Lastenruokien pakastajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PiskuinenMyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PiskuinenMyy

Vieras
Miten pakastatte ruoat?

Meillä on jo kyllä vajaa puoltoistavuotias lapsi, mutta on niin suppea tuo ruokavalio niin ei meidän ruokaa voi vielä syödä.
Teen siis itse kaiken mutta ei jaksaisi joka päivä monta ateriaa kaikille tehdä.

Tällä hetkellä lihan keitän ja soseutan ja laitan folio nyytteihin. Se vaan tuntuu olevan hirveetä tuhlausta. Roskaa tulee paljon. Rasioita ei niin pieniä ole mihin laittasin.

Oon myös kasvissoseita kokeillu jääpala rasioihin ja sitten siirtänyt pusseihin. Se on tosi hankala saada ne irti. On sellasia silikonisia sekä muovinen.

Jos tähän on joku vinkki niin voisin ottaa vastaan tai ylipäänsä mikä systeemi teillä on noissa pakastus jutuissa.

Vois tietysti jo likallemelki kokoaterian laittaa pakkaseen annosrasioihin.

Onhan niitä pieniäkin pakasterasioita. Onko ne nyt jotain 3dl ja pienempiäkin ja Tupperilla vaikka mitä. Pakastat tuollaisessa 3 dl rasiassa ja sitten otat sulamaan. Jääkaapissa säilyy 2-3 päivää eli voi syödä useita päiviä ja ruokaa voi maustaa ja lisätä siihen jotain lapselle sopivaa niin ei ole ihan samaa.

mä oon miettiny tota pilttipurkki hommaa. Ainut että tällä hetkellä ei mee yhtään purkki ruokaa.
Mut kasapäin oon ostanu purkkeja. Pitäs heittää sisältö pois.... tai antaa kaverille ja käskeä säilyttään purkit.

miten tuo sulatus sitten? otattako sulamaan jääkaappiin vai uskaltaako kuuman veden alla lasia sulatella?

Jos jääpalarasiat vuoraa kelmulla on irrottaminen tosi helppoa! Palan voi vaikka leikata saksilla irti ja sulaessaan sitten irtoaa kelmustakin näppärästi. Vinkki, vinkki ;)
Myös minä olen koko ajan pakastanut lapsen ruuat noissa lasipurkeissa, eikä mitään ongelmaa ole ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja PiskuinenMyy:
mä oon miettiny tota pilttipurkki hommaa. Ainut että tällä hetkellä ei mee yhtään purkki ruokaa.
Mut kasapäin oon ostanu purkkeja. Pitäs heittää sisältö pois.... tai antaa kaverille ja käskeä säilyttään purkit.

miten tuo sulatus sitten? otattako sulamaan jääkaappiin vai uskaltaako kuuman veden alla lasia sulatella?

Jääkaappiin oon nostanu sulaa

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Minigrip-pusseihin, litistä ohuiksi levyiksi. Mahtuu paljon. Voi taittaa levystä aterialle sopivan palan. Pussit voi pestä ja käyttää uudestaan kun ovat niin kestäviä.

tätä voi uudelleen kokeilla.
se vaan se pussien pesu raivostuttaa. Mut toi mies on kyllä hyvä tiskaaja =)

Vuosien varrella on tullut tehtyä monenlaisia juttuja. Kätevin kaikista on ollut pakastetarjotin (muovinen matalareunainen astia) joka menee pakastimeen. Sinne olen laittanut sosetta kokkareina ja jos liemi on valunut väliin, niin olen taitellut niistä kohden poikki ja laittanut isoihin pakasterasioihin, kun ovat jäätyneet. Sitten olen eri niistä eri rasioista keräillyt sopivan ateriakokonaisuuden (yksi klöntti jostain lihapurkista ja pari erilaisista vihannes/juuressekoituksista). Joskus olen keitellyt tosi löysää liemimäistä sörsseliä ja kipannut jääpalapusseihin, niistä saa hyvää kostuketta kastikkeeksi, kiireessä olen jäähdyttänyt ruoan laittamalla tuollaisen liemipalan ruoan joukkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja PiskuinenMyy:
Sulatan aina ekaks mikrossa sulatusteholla niin kauan, että ruoan saa kaavittua lautaselle. Kuuman hanan alla saattaa poksahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kirma:
Jos jääpalarasiat vuoraa kelmulla on irrottaminen tosi helppoa! Palan voi vaikka leikata saksilla irti ja sulaessaan sitten irtoaa kelmustakin näppärästi. Vinkki, vinkki ;)
Myös minä olen koko ajan pakastanut lapsen ruuat noissa lasipurkeissa, eikä mitään ongelmaa ole ollut.

loistava idea tuo leikkaaminen. Enpä oo tullu mieleenkään. Ihan loistavaa. =) se pitää ottaa käyttöön. Lasi purkkeja vois kans koklata isompiin eriin.
Tota jääpalarasiaa vois nyt seuraavalle koklata kun aika tulee.

Minigrippejä ehkä jaksan myös.

tuhannesti kiitoksia vinkeistä.

vieras: "Joskus olen keitellyt tosi löysää liemimäistä sörsseliä ja kipannut jääpalapusseihin, niistä saa hyvää kostuketta kastikkeeksi, kiireessä olen jäähdyttänyt ruoan laittamalla tuollaisen liemipalan ruoan joukkoon."

Ihan mielettömän hyvä juttu. Onko tosiaan että raskaus syö näin paljon aivoja ettei itelle välähdä sitten mitään.
oon miettiny välillä, kun ruoka on kuvaa et millä sais kosteutettua, kun keitin liemet laitan jääkaappiin ja on siellä niin kauanku säilyy, mutta sitten pakkasesta tulee sitä kuivaa kasvis palaa/sosetta.
Meillä noita jääpalapusseja on ja oon miettiny et mitä niillä tekee kun en jääpalojen ystävä ole. Sose on yleensä niin tykkyä että en ees ole yrittänyt laittaa läpi.

Nyt heitän heti nua kukkakaalin keitinliemet jääpalapussiin kun on jäähtyny.
Siis voi itku miten ei omassa mielessä ole ees käyny.

On se hyvä että tältä palstalta saa muutakin irti kun kinaa ;)

Yhteistyössä