Lastenohjaajan koulutus ja uskonto.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytsi-89

Aktiivinen jäsen
27.04.2007
20 996
11
38
Kristillisellä opistollahan on tarjolla tätä lastenohjaaja-koulutusta ja ajattelin hakea siihen yliopisto-opintojen ohella. Mulla on nyt siis neljäs vuosi opintoja menossa (hitaammalla tahdilla tosin) ja ajattelin siinä ohella käydä läpi tämän koulutuksen niin olisi joku ammatti. Eikös se kestä 2 vuotta? Olen nyt tehnyt sijaisuuksia päiväkotien lisäksi kerhoissa ja sitä kautta innostuin. Kuinka paljon tuota kristillisyyttä otetaan esille opiskeluissa? Onko muita mietityttänyt uskonnon korostus, jos itse ei ole uskossa? Saa kertoa kaikkea tuohon koulutukseen ja pääsykokeisiin liittyen. :)

Kyllä se asia on aika paljon esillä opiskelussa. Onhan se myös osa sitä mitä ammatissa voi tehä kun on kirkon piirissä töissä. Ite oon lastenohjaaja ja vähän hassulta tuntu kun osa porukkaa oli niin vastaan uskontoa ja kristillisyyttä, vaikka tiesivät kyllä mihin hakivat. Osa neutraalisti suhtautuvia ja osa kristittyjä.

Kyllä se asia on aika paljon esillä opiskelussa. Onhan se myös osa sitä mitä ammatissa voi tehä kun on kirkon piirissä töissä. Ite oon lastenohjaaja ja vähän hassulta tuntu kun osa porukkaa oli niin vastaan uskontoa ja kristillisyyttä, vaikka tiesivät kyllä mihin hakivat. Osa neutraalisti suhtautuvia ja osa kristittyjä.

Ilmeisesti kovinkaan monet ei ole varsinaisesti uskossa vaikka sieltä valmistautuisivat. Eikä toisaalta kaikki mene seurakunnalle töihin. En ole niin innoissani siitä kristillisestä puolesta, mutta en tiedä muuta vastaavaa koulutusta.

En ole kuullut, että sen enempää kuin muissakaan oppilaitoksissa. Kaverini tosin on käynyt siellä muita opintoja suorittamassa eikä missään otettu kantaa uskontoon kun ei liittynyt aiheeseen.
Itse olen hakenut nuorisopuolelle ja se on myös kristillinen opisto, monet ovat käyneet saman koulun eikä heillä ole moisesta kyllä sen enempää puhetta ollut. Sen verran mitä muuallakin.

Meillä Likka on hakeutumassa sinne opiskelemaan, tai siis Luther opistolle Järvenpäähän.käytiin tutustumassa siellä pari viikkoa sitten ja missään ei käynyt ilmi mitenkään tuo uskonnollinen puoli.
Siellä vaan mainittiin et tuo nimi (seurakuntaopisto ) on jäänne ajalta kun suurinosa opiskelijoista työllistyi seurakunnalle , mut nykyään todella vähäinen määrä.

aikuispuolelle haettaessa opiskelu kestää 2 vuotta,nuorisopuolella 3v. Kristillisyys näkyy opistolla aamuhartauksissa(ei pakollisia),opistolaispäivissä sekä arvoissa,joita opistolla noudatetaan...lähimmäisenrakkaus,toisen kunnioittaminen,oikean ja väärän erottaminen jne. Ei todellakaan "jeesustelua" Hakijoita on paljon ja jo pääsykokeissa selvitetään hakijan kristillistä puolta...opiskelijoiden joukossa myös niitä,jotka eivät kirkkoon kuulu...he eivät luonnollisestikaan saa pätevyyttä seurakunnan töihin vaan ainoastaan varhaiskasvatuksen tehtäviin. Omasta asenteesta paljon kiinni,kuinka asioihin suhtautuu :)

Siitä on yli kymmenen vuotta kun mie tuolta kristilliseltä opistolta lastenohjaajaksi valmistuin, joten paljon on varmaan muuttunut tänä aikana. Meillä oli useampi opintoviikko opetusta liittyen kristillisyyteen, olipa yksi opintoviikko vieraita uskontojakin :)

Pääsykokeissa kysyttiin suhtautumista uskontoon. Minä tykkäsin koulutuksesta, opettajat oli mukavia, mahtavia harjoitteluja yms. Järjestimme mm. kirjamessujen lapsiparkin silloin. Seurakunnan puolella en ole päivääkään töitä tehnyt, päiväkodeissa vain. Turussa kuulemma lastenohjaajan koulutus kelpaa myös koulupuolella eli voi päästä koulunkäynninohjaajaksi. Ainakin muutama opiskelukaveri on kko:na tällä hetkellä lo:n koulutuksella.

Pelkäät vain kohtaavasi opettajan, joka pitää sinun neutraalia suhtautumistasi kristillisyyteen esteenä alalla toimimiselle. Näin äkkiseltään psykologisoituna.

Suurin osa ei tunnu olevan erityisen uskovaisia. Mietin eettisiä puolia asioissa, kun mielestäni lapsia ei saisi "aivopestä" uskontoon. Seurakunnan kerhoissa on vaikeampi puhua neutraalisti asioista kuin vaikka koulun uskonnontunneilla. Tietysti voi opiskelujen jälkeen työskennellä päiväkodeissa tai ei-kristillisissä kerhoissakin.

Lapsi- ja perhetyön perustutkinto - lastenohjaaja

tuolla muuten mainitaan et opintoihin kuuluu kristillinen-, uskonto- ja katsomuskasvatus.
eli tuskin mitään ihan raamatulla päähän hakkaamista, kun kerran opetetaan myös muita uskontoja ja katsomuskasvatusta =)

ja sitten siellä lukee et opiskelija voi SYVENTÄÄ osaamistaan esim kristillisessä kasvatuksessa, eli kai valinnaisena sit voi ottaa enemmän tuota uskontopainotteista juttua

ja nää on siis nuorisopuolen juttuja.

• Tykkää
Reactions: tytsi-89
Suurin osa ei tunnu olevan erityisen uskovaisia. Mietin eettisiä puolia asioissa, kun mielestäni lapsia ei saisi "aivopestä" uskontoon. Seurakunnan kerhoissa on vaikeampi puhua neutraalisti asioista kuin vaikka koulun uskonnontunneilla. Tietysti voi opiskelujen jälkeen työskennellä päiväkodeissa tai ei-kristillisissä kerhoissakin.

Eiköhän vanhemmat, jotka ovat seurakunnan jäseniä ja lapsensa tuovat seurakunnan kerhoihin, ole ihan sinuja sen tunnustuksellisuuden kanssa. Kouluissa annettava uskonnonopetus on kyllä tunnustuksellista, vaikka muistakin uskonnoista jonkin verran puhutaan myös.mistähän on syntynyt mielikuva, ettei olisi. Elämänkatsomustieto on asia erikseen.

[QUOTE="vieras";28071607]Eiköhän vanhemmat, jotka ovat seurakunnan jäseniä ja lapsensa tuovat seurakunnan kerhoihin, ole ihan sinuja sen tunnustuksellisuuden kanssa. Kouluissa annettava uskonnonopetus on kyllä tunnustuksellista, vaikka muistakin uskonnoista jonkin verran puhutaan myös.mistähän on syntynyt mielikuva, ettei olisi. Elämänkatsomustieto on asia erikseen.[/QUOTE]

Niin, tokihan se on vanhempien asia. Lapset eivät sinänsä sitä vielä osaa valita. Ei koulussa kyllä lausuta esim. ruokarukouksia tai puhuta tyylillä "Jumala rakastaa teitä kaikkia"...muistaakseni? On jo jonkin verran aikaa ala-asteen uskonnonopetuksesta.

[QUOTE="outoa";28072665]Niin että haluat kristilliseen opistoon, mutta et kuulla mitään uskonnosta? Menetkö kirkkoonkin sillä periaatteella?[/QUOTE]

Lastenohjaaja-koulutuksia ei kai muualla järjestetä. Lähihoitajan koulutus ei oikein vastaa siitä.

Yhteistyössä