Lasten ruokailutavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piipiilintu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piipiilintu

Vieras
Meidän poika viettää ruokapöydässä aikansa muuten kuin syömisen kanssa. Tai siltä ainakin tuntuu. Kyllähän se syökin, mutta hitaasti.

On ihan ajatuksissaan, juttelee, keskittyy muihin juttuihin. Ollaan koitettu jo vaikka mitä keinoja, alkaa olla aika toivotonta... Kun uhkaan laittaa ruuan pois alkaa huuto "mulla on nälkä!!" Jotenkin ei haluaisi tuosta ruokailusta tehdä kiistakapulaa mutta tulisiko olla vain "julmempi" ja laittaa ruoka pois.

Ruokapöytä on ihan vaan ruokapaikka. Poika on 5 v. kuuluu kai ikäänkin tämä, mutta miten muut on tilanteet hoitaneet, vinkkejä kaipaillaan.

Olen kokeillut asettaa tietyn ruoka-ajan, jonka jälkeen pöydästä pois, mutta mikä olisi sopiva aika?

Meillä ruokapöydässä oleskeluun käytetään max puolisen tuntia, tosin lapsi on vasta vajaa 3vee ja jos aidosti syö vielä niin en kellon tarkasti katsele. Mutta turha leikkiminen ja häsläys jätetään pois eli syödä kyllä pitää aktiivisesti jos pöydässä on, mutta itse pidän ruokailuhetkeä myös perheen yhteisenä ajanviettona eli pöydässä saa kyllä olla rauhassa ja jutella. Jos menee pelleilyksi eikä ruokailu oikeasti kiinnosta, ilmoitan että ruoka laitetaan sitten pois ja jos syöminen ei kunnolla jatku niin sitten se ruoka laitetaan pois vastaväitteistä huolimatta.

Yhteistyössä