Lastensuojeluasiaa!

"Kifa"
Kuten täällä on jo moneen kertaan selitetty niin huostaanotto on äärimmäinen toimenpide joho lähdetään vasta kun lapsen kehitys on vakavasti vaarassa eivätkä muut tukitoimet ole riittäneet tai niitä ei ole suostuttu ottamaan vastaan. Jos hoidat lapsesi hyvin niin ei varmasti oteta huostaan mutta jonkinlaista tukea varmasti tarvitsette ja se kannattaa ottaa vastaan. Ei sinua tuossa varmasti mistään laiminlyönnistä epäilläkään mutta kyllähän sossun täytyy varmistaa ettei mies ole esimerkiksi sotkenut sinua pelivelkoihinsa niin että lapsen elatukseen ei riittäisi rahaa. Toisaalta sossu voi ohjata miehen hoitoon asianmukaiselle taholle, auttaa sinua hankkimaan asuntoa, tarjota kotiapua tai muuta tukea jos tilanne muodostuu sinulle itsellesi henkisesti niin raskaaksi ettet arjessa muuten jaksa. Ls-ilmoitus voi myös toimia lapsen isälle ihan hyvänä signaalina siitä että nyt olisi oikeasti syytä ottaa itseään niskasta kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
"Isosisko"
Meillä neuvolantäti teki lastensuojeluilmoituksen ihan sen takia kun mies oli vakavasti sairas (ja sittemmin kuoli) ihan vain siksi että saisi meille apua. Apu mitä saatiin oli se että maksoivat meille lasten hoitajan tietyn tuntimäärän kuukaudessa sen aikaa kun olin pois töistä vuorotteluvapaalla. Nyt asiakkuus lastensuojeluun on loppunut, koska ei ole huolta lapsista. Mutta siis, vaikka ls-ilmoitus kuulostaa hurjalta niin ei aina ole huostaanotosta kyse vaan avun saannista. Kun tuo kuntien byrokratia sitä vaatii että apua saisi...

Onneksi itse olin lukenut juuri täältä palstalta ettei se ls-ilmoitus ole aina sitä miltä se kuulostaa (tai jos kaupungin sivuja luki niin en itseäni saanut mihinkään lueteltuun kategoriaan), niin en hätäillyt...
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
Minulla on yksinhuoltajuus ja olenkin nyt hakemassa minulle ja lapselle omaa asuntoa. Asumistuki oli kyseessä ja oli tullut takautuvasti miehen tilille... Voiko joku luvata 100% varmasti ettei tyttöä viedä minulta? Sori hysterisointi, kuulostaa varmaan tyhmältä, en vaan ole joutunut ennen tällaiseen tilanteeseen ja pelottaa hirmuisesti :(
En millään muotoa usko, että sinulta tytär vietäisiin. Nykyään lapsiperheiden on vaikea saada apua, joten joskus voi olla ainoa keino saada lastensuojelun kautta apua. Eikä se todellakaan tarkoita sitä, että lapsi oltaisiin viemässä.
Jos sinulla on kaikki hyvin ja olet pääsemässä eroon miehestä, joka ei takaa vakaata tulevaisuutta, niin tuskin sinulla on mitään huolta.

Voitko olla kelaan yhteydessä ja kysymään sieltä, että miten olisi mahdollista siirtää asumistuki sinun tilillesi?

Asiat kyllä järjestyy :)
 

Yhteistyössä