lastensuojeluilmoituksesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei enää muutakaan keinoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei enää muutakaan keinoja

Vieras
tiedän perheen, jossa on 9,-10 ja 12 -vuotiaat lapset suunnilleen.. isä on erittäin alkoholisoitunut ja äiti taas vakavasti uupunut eikä siis jaksa välittää mistään enää. lapsilla on ruokaa ja vaatteet päällä mutta se rakkaus puuttuu koti esim. on järkyttävässä kunnossa koska siellä ei kukaan siivoa. tässä pientä alustusta..

voiko ilmoituksen tehdä nimettömänä? en haluaisi nimeäni tietoon tälle ihmiselle, mutta en voi enää katsoa pelkäämättä sitä touhua. Olen todella huolissani näiden lasten tulevaisuudesta.

jos ilmoituksella saisin edes sen äitin tajuamaan että alkaisi pitämään huolta itsestään että jaksaisi sitten rakastaa lapsiaan!

voiko tätä ilmoitusta tehdä netissä?

tietääkseni ilmoitusta ei voi tehdä netissä...
mutta soita sosiaalivirastoon... luulen että ilmoituksen voi tehdä ainakin osittain nimettömänä... niin ettei perheelle kerrota kuka ilmoituksen teki.

Juu, voi tehdä nimettömänä. Olen tehnyt samoista syistä eräästä perheestä. Siinä kävi vaan sitten niin et sossu ilmoitti milloin tulee käymään. Äiti jynssäsi talon kuntoon ja isä oli viikon juomatta.

Sossu kävi ja "kaikki oli hyvin". Sama meno jatkui käynnin jälkeen, siis juominen jne. Tässä tapauksessa oli siis kyse erittäin läheisestä sukulaisperheestä. Soitin sossun ja kysyin et mitä teette/teitte asialle niin sanoivat et ei mitään kun ei siellä oo ongelmia kun vanhemmat sanoi niin!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Wieras:
Juu, voi tehdä nimettömänä. Olen tehnyt samoista syistä eräästä perheestä. Siinä kävi vaan sitten niin et sossu ilmoitti milloin tulee käymään. Äiti jynssäsi talon kuntoon ja isä oli viikon juomatta.

Sossu kävi ja "kaikki oli hyvin". Sama meno jatkui käynnin jälkeen, siis juominen jne. Tässä tapauksessa oli siis kyse erittäin läheisestä sukulaisperheestä. Soitin sossun ja kysyin et mitä teette/teitte asialle niin sanoivat et ei mitään kun ei siellä oo ongelmia kun vanhemmat sanoi niin!!!

Ei muuta kuin ilmoitusta uudelleen.. tarpeeksi monen ilmoituksen jälkeen menevät ilmoittamatta.
Tai ainakin niin täälläpäin.

Ilmoituksen voi tehdä nimettömänä, mutta nimetön ilmoitus ei kyllä paina vaakakupissa yhtä paljon, kuin nimellä tehty. Lisäksi muistuttaisin siitä, että kannattaa sitten todella olla rehellinen ilmoituksen suhteen, eikä harrastaa liitoittelua, sillä näinkin voi muutoin käydä...

Meidän perheestämme tehtiin ilmoitus noin kaksi vuotta sitten. Ilmoitus oltiin tehty nimettömänä, mutta ilmoitus sisälsi sellaisia asioita joiden perusteella ei ollut kuin tasan yksi vaihtoehto sille, että kuka oli tämän nimettömän ilmoituksen takana.

Ilmoituksen vuoksi meidät pyydettiin sosiaalitoimistoon käynnille jonne siis menimmekin. Asia hoitui ihan sillä, eikä mitään jatkotoimenpiteitä tullut koska sosiaalitoimi katsoi, ettei ole mitään aihetta lähteä jatkotoimenpiteisiin.

Minulle tämä ei kuitenkaan riittänyt. Lampsin poliisilaitokselle ja tein rikosilmoituksen tästä kyseisestä ihmisestä, joka tämän perättömän "nimettömän" ilmoituksen oli tehnyt. Ko. hlö oli meitä "vainonnut" muillakin tavoin joten rikosnimikkeitä tuli lopulta pari.

Ilmoitin myös sosiaalitoimeen, että olen tehnyt asiasta rikosilmoituksen.

Muutaman kuukauden kuluttua sosiaalitoimesta soitettiin ja kerrottiin, että meistä oltiin tehty uusi, sisällöltään samanlainen, nimetön ilmoitus. Tällä kertaa emme joutuneet edes sosiaalitoimeen menemään vaan he ilmoittivat tämän lähinnä sitä varten, että mikäli tarvitsen tämän tiedon oikeusprosessia varten.

Poliisit kutsuivat joukon todistajia kuulusteluihin jonka jälkeen asia meni syyttäjälle syyteharkintaan. Syyttäjä päätti ottaa jutun hoitaakseen ja vastapuoli sai siis syytteet ja tiedossa oli oikeudenkäynti.

Palkkasin asianajajan joka teki kaikki tarvittavat paperityöt ja tuli oikeuteen kanssani. Oikeudenkäynti kesti noin 20 minuuttia ja vastapuoli, eli tämä "nimetön" ilmiantaja todettiin jokaiseen syytekohtaan syylliseksi. Hän sai sakkotuomion, sekä joutui korvaamaan oikeudenkäyntikuluni, sekä asianajajani palkkion. Lisäksi hän joutui maksamaan minulle korvauksia "henkisestä helvetistä".

Tarkoitukseni ei ole ap:tä väittää "valehtelijaksi" vaan tarkoitukseni on painottaa sitä, että kannattaa todellakin sitten kertoa vain niitä faktatietoja. Ei kannata spekuloida esim. rakkauden puutetta, sillä sitähän ei voi kukaan ulkopuolinen tietää.

Meitäkin koskevassa ilmoituksessa oli osatotuuksia mutta niistä oltiin jätetty oleellisia asioita pois. Eräskin kohta ilmoituksessa kertoi siitä, miten minä olin ollut lapsen kanssa ulkona lenkittämässä koiria noin klo 22:30 minkä ilmoittaja siis totesi aivan liian myöhäiseksi ajankohdaksi lasta ajatellen.
Tässä oli osa totuudesta, sillä me kyllä olimme ulkona tuolloin ja koiratkin olivat mukana, mutta lapsi oli tuolloin tulossa hoidosta (lapsi oli siis vuorohoidossa vuorotyöläisyyteni vuoksi) ja tämä ilmoittaja näki meidät matkalla parkkipaikalta kotiin.

Mikäli olisin tosiaan ollut lenkittämässä lapsen kanssa koiria, olisi se voinut vähän huolestuttavaa ollakin, mutta koska kyse oli hoidosta kotiin tulo, ei asiassa todellakaan ollut mitään ihmeteltävää lastensuojelun taholta.

Tarkoitukseni ei ole pelotella ilmoitusten tekijöitä, vaan vain toivon että pysyttäisiin siinä totuudessa mitään lisäämättä ja mitään siitä poistamatta. Minä itsekin olen tehnyt lastensuojeluilmoituksen ihan omalla nimelläni, mutta pysyin tosiaan tiukasti totuudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ilmoituksen voi tehdä nimettömänä, mutta nimetön ilmoitus ei kyllä paina vaakakupissa yhtä paljon, kuin nimellä tehty. Lisäksi muistuttaisin siitä, että kannattaa sitten todella olla rehellinen ilmoituksen suhteen, eikä harrastaa liitoittelua, sillä näinkin voi muutoin käydä...

Meidän perheestämme tehtiin ilmoitus noin kaksi vuotta sitten. Ilmoitus oltiin tehty nimettömänä, mutta ilmoitus sisälsi sellaisia asioita joiden perusteella ei ollut kuin tasan yksi vaihtoehto sille, että kuka oli tämän nimettömän ilmoituksen takana.

Ilmoituksen vuoksi meidät pyydettiin sosiaalitoimistoon käynnille jonne siis menimmekin. Asia hoitui ihan sillä, eikä mitään jatkotoimenpiteitä tullut koska sosiaalitoimi katsoi, ettei ole mitään aihetta lähteä jatkotoimenpiteisiin.

Minulle tämä ei kuitenkaan riittänyt. Lampsin poliisilaitokselle ja tein rikosilmoituksen tästä kyseisestä ihmisestä, joka tämän perättömän "nimettömän" ilmoituksen oli tehnyt. Ko. hlö oli meitä "vainonnut" muillakin tavoin joten rikosnimikkeitä tuli lopulta pari.

Ilmoitin myös sosiaalitoimeen, että olen tehnyt asiasta rikosilmoituksen.

Muutaman kuukauden kuluttua sosiaalitoimesta soitettiin ja kerrottiin, että meistä oltiin tehty uusi, sisällöltään samanlainen, nimetön ilmoitus. Tällä kertaa emme joutuneet edes sosiaalitoimeen menemään vaan he ilmoittivat tämän lähinnä sitä varten, että mikäli tarvitsen tämän tiedon oikeusprosessia varten.

Poliisit kutsuivat joukon todistajia kuulusteluihin jonka jälkeen asia meni syyttäjälle syyteharkintaan. Syyttäjä päätti ottaa jutun hoitaakseen ja vastapuoli sai siis syytteet ja tiedossa oli oikeudenkäynti.

Palkkasin asianajajan joka teki kaikki tarvittavat paperityöt ja tuli oikeuteen kanssani. Oikeudenkäynti kesti noin 20 minuuttia ja vastapuoli, eli tämä "nimetön" ilmiantaja todettiin jokaiseen syytekohtaan syylliseksi. Hän sai sakkotuomion, sekä joutui korvaamaan oikeudenkäyntikuluni, sekä asianajajani palkkion. Lisäksi hän joutui maksamaan minulle korvauksia "henkisestä helvetistä".

Tarkoitukseni ei ole ap:tä väittää "valehtelijaksi" vaan tarkoitukseni on painottaa sitä, että kannattaa todellakin sitten kertoa vain niitä faktatietoja. Ei kannata spekuloida esim. rakkauden puutetta, sillä sitähän ei voi kukaan ulkopuolinen tietää.

Meitäkin koskevassa ilmoituksessa oli osatotuuksia mutta niistä oltiin jätetty oleellisia asioita pois. Eräskin kohta ilmoituksessa kertoi siitä, miten minä olin ollut lapsen kanssa ulkona lenkittämässä koiria noin klo 22:30 minkä ilmoittaja siis totesi aivan liian myöhäiseksi ajankohdaksi lasta ajatellen.
Tässä oli osa totuudesta, sillä me kyllä olimme ulkona tuolloin ja koiratkin olivat mukana, mutta lapsi oli tuolloin tulossa hoidosta (lapsi oli siis vuorohoidossa vuorotyöläisyyteni vuoksi) ja tämä ilmoittaja näki meidät matkalla parkkipaikalta kotiin.

Mikäli olisin tosiaan ollut lenkittämässä lapsen kanssa koiria, olisi se voinut vähän huolestuttavaa ollakin, mutta koska kyse oli hoidosta kotiin tulo, ei asiassa todellakaan ollut mitään ihmeteltävää lastensuojelun taholta.

Tarkoitukseni ei ole pelotella ilmoitusten tekijöitä, vaan vain toivon että pysyttäisiin siinä totuudessa mitään lisäämättä ja mitään siitä poistamatta. Minä itsekin olen tehnyt lastensuojeluilmoituksen ihan omalla nimelläni, mutta pysyin tosiaan tiukasti totuudessa.

Näitä ilmoituksia tehdään paljon nykyään ilkeyttään, se ei ole mikään mieltä ylentävä tunne vaikka tietää että ei ole väärää tehny. Ite oisin sen kannalla että se ilmoituis tehtäisiin omalla nimellä ja ei mitään väritettyä totuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaippavuoresta päivää:
Näitä ilmoituksia tehdään paljon nykyään ilkeyttään, se ei ole mikään mieltä ylentävä tunne vaikka tietää että ei ole väärää tehny. Ite oisin sen kannalla että se ilmoituis tehtäisiin omalla nimellä ja ei mitään väritettyä totuutta.

Minusta on täysin perusteltua tehdä ilmoitus nimettömänä, sillä ilmoituksen kohdeperheessä on usein monenlaisia ongelmia, enkä yhtään ihmettele jos ilmoittajaan kohdistuu väkivaltaa mikäli ilmoittaja on tiedossa.

Itsekin tein ilmoituksen eräästä perheestä tässä lähellä, en heitä tarkemmin tunne mutta olen kuullut että mies on ollut väkivaltainen. En halua elää pelossa että joku vaanii puskan takana kun käyn koiraa pissattamassa myöhään illalla tai käy yöllä pihassamme vaikka naarmuttamassa autoa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Minusta on täysin perusteltua tehdä ilmoitus nimettömänä, sillä ilmoituksen kohdeperheessä on usein monenlaisia ongelmia, enkä yhtään ihmettele jos ilmoittajaan kohdistuu väkivaltaa mikäli ilmoittaja on tiedossa.

Itsekin tein ilmoituksen eräästä perheestä tässä lähellä, en heitä tarkemmin tunne mutta olen kuullut että mies on ollut väkivaltainen. En halua elää pelossa että joku vaanii puskan takana kun käyn koiraa pissattamassa myöhään illalla tai käy yöllä pihassamme vaikka naarmuttamassa autoa tms.

Miten voi tehdä lastensuojeluilmoituksen perheestä mitä ei tarkemmin tunne?

Olen myöskin sitä mieltä että kuulopuheiden perusteella ei pitäis ilmoituksia tehdä. Onhan siinä sekin sitten että jos asia etenee pitemmälle niin sen ilmoittajan on tultava se sanomaan omalla nimellään ja kasvoillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:

Voi sen tehdä sen perusteella mitä itse varmasti näkee/kuulee. Mutta en teksi sen perusteella mitä olen kuullut jonkun muun puhuvan. Naapuruston elämä tuppaa näkymään vaikkei tuntis sen enempää.

Sen perusteella mitä on nähnyt kun tässä kulkee ja ulkoilee lasten kanssa. Ethän sinä välttämättä tunne isääkään, jonka näet lyövän lasta kaupan pihalla ja retuuttavan hiuksista, mutta velvollisuutesi on silti tehdä ilmoitus mikäli vain tiedät henkilöllisyyden.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Voi sen tehdä sen perusteella mitä itse varmasti näkee/kuulee. Mutta en teksi sen perusteella mitä olen kuullut jonkun muun puhuvan. Naapuruston elämä tuppaa näkymään vaikkei tuntis sen enempää.

ok, itse sain tuosta ensin kuvan että olet kuullut.

ok, itse sain tuosta ensin kuvan että olet kuullut.

Erääs toisen naapurin kanssa juteltiin ja hän oli jo jonkin aikaa tiennyt väkivaltaisuudesta eikä ollut tehnyt asialle mitään :headwall:

Tämä keskustelu siis sen jälkeen kun itse olin menoa kauhistellut.

meistä tehtiin syksyllä ilmo..sen takia ku mä muka huudan täällä :o ja kehdattiin väittää mua mielenvikaiseksi raskaana olevaklsi hulluksi(näin kirjeessä luki) ja kirje oli myös nimetön..asiat onneksi selvitettiin ja meidän lastensuojelun asiakkuus päättyi.kyse on varmaa siitä ku olen yh jam ulla neljä lasta,ja totta oli se että huudan joskus kovaa kun ei saa muuten tässä metelissä ääntä kuuluviin. ja tosiaan mä' en ole enkä voi olla raskaana koskaan..hyvinpähä minut tämä ilmoittaja tietää niinkuin kirjeessä väitti :|

Tiedän tämän perheen erittäin hyvin ja todellakin kerron vaan niitä tosiasioita. Tiedän että äiti rakastaa lapsiaan. Aiemmassa sanoin turhan karkeasti että rakkaus puuttuu, mutta käytännössä arjessa se ei suurimmaksi osaksi enää näy.
yksi lapsista on kehitysvammainen eikä ole hänenkään etujen mukaista että kukaan perheessä ei tue hänen kehitystään. Kun äiti ei todellakaan enää vain jaksa.

Ystävät ovat tukeneet ja ollut läsnä, mutta se ei yksinkertaisesti riitä. Siksi ajattelin tällaista vaihtoehtoa.. En vain tiedä uskaltaako tuollaista sitten tehdä jos sana leviää että yritän rikkoa heidän perheestä. En halua joutua pulaan siitä että yritän lähimmäistäni auttaa.

Kun lapset olivat pienempiä niin kaikki oli vielä suht hyvin, äidin kannalta. Mutta vuosien mittaan tilanne on mennyt aivan järkyttäväksi..

Alkuperäinen kirjoittaja HanTa:
mutta soita sosiaalivirastoon... luulen että ilmoituksen voi tehdä ainakin osittain nimettömänä... niin ettei perheelle kerrota kuka ilmoituksen teki.

Nykyään ei voi tehdä nimettömiä ilmoituksia!! Ilmoituksen kohteena olevalla on niin halutessa oikeus tietää kuka on ilmoituksen tehnyt!!

Alkuperäinen kirjoittaja :

Nykyään ei voi tehdä nimettömiä ilmoituksia!! Ilmoituksen kohteena olevalla on niin halutessa oikeus tietää kuka on ilmoituksen tehnyt!!

siinä tapauksessa en vaan pysty sit ilmoittamaan.. en halua rikkoa välejäni kehenkään.

täydestä asiasta ilmottaisin mutta en usko että tämä perhe sitä ymmärtäisi hyvällä.

harmin paikka ettei sitä voi tehdä nimettömänä. ja sen haluaisin tehdä siksi vain ettei kukaan saisi tietää sen olevan minä.. vaikka täysin asiasta sen tekisinkin. en vain halua välejä pilalle..

Alkuperäinen kirjoittaja :

Yksityishenkilöt voivat kyllä tehdä. Työnsä puolesta ilmoituksen tekevä (esim. terveydenhoitaja, lastenhoitaja, opettaja), joutuu tekemään ilmoituksen nimellään.

Perheellä ja lapsella on pääsääntöisesti oikeus tietää, kuka on tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Jos ilmoittaja on viranomainen, on tämä kysyttäessä kerrottava perheelle.

Yksittäistapauksissa joudutaan kuitenkin arvioimaan, annetaanko tieto ilmoituksen tekijästä perheelle tai lapselle. Ilmoituksen tekijän henkilöllisyys voidaan suojata julkisuuslain 11§:n 2 momentin mukaan. On tilanteita, joissa henkilöllisyyden paljastaminen olisi lapsen edun tai ilmoituksen tekijän turvallisuuden kannalta vahingollista.

Asianosaisella ei ole oikeutta saada tietoa, jos tiedon antaminen olisi vastoin lapsen etua, muuta erittäin tärkeää yksityistä etua tai erittäin tärkeää yleistä etua. Lapsen edun vaarantumisen perusteena voi olla tilanne, jossa ilmoituksen tekijä on lapselle läheinen henkilö, esimerkiksi isovanhempi, ja tiedon antaminen johtaisi lapsen hyvinvoinnille tärkeän ihmissuhteen katkeamiseen.

Yksityisen edun vaarantuminen voi olla esimerkiksi todennäköinen väkivallan uhka, tai jos on pelättävissä muita vastatoimenpiteitä ilmoittajaa kohtaan. Ilmoittajaa voidaan joutua suojelemaan.

Tiedon antaminen lastensuojeluilmoituksen tekijästä saattaa olla yksittäistapauksessa myös vastoin yleistä etua, jos tiedon antaminen voi vaarantaa lastensuojelun tarkoituksen toteutumisen. Jos on esimerkiksi vaarana, että lapsi pyritään viemään pois maasta tai muuten estetään lapsen suojelun tarpeen selvittäminen