaa kotiin. En ole aikeissakaan tehdä tältä istumalta mitään lastensuojeluilmoitusta, koska kuten todettu, minulla ei ole ensi käden tietoa tilanteesta ja lisäksi haluaisin kuulla tältä puolitutulta mistä hän tietää näin paljon.

Yhteistyössä