Lasten ulkoiluasuista vielä asiaa...

• Viestiketjun aloittaja Hessuhopo
  • Ensimmäinen viesti
Hessuhopo
Onkohan tuo muoti taas muuttumassa mitä tulee noihin lasten ulkoiluasuihin. Silloin kun itse olin lapsi (70-luvulla) oli pelkästään noita kaksi osaisia pukuja mutta sitten jossain vaiheessa tulivat nuo haalarit. Nyt sitten taas tuntuu että ollaan menossa taas takaisin tuohon takki+housut yhdistelmään. Vai kuvittelenko vain?

80luvulta
Itse 80-luvun alusta muistelen, että haalaria kyllä käytin tuolloin. Ja kurahousuja myös aika paljon. Muistatko, milloin kurahousut tulivat yleiseen käyttöön? Käytitkö silloin 70-luvulla?

80luvulta
Tää nyt on ihan mutua, mutta oliko niin, että "ennen vanhaan" panostettiin enemmän vaatteiden ulkonäköön, lapset oli viimeisen päälle kauniisti puettu. Sitten myöhemmin (80-90-luvulla?) oli sitten käytännöllisyys ja suojaavuus tärkeämpää. Muistan itsestäni kuvan puuhastelemassa pihalla 80-luvulla, ulkohaalarin päällä "pellin jäykät" kurahousut ja käsissä yhtä hirveät kurarukkaset. Päässä ihme kypärähattu, siis semmonen jäykkä pään myötäinen joka oli kiristetty leuan alta. Nykyisin syyllistyisi varmaan johonkin lastensuojelurikokseen, jos tuommoisia laitattaisi päälle! :) Mutta eipä ilmeestä päätellen minua tuolloin haitannut.

Sitten 2000-luvulla on yhdistetty näitä ominaisuuksia, että vaatteet ovat hyvin suojaavia, mutta näyttävät silti tyylikkäiltä ja ovat mukavia käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmilotta:
Muistan, et joskus 80-luvulla haalarit tuli kouluikäisillä muotiin. Olin ihan onnessani, kun sain itsellenikin haalarin =) ja silloin niitä käytti myös aikuiset naiset!
Jep, ne hiihto/lasketteluhaalarit. Mulla oli ihanan keltaiset ja vyö tietty kanssa :xmas:

Mä sain aina serkkulikan vanhoja vaatteita kassikaupalla tai sit äiti ompeli peltienstexistä talvihenkselihousuja itte. Hyvin harvoin kaupasta sain uusia vaatteita.Ne äidin ompelemat oli tosi jäykkiä vaatteita.Kädet sojotti takeissa suorassa.Ja aika oli 70-lukua ja 80-luvun alkua

AulisKotityöläinen
Mulle on jäänyt mieleen ala-asteelta vain sellanen kirkkaanpunainen housut + takki, tikkikangasta. Sitten vähän myöhemmin, tuli tosiaan ne lasketteluhaalarit. Paitsi että me oltiin köhiä ja piti tyytyä tavan markettimallissa laskettelemaan ;)

80luvulta
Muistan että ihan ala-asteen lopulle asti oli monella haalareita, sekä tytöillä että pojilla (90-luvun alussa). Eikä tullut mieleenkään, että niissä olisi ollut mitään outoa tai lapsellista. Nyt jos laittaisi 6-luokkalaiselle haalarit kouluun, niin saattaisipa joutua kiusauksen kohteeksi! Niin ne ajat ja muodit muuttuu...

vieras
Olen 70-luvun lapsi ja mulla oli ihana kirkkaanpunainen toppatakki, jossa oli valkoinen tekoturkis hupun reunassa.

Häntähattu oli jokaisella, sellainen turkishattu, josta roikkui ketunhäntä.

Pontsot oli in! Mitä värikkäämpi sen parempi ja mielellään käsinvirkattu.

Pitkät nilkkapituiset hameet oli tytöillä muotia ja kietaisuhameet.

Kaikilla oli puukengät.

Sadevvaatteita en muista, mutta meillä oli lasten sateenvarjot käytössä. Mulla kirkkaanvihreä, jossa lumikki ja 7 kääpiötä.

Mulla oli haalarit kyllä vielä 5. luokallakin silloin 80-luvun lopulla... rymyttiin kamujen kanssa lumessa ja laskettelemassakin oikein urakalla. Silloin mulla oli sellainen Kivat-kypärähattu, joita on nykyisinkin ja sit Kuomat, neonpunaisena!!! Mun lapsuudessa 80-luvun alussa sain nauttia mummoni tekemistä talvihaalareista ja kaupan enstexistä. Kurahousut oli tottakai, koska ei ollut reimatecejä, vaikka Reiman pukuja mullakin oli. Ja kurikset oli tosi jäykkää Rukkaa!!!

Hessuhopo
Alkuperäinen kirjoittaja 80luvulta:
Muistan että ihan ala-asteen lopulle asti oli monella haalareita, sekä tytöillä että pojilla (90-luvun alussa). Eikä tullut mieleenkään, että niissä olisi ollut mitään outoa tai lapsellista. Nyt jos laittaisi 6-luokkalaiselle haalarit kouluun, niin saattaisipa joutua kiusauksen kohteeksi! Niin ne ajat ja muodit muuttuu...
Tota just tarkotin et taitaa olla taas enempi nuo takki+housu yhdistelmät muotia. Itse siis 70-luvun lapsia ja silloin ei minun muistin mukaan kyllä ollut haalareita kuin ihan pienillä lapsilla.

80luvulta
Alkuperäinen kirjoittaja Misupai:
Mulla oli haalarit kyllä vielä 5. luokallakin silloin 80-luvun lopulla... rymyttiin kamujen kanssa lumessa ja laskettelemassakin oikein urakalla. Silloin mulla oli sellainen Kivat-kypärähattu, joita on nykyisinkin ja sit Kuomat, neonpunaisena!!! Mun lapsuudessa 80-luvun alussa sain nauttia mummoni tekemistä talvihaalareista ja kaupan enstexistä. Kurahousut oli tottakai, koska ei ollut reimatecejä, vaikka Reiman pukuja mullakin oli. Ja kurikset oli tosi jäykkää Rukkaa!!!
Heh, tommoiset vanhat rukat kun olisi tallessa, niin kun lapset seuraavan kerran valittavat kurahousuista, niin voisi kaivaa esiin ja näyttää, että tämmöisiä me silloin käytettiin... että kelpaisikohan ne sitten mieluummin... :)

Yhteistyössä