Lastenhoitaja kotiin?

Janoschin tarinatuokio

Aktiivinen jäsen
19.08.2009
1 227
0
36
Oon tässä pohtinut, että sitten kun jossain vaiheessa hakeudun takaisin töihin, niin en haksi kunnallista hoitopaikkaa, vaan palkkaisin kotiin lastenhoitajan. Onko kellään kokemusta tästä? Millainen palkka ja saako siihen jostain tukea, esim. yksityisen hoidon tukea Kelalta? Kun on pian tilanne se, että on kolme pientä ja sitten vielä eskarilainen, olis paljon helpompaa saada se hoitaja kotiin, saati kuljetella muksuja aamuisin. Voiko esim. perhepäivähoitajan palkata omaan kotiin?

sähän saat kunnallisen pph:n kotiin niin kauaksi kuin talossa on 3 alle kouluikäistä. se on paras vaihtoehto varmasti. yksityisessä lastenhoitajassa on se hankaluus että jos tämä lastenhoitaja sairastuu niin kenet saatte lyhyellä varoajalla hoitamaan lapsia? teillä siis pitää sillon olla myös joku varahoitaja joka on valmis tulemaan koska tahansa pienellä varoajalla teille. sellaisen löytäminen on aika hankalaa, nimim kokemusta on.

sähän saat kunnallisen pph:n kotiin niin kauaksi kuin talossa on 3 alle kouluikäistä. se on paras vaihtoehto varmasti. yksityisessä lastenhoitajassa on se hankaluus että jos tämä lastenhoitaja sairastuu niin kenet saatte lyhyellä varoajalla hoitamaan lapsia? teillä siis pitää sillon olla myös joku varahoitaja joka on valmis tulemaan koska tahansa pienellä varoajalla teille. sellaisen löytäminen on aika hankalaa, nimim kokemusta on.

Ihanko tosi? En oo tuota tiennytkään. Aika mahtava homma. Meillä on nyt 10kk, 2v ja sitte pian 6-vuotias. Mutta vauva on taas tulossa, eli noille pienimmillehän tässä sitä hoitoa eniten tarvitaan. Eli tuo maksu määräytyy sitten lapsiluvun mukaan vai? Eikös sihen oo vielä mahdollisuus ottaa lisää lapsia vai mitkä ne rajat on? Meillä nimittäin on naapurillakin vauva, ja varmasti hänkin jossain vaiheessa hoitopaikkaa tarvitsee.

Itse olin muutama vuosi sitten reilun vuoden hoitamassa lapsia eräässä perheessä. Ihan työkkärin sivuilta huomasin ilmoituksen. Koulutusta minulla ei kyseiselle alalle ollut. Perheessä oli juurikin kolme pientä lasta ja yksi eskarilainen. Suosittelen todella jos vain löydät hyvän hoitajan. Meidän paikkakunnalla on useampi vanhempi nainen perheessä hoitamassa lapsia ja jos itselläni olisi tuollainen tilanne niin haluaisin juurikin jonkun vanhemman naisen hoitamaan.

Ei saa kunnallista pphta kotiin löheskään joka kunnassa. Taitaa olla aika harvinaista. Mut kuntaan kandee joka tapauksessa soittaa. Sieltä saat tietää maksaako teidän kunta esim yksityisen hoidon kuntalisää. Kelan maksama tuki on 167 e per lapsi ja eskarilaisesta puolikas. Yksityisen pphn voi palkata työntekijänä, jolloin te maksaisitte sivuulut sun muuta tai sit yrittäjänä, jolloin hän itse vastaisi noist kuluista. Googleta perhe työnantajana.

Ihanko tosi? En oo tuota tiennytkään. Aika mahtava homma. Meillä on nyt 10kk, 2v ja sitte pian 6-vuotias. Mutta vauva on taas tulossa, eli noille pienimmillehän tässä sitä hoitoa eniten tarvitaan. Eli tuo maksu määräytyy sitten lapsiluvun mukaan vai? Eikös sihen oo vielä mahdollisuus ottaa lisää lapsia vai mitkä ne rajat on? Meillä nimittäin on naapurillakin vauva, ja varmasti hänkin jossain vaiheessa hoitopaikkaa tarvitsee.

No se pph saa hoitaa yhtä montaa lasta kuin se sais kotonaankin hoitaa eli 4 lasta saa olla yhtä kohti. Ja siis hoitomaksut on samat kuin jos laittasit lapset pph:lle pph:n kotiin. Mutta helpompaahan teille on se, että hän tulee teille, ei tarvi lapsia kuskata mihinkään! ja kun ottaa kunnallisen pph:n niin samalla on sitte hoidettuna varahoitojärjestelmätkin jos hoitaja sairastuu eikä pääse. Jos otat yksityisen hoitajan niin sun pitää itse sitte järkätä varahoito jos hän sairastuu.

[QUOTE="Neljän äiti";25871684]Ei saa kunnallista pphta kotiin löheskään joka kunnassa. Taitaa olla aika harvinaista. Mut kuntaan kandee joka tapauksessa soittaa. Sieltä saat tietää maksaako teidän kunta esim yksityisen hoidon kuntalisää. Kelan maksama tuki on 167 e per lapsi ja eskarilaisesta puolikas. Yksityisen pphn voi palkata työntekijänä, jolloin te maksaisitte sivuulut sun muuta tai sit yrittäjänä, jolloin hän itse vastaisi noist kuluista. Googleta perhe työnantajana.[/QUOTE]

Niin kannattaa tietysti kysyä omasta kunnasta, en mä joka kunnan tilannetta tiiä. Täällä ja lähikunnissamme saa kotiiin hoitajan jos on 3 alle kouluikäistä perheessä. Koko suomen tilannetta en tiiä.

[QUOTE="Neljän äiti";25871729]Itse taas en tiedä yhtäkään kuntaa jossa saisi, Pirkanmaalla asutaan.[/QUOTE]

mä asun täällä länsisuomessa. tässä 100km säteellä kaikissa kunnissa saa pph:n kotiin. mulla on pari kaveria jolla on kotona pph ja yks mun kaveri on kunnallinen pph ja tällä hetkellä töissä perheessä jossa 3 pientä lasta. lapsia ei siis tuoda hänen luo vaan hän menee lasten luo. mielestäni kyllä niin hyvä järjestelmä et sais olla käytössä kaikkialla.

mä asun täällä länsisuomessa. tässä 100km säteellä kaikissa kunnissa saa pph:n kotiin. mulla on pari kaveria jolla on kotona pph ja yks mun kaveri on kunnallinen pph ja tällä hetkellä töissä perheessä jossa 3 pientä lasta. lapsia ei siis tuoda hänen luo vaan hän menee lasten luo. mielestäni kyllä niin hyvä järjestelmä et sais olla käytössä kaikkialla.

KUULOSTAA LOISTAVALTA JÄRJESTELYLTÄ mutta ei kyllä onnistu ikävä kyllä kaikkialla suomessa.
Esim meidän kunnassa (uudellamaalla) oli ylipäätään tosi vaikeata edes löytää pph paikkaa kolmelle.

Satakunnassa asutaan.... Voi vitsit ku täällä ois tuo mahdollisuus saada kotiin. Onhan meillä päiväkoti ja ryhmäperhepäivähoitopaikat tässä melkein vieressä, mutta silti ois itelle ja muksuille helpompaa saada tähän kotiin hoitaja.

Yhteistyössä