Lasten vaatetusongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tyttöjen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tyttöjen äiti"

Vieras
Miten voi olla niin hankalaa tämä lasten vaatetus?! En tiedä onko muille, mutta minulle se ainakin tuntuu olevan. Ehkä mietin liikaa. Esikoisen odotus/vauva-aikana oli mukava kierrellä ja katsella ja ostella söpöjä vauvanvaatteita. Nyt vain lähinnä ahdistaa...

Valokuvausta varten pitäisi keksiä siskoksille jotkin vaatteet. Mutta mitkä? Jos perus vaatteidenkin ostaminen tuntuu hankalalta niin nyt ainakin ahdistaa. Miten jostain vaatteista on muka tullut näin ylitsepääsemätön pulma? :/ Älytöntä.

Väri, tyyli, hinta, kotimaisuus, laatu, merkki.... Mikä teillä on se ratkaiseva asia vaatehankinnoissa?

Jos ihan sisävaatteesta on kyse, niin ulkonäkö...eli kaipa se sitten on se väri ja tyyli. Toki hintakin määrittelee, koska vaikka Burberryllä varmasti on kivaa vaatetta, niin ihan mun kukkarolleni ne hinnat ei passaa :D

Mutta mä löydän nättiä vaatetta Lindexin ja H&M:än valikoimistakin, joten nou hätä. 95% meidän tyttöjen vaatteet on kirppikseltä...siellä on pilvin pimein siistiä ja kivaa vaatetta lapsille, joten se on se kanava jonka kautta meille lähes kaikki sisävaatteet tulee. Ja sieltä on tullut jopa muutama Burberrykin :)

Meillä ratkaisee laatu ja sitä myötä osin merkki, kun en jaksa testailla uusien merkkien pesuominaisuuksia. Väri ja tyyli. Hinta kai pysyy automaattisesti kurissa, kun en burberry-paikkoihin shoppailemaan eksy. Tosin ruotsalaisia ketjuja vältän myös niin omassa kuin lastenkin pukeutumisessa. Yksilöllisyys edes jossain määrin. Suosin pikkuliikkeitä ja nettikauppoja.

Noiden isojen ruotsalaisketjujen vaatteita olen yrittänyt vältellä ja löytää tilalle jotain ekologisempaa ja eettisempää vaihtoehtoa, joka kuitenkin miellyttaisi myös tyylillisesti. Ja vaatteiden kestävyys on myös tärkeää kun on kaksi käyttäjää. Toistaiseksi en ole vielä onnistunut. Kai käyn sitten läpi nuo ketjuliikkeet...

Miksi et mene lastenvaateliikkeeseen: "Päivää, tarvitsen kahdelle tytölle (iät) kivat vaatteet valokuvaukseen". Siinä se, myyjä varmasti esittelee mielellään kaikkia ihanuuksia, varsinkin jos menet päivällä kun ei muuten ole ruuhkaa.

[QUOTE="Tyttöjen äiti";26069389]Noiden isojen ruotsalaisketjujen vaatteita olen yrittänyt vältellä ja löytää tilalle jotain ekologisempaa ja eettisempää vaihtoehtoa, joka kuitenkin miellyttaisi myös tyylillisesti. Ja vaatteiden kestävyys on myös tärkeää kun on kaksi käyttäjää. Toistaiseksi en ole vielä onnistunut. Kai käyn sitten läpi nuo ketjuliikkeet...[/QUOTE]

Samat periaatteet minulla. Lisäksi etsin aina jotain hiukan persoonallisempaa vaatetta, enkä noita Lindex/H&M-tyylisiä joita onkin sitten joka toisella lasten päiväkotikavereillakin päällä. Suomesta on vain niin vaikea löytää iloisen värikkäitä ja kauniita (ja samalla ekologisia) lastenvaatteita. Ymmärrän ap:n tuskan. Itsekin koluan lastenvaateliikkeitä tasaiseen tahtiiin, harvoin löydän enää mitään kivaa kuitenkaan. Isommille lapsille on vaikea kirppiksiltäkään löytää enää hyväkuntoisia vaatteita.

[QUOTE="Tyttöjen äiti";26069463]Ehkä pitäisi. :D Näin toimin kun itselleni menen ostamaan. :D :D[/QUOTE]

Vaikka nyt en kyllä keksi yhtään liikettä tässä kaupungissa, josta uskoisin asukokonaisuudet löytäväni. Ja sekin on yksi peloistani että sisaruskuva näyttää jonkin vaatemerkin mainokselta. :D :D

[QUOTE="vieras";26069468]Mielenkiinnnosta: Miten määrittelette ekologisuuden lasten vaatteissa? Luomupuuvillaa, lähellä tuotettua vai miten?[/QUOTE]

GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa ja tietysti mahdollisimman pitkälle kotimaassa tuotettu vaate ovat minulle ainakin plussaa. Noihin Lindex/Henkkamaukka yms ketjujen "luomupuuvillaan" en oikein luota.

[QUOTE="vieras";26069468]Mielenkiinnnosta: Miten määrittelette ekologisuuden lasten vaatteissa? Luomupuuvillaa, lähellä tuotettua vai miten?[/QUOTE]

No sen kun itsekin tietäisi... .D Mieluiten ehkä ostaisin lähellä tuotettua, jos sitä ei ole saatavilla niin luomu muualla tuotettuna voisi olla toinen vaihtoehto. Ja jos tuote ei ole valmistettu euroopassa niin sitten olisi plussaa, jos se on esim. reilun kaupan tuote tms.

Myrkyttömyys/turvallisuus on mielestäni myös tärkeää, joten Ökö-tex merkityt tuotteet kiinnostavat. Niitä joskus ostan esim. Kappahlista.

[QUOTE="vieras";26069527]Osta netistä vaikka Noa Noan vaatteita. Saattaisivat sopia hyvin valokuviin :) Googlesta haulla Noa Noa mekko löytyy ainakin suomalaisia nettikauppoja.[/QUOTE]

Kiitos vinkistä. :) Löysin heti pari ihan nättiä mekkoa. Voisivat sopia kuviin, vaikka yleensä suosinkin melko kirkkaita värejä.

[QUOTE="Tyttöjen äiti";26069554]Kiitos vinkistä. :) Löysin heti pari ihan nättiä mekkoa. Voisivat sopia kuviin, vaikka yleensä suosinkin melko kirkkaita värejä.[/QUOTE]

Samoin minä suosin värikästä :) Valokuviin etsittiin osittain tuollaista hillitympääkin :D Riippuu toki lapsen väreistäkin, mikä sopii.

[QUOTE="kolmen äiti";26069511]GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa ja tietysti mahdollisimman pitkälle kotimaassa tuotettu vaate ovat minulle ainakin plussaa. Noihin Lindex/Henkkamaukka yms ketjujen "luomupuuvillaan" en oikein luota.[/QUOTE]

Eikös H&M joskus päässyt otsikoihin myrkkyvaatteilla? Vai muistanko ihan väärin? J

[QUOTE="vieras";26069585]Eikös H&M joskus päässyt otsikoihin myrkkyvaatteilla? Vai muistanko ihan väärin? J[/QUOTE]

Itse muistan ainakin H&M:n ja Lindexin. Ja oliskohan ollu mamalicious äitiyspaita josta oli löytynyt sikiöille vaarallista myrkkyä...

Kissus, että tyylikkyys, ulkonäkö ja sukupuoliroolit jyllää, entä mukavuus ja ihoystävällisyys? Ne pienelle ihmiselle tärkeät asiat?

1. Vaate on sellainen mistä lapsi itse pitää MUKAVA, ihoystävällinen (atooppinen iho meillä) SOPIVA
2. Ekologisuus, kirpparit ensin sitten lähituotanto pesee luomun, ja luomu pesee muut
3. Hinta/laatusuhde yleensä parasta kirppareilla joissa huonot vaatteet on jo kuluneen näköisiä
4. Ulkonäkö

[QUOTE="vieras";26069585]Eikös H&M joskus päässyt otsikoihin myrkkyvaatteilla? Vai muistanko ihan väärin? J[/QUOTE]

Kyllä. Ja siksi hyvin kyseenalaisia näm H&M:n luomuvaaatteet. Se että mainostaa mallistossaan luomupuuvillaista vaatetta ei vielä kerro vaatteen alkuperästä mitään (esim. lapsityövoiman käytöstä) ja monissa luomupuuvilla tehtaissa on valmistettu sekä tavallista puuvillaa että luomua lähes samoissa "liukuhihnoilla", jolloin ei-luomua on voinut sekoittua luomupuuvillaan. Samoin jos luomupuuvillapellot sijaitsevat liian lähellä ei-luomupuuvillapeltoa, voi tapahtua ristiinpölytystä. Tällöin ei voida olla 100% varmoja, että tuote on täysin luomupuuvillaa. Näitä tapauksiahan on tullut ilmi luomupuuvillan tuotannossa. Joitain esimerkkejä mainitakseni.

[QUOTE="pop";26069621]Kissus, että tyylikkyys, ulkonäkö ja sukupuoliroolit jyllää, entä mukavuus ja ihoystävällisyys? Ne pienelle ihmiselle tärkeät asiat?

1. Vaate on sellainen mistä lapsi itse pitää MUKAVA, ihoystävällinen (atooppinen iho meillä) SOPIVA
2. Ekologisuus, kirpparit ensin sitten lähituotanto pesee luomun, ja luomu pesee muut
3. Hinta/laatusuhde yleensä parasta kirppareilla joissa huonot vaatteet on jo kuluneen näköisiä
4. Ulkonäkö[/QUOTE]

No vaikka näistä muista asioista on keskusteltukin, niin kyllähän vaate valitaan sen mukaan että se on SOPIVA ja MUKAVA. Mutta mulle ne on ihan itsestäänselvyyksiä. Nämä muut asiat on niitä, jotka aiheuttavat sitä pähkäilyä.

Minua aina huvittaa ihmiset jotka niin tuhtisti pesevät tarkoin kaikki puhtaat kirpparivaatteet, mutta eivät suinkaan niitä uutena kaupasta ostettuja- jotka ovat suojattuja monilla myrkyillä (kyllä, luomutkin, koska muuten kangas ei säilyisi niin pitkään) ja ovat laahanneet lattioita ja varastohalleja, lentokenttiä jne. Kyllä minä luotan enemmän suomalaisen kodin pesukoneeseen.

[QUOTE="Tyttöjen äiti";26069636]No vaikka näistä muista asioista on keskusteltukin, niin kyllähän vaate valitaan sen mukaan että se on SOPIVA ja MUKAVA. Mutta mulle ne on ihan itsestäänselvyyksiä. Nämä muut asiat on niitä, jotka aiheuttavat sitä pähkäilyä.[/QUOTE]

Monesti tuntuu että lapsille puetaan epämukavia vaatteita, kireitä farkkuja, konttaaville mekkoja jne.

Minut herätti mukavuutta ajattelemaan se, kun luin jutun siitä miten ihmisen keho mukautuu vaatteisiin. Eli jos vaate ei salli jotain liikettä, alkaa keho automaattisesti välttää sitä kun ei vaatetta vastaa ole järkeä taistella loputtomiin. Vaikka sitten vaatteen vaihtaa, on liikerata rajoittunut ellei siitä opeta itseään pois.
Jenkkakahvat myös muotoutuvat kireistä farkuista jne, jotka puristavat renkaan vyötärölle pahimmillaan 16tuntia päivässä. Lapsilla onneksi vaatteet sentään vaihtuvat usein, mutta usein tulee olo, ettei näitä asioita ajatella vaatevalinnoissa.

[QUOTE="pop";26069664]Monesti tuntuu että lapsille puetaan epämukavia vaatteita, kireitä farkkuja, konttaaville mekkoja jne.

Minut herätti mukavuutta ajattelemaan se, kun luin jutun siitä miten ihmisen keho mukautuu vaatteisiin. Eli jos vaate ei salli jotain liikettä, alkaa keho automaattisesti välttää sitä kun ei vaatetta vastaa ole järkeä taistella loputtomiin. Vaikka sitten vaatteen vaihtaa, on liikerata rajoittunut ellei siitä opeta itseään pois.
Jenkkakahvat myös muotoutuvat kireistä farkuista jne, jotka puristavat renkaan vyötärölle pahimmillaan 16tuntia päivässä. Lapsilla onneksi vaatteet sentään vaihtuvat usein, mutta usein tulee olo, ettei näitä asioita ajatella vaatevalinnoissa.[/QUOTE]

Meillä ei käytetä farkkuja eikä joustamattomia materiaaleja. Poikkeuksena ehkä juhlavaatetus. Yleensä lapsilla tunika+legginssit tai trikoopaita ja collegehousut. :)

Yhteistyössä