Lastensuojelu..??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nellamaia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nellamaia

Vieras
olen käynyt tokaluokkalaisen tytön kanssa vuoden verran lasten psyk polilla koska hän saa raivareita kotona ja ulkona, koulussa raivareita ei tule mutta koulusuoritukset vaihtelevia ja tarvitsee erityisopetusta matikassa , äikässä. tyttö aina ollut yliaktiivinen ja olen saanut häntä pitää holdingissa raivareiden aikana. menin poliklinikalle tytön kanssa siinä toivossa että nyt varmaan saadaan diagnoosi onko adhd tms. mutta ei.. juttelua juttelun perään ja tädit käyneet poliklinikalta usein meillä kotona,turhanpäiväistä mitä teille kuuluu plarinaa..ja nyt tuli kirje postista että teemme lastensuojeluilmoituksen koska lapsesta on huoli. what???? kiitos vaan, hain apua lapselleni, hänen käyttäytymiseensä ja koulu menestyksen selvittelyyn. ja tämä on nyt sitten sitä APUA??? pelottaa. ottaako ne nyt mun tyttäreni huostaan? kotona kaikki kuitenkin ok lukuunottamatta hänen raivareita. tässä huomattiin taas että apua ei kannata hakea?? kyllä on kusetettu olo. tuntuu niin turhauttavalta ja pahalta. jos lastensuojelua kaivattaisiin, olisin sitä itse hakenut. mutta kun ei kaivata. ainoastaan selvittelyä ja diagnoosia että tyttö saa oikeaa kuntoutusta ja tukea. pitää varmaan mennä ihan vaan terveyskeskus lääkäriin ja kysyä adhd testejä...vai lähetetäänkö sieltäkin kirje meille kotiin että asia siirtyy lastensuojeluun kun koitan hakea tyttäreni käytökseen apua.

Jos ilmaisusi on tuota luokkaa kuin viestissäsi en ihmettele, että ovat huolissaan.
Se on vain ilmoitus, jonka persteella tulevat lastensuojelusta tsekkaamaan teidät ja jos ei ole aihetta huoleen ei tapahdu mitään.

Mutta jos ovat teillä huomanneet, että tarvitsette muutakin apua ja sen saaminen on helpointa tekemällä ls-ilmoitus? Josko tytöllä ei olekaan adhd vaan jotain on pielessä kotona, mitä et itse näe, kun olet niin lähellä. Ei ls-ilmoitus ole mikään rangaistus eikä tarkoita automaattisesti huostaanottoa.

Eiköhän ne ammatti-ihmiset olisi jo sen adhd:n todenneet, jos sellaisesta olisi kyse. Miksi takerrut siihen adhd:hen, kun kyseessä todennäköisesti on jotain muuta? Jos saa raivareita kotona, mutta ei koulussa, niin loogisinta on ajatella, että vika on kotona.

lapsen isällä on adhd. ja todettu myöskin kouluiässä. hänen mummin kanssa olen asiasta jutellut ja sanoi että aivan samanlaista oli hänen isän käytös kotona ja koulussa tarvitsi apua paljon selviytyäskeen. tsemppasi koulussa niin että raivareita ei tullut ja purkaantui sitten kotona.

ja niinkuin viestissäni kerroin, jos olisn halunnut lastensuojelusta apua niin olisin sitä itse hakenut. mutta käännyin asiassa lasten psyk lääkärin puoleen ja tässä tulos. olis pitänyt vaan selvitellä tytön asioita yksin kotona kun nyt sitten joudutaan sossun hampaisiin ja silmätikuksi. tämäkö lapsen käytöstä auttaa, enpä todellakaan usko.

Eiköhän ne ammatti-ihmiset olisi jo sen adhd:n todenneet, jos sellaisesta olisi kyse. Miksi takerrut siihen adhd:hen, kun kyseessä todennäköisesti on jotain muuta? Jos saa raivareita kotona, mutta ei koulussa, niin loogisinta on ajatella, että vika on kotona.

Vieläkö on olemassa ihmisiä,jotka eivät tiedä,että lapsi kiukuttelee ja raivoaa ihmisille, jotka kokee turvallisiksi. Tässä tapauksessa siis ne vanhemmat.

ja niinkuin viestissäni kerroin, jos olisn halunnut lastensuojelusta apua niin olisin sitä itse hakenut. mutta käännyin asiassa lasten psyk lääkärin puoleen ja tässä tulos. olis pitänyt vaan selvitellä tytön asioita yksin kotona kun nyt sitten joudutaan sossun hampaisiin ja silmätikuksi. tämäkö lapsen käytöstä auttaa, enpä todellakaan usko.

Voi että, se lastensuojelu nyt on mukana ja kannattaa ihmeessä käyttää/ottaa kaikki apu sieltä vastaan niin saatte tytölle apua niiden raivareiden kanssa. Nähtävästi lääkärin mielestä tyttö tarvitsee jotakin enemmän, kun on ilmoituksen tehnyt.

ette te kenenkään hampaisiin tai silmätikuiksi joudu.

lastensuojelun kautta saatte esim perheneuvolaan aikoja jne
jos lastenpsyk. ei pysty tällä hetkellä auttamaan niin hyvähän se on muualta sitä apua sitten saada.

Mistä moinen asenne ja oletus?

lastenpsyk.polin työntekijät minulle käyntien alussa sanoivat että miksi he tekisivät mitään ilmoitusta koska sinähän olet jo hakenut lapsellesi apua, heiltä. luotin heihin siis täysin. siksi on todellakin vähintääkin petetty olo.

lapsen isällä on adhd. ja todettu myöskin kouluiässä. hänen mummin kanssa olen asiasta jutellut ja sanoi että aivan samanlaista oli hänen isän käytös kotona ja koulussa tarvitsi apua paljon selviytyäskeen. tsemppasi koulussa niin että raivareita ei tullut ja purkaantui sitten kotona.

Voi kuule, täällä kirjoittelijoista on ainakin yhdellä lapsestaan ADHD ja aika usealla se bipolaari homma, osa on vesipäitä ja vielä isompi osa on tippunut pää edellä lattialle kun äiti on riidelly isän kanssa ja joutunut itse hoitaan vauvaa kun mies on ollut reissuhommissa. Että ei ole huolen aihetta.

ja tämä asenne sossuja kohtaan siksi, että lapsen ollessa 4-5 hain itse heiltä(lastensuojelusta) apua kotiin, ksoka tällä paikkaunnalla jossa me asumme, ei saa lastenhoitoapua kotiin kunnalta ellei ole sossun lastensuojelun tai perheneuvolan asiakas. no tämä heidän apu ei tytön tilannetta auttanut, samanlaisia kotikäyntejä heillä oli kuin lasten psykiatrialtakin, kaikki kirjattiin ylös ja niitä puitiin sitten tapaamisissa. huostaanotolla pelottelivat että jos ei muu auta niin on viimesijainen keino..olen hakenut apua siis itse heiltä, sitten lastenpsyk ja nyt taas päädymme lastensuojeluun. siksi pelottaa huostaanotto koska sanoivat että jos ei muu apu ja tuki auta. mitenkä se huostaanotto sitten auttaa kun lapselta ei ole tutkittu edes adhd:tä tai sen eri muotoja, sehän voi olla lapsella lievänäkin ja siksi ei esim koulussa tule raivareita. lapsela myös aina ollut pään nykimistä ja käsien heilutusta ilman mitään syytä, yllättävissä tilanteissa. näitäkään ei ole tutkittu. neurologi ei ole tutkinut eikä sellaista ole edes ehdotettu.

[QUOTE="elma";26409579]Jos ilmaisusi on tuota luokkaa kuin viestissäsi en ihmettele, että ovat huolissaan.
Se on vain ilmoitus, jonka persteella tulevat lastensuojelusta tsekkaamaan teidät ja jos ei ole aihetta huoleen ei tapahdu mitään.[/QUOTE]

Kiinnitin huomioni tapaasi kirjoittaa. En puutu itse lapsen ongelmaan, vaan siihen, kuinka aikuinen ihminen noin kirjoittaa. Kirjoititko samalla tavalla ennen näitä lapsesi ongelmia?

Onko mahdollisesti kyseessä Jyväskylä vai onko toisaallakin noin saamatonta toimintaa lastenpsykiatrian polilla? Kaverin muksu ollut asiakkaana jo vuosia eikä muuta saa aikaan kun syyllistää äitiä vaikka syyt on selkeästi olemassa jossain ihan toisaalla. Äiti joutunut ihan toista reittiä hakemaan lapselle järkeviä tutkimuksia, joista sitten polin lääkäri raivoaa että hänen varpailleen on tallottu..

menen tosiaankin yksityiselle lapsen kanssa, olen psyk polin lääkärilel sanonut että haluan neurologin tutkivan lapseni,tähän hän on sanonut että ei ole tarvetta, olen kysynyt miksi mutta häneltä ei saa vastausta, katsoo vaan toista työntekijää joka kirjoittaa kaiken muistiin. ja kyseessä on tämä suomen pers..turku.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26409713:
ette te kenenkään hampaisiin tai silmätikuiksi joudu.

lastensuojelun kautta saatte esim perheneuvolaan aikoja jne
jos lastenpsyk. ei pysty tällä hetkellä auttamaan niin hyvähän se on muualta sitä apua sitten saada.

No jopa on tietämätöntä porukkaa liikkeellä. a.Perheneuvolaan ei tarvitse lähetettä sinne voi hakeutua itse! b. no sosiaaliportista voi lukea että kyllä se ls on sitäkin että vanhemmuutta yms arvioidaan. (toki tässä asiassa saa olla niin sinisilmäinen kuin mitä itte tykkää). c. no avohuollontukitoimet on yleensä tukiperhe(vajaa 2vrk/kk) ja perhetyö... jonka tehtävät on tukea vanhemmuutta ja tarkkailla(kontrolli on aina vahvasti mukana). en usko että näistä on hyötyä(etenkin jos ei oikeast iole mitään vikaa vanhemmuudessa).

aloittajalle haluaisin sanoa että pyydä lastenneurologin arviota. Tiedän tapauksen jossa koetettiin huostaan ottaa 1psykiatrin lausunnon perusteella lapsi, kun lapsi muka kärsi virike-debrivaatiosta(kumma ku vaan tä äyks lapsi ja muut oli normaaleja), lapsi kävi yksityisellä lastenneurologilla ja lapsi todettiin kehitysvammaiseksi!

Mitä jos ihan soittaisit ja kysyisit mistä on kyse niin voisi selvitä asiat paremmin kuin täällä vaahtoamalla. Monilla paikkakunnilla ls-ilmoitus on "välttämättömyys" jotta saadaan tukitoimia ja toisaalta diagnoosikin kannalta on tärkeää selvittää ettei kotona ole mitään muuta syytä mikä selittäisi oireita. ADHD:kaan kun ei ole sellainen diagnoosi mitä millään yhdellä testillä todettaisiin. Ja jos itseilmaisusi on yhtä sekavaa kuin aloitusviestissä niin ei ihme että mielummin käyvät paikan päällä katsomassa mikä se teidän kotitilanne oikeasti on kuin yrittävät saada sinun puheistasi jotain käsitystä.

Jos asutte Turussa, niin kunnan rahatilanne on sen verran heikko että kunnollisen avun saaminen vaatii todennäköisesti lastensuojelun mukaantulon.

Vaikka koet että sinulla on huono kokemus lastensuojelusta, niin pääosin lastensuojelu on monessa tilanteessa positiivinen asia ja siellä todella halutaan auttaa. Voihan kyse olla esimerkiksi siitä, että tyttäresi diagnoosi on epäselvä ja hankala määrittää, ja siihen asti tarvittava apu on haettava lastensuojelun puolelta. Käy ihmeessä yksityisellä neurologilla! Tuossa kunnan rahatilanteessa saattavat lykätä kaikkia tutkimuksia. Ja anna sillekin ajatukselle mahdollisuus, että perhetilanteessanne saattaisi olla jotain muutettavaa ulkopuolisen silmin, ei sekään tarkoita huostaanottoa.