lasten ulkoilusta

  • Viestiketjun aloittaja mamma savosta
  • Ensimmäinen viesti
mamma savosta
Mikä on sinun mielestäsi oikea ulkoilumäärä?

Rinnakkaisella palstalla kirjoiteltiin päiväkotien ulkoiluista ja hieman nauratti miten asioita mietitään. Jokaisella toki oikeus omaan mielipiteeseen.

Elikkäs minulla kaksi lasta, 6 ja 4 vuotiaat, jotka ulkoilevat viikolla oikeastan vain pk:ssa, kesä tietenkin erikseen. yksin he eivät voi ulkoilla, molemmilla sairaus jonka takia koko ajan vahdittavia ja kotikin pitää hoitaa.
Koska työpäivä on molemmilla normaali mutta matkaan menee aikaa, tulee lastemme päivästä melkein 10 tuntisia. Ulkoilua päiväkoti päivänä tulee 3-4 tuntia.

Lapset varmaan haluaisivat olla pidempääkin ulkona, mutta jonkun on kotonakin tehtävä jotain...Kesällä vapaalla ja lomilla oltiin ulkona koko päivä...mummolassa syötiinkin ulkona, sisälle vain nukkumaan.

No niin siis takaisin alkuperäiseen kysymykseen, minkä verran ulkoilee sinun lapsesi, jos olet töissä 7-16 välisen ajan ja tietenkin matkat päälle?

Kotiäidithän voivat tietenkin olla enemmän, mutta työssä käyvien ulkoilu kiinnostaa.
 
Minä olen työssäkäyvä äiti ja kyllä ne päivähoidon ulkoilut meidän lapsille riittää vallan mainiosti. Vanhemmat lapset saavat joskus olla pihalla ikätovereiden kanssa illalla, mutta max tunnin, koska ovat tosi väsyjä pitkän päivän jälkeen. Viikonloppuna ulkoillaan sitten yhdessä usein lounaan jälkeen muutama tunti. Enkä pode huonoa omaatuntoa ainakaan ulkoilun vähyydestä. :saint: Eli siis ulkoilua arkena kertyy päivässä ehkä 2-3 tuntia (isommilla ehkä 4).
 
toinenkin savolainen
Meillä myös matkojen takia noi lasten hoitopäivät venyvät 10tuntisiksi. Välillä ollaan vielä ulkona joko heti hoitopäivän jälkeen kun ollaan kotiuduttu tai sit vähän myöhemmin illalla syönnin jälkeen. Vapaapäivinä sit lapset on yleensä ulkona sekä aamupäivästä että illasta, vähän riippuu miten haluavat. Me asutaan maalla ja lapset ovat aika paljon keskenäänkin ulkona vaikka pieniä vielä ovatkin.
 
toihan
on ihan riittävä ulkoilumäärä, 3-4 tuntia! Ei meidän kotihoidossa olevat lapset välttämättä enempää ulkoile. Kesällä tietenkin ollaan kaiket päivät, mutta ei enää.
 
Miskan äiskä
Kyllä munkin mielestä toi päiväkodin ulkoilu riittää, jos ovat vielä iltapäivälläkin ulkona ennen kuin haetaan kotiin. Talvella jo pelkkään pukemiseen menee aikaa sen verran, ettei ihan lyhyeksi aikaa viitsi edes lähteä ulos. Päiväkotiin voi myös varmaan ehdottaa, että laittavat teidän lapset ekana ulos ainakin iltapäivällä, että ehtivät tarpeeksi ulkoilla ennen kuin haetaan.
 
Mun työpäivät on 6.30-17.00 välillä.
Hoidossa ulkoilee ainakin aamupäivät, iltapäivällä ei aina kerkee ulos.
Yritän joka ilta ulkoilla, jos vaan kotosalla ollaan. Itse olen töissä päiväkodissa, että saa itsekin jo päivän aikana hyvin ulkoiltua. Mutta iltasin on kiva vielä piipahtaa puistossa.
Ulkoilua siis tulee päivässä 2-5h, riippuen päivästä.
 
nyt oon äitiyslomalla, mutta kun olin töissä ja kun taas tulen menemään niin lapset tulevat olemaan tarhassa ulkona. työaika on 7-15.30 ja tarhaan on lyhyt matka. meillä tyttö meni nukkuun kun olin töissä niin klo19. kun töistä päästiin oli ruoka, pyykit pesty ym niin ei aikaa enää jäänyt ulkoilemiseen. ja asuimme silloin kerrostalossa tyttöä ei voinut jättää pihalle, ikää vähän alle 3v.
 
Yap
Aikas jännä miten asiat voi aatella eri tavalla....

Mulla ei tulis mieleenkään ulkoilla arkisin kun mun mielestä mun pieni on niiiin paljon ulkona tarhassa :snotty:

Viikonloppuna tietty ja kesällä kun on niin lämmin
 
päiväkodissa lähinnä
Joskus kun lähden aikaisemmin töistä kotiin, jäädään ulos pihalle hetkeksi kun päiväkodista tullaan kotiin, mutta normaaliaikaan kun tullaan, en jaksa itse, kello on jo niin paljon ettei jäädä, vaikka lapsi aika usein haluaisikin.

Lapselle pitäísi antaa aikaa myös kotona sisällä omilla leluillaan leikkimiseen. Ainakin omani kohdalla olen tämän huomannut. Siksi en lastenohjelmiakaan yleensä laita. Jos istuu sen vajaan tunnin tv.N ääressä, ei lelujen kanssa olemiseen jää aikaa kun jo on iltapala ja nukkuminen.

Niin siis sekava juttu, mutta päiväkotipäivä on pitkä, en itse jaksa jäädä ulos enää illalla ja lapsi on ikävöinyt lelujaan ja haluaa leikkiä niillä illalla kotona.
Joskus kyllä viikonlopunkin ulkouilut jää olemattomiksi, kun on jos jotakin menoa ja lapsi haluaa sisällä leikkiä leluillaan.
:whistle:
 
Olen 3-vuotiaan pojan työssä käyvä äiti. Lapsi on pphoidossa, jossa toki ulkoilevat 2 kertaa säiden salliessa/ päivä.

Olemme kotona klo 16. Ulkoilemme yleensä klo 18-19. Tekee hyvää molemmille. Poikani on kova liikkumaan ja touhuilemaan. Minäkin kaipaan happea toimistotyöpäivän jälkeen.
 

Yhteistyössä