Lasten "tarra-taulu"

Onks täällä muita kellä olis ollu kyseinen taulu ja miten on toiminut?

Just tehtiin esikon kanssa sille sellanen, se on nyt niinku viimeinen juttu. Mikään muu ei tehoa.

Meillä tauluun tuli pikku-veikan töniminen, lyöminen ja potkiminen sekä pönttöön kakkaaminen. Ikää kuitenkin on jo 3,5v.
Tuota pikku-veikan muksimista ollut siitä asti kun syntyi, ollaan siihen puututtu, on ollut jäähyllä ja vaikka mitä. Meinattiin nyt tuon taulun kanssa kokeilla josko toimis.

Kaipailisinkin kokemuksia? Jos jollakin olisi. :wave:

Yy:täkin voipi laittaa jos ei tänne halua kertoa. Toki otan muitakin konsteja mielellään vastaan. :wave:
 
Täh? Saa pisteen kun on lyönyt?

Siis palkintohan täytyy saada siitä, että tekee oikein. Se, että saat tarran, jos et koko päivänä töni pikkuveljeä, on aivan liian suuri asia hahmotettavaksi kolmevuotiaalle.

Meiläl oli tarrataulu kun opeteltiin käymään potalla ja nyt syömisestä, saa tarran kun maistaa uutta laatua ruokaa (äärimmäisen nirso kun on).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 13:28 juuei kirjoitti:
Täh? Saa pisteen kun on lyönyt?

Siis palkintohan täytyy saada siitä, että tekee oikein. Se, että saat tarran, jos et koko päivänä töni pikkuveljeä, on aivan liian suuri asia hahmotettavaksi kolmevuotiaalle.

Meiläl oli tarrataulu kun opeteltiin käymään potalla ja nyt syömisestä, saa tarran kun maistaa uutta laatua ruokaa (äärimmäisen nirso kun on).
Siis tuossa vaan asiat mitkä laitettiin. Ja alkuun 30minsaa siitä ETTEI ole lyönyt, potkinut tai töninyt. Enhän mä mitään tarraa jakele siitä et sitä tekee. En sentään niin tyhmä ole. :whistle:

 
Mun mielestä tuntuu vähän sekavalta jos saa tarran silloin EI oo lyönyt ja toisaalta sitten kun ON kakannut pyttyyn.
Noin lapsen kannalta ajateltuna siis?

Meilä oli käytössä tarrapalkinto jokaisesta kokonaisesta yöstä, jonka poju nukkui omassa sängyssään.
Toimi hyvin ja poju oppi homman nopeesti :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 13:54 Suklaahippu kirjoitti:
miten ootte tämän taulun tehneet ja kuinka pitkälle tarroja kerätään, seuraako tiettyä määrää tarroja joku palkinto???
Mä piirsin akvaarion ja rimat kehyksiksi.
Siihen kerättiin kalatarroja.

10 tarraa niin sai pienen lelun.
20 tarraa niin sai postiauton, jota oli hingunnut pitkään.
 
meillä toimi hyvin pojalla. tarran sai tauluun silloin kun söi ruokansa kokonaan itse, puki päivävaatteet ja riisui ulkovaatteet. toi on ehkä vähän vaikea lapsen ymmrtää et saa jotain kun on tekemättä tuhmia jos toisessa kohdassa palkitaan tekemisestä. meillä taulu toimi niin että kun poika oli kerännyt 13 tarraa kohtaansa niin sai jonkun isomman palkinnon (esim värityskirjan) ja jos oli tuhma niin tarroja saatettiin poistaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 13:54 Suklaahippu kirjoitti:
miten ootte tämän taulun tehneet ja kuinka pitkälle tarroja kerätään, seuraako tiettyä määrää tarroja joku palkinto???
Meillä pitää kerätä n. 30 tarraa, jotka liimataan kartongille,jossa paikka esim. syömiselle ja nukkumiselle. Sitten, kun tarpeeksi tarroja saa valita esim. jonkin lelun kaupasta tai sit on joku herkuttelu retki! Meillä tykätään käydä retkeilemässä!! Ja lelu ei todellakaan saa maksaa 169 euroa..
 
Meillä ei ole käytössä tarrat, mutta meillä piirrellään hymynaamoja ja kurttunaamoja. Sitten kun on 10 hyhmynaamaa peräkkäin mennään ostamaan iso legovene.
MEillä näitä hymynaamoja saa jos yövaippa kuiva.
5v neuvola lähenee ja pikku-ukon yövaippa edelleen useimmiten läpimärkä.
Eli tämä samalla äidille muistin tueksi kun nlan täti sitten kyselee niitä kuivia öitä
B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 13:54 Suklaahippu kirjoitti:
miten ootte tämän taulun tehneet ja kuinka pitkälle tarroja kerätään, seuraako tiettyä määrää tarroja joku palkinto???
Meillä on nyt ensin 5 tarrasta pieni lelu ja 10 tarrasta iso lelu. Tulee olemaan hankalaa tuon pojan kanssa, joten en uskalla heti alkuun nostaa tuota tarran määrää kovinkaan isoksi.

Ja me tehtiin tuo yhdessä, keltaiselle kartongille. Kerroin mitä mihinkin tulee ja mitä kirjoitan. On sellanen taulukkotyyppinen, ilman niitä laatikoita. Laitetaan siis tarrat ruksin päälle, josta näkee mun mielestä helpommin milloin lähenee viiden tarran loppua. :) Ja mieleisiä tarroja, Disney cars-tarroja, junatarroja, nalle puhia yms.

Tuonhan voi kaikki tehä niinkuin haluaa. :)

Ollaan pöntöllä käyty kyllä istumassa, mutta ei sinne mitään ole tullut. Tekee salaa huoneessaan. Potallekin toki voi tehdä ja siitä tarran jos tuntuu ettei pöntölle tekeminen onnistu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 13:36 Venus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 13:28 juuei kirjoitti:
Täh? Saa pisteen kun on lyönyt?

Siis palkintohan täytyy saada siitä, että tekee oikein. Se, että saat tarran, jos et koko päivänä töni pikkuveljeä, on aivan liian suuri asia hahmotettavaksi kolmevuotiaalle.

Meiläl oli tarrataulu kun opeteltiin käymään potalla ja nyt syömisestä, saa tarran kun maistaa uutta laatua ruokaa (äärimmäisen nirso kun on).
Siis tuossa vaan asiat mitkä laitettiin. Ja alkuun 30minsaa siitä ETTEI ole lyönyt, potkinut tai töninyt. Enhän mä mitään tarraa jakele siitä et sitä tekee. En sentään niin tyhmä ole. :whistle:
No en ajatellutkaan, että niin oikeasti tekisit. Jäi hymiö perästä pois.

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että jonkun asian tekemättä jättäminen on aivan liian hankala hahmotettava lapselle.
Enemmän tekemistä lapselle, myös äitin kanssa kahdestaan. Ja ylenpalttista kehumista kun tekee oikein, pitää nätisti vauvaa yms.

:)
 
Mielestänio hiukan vähemmän juttuja niin tarrataulunne voisi toimiakin. Valitkaa ne kaikkein tärkeimmät asiat mitkä haluatte lapsenne tekevän "oikein".
Sitten kun homma sujuu niin voitte vaihtaa tarrataulun asiaa.

Itse en ole omalle lapselleni tarrataulua tehnyt. Pelkkä kehuminen takkauvan asian hyvin sujumisesta on saanut riittää hänelle.
Esimerkiksi juuri tänään poika tuli sanomaan parvekkeelta että tule äiti sanomaan kuinka hyvin olen kerännyt tavarat. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 14:05 juuei kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 13:36 Venus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 13:28 juuei kirjoitti:
Täh? Saa pisteen kun on lyönyt?

Siis palkintohan täytyy saada siitä, että tekee oikein. Se, että saat tarran, jos et koko päivänä töni pikkuveljeä, on aivan liian suuri asia hahmotettavaksi kolmevuotiaalle.

Meiläl oli tarrataulu kun opeteltiin käymään potalla ja nyt syömisestä, saa tarran kun maistaa uutta laatua ruokaa (äärimmäisen nirso kun on).
Siis tuossa vaan asiat mitkä laitettiin. Ja alkuun 30minsaa siitä ETTEI ole lyönyt, potkinut tai töninyt. Enhän mä mitään tarraa jakele siitä et sitä tekee. En sentään niin tyhmä ole. :whistle:
No en ajatellutkaan, että niin oikeasti tekisit. Jäi hymiö perästä pois.

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että jonkun asian tekemättä jättäminen on aivan liian hankala hahmotettava lapselle.
Enemmän tekemistä lapselle, myös äitin kanssa kahdestaan. Ja ylenpalttista kehumista kun tekee oikein, pitää nätisti vauvaa yms.

:)
No mä en olis tohon muuten ryhtynyt, mutta siitä jo päiväkodissakin huomautettiin. :/
Kun eivät ole samassa ryhmässä, tuo esikko kohdistaa tuon tönimisen sun muut sitten niiden ryhmän pienimpiin. Jotainhan siis on tehtävä ja varmasti on virikkeitä tuolla pojalla ihan riittämiin. Ja nimenomaan myös mun kanssa kaksin. Tiedä sitten mistä moinen johtuu.. onko edelleenkin mustasukkaisuutta vai mitä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 14:09 Nora kirjoitti:
Mielestänio hiukan vähemmän juttuja niin tarrataulunne voisi toimiakin. Valitkaa ne kaikkein tärkeimmät asiat mitkä haluatte lapsenne tekevän "oikein".
Sitten kun homma sujuu niin voitte vaihtaa tarrataulun asiaa.

Itse en ole omalle lapselleni tarrataulua tehnyt. Pelkkä kehuminen takkauvan asian hyvin sujumisesta on saanut riittää hänelle.
Esimerkiksi juuri tänään poika tuli sanomaan parvekkeelta että tule äiti sanomaan kuinka hyvin olen kerännyt tavarat. :)
En minäkään tätä tekis jos olis tuo yksi ainoa. Mutta eihän tuossakaan ole mitään järkeä, että hakkaa ja lyö minkä kerkii. Osaavat toki leikkiä keskenäänkin. Mutta esim. kuopuksen ollessa vauva, saattoi lyödä jollakin kovalla lelulla päähän, kaikki kiusanteko kohdistui nimenomaan päähän.

Nyt silleen helpottanut, ettei tuota päätä enää paukuttele, mutta muuten. Me tätä nyt kokeillaan ja eka tarrakin on saatu taulukkoon. :)
 

Yhteistyössä