lasten vaatteista, ostotottumuksista ja kiusaamisesta..

tuosta ulkovaateotsikosta tuli mieleen kun tässä nyt eilen taas sain kuulla uuden jutun lasteni vaatteista..

ostan,ja olen jo tän 21v äitinä ollessani ostanut, suurimman osan vaatteista alesta, kirppareilta, suosin kierrätystä (kaveripiirissä vaatteet siirtyy pieneksi jääneinä seuraavalle käyttäjälle ) ja jätän kauppaan merkkivaatteet/kalliit järjestelmällisesti.

esikoinen aikoinaan sai koulussa osakseen kiusaamista kun sillä oli vääränlaisia ja väärän värisiä vaatteita (perusvaatteita siis ) olisi pitänyt olla merkkivaatteita, niinkuin muilla.
keskimmäinen taas, tuo luonnonlapsi jolle sävysävyyn pukeutuminen on ihan turhanpäiväinen käsite, jonka päällä saattoi olla ruutua, kukkaa, pilkkua ja vähintään 5 eri väriä, joka rakasti niitä lörpähtäneitä, kulahtaneita ja jopa reikäisiä vaatteitaan, sai kiusaamista siitä et ollaanko niin köyhiä ettei ole vara ostaa parempia
ja nyt nuorin on kuulemma lellitty, kun sillä on aina niin kivoja vaatteita

WTF?

eli vaikka mitä teet, jonkun mielestä teet aina väärin.
 
kukka-hattu
Joo aina tulee menemään huti. Omani vaatteita ovat jo päiväkodissa niin lapset kuin näiden vanhemmatkin arvostelleet ja ovat vieläpä ihan kaupasta ostettuja olleet. Ovat vaan niin väärää väriä mitä pojalle ei saisi ilmeisesti heidän mielestä pukea, joten opetetaan sitten lapsetkin huomioimaan toisten vaatteet.
 
Joo aina tulee menemään huti. Omani vaatteita ovat jo päiväkodissa niin lapset kuin näiden vanhemmatkin arvostelleet ja ovat vieläpä ihan kaupasta ostettuja olleet. Ovat vaan niin väärää väriä mitä pojalle ei saisi ilmeisesti heidän mielestä pukea, joten opetetaan sitten lapsetkin huomioimaan toisten vaatteet.
niinpä, tää viimeisin kommentti lapsen lellimisestä oli tullut lapsen kaverin vanhemmilta, en tiedä sit missä yhteydessä, vedin kyllä herneet nenään, koska vaikka asia pitäisikin paikkansa, ni tuollaista ei mun mielestä lapselle sanota.
 
har
Hassua. Mä en muista kertaakaan saaneeni minkäänlaista kommenttia lasteni vaatetuksesta, en suoraan enkä selän takaa kiertäneitä.Ja sitä vaatetta on ihan laidasta laitaan, uutta, perittyä, kirpparilta ostettua, merkkivaatetta, halpisvaatetta ja kaikkea siltä väliltä. Uutena ostetutkin ovat yleensä edelliskauden (tai vielä vanhempaa) mallia kun ostelen alennusrekistä varastoon. Eivätkä ole kyllä lapsetkaan valittaneet että mitään kiusaamista olisi ollut vaikka välillä asuyhdistelmät ova hyvinkin persoonallisia kun itse valitsevat mitä päälleen pistävät.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29738755:
niinpä, tää viimeisin kommentti lapsen lellimisestä oli tullut lapsen kaverin vanhemmilta, en tiedä sit missä yhteydessä, vedin kyllä herneet nenään, koska vaikka asia pitäisikin paikkansa, ni tuollaista ei mun mielestä lapselle sanota.
En ihan ymmärrä että miten se on niin paha että lapselle sanotaan että on lellitty.

Mutta muuten, en jaksa välittää muiden mielipiteistä lasten vaatteiden valinnassa. Pääasia että ovat ehjät ja säänmukaiset kullakin lapsella. Itse ostan sekä niitä kalliimpia (yleensä ulkovaatteissa, tekninen kestävyys ja toimivuus ratkaisee), että kirppikseltä.

Teinit matkii sitä mitä muut päälleen laittaa, saavat valita itse miten pukeutuvat.
 
kukalie
Hassua. Mä en muista kertaakaan saaneeni minkäänlaista kommenttia lasteni vaatetuksesta, en suoraan enkä selän takaa kiertäneitä.Ja sitä vaatetta on ihan laidasta laitaan, uutta, perittyä, kirpparilta ostettua, merkkivaatetta, halpisvaatetta ja kaikkea siltä väliltä. Uutena ostetutkin ovat yleensä edelliskauden (tai vielä vanhempaa) mallia kun ostelen alennusrekistä varastoon. Eivätkä ole kyllä lapsetkaan valittaneet että mitään kiusaamista olisi ollut vaikka välillä asuyhdistelmät ova hyvinkin persoonallisia kun itse valitsevat mitä päälleen pistävät.
Samma här. Mistään ei ole sanomista tullut, ei vaikka poika meni vaaleanpunaraidallisessa paidassa päiväkotiin;) Mutta meillä ollaan landella, joten jos on vähän rentumpaa porukkaa muutenkin, mene ja tiedä...
 
Burre
Meillä suurin osa vaatteista on merkkivaatetta. Vanhin lapsista 10v. haluaa jo ihan h&m vaatteita ja saa niitä. Vaatteita on kaikenlaista. Ikinä en ole kuullut mitään valitusta muilta ja empä tuosta piittaisikaan. En myöskään arvota lasta& perhettä vaatteiden perusteella. Toiset tykkää panostaa johonkin muuhun ja toiset sitten niihin vaatteisiin. Pääasia että sopivat säähän :)
 
En ihan ymmärrä että miten se on niin paha että lapselle sanotaan että on lellitty.

Mutta muuten, en jaksa välittää muiden mielipiteistä lasten vaatteiden valinnassa. Pääasia että ovat ehjät ja säänmukaiset kullakin lapsella. Itse ostan sekä niitä kalliimpia (yleensä ulkovaatteissa, tekninen kestävyys ja toimivuus ratkaisee), että kirppikseltä.

Teinit matkii sitä mitä muut päälleen laittaa, saavat valita itse miten pukeutuvat.
ehkä tässä vaikuttaa se, et mun mielestä lapsi jolla on puhtaita ja joskus uusia vaatteita,ei ole lellitty, vaan sen perustarpeet on huomioitu.mä itse käsitän lellitty-sanan aivan toisin.
itse en myöskään lapsille arvostele niiden kavereiden kotioloja tms, vaan jos sellaisia asioita tulee eteen, pyrin kertomaan et ihmiset tekee erilailla asioita.

(ja siis vanhemmat olivat tälle kaverille sanoneet et mun lapsi on lellitty, ja kaveri tietty sitten kertoi asian mun lapselle )
 
ja joo,ei meilläkään yleensä noita haukkumisia tms kuulu, tuli vaan mieleen nämä kolme juttua, ja itseäni vaan huvitti et kuinka erilaisia mielipiteitä ovat saaneet vaikka samaa periaatetta vaatteiden ostelussa on käytetty.
 
kirpparivaatteista
Kirpparivaatteet vaan erottaa kun on silmää ja osalla lapsistakin sitä on. Kun tulee kouluun uusissa vaatteissa jotka näyttävät valmiiksi vanhoilta niin onhan se aika erikoista kieltämättä. Vanhoissa vaatteissa on aina mukana edellisen käyttäjän haju ja mistäs tiedätte mitä niillä on tehty?? Mun tytöillä ei ole koskaan ollut ainuttakaan vaatetta kirpputoreilta ne on ilmpiiriltään jo aivan liian masentavia. En mene leipäjonoakaan katsomaan vaikka tiedän sellaisia joita sen katsominen kiinnostaa. Ei ole mun juttu kun en saa mitään iloa toisten ahdingosta.
 
"Apua"
Kirpparivaatteet vaan erottaa kun on silmää ja osalla lapsistakin sitä on. Kun tulee kouluun uusissa vaatteissa jotka näyttävät valmiiksi vanhoilta niin onhan se aika erikoista kieltämättä. Vanhoissa vaatteissa on aina mukana edellisen käyttäjän haju ja mistäs tiedätte mitä niillä on tehty?? Mun tytöillä ei ole koskaan ollut ainuttakaan vaatetta kirpputoreilta ne on ilmpiiriltään jo aivan liian masentavia. En mene leipäjonoakaan katsomaan vaikka tiedän sellaisia joita sen katsominen kiinnostaa. Ei ole mun juttu kun en saa mitään iloa toisten ahdingosta.
Et kai tosissasi kirjoittanut? Saahan ne vaatteet pestyä!
 
mun mielipide
[QUOTE="Apua";29739103]Et kai tosissasi kirjoittanut? Saahan ne vaatteet pestyä![/QUOTE]

Vanhoihin vaatteisiin jää pinttynyttä hajua ja niissä voi olla läikkiä sun muuta. Kyllä ne sori vaan erottaa ja lapsetkin erottaa ja sitten itketään kiusaamisesta. En voi mitään jos ette tykkää mun mielipiteestä. Ei ne uudet merkkivaatteet tai henkkamaukan vaatteet alennuksesta niin kauheita maksa siis ihan oikeasti.
 
"henni"
Vanhoihin vaatteisiin jää pinttynyttä hajua ja niissä voi olla läikkiä sun muuta. Kyllä ne sori vaan erottaa ja lapsetkin erottaa ja sitten itketään kiusaamisesta. En voi mitään jos ette tykkää mun mielipiteestä. Ei ne uudet merkkivaatteet tai henkkamaukan vaatteet alennuksesta niin kauheita maksa siis ihan oikeasti.
Voi siis apua : D sää olet ku mun mies! :D
Siis sillon ennen kun se tajusi, että lapsemme uus paita ja uudet housut aaaa! Olikin kirpparilta ! Ja Aaaa eilinenkin paita oli naapurilta saatu
 
vieras..
Vanhoihin vaatteisiin jää pinttynyttä hajua ja niissä voi olla läikkiä sun muuta. Kyllä ne sori vaan erottaa ja lapsetkin erottaa ja sitten itketään kiusaamisesta. En voi mitään jos ette tykkää mun mielipiteestä. Ei ne uudet merkkivaatteet tai henkkamaukan vaatteet alennuksesta niin kauheita maksa siis ihan oikeasti.
Siis ihan oikeasti jos lähimpään henkkamaukkaan on sata km niin kyllä se kirppari on aika ykkönen. Esim meidän teinipojilla ei olis yhtään merkkihupparia jos en ois niitä kirpparilta löytäny. Ne on alennuksessakin vielä ihan järkyttävän hintasia. Toki monesti laadukkaampia kuin jotku halppishupparit mutta ei vaan ole rahaa laittaa viittäkymppiä yhteen vaatteeseen.
Ja postimyynti on aika epätoivoinen mikä näyttää kuvassa kivalle ei istu päälle sitte yhtään.
 
Tähän kirppis juttuun: vauvan vaatteita ostin kirpparilta, mutta taapero sai jo uusia. Ihan siksi, kun niitä on kuitenki pesty paljon ja nykyvaateet eivät pesua kestä kovin hyvin. Leikissä käyvät väätteet eivät montaa euroa maksa uusinakaan.
 
Kun meidän lapsi oli kakkosella, niin sen kaverit oli katsoneet onko lapsen Angry Birds -paidat aitoja vai ei :LOL: :headwall: Syyniin joutui myös lapsen merkitön lippis joka todettiin feiksiksi... Olis oikeastaan ollut mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa seurailemassa kun natiaiset ovat vaatteita tarkastelleet :D
 
  • Tykkää
Reactions: keppälerttu
vieras*
Kirpparivaatteet vaan erottaa kun on silmää ja osalla lapsistakin sitä on.
Mistä sinä tiedät, onko toisen ihmisen vaate hieman kulunut omassa käytössä vai edellisellä käyttäjällä?

Toki käytetyn vaatteen yleensä erottaa, jos vertaa sitä täysin uuteen, mutta nykyään osa vaatteista on niin huonoa laatua, että ne näyttää kulahtaneilta jo muutaman pesun jälkeen, ja hyvälaatuisesta vaatteesta toisaalta ei välttämättä erota, onko se pesty 5 vai 50 kertaa.
 
Kun meidän lapsi oli kakkosella, niin sen kaverit oli katsoneet onko lapsen Angry Birds -paidat aitoja vai ei :LOL: :headwall: Syyniin joutui myös lapsen merkitön lippis joka todettiin feiksiksi... Olis oikeastaan ollut mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa seurailemassa kun natiaiset ovat vaatteita tarkastelleet :D
juu, ja täähän ei ole mikään uus juttu, muistan ku jo joskus 30v sitten päiväkodissa työskennellyt äitini kertoi et oli jääny sanattomaks siinä vaiheessa kun joku 3v hiekkalaatikolla oli toiselta kysynyt:minkä melkkiset sun haalarit on.
 
"henni"
Ja mikä on kirppisvaatteet käsite nykyään?
Ne jotka ei ole ikinä omalle perheelleen ostaneet mitään käytettynä, luulevat et kirppikset on nykyäänkin sellasia isoja halleja jossa on kaikki rojut ja vaatteet sikinsokin mummojen rintsikoiden seassa.

Kun taas esim kaarinan lasten kirppiksellä kaikki on tosi siististi aseteltu.
Paikalliselta facebuukin kirppikseltä voi käytännössä naapuritalosta käydä hakee naapuritalon jamin kauluspaidan josta et millään erota kumpi sen paidan on ostanu jamin äiti vai minä.

Mutta osaan minä kuvitella sellasenkin tilanteen, että mun tutun lapsi tulee meille 20 vuotta vanhoissa vaatteissa..jotka on melki sen 20 vuotta ollu vintillä pahvilaatikossa..ja vaatii kyllä ehkä sen muutaman pesun ennen ku se haju lähtee. Mutta tämä ihan sillä, että tiedän tämän perheen mummon säästäneen kaikki poikansa vanhat vaatteet, eikä herttainen miniä kehtaa kieltäytyäkään ihan kaikesta mitä rakkaudella annetaan.

Mut enpä itse ole lasten "kirppisvaatteissa" tuohon hajuun törmänny. Tänäänkin kävin facebuukinkirppiksen kautta hakee yhdeltä äidiltä kolmet housut ja ihan ehjiä, siistejä puhtaita oli.
Toki niistä nyt sit puuttuu uusien vaatteiden pintakäsittelyaineet, mut ehkä mun lapsen iho kestää tämän menetyksen ;)
 
Ken guru
Tähän kirppis juttuun: vauvan vaatteita ostin kirpparilta, mutta taapero sai jo uusia. Ihan siksi, kun niitä on kuitenki pesty paljon ja nykyvaateet eivät pesua kestä kovin hyvin. Leikissä käyvät väätteet eivät montaa euroa maksa uusinakaan.
Vähän sama juttu. Ennemmin ostan taaperolle sen 5€ t-paidan menkkahaukasta kun kirpparilta 4€ maksavan miljoona kertaa pestyn paidan.
 
oma valintasi
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29739703]Minä taas ostan mieluummin sen kirpparipaidan, joka kestää toiset miljoona pesua, ja josta saan ehkä vielä jonkun killingin takaisin, kuin sen h&m-riistopaidan, joka on kohta sekajätettä.[/QUOTE]

Uusi on kuitenkin aina uusi ja vanha vaate harvemmin enää muotia. Sen kun puet lapsesi niin kuin haluat vanhoihin vaatteisiin mutta älä marmata sitten jos lapsesi kärsii sinun valinnoistasi.
 

Yhteistyössä