Lasten silmälasit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rillipään äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rillipään äiti?

Vieras
Kertokaas kokemuksia silmälaseista lapsillanne.
Esim. kuinka usein hankittava uudet, pitääkö lapsi niistä hyvää huolta vai onko varomaton lasien kanssa, mitä "hienouksia" laseihin kannattaa ottaa, minkä ikäisenä lapsenne sai lasit, hyväksyikö heti lasien käytön...

Mulla vain omia kokemuksia, lapsella ei vielä merkkejä lasien tarpeesta. Mutta sain itse lasit 6-vuotiaana, mulle hankittiin uudet sitä mukaa kun näkö huononi, eli lähes joka vuosi piti uudet ostaa. Ei mennyt mulla koskaan rikki, olin rauhallinen lapsi :)

Lasit sai vuoden ikäisenä ja tosi hienosti on sujunut. Kaupassa neuvoivat hyvin, mitä kannattaa laittaa ns. ekstrana. Meillä yhtenäinen "nenäkumi", sankojen pidennykset ja ohennushionta. Lasit on uusittu vuosittain.

Meillä kuopus sai lasit ollessaan n.1,5-vuotias.Viime vuoden joulukuussa hankittiin taas uudet kun käytiin silmäpolilla kontrollissa ja vahvuutta toiseen linssiin piti fiksata.Kuopus sai valita mieleisensä näköiset.Onhan se välillä melkoista tappelua käytön kanssa,mutta ei auta..Nyt ikää 5v4kk.

Meillä lapsi sai lasit 4 vuotiaana. Olen onnellinen että hänen ei tarvitse niitä käyttää kun telkkaa katsoessa, askarreltaessa, piirtäessä jne. Siitä huolimatta lasit on vajaan 2 vuoden aikana kertaalleen korjattu ( aisa poikki ) . Ja juuri tänään mies ruuvvaili sankoja taas kiinni. Lasit on ihan vääntyneet.
Mutta ehkä muissa perheissä on vähemmän villejä muksuja :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Meillä lapsi sai lasit 4 vuotiaana. Olen onnellinen että hänen ei tarvitse niitä käyttää kun telkkaa katsoessa, askarreltaessa, piirtäessä jne. Siitä huolimatta lasit on vajaan 2 vuoden aikana kertaalleen korjattu ( aisa poikki ) . Ja juuri tänään mies ruuvvaili sankoja taas kiinni. Lasit on ihan vääntyneet.
Äläs ny. :D Ollaan mekin käyty korjauttaan kuopuksen lasit.Kerran ollu sanka irti ja kerran linssi.. :whistle:

Meil on isoilla lasit, aisoja pitäny välillä oikoa mut ihan rikki särki hajonnu ei oo koskaa yhetkää lasit. Uusitaan tarpeen vaatiessa, kerran vuodessa silmälääkärillä tarkastus ollu.

Keskimmäinen sai just ennen joulua uuet lasit, hienot Hello Kittyt :laugh:
Ja esikko kade ja koulukaverit vaan ihailee: miäkii haluun tommoset kitty rillit!
Ei oo kummosii hienouksii muuta, semmoset linssit ettei iha heti rikki mee, jos vaik tipahtaa lattialle.

Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Äläs ny. :D Ollaan mekin käyty korjauttaan kuopuksen lasit.Kerran ollu sanka irti ja kerran linssi.. :whistle:

Mä olen sitä mieltä että lapset ja silmälasit ei mahdu samaan perheeseen :saint: Itselläni hajoaa rillit ilman ulkopuolista apua noin 2 vuoden välein :kieh: Ja lasten avulla ne on hajonneet vieläkin tiheämpään.

Ei kannata pilata lapsen näköä hankkimalla silmälaseja ollenkaan. Ehdottomasti kannattaa jättää silmälasien hankinta kokonaan ja aloittaa silmävoimistelu heti, kun alkaa tulla ensimmäisiä merkkejä näön huononemisesta. Kannattaa muuten ihan ap:n omaa näköä ajatellen googlata esim hakusanoilla"bates method for better eyesight". Itselläni oli ennen -2,5, nyt -1,5, jatkan harjoituksia ja uskon, että saan tulevaisuudessa vieläkin paremman tuloksen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:
Ei kannata pilata lapsen näköä hankkimalla silmälaseja ollenkaan. Ehdottomasti kannattaa jättää silmälasien hankinta kokonaan ja aloittaa silmävoimistelu heti, kun alkaa tulla ensimmäisiä merkkejä näön huononemisesta. Kannattaa muuten ihan ap:n omaa näköä ajatellen googlata esim hakusanoilla"bates method for better eyesight". Itselläni oli ennen -2,5, nyt -1,5, jatkan harjoituksia ja uskon, että saan tulevaisuudessa vieläkin paremman tuloksen. :)
Meillä taas kuopuksen silmään yritetään saada jokinnäköistä näkökykyä aikaseks.Kaks kertaa leikattu harmaakaihi pois ja syntymästä asti silmä ollu lähes sokea.

Likinäkö muutes on ainakin osittain periytyvää. Joten en kyllä alkais lapsen näöllä leikkimään ja jättäisi niitä rillejä hankkimatta.

Mulla yksi lapsi sai 3-vuotiaana, vahvuus +6, yksi 4-vuotiaana, toisessa vahvuus +3, toisessa 0,75, yksi sai 5-vuotiaana, lasien vahvuus +3,5, ja yksi 9-vuotiaana, vahvuus -3. Kaikki tottuivat tosi nopeasti laseihin. Jokainen joutui pienestä asti pitämään niitä jatkuvasti, ja nyt kolmella vanhimmalla on jo piilaritkin. Kahdella lapsella oli pienenä lisäksi lappuhoito. Laseja on jouduttu uusimaan parin vuoden välein. Juuri ostettiin kahdelle uudet. Toiset maksoi 550 euroa, toiset saatiin vielä Valtavalla ilmaiseksi.

vai ei kannata pilata lapsen näköä olemalla hankkimatta laseja ?

meillä lapsella hajataittoa. sai lasit äskettäin ja kyllhän se aikamoista opettelua on.

millähän jumpalla asian korjaisi ? hahhah

Meillä poika sai lasit 6 vuotiaana. Nyt ennen joulua uusittiin kun tuli vuosi täyteen. Pokat kestivät tuon vuoden ok ja varmaan olisivat pienellä fiksauksella menneet edelleenkin mutta laitettiin uudet. Lasien pitämisen kanssa ei ole ollut minkäänlaista taistelua mutta nyt kun aloitimme tuon peittohoidon ( 3krt/vk 2h/krt ) se on ollut taistelua. Siitäkin nyt pääsimme ymmärrykseen kun teimme tarrataulun ja tarpeeksi tarroja tullessa saa palkinnon.

Tyttö sai lasit reilun kahden ikäsenä. Aika hyvin on puhdistanu niitä ja joskus on sattunu hoidissa joitain haavereita et sangat on vääntyny tms.
Lisämausteena ollaan otettu joka kerta kova naarmuuntumista estävä pinta ja häikäsynesto sekä erikoisohuet linssit ettei tarvii kävellä pullonpohjat nenällä. Lasit on vaihdettava silmälääkärin määräyksestä vuosittain.

Likinäkö muutes on ainakin osittain periytyvää. Joten en kyllä alkais lapsen näöllä leikkimään ja jättäisi niitä rillejä hankkimatta.

Kannattais muuten perehtyä silmälaseihin kunnolla ja siihen mitä ne todellisuudessa tekee. Etkö muuten ole lähipiirissäsi koskaan huomannut, että kun silmälasit hankkii, niin sen jälkeen niitä saakin olla uusimassa aina vuosittain, jos oppii niitä päivittäin käyttämään. Omat -1,5-vahvuiset silmälasit sain n 13-vuotiaana, mutta koska häpesin olla "rillipää", en niitä käyttänyt muulloin, kuin silloin harvoin, kun katsoin kotona telkkaria. Sen takia näköni ei tippunutkaan niin paljoa, kuin niillä, ketkä tottuvat jo pienenä niitä käyttämään. Joten kannattaa oikeasti tutustua paremmin aiheeseen, ennen kuin menee mitään oikeutuspuhetta silmälaseille pitämään.

Sitten hankin 18-vuotiaana silmälasit, joiden kehyksiiin ihastuin ja pidin niitä lähes jatkuvasti. Minkä seurauksena näköni tippui vuodessa lukemasta -1,5 lukemaan -2,5. Siinä vaiheessa tajusin, että niin kauan, kun en laseja pitänyt, näköni pysyi samana, ja kun niitä aloin taas käyttämään, niin näkö on huonontunut entisestään. Siitä lähtien en laseja käyttänyt ja näköni pysyi samassa lukemassa. Kunnes n. puoli vuotta sitten löysin tietoa tästä aiheesta. Sen jälkeen meni n. viisi kuukautta siihen, että perehdyin aiheeseen laiskanpuoleisesti ja vasta kuukausi sitten aloin tehdä tosissani Batesin metodiin perustuvia näköharjoituksia, ja nyt näköni on jo taas -1,5.

On jokaisen oma asia, uskoako vai ei, mutta jos on pakottanut lapsen silmät olemaan liikkumatta laittamalla lapselle lasit päähän, niin ei sen jälkeen tarvii enää ihmetellä, miksi näkö vaan huononee. Silmät eivät liiku, kun on lasit päässä, koska joudutaan käyttämään muita lihaksia, kun pitääkin kääntää koko pää, jotta näkis lasien läpi samassa tilanteessa, missä muut käyttävät silmien lihaksia kääntääkseen silmää. Mutta tutustumatta aiheeseen et tätä tiedä ja siitä tiedottomuudesta kärsit vain sinä itse ja mahdollisesti sinun lapset, jos heilläkin näkö huono. Ei ole mun asia pakottaa sua uskomaan, mutta on aika vaikeata "tietää" ennen kuin kokeilee.

Yhteistyössä