Lasten vahtiminen

  • Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti
Ihmettelijä
Hei.

En tiedä, mistä muualta kysyä. Käytännöt tuntuvat vaihtelevan suuresti. Toivon, että saisin mahdollisimman monta vastausta.

Kyse on lasten ulkonaolosta ja vahtimisesta. Meidän pihoillamme 4-6- vuotiaat lapset näyttävät saavan olla ulkosalla pitkiä aikoja ilman minkäänlaista valvontaa.

Omat lapseni ovat 4v. ja 6v. Päivittäin tulee itkua, kiukkua ja sanomista, kun kaverit saavat hillua miten huvittaa ja minä taasen katson lasteni perään enemmän. Mielestäni ei ol liioittelua, että etenkin pienemmän en anna olla pois näköpiiristä kauempaa kuin n. 15 minuuttia, jonka jälkeen huutelen tai menen katsomaan, missä on. 6- vuotias saa olla hieman vapaammin, ollaan kuitenkin sovittu, että pihoilta ei saa lähteä, eikä kavereiden kotiin mennä ilmoittamatta (jotta tiedän, mistä etsiä).

Pihan ohi kulkee asvaltoitu tie, jolla nopeusrajoitus on 30km/h, mutta tietysti siinä ajetaan paljon lujempaa. 4- vuotiaista alkaen kaikki muksut saavat ylittää tien omin luvin (kohdassa ei ole suojatietä). Itse en uskalla päästää ainakaan 4- vuotiastani yksin tien lähelle.

Mitä mieltä olette tästä, miten itse toimitte saman ikäisten lastenne kanssa? Lasteni mielestä olen tiukkis, omasta mielestäni vastuullinen. Naapureihin verrattuna olen kontrollifriikki. Missähän se raja olisi...
 
Kyllä mäkin vahdin haukkana tuota meidän 6v. kun on tuossa pihalla.Mä käyn 5-10 minuutin välein huhuilemassa.MEillä kanssa menee tie ihan talon vierestä jossa nuoriso ajaa mopoilla ja autoilla ainakin kahtasataa ja meillä on kielto mennä tien lähelle.Postilaatikot ovat rajana sekä tuo pieni oja tuossa.Naapurin muksut taas ovat monta tuntia ilman että kukaan niitä vahtii.Paitsi minä.
 
Mulla on suunnilleen saman ikäiset lapset. No esikoinen tosin jo koulussa (ikä 7v). Lapset saavat olla keskenään metsissä ja tuossa pihalla mutta tarkistan tilanteen noin 15 minuutin välein, jos pienempikin on ulkona. Olen sanonut, että tielle ei saa mennä. Kuopus osaa pelätä autoja ja uskoo kyllä. Jos siis menevät tielle tai jollekin kaverille, kertovat aina minulle. Saavat mennä lähelle itse. Lapset ovat rauhallisia ja luotettavia.
 
No mie en anna 4-vuotiaan omineen mennä pihalla, jos siinä on tie lähellä.

Mutta tähänkään ei ole olemassa yhtä ja oikeaa vastausta. Jokainen lapsi on erilainen: yksi on kokoajan vahdittava, toinen osaa olla omineen hetken aikaa hyvinkin, kolmas ei edes uskaltaudu pihaan ilman vanhempiaan jne.

Minusta siis 4v on kyllä liian pieni tuollain leikkimään, mutta jokainen tuntenee oman jälkikasvunsa parhaiten itse.
 
äiti täälläkin
Minäkin taidan olla kontrollifriikki =) . Meillä elokuussa 5 täyttävä poika, jota olen nyt alkukesästä uskaltanut päästää yksin tähän meidän okt:n pihaan. Piha on muutoin aidattu, mutta "aukko " tuonne pieneen metsään. Tiet on lähellä. Poika on varsin vilkas ja nopealiikkeinen. Viihtyy kuitenkin pitkiä aikoja hiekkalaatikolla tai keinussa.
 
HMM
6-vuotias voi olla omassa pihapiirissä vahtimatta (ettei ole näkyvissä). Täytyy kuitenkin pyytää lupa ja ilmoittaa, jos pihasta poistutaan tai mennään jonnekkin sisälle. Tie ei ole leikkipaikka.

4-vuotias ulkoilee meillä yksin vain niin, että näköyhteys ikkunasta tai ovasta säilyy. Yleensä ei juuri ollenkaan. Eli olen itsekkin pihalla. Tielle ei ole missään tapauksessa mitään asiaa.
 
Eskarilainen saa olla leikkipaikoilla (taloyhtiössämme on 2 leikkipaikka joista toiseen ei näy meiltä) ja läheisessä metsikössä yksin, tien yli, naapuripihaan tai kavereille ei saa mennä lupaa kysymättä. En enää vahtaa, pojalla on kännykä johon soitan jos on tarvetta tarkastaa tilannetta tai käskeä sisään. Nyt on kesän tullen saanut alkaa kulkemaan vapaammin, aiemmin piti pysytellä niin että näen aina jostain ikkunasta. 4-vuotiaasta lähtien on alkanut olemaan yksikseen pihalla, aluksi toki olin haukkana jatkuvasti ikkunassa ja siitä sitten pikku hiljaa saanut narua lisää. Poika on melko rauhallinen ja tunnollinen joten kun pikkusisko, nyt 1v5kk kasvaa, voi olla ihan eri ääni kellossa, typykkä nimittäin on veljensä vastakohta liki kaikessa.
 
Ihmettelijä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:28 Aurinkokunta kirjoitti:
No mie en anna 4-vuotiaan omineen mennä pihalla, jos siinä on tie lähellä.

Mutta tähänkään ei ole olemassa yhtä ja oikeaa vastausta. Jokainen lapsi on erilainen: yksi on kokoajan vahdittava, toinen osaa olla omineen hetken aikaa hyvinkin, kolmas ei edes uskaltaudu pihaan ilman vanhempiaan jne.

Minusta siis 4v on kyllä liian pieni tuollain leikkimään, mutta jokainen tuntenee oman jälkikasvunsa parhaiten itse.
Niin... Mullakin lapset rauhallisia, tottelevaisia ja harkitsevia, mutta en tosiaan ole samoilla linjoilla naapurin äitien kanssa. Eikä meilläkään 4v ole yksinään näkymättömissä, ainoastaan siskonsa (siis 6v) kanssa. Jos sattuu olemaan yksin, silloin mulla pitää olla näköyhteys ikkunasta koko ajan.
Yleisesti musta tuntuu, ettei vanhemmat esim. täällä vain viitsi vahtia lapsiaan. Pihoilla sattuu koko ajan yhtä sun toista ja juuri sen tienkin yli juostaan pysähtymättä ja ympärille katsomatta.
Eilenkin olin ihan sydärin partaalla, kun pienet sisarukset olivat menneet tien yli puistoon ja kun niiden äiti huomasi, ajattelin, että tulee niskasta viemään kotiin. Mutta mitä, vielä, moikkasi vain iloisesti ja meni kotiin yksinään. Mulla ei mene jakeluun sellainen.

Kiitos tähän asti vastanneille, kiva kuulla, etten ole ainoa "k-friikki" maailmassa.:)
 
Minä päästän tuon rauhallisen 4-vuotiaan lapsen tuohon etupihalle ja tietää hyvin säännöt. Hypin ovella ja ikkunassa koko ajan vahtimassa, että kaikki kunnossa. Siinä on kyllä parkkipaikka heti kävelytien jälkeen. Muut lapset 2-6-vuotiaat juoksentelevat siinä ihan miten sattuu, leikkikentällä, parkkipaikan seassa ja kävelytiellä. Ja useimiten lastani sitten kiusataan, kun huomaavat, että tämä ei poistu tuosta kävelytieltä... Harmittaa...

Poikani joutuu siis kiusauksen kohteeksi, kun noudattaa näitä sovittuja sääntöjä. Pihan muut lapset käyvät kyselemässä, että miks ei saa mennä tonne ja tonne, kun tuokin on pieni ja saa mennä tonne asti...
 
no niin samasta aiheesta tässä pohdimme viikonloppuna kun meidän kohta 6v ja 3v ovat "keskenään" pihalla!

eli kohta 6v saa olla pihalla "miten huvitta" asumme rivitalo alueella jossa on talojen ympärillä aidat. aitojen sisäpuolella saa mennä viipottaa. kenellekkään sisälle ei saa mennä, eikä tietenkää toisten pihoihin jos ei nyt sitten leiki esim. kyseisen talon lasten kanssa!
talojen päädyssä on puisto jossa myös tämä 6v saa olla vaikka sinne emme näekkään tietä ei saa ylittää (asumme päättyvän kadun päässä eli liikennettä on vai "pihaan/kotio tulijat"! Kännykkä on aina taskussa ollut jo vuoden jolla osaa soittaa ja vastata!

mutta sitten tämä 3v saa myös olla ulkona pihassamme taikka talojen välissä olevalla hiekka tiellä jonne näemme, kysymällä saa mennä toisten pihoihin leikkiin... siis emme istu hiekkalaatikon reunalla vaan lapsi saa olla ulkona "yksin"! siis pihassa!!!

lapsemme ovat ehkä sitä rauhallisempaa sortti ja koskaan ei ole ollut esim."karkaamista" taikka uskottomuutta eli tämä 3v pysyy pihassa/hiekka tiellä!
 
3v10kk saa olla ittekseen pihassa noin 10 min. Ja on varsin luotettava ja järkevä useinmiten. Väliläl kyl saa neronleimauksia...
Mutta pienempi pistäis pitää narun päässä, ettei karkaa, niinpä joudun olemaan haukkana pihalla koko ajan.

Eli riippuu lapsesta. Tie menee talon edestä ja välillä ajavat kovaa (päättyvä tie, ei luulis olevan paljon liikennettä) ja väliin jotku ajavat myös pyörätiellä! (Siitä sai 90-luvulle asti ajaa vapaasti, siten "vain tonteille" = täysin vapaasti, vuoden verran se on ollut pyörätie ja liikenne on hiipunut vähän. \|O )

 
poika täyttää kohta kuusi ja saa olla ihan ittekseen tossa pihalla,asutaan rivarissa ja toisella puolella on pieni metsä ja toisel tie missä ei aja juurikaan autoja ollaa sillei syrjässä.ei lähe mihinkään etäs kun korkeintaan naapuripihalle ja sinne mettään.
kurkin ikkunasta välillä ja jos ei kuulu (on siis ikkunat on auki) mitään tai ei näy meen kyllä ulos kattomaan ja huhuilemaan.
eikä poika mene koskaan kellekään sisälle ilman lupaa,sen on oppinu.
 
alle kouluikäiset kuuluu tiukasti vanhempien valvontapiiriin. ainakaan meillä ei ton ikäiset saa poistua pihasta yksin mihinkään. myöskin seitsemän vuotias on vielä aika pieni, mutta meillä on saanut yksin mennä tuohon puolen kilsan päähan kaverilleen leikkimään. asutaan hiljaisen kylätien varressa ja tytölle on neuvottu miten kuljetaan tiellä ja miten se ylitetään ja hyvin on mennyt perille, niin on itse voinut kulkea. isompienkin lasten tulemiset ja menemiset olen aika tarkkaan seurannut ja alle rippikouluikäinen on aina ollut velvollinen ilmoittamaan joka menonsa, ja sitä vanhempikin jos on pitempään kotoa poissa esim. päivän tai yön. yhdeksän ja kymmenen vuotias on jo itse saanut mennä pyörällä toiselle puolen järveä ystäville, kun on luvan kysynyt ja sinne on matkaa noin 7 kilometriä.
 
Meillä vielä sen verran pieniä, ettei uskalla hetkeksikään jättää silmistä. Mutta en todellakaan antaisi isompanakaan olla keskenään pitkiä aikoja. Meillä myös pihapiirissä 4-6 vuotiaita lapsia jotka ovat pitkiä aikoja ominnokkinensa pihalla. Ovat kaiken lisäksi aivan kamalia, kiroilevat ja tekevät muutakin päätöntä eikä vanhempia näy edes kääntymässä pihassa. Silloin käyttäytyvät kuin enkelit kun vanhemmat sattuvat olemaan ulkona. Ei ne edes tunnu välittävän mitä heidän lapsensa puuhailevat silloin kun eivät itse ole katsomassa. Juoksentelevat myös autotien läheisyydessä, vaikka vanhempansa sen kieltävät, eivät kuitenkaan sisältä käsin tule tarkistamaan missä muksut ovat :/
 
Meillä 5v ja kohta 2v pojat . Isompi saa olla omalla pihalla hiekkiksellä 10-15 min yksin yleensä sen ajan jos käyn vaihtamassa pienemmälle vaipan tai sitten tullaan pienemmän kanssa perässä ulos. Muuten ei isompi leiki yksin ulkona.
Joka vuosi on monia tapauksia kun lapset "katoaa" pihalta, hukkuu ojiin ja järviin , loukkaavat itsensä vakavasti jne. Itse en halua ottaa sellaista riskiä omien lasten kohdalla. Ale kouluikäiset on vielä aika arvaamattomia, keksivät kaikenlaista ja eivät muista kaikkia sääntöjä.
Kuinka moni meistä käyttää aina turvavyötä vaikka ei koskaan ole sitä tarvinnut? Mun mielestä sama asia lasten valvonnan kanssa aina pitäs jaksaa valvoa.
 

Yhteistyössä