Lastenne omat aikuiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä "lähi"-aikuisina minä ja isä, mun vanhemmat ja veli, mun toiset isovanhemmat ja yksi täti miehensä kanssa sekä miehen sisko miehensä kanssa ("lähi" koska asuvat lähellä, alle 15km säteellä). Näistä ainoastaan isovanhemmat eivät ikänsä puolesta jaksaisi hoitaa meidän alle 1v.

Muita tärkeitä aikuisia ovat kummit, mun toinen täti, pari mun sekkua, mun toiset isovanhemmat. Näitä nähdään harvemmin, mutta ovat kuitenkin elämässä mukana ja todennäköisesti myöhemmin vielä enemmän.

Lapsen omia aikuisia minun (eli äidin lisäksi) läheisimpänä mummo ja ukki, isoäiti, isä ja isän puoliso, eno ja enon vaimo, kummisetä ja yksi minun ystäväni sekä yksi serkkuni. Kaikkiin näihin aikuisiin lapsella on erittäin läheinen suhde. Itse olen sitä mieltä, ettei lasta aidosti rakastavia aikuisia voi olla liikaa :)

Ketä "omia" aikuisia kuuluu lastenne lähipiiriin?

Minun ja mieheni lisäksi mamma ja taata, mummu ja pappa, mummun sisko, jota myös välillä mummuksi tituleerataan ;) Vielä olisi mummun toinen sisko käytettävissä, vaikka harvemmin nähdäänkin. Eli 5-6 aikuista meidän vanhempien ohella.

Kuinka paljon lapsenne viettävät aikaa näiden "omien" aikuistensa kanssa?

Mammaa ja taataa nähdään kerran-kaksi viikossa muutaman tunnin pätkä. Mummun ja papan luona käydään melkein joka päivä lounaalla, he asuvat samassa pihapiirissä. Siellä menee aikaa ainakin tunti, useimmiten kaksi. Mummu siskoineen tykkää ulkoilla lapsen/lasten kanssa, kyllä siitäkin kertyy ainakin tunti päivässä. Jos meitä ei kuulu totuttuun aikaan ulos, todennäköisesti puhelin piippaa viestin merkiksi ja jompi kumpi kysyy, onko leikkiseuraa tulossa ulos.

Jos te ja puolisonne joutuisitte onnettomuuteen ja viikoksi/kuukaudeksi sairaalaan niin kenen kanssa lapsenne sen ajan eläisivät?

Joko mammalla ja taatalla tai mummulla ja papalla, tai sillä mummun siskolla. Mamma ja taata ovat työelämässä, eli se rajoittaa. Mummu ja pappa ovat eläkkeellä, terveys ei ole ihan yhtä hyvä heillä, mutta varmaan noissa kolmessa paikassa lapsi vuorottelisi.

Mun ja mieheni lisäksi meidän lasten omia aikuisia ovat mun äiti, mun isä, veljeni, kummitätini, lasten kummit, 1-2 ystävääni, mieheni 1-2 ystävää, isän koko suku (lasten isoäiti, tädit, sedät, serkut, isän serkut, isän tädit, isän sisarusten puolisot...).

Voisin kuvitella joka ikisen heistä huolehtivan lapsista, jos minä & mies jouduttaisiin sairaalaan.

Osaa nähdään monesti viikossa. Osaa lapset eivät ole koskaan nähneetkään - se ei silti tee heistä etäisiä, tai sellaisia ettei heille lapsia voisi hoitoon lähettää.

Miehen vanhemmat asuvat naapurissa ja pitävät tarvittaessa hyvää huolta vauvasta, tulevat varmaan olemaan läheisiä lapsen kasvaessakin. Muu suku asuu kaukana eikä valitettavasti nähdä kuin harvoin, ja muitakaan tuttuja, joita nähtäis usein, ei ole kun asutaan ihan korvessa, jossa ei paljon ihmisiä tapaa. Ehkä niitä löytyy vaikka kerhosta ym. sitten kun lapsi on isompi, ainakin toivon niin :)

Yhteistyössä