Lastensuojeluasiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riitävä peruste?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riitävä peruste?

Vieras
Onko se riittävä perustelu lastensuojeluilmoitukselle, jos lapsi saa katsoa tv:stä ihan mitä vain? Kyseessä siis 4-vuotias ja saa tosiaan katsoa kaikki poliisisarjoista ym lähtien ja tämä kyllä vahvasti näkyykin hänen käytöksessään. Lasta ei siis pahoinpidellä, hän saa ruokaa ja on aina puhdas, mutta perheessä ei ole mitään rajoja/rutiineja ja tosiaan nuo tv-ja peliasiat ovat täysin retuperällä. Eikö nämä asiat kuitenkin selkeästi vahingoita kehittyvää lasta ja siltä osin ole aiheellinen syy puuttua tilanteeseen?

Ei elämä ihan oikeasti! Miksi kaikesta ollaan nykyään tekemässä ls-ilmoitusta? Tämä ei todellakaan ole aihe sellaiselle! Vanhemmat kasvattavat lapset niinkuin itse haluavat, ja ei, tuskin tuo kovin hyvästä on, muttei todellakaan niin vakava asia että siitä pitäisi jotain ilmoitusta alkaa tekemään. Ei voi olla muiden ihmisten asiat noin kiinnostavia! Tuntuu, että kohta ollaan tekemässä ilmoitusta lapsista joilla on tahra paidassa kun tuskin siellä kotona sitten ikinä kylvetetäänkään. HUOH!

Katselin eilen dokkaria Fresnon amfetamiinipesäkkeistä. Voi lapsiparkoja, siellä asuivat läävässä, ei mitään rytmiä, valvoivat vanhempien mukaan jotka vetivät metaa naamaan. Poliisit kävivät ja ei ollut heidän mielestään lastensuojelullinen juttu koska siellä ei kuitenkaan ollut vaarallista.
Kontrasti suomalaiseen lastensuojeluun oli aika huvittava. Täällä kun jokainen asia on ls-ilmoituksen paikka.

En hyväksy sitä että lapsi saa katsoa mitä vain tv:stä mutta miten muuten siihen voisit puuttua kuin ls-ilmoituksen kautta? Eikö tosiaan ole muita keinoa, kuten esim. sanot asiasta! Kerrot että se vahingoittaa lasta.

Jos sä teet ilmoituksen, vastuu on sossulla sen jälkeen. Et siis ole siitä vastuussa, johtaako asia toimenpiteisiin vai ei, sossu tekee tilannearvion ja toimii sen mukaan.

Ja sitten ihmetellään, miksi sosiaalitoimi ruuhkaantuu, kun mammat soittelevat ls- ilmoituksia lasten tv:n katsomisesta...Toivon todella, että tämä lastensuojeluilmoitusinto on vain palstaongelma!

• Tykkää
Reactions: Sankkuli
Ei millään pahalla, olet varmasti huolissasi koska edes mietit ls-ilmoituksen tekoa, mutta oletko nyt tosissasi? Lastensuojelulla on nykyään aika vähäiset resurssit (jo ihan uuden lainkin takia) ja koska on niin paljon niitä perheitä jotka ihan oikeasti sitä apua tarvitsee, alkoholismi, perheväkivalta jne.... Ja koska nykyään ilmoituksen voi tehdä nimettömästi, näitä ns. "turhia" ilmoituksia satelee ihan mitättömistäkin asioista, joten se on aina pois niiltä, jotka sitä apua oikeasti tarvitsee.

Ja voisitko tarkentaa miten se näkyy lapsen käytöksessä?

Niin, no tosiaan en ole ilmoitusta tässä tekemässä, mietin vain asiaa yleisesti. Tässä tapauksessa tuskin lapsen asiat missään vaiheessa itsestään korjaantuvat, kun kotona on tilanne tuollainen. Lapsi on siis hyvin impulsiivinen, ei osaa leikkiä muiden lasten kanssa, puhuu ikäänsä nähden rajuja juttuja, ei jaksa keskittyä oikein mihinkään jne. Olen asiasta yrittänyt puhua perheelle ja sen seurauksena he katkaisivat välinsä minuun. Voitte uskoa, että oli vaikea ottaa asia puheeksi, tein sen silti ja yritin olla niiin hienotunteinen kuin mahdollista,mutta nyt siis tilanne on tämä. Kyllä minä tässä ihan vakavasti vaan pohdin sitä, että tavallaanhan se on lapsen henkistä pahoinpitelyä, jos hän näkee ikätasoonsa nähden liian väkivaltaisia ohjelmia/pelejä, hänelle ei tarjota arjessa minkäänlaista mahdollisuutta harjoitella esim. pettymyksiin suhtautumista (kun kaikki on sallittua), arkeen ei kuulu mitään säännöllisiä rutiineja jne. Eikö tuo ole aika turvaton ympäristö lapselle? Ok, uskon kyllä, että siellä amfetamiini-porukoissa on hieman erilainen tilanne, mutta silti olen aidosti huolestunut tästä lapsesta.

[QUOTE="Vieras";24499852]No ei todellakaan ole riittävä peruste, vaikken moista itsekään hyväksy.[/QUOTE]

oikein, huostaanottoa edellyttää et moni muukin asia on todella huonosti. Perheneuvola voisi olla ehkä oikeampi paikka.

Ei ole syytä tehdä ilmoitusta. Vanhemmat kuitenkin kohta huomaavat että se ei ole hyväksi jos lapsen käytös muuttuu.
Pk valittaa ja koulu valittaa ja lopulta päätyvät kuitenkin terapiaan tai vastaavaan.
Oikeastaan et voi ennalta ehkäistä asioita muuten kuin puhumalla ja sanomalla mielipiteesi vanhemmille.
Lopultahan vanhemmilla on vastuu lapsesta. Häntä ei ole kohdeltu kaltoin eikä laiminlyöty.
Antakaa Lssän hoitaa oikeita ja vakavia tapauksia, sinne kun on niin ruuhkaa että aikoja ei saa.

[QUOTE="aloittaja";24499978]Niin, no tosiaan en ole ilmoitusta tässä tekemässä, mietin vain asiaa yleisesti. Tässä tapauksessa tuskin lapsen asiat missään vaiheessa itsestään korjaantuvat, kun kotona on tilanne tuollainen. Lapsi on siis hyvin impulsiivinen, ei osaa leikkiä muiden lasten kanssa, puhuu ikäänsä nähden rajuja juttuja, ei jaksa keskittyä oikein mihinkään jne. Olen asiasta yrittänyt puhua perheelle ja sen seurauksena he katkaisivat välinsä minuun. Voitte uskoa, että oli vaikea ottaa asia puheeksi, tein sen silti ja yritin olla niiin hienotunteinen kuin mahdollista,mutta nyt siis tilanne on tämä. Kyllä minä tässä ihan vakavasti vaan pohdin sitä, että tavallaanhan se on lapsen henkistä pahoinpitelyä, jos hän näkee ikätasoonsa nähden liian väkivaltaisia ohjelmia/pelejä, hänelle ei tarjota arjessa minkäänlaista mahdollisuutta harjoitella esim. pettymyksiin suhtautumista (kun kaikki on sallittua), arkeen ei kuulu mitään säännöllisiä rutiineja jne. Eikö tuo ole aika turvaton ympäristö lapselle? Ok, uskon kyllä, että siellä amfetamiini-porukoissa on hieman erilainen tilanne, mutta silti olen aidosti huolestunut tästä lapsesta.[/QUOTE]

koulutuksesi on varmasti sitten lastenpsykiatri,kun kerran voit niin asian tuntevasti vetää syy-seuraus suhteet(tv:n katselu yms'=lapsen käyöksen syyt)

kerron sulle yhden asian meillä on tuollainen lapsi,impulsiivinen,keskittymiskyvytön,yms yms meillä on rajat,ipana on 7v, mutta ei katso edes turtlesia,vaikka siinä on k7,koska se sisältää väkivaltaa,enkä halua sellaista lapselleni näyttää. Meillä on säännölliset ruoka/uniajat/rutiinit
kaikki muukin ok! mutta diagnoosina on adhd!!! (+muita) ja lääkitys auttaa.

sitten minä itse taas elin täysin ilman rutiineja ja rajoja koko lapsuuden/nuoruuden(+minä jouduin kestämään kaiken näköstä koulukiusaamisesta seksuaaliseen ahdisteluun), olin aivan normaali lapsi, pystyin keskittymään,en ollut impulsiivinen, käyttäydyin koulussa aina hyvin,kotonakin 99% niin ja mä muutin sain katsoa telkusta mitä vaan indiana jonesitkin katottiin isän kanssa yhdessä.

tässä sule sellanen perspektiivi että kaikki ei oo aina riippuvaista kotioloista.

koulutuksesi on varmasti sitten lastenpsykiatri,kun kerran voit niin asian tuntevasti vetää syy-seuraus suhteet(tv:n katselu yms'=lapsen käyöksen syyt)

kerron sulle yhden asian meillä on tuollainen lapsi,impulsiivinen,keskittymiskyvytön,yms yms meillä on rajat,ipana on 7v, mutta ei katso edes turtlesia,vaikka siinä on k7,koska se sisältää väkivaltaa,enkä halua sellaista lapselleni näyttää. Meillä on säännölliset ruoka/uniajat/rutiinit
kaikki muukin ok! mutta diagnoosina on adhd!!! (+muita) ja lääkitys auttaa.

sitten minä itse taas elin täysin ilman rutiineja ja rajoja koko lapsuuden/nuoruuden(+minä jouduin kestämään kaiken näköstä koulukiusaamisesta seksuaaliseen ahdisteluun), olin aivan normaali lapsi, pystyin keskittymään,en ollut impulsiivinen, käyttäydyin koulussa aina hyvin,kotonakin 99% niin ja mä muutin sain katsoa telkusta mitä vaan indiana jonesitkin katottiin isän kanssa yhdessä.

tässä sule sellanen perspektiivi että kaikki ei oo aina riippuvaista kotioloista.

No, jos tuolla lapsella sitten onkin adhd (jolla kyllä tänä päivänä selitetään sitten kaikki lasten vaikeudet ja unohdetaan, että kyllä niillä kotioloilla on aikamoisen iso merkitys kuitenkin), niin eipähän tuo elämäntyyli ainakaan hänen ongelmiaan helpota.

Yhteistyössä