Ilmoituksen voi tehdä nimettömänä, mutta nimetön ilmoitus ei kyllä paina vaakakupissa yhtä paljon, kuin nimellä tehty. Lisäksi muistuttaisin siitä, että kannattaa sitten todella olla rehellinen ilmoituksen suhteen, eikä harrastaa liitoittelua, sillä näinkin voi muutoin käydä...
Meidän perheestämme tehtiin ilmoitus noin kaksi vuotta sitten. Ilmoitus oltiin tehty nimettömänä, mutta ilmoitus sisälsi sellaisia asioita joiden perusteella ei ollut kuin tasan yksi vaihtoehto sille, että kuka oli tämän nimettömän ilmoituksen takana.
Ilmoituksen vuoksi meidät pyydettiin sosiaalitoimistoon käynnille jonne siis menimmekin. Asia hoitui ihan sillä, eikä mitään jatkotoimenpiteitä tullut koska sosiaalitoimi katsoi, ettei ole mitään aihetta lähteä jatkotoimenpiteisiin.
Minulle tämä ei kuitenkaan riittänyt. Lampsin poliisilaitokselle ja tein rikosilmoituksen tästä kyseisestä ihmisestä, joka tämän perättömän "nimettömän" ilmoituksen oli tehnyt. Ko. hlö oli meitä "vainonnut" muillakin tavoin joten rikosnimikkeitä tuli lopulta pari.
Ilmoitin myös sosiaalitoimeen, että olen tehnyt asiasta rikosilmoituksen.
Muutaman kuukauden kuluttua sosiaalitoimesta soitettiin ja kerrottiin, että meistä oltiin tehty uusi, sisällöltään samanlainen, nimetön ilmoitus. Tällä kertaa emme joutuneet edes sosiaalitoimeen menemään vaan he ilmoittivat tämän lähinnä sitä varten, että mikäli tarvitsen tämän tiedon oikeusprosessia varten.
Poliisit kutsuivat joukon todistajia kuulusteluihin jonka jälkeen asia meni syyttäjälle syyteharkintaan. Syyttäjä päätti ottaa jutun hoitaakseen ja vastapuoli sai siis syytteet ja tiedossa oli oikeudenkäynti.
Palkkasin asianajajan joka teki kaikki tarvittavat paperityöt ja tuli oikeuteen kanssani. Oikeudenkäynti kesti noin 20 minuuttia ja vastapuoli, eli tämä "nimetön" ilmiantaja todettiin jokaiseen syytekohtaan syylliseksi. Hän sai sakkotuomion, sekä joutui korvaamaan oikeudenkäyntikuluni, sekä asianajajani palkkion. Lisäksi hän joutui maksamaan minulle korvauksia "henkisestä helvetistä".
Tarkoitukseni ei ole ap:tä väittää "valehtelijaksi" vaan tarkoitukseni on painottaa sitä, että kannattaa todellakin sitten kertoa vain niitä faktatietoja. Ei kannata spekuloida esim. rakkauden puutetta, sillä sitähän ei voi kukaan ulkopuolinen tietää.
Meitäkin koskevassa ilmoituksessa oli osatotuuksia mutta niistä oltiin jätetty oleellisia asioita pois. Eräskin kohta ilmoituksessa kertoi siitä, miten minä olin ollut lapsen kanssa ulkona lenkittämässä koiria noin klo 22:30 minkä ilmoittaja siis totesi aivan liian myöhäiseksi ajankohdaksi lasta ajatellen.
Tässä oli osa totuudesta, sillä me kyllä olimme ulkona tuolloin ja koiratkin olivat mukana, mutta lapsi oli tuolloin tulossa hoidosta (lapsi oli siis vuorohoidossa vuorotyöläisyyteni vuoksi) ja tämä ilmoittaja näki meidät matkalla parkkipaikalta kotiin.
Mikäli olisin tosiaan ollut lenkittämässä lapsen kanssa koiria, olisi se voinut vähän huolestuttavaa ollakin, mutta koska kyse oli hoidosta kotiin tulo, ei asiassa todellakaan ollut mitään ihmeteltävää lastensuojelun taholta.
Tarkoitukseni ei ole pelotella ilmoitusten tekijöitä, vaan vain toivon että pysyttäisiin siinä totuudessa mitään lisäämättä ja mitään siitä poistamatta. Minä itsekin olen tehnyt lastensuojeluilmoituksen ihan omalla nimelläni, mutta pysyin tosiaan tiukasti totuudessa.