Lastensuojelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti vain miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti vain miettii

Vieras
Voisko mulle joku kertoa,mitä se oikeastaan tarkoittaa?
Mitä käytännössä tapahtuu,jos lastensuojelu tulee perheen elämään osalliseksi? Kokemuksia?

Sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja juttelee perheen kanssa ja sitten sovitaan mitä tehdään. Se on yksilökohtaista sen jälkeen mitä käytännössä tapahtuu.

Voi tulla kutsu toimistollekin. Mutta lastensuojelutarpeen selvitys tehdään, siihen voi kuulua monenlaista haastattelua, arviointia, eteenpäinohjausta jne.
Lastensuojelun tarkoitus on tukea perhetta, tarjota apukeinoja niihin kohtiin, joissa tuntuu, ettei pärjää.

Okei! Eihän sitä pelätä tarvis,kun mitään peiteltävääkään ei ole. Mutta silti se jotenkin tuntuu vaikealta. Jos nyt sille tielle lähdetään. Se on harkinnassa terapeuteilla,ihan miehen tekosten takia.

Lastensuojelutarpeen selvitystä ei tehdä läheskään aina, koska siihen ei ole resursseja. Lain mukaan se pitäisi tehdä, ja perustella jos ei tehdä, mutta käytäntö on toinen. Useimmiten sossu kutsuu toimistolle, mutta jos itse haluaa ennemmin että tulevat kotiin niin sitten voidaan tehdä niin (esim. joskus on menty kotiin kun on ollut pienet lapset ja hankala lähteä niiden kanssa tai saada hoitajaa).
Jos lastensuojelutarpeen selvitys tehdään, sen tarkoitus on arvioida onko tarvetta lastensuojelun tukitoimille. Tulos voi olla myös se ettei tukitoimia tarvita, tai ohjataan muihin palveluihin. Oman kuntasi nettisivuilla löytyy varmasti tietoa lastensuojelusta enemmän, eri kunnilla kun on erilaiset käytännöt ja erilaisia tukimuotoja tarjolla.

Olemme lastensuojeluasiakkaita.Koulusta raportoidaan lapsista lastensuojeluun.He todennäköisesti aika-ajoin soittelevat kouluun ja kyselevät tuleeko lapset ajoissa,huolehtiiko läksyt,myöhästeleekö,onko asianmukaisesti puettuja,ovatko liian väsyneitä yms.
Vanhin lapsista käy toimistolla juttelemassa.
Minä saan kertoa huoleni jos minulla niitä on tai tulee kriisitilanne niin soitto ja he tulevat kotiin rauhoittamaan tilanteen.
Saan rahallista apua aina joskus,mm. lasten talvikenkiin,silmälaseihin,opiskelijalle maksoivat kirjat joihin minulla ei ollut varaa.
Heistä on ollut apua ja tukea,ainoa huono puoli on se että heti kun joku oppii tuntemaan meidän perhettä,työntekijä vaihtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja käytännössä toimii näin:
Olemme lastensuojeluasiakkaita.Koulusta raportoidaan lapsista lastensuojeluun.He todennäköisesti aika-ajoin soittelevat kouluun ja kyselevät tuleeko lapset ajoissa,huolehtiiko läksyt,myöhästeleekö,onko asianmukaisesti puettuja,ovatko liian väsyneitä yms.
Vanhin lapsista käy toimistolla juttelemassa.
Minä saan kertoa huoleni jos minulla niitä on tai tulee kriisitilanne niin soitto ja he tulevat kotiin rauhoittamaan tilanteen.
Saan rahallista apua aina joskus,mm. lasten talvikenkiin,silmälaseihin,opiskelijalle maksoivat kirjat joihin minulla ei ollut varaa.
Heistä on ollut apua ja tukea,ainoa huono puoli on se että heti kun joku oppii tuntemaan meidän perhettä,työntekijä vaihtuu.

Me kanssa ollaan tyytyväisiä.Saimme nytkin koulutarvikkeisiin,lapsen silmälaseihin,bussikorttiin taloudellista apua.Lisäksi saamme lasten virkistystoimintaan avustusta esim.urheilutarvikkeisiin ym,kuluihin
kiitollisia olemme.Olemme vähävarainen suurperhe

Yhteistyössä