lastensuojelu on voimaton...

Miten saan ystäväni tajuamaan, että hänen velvollisuuteensa kuuluu tehdä lastensuojeluun ilmoitus, jos "näkee vierestä" kuinka kuukauden ikäinen vauva joutuu asumaan alkoholistien kanssa, laitetaan hoitoon ensimmäisten elinviikkojen aikana kun äitille alkoholi on tärkeämpää kuin vauva, ilmeisesti jopa imetetään kännissä.
Naiselta on otettu aiempikin lapsi pois alkoholin takia, asuu nyt n. 400 km päässä sijaisperheessä. Äidille oli sosiaalihuollon puolesta tarjottu matkat, jotta hän pääsisi lapsensa luokse 4 tunnin ajaksi. Ei kuulemma ollut hänen mielestään vaivan arvoista. Kuvitteliko hän sitten että suoraan annettaisiin vuosien jälkeen vuorokaudeksi hoitoon?

Itse tein jo pelkästään näiden ns. kuulopuheiden perusteella lastensuojeluun ilmoituksen, kyllä olivat käyneet tarkastamassa tilanteen mutta koska varsinaista näyttöä ei ole, on lastensuojelu melko kykenemätön auttamaan.

Miksi tällaiset ihmiset edes lisääntyvät.
 
Kyllä se vain kuuluu. Lastensuojeluun kun ilmoitin asiasta, kerroin täysin selvästi etten ole enempää tietoinen asiasta mutta koska ko. henkilö on jo ennestään ls asiakas, kyllä he asian tutkivat.

Oletkohan itsekin jotenkin ongelmallinen vanhempi, jos kuvittelet ettei lastensuojeluun kuulu tehdä ilmoitusta jo vain pelkästä lapsen laiminlyömisepäilystä? Se on jokaisen velvollisuus.
 
"vieras"
Ehkä asia ei vaan kuulu sulle. Ei liene sun asia levitellä netissä juttuja joista et ilmeisesti tiedä muuta kuin kuulopuheita.
Kyllä on ap:n asia, kun hän kerran on tietoinen siitä ettei vauvalla todennäköisesti ole selviä vanhempia ´hoivaamassa häntä.

Oikein teit kun teit ilmoituksen! En tiedä miten saat ystäväsi tajuamaan että hänen kuuluu tehdä ilmoitus. Koita kuitenkin puhua, toivottavasti ls puuttuvat asiaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";27866187]Kyllä on ap:n asia, kun hän kerran on tietoinen siitä ettei vauvalla todennäköisesti ole selviä vanhempia ´hoivaamassa häntä.

Oikein teit kun teit ilmoituksen! En tiedä miten saat ystäväsi tajuamaan että hänen kuuluu tehdä ilmoitus. Koita kuitenkin puhua, toivottavasti ls puuttuvat asiaan.[/QUOTE]

Toivon todella myös.

Ystäväni on puhunut asiasta paljon minulle, kyllästyin loppupeleissä kuuntelemaan hänen valituksia ja sanoin suoraan että älä minulle valita, vaan tee se p**keleen ilmoitus! En minä voi auttaa! Jos voisinkin, niin lapsi olisi jo kaukana tuolta missä nyt onkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27866229:
Teitä kyyliä tosiaan riittää vaikka ette välttämättä tiedä mistään mitään.
Ei se mielestäni ole "kyyläämistä" jos asioihin puututaan, ennen kuin jotain peruuttamatonta tapahtuu?

Ja tuskinpa ystäväni keksisi nämä asiat päästään, jos ei olisi tietoinen että lasta jollain tasolla laiminlyödään. Ja tietääkseni se, että aiempi lapsi on jo otettu huostaan kertoo kyllä jotain.

Ihmettelen kovin miten osa teistä kokee sen jotenkin negatiivisena asiana, että lapsen etua ajatellaan?
 

Yhteistyössä