"Lasten ravintolasuosikeista voisi jo luopua", mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 532425
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan hyvä idea. Lihapullat on täällä paikallisessa ravintolassa itsetehtyjä poropullia, joten niistä en osaa moittia, mutta normi ABC tasoisissa paikoissa vois kyllä vähän parantaa sitä lasten ruokalistaa.
Huom. Monessa paikkaa saa lapsille kyllä aikuistenkin listalta tilattua pienempiä annoksia, eikä net velota samaa kuin aikuisilta, kannattaa vaan rohkeasti kysyä.

En ole ikinä ollut ravintolassa, jossa ei saisi tilattua normaalin listan annoksia lasten annoksina. Aina on onnistunut ja yleensä just se puolet halvempi kuin normaali annos.

Ja lapsi on kyllä aina itse saanut valita mitä haluu ja on itse halunnut sieltä normilistalta lasten listan sijasta.

En ostaa edes ikinä lapsille mitään nakkeja ravintolasta. He syövät aina aikuisten ruokaa. Hyi! En myös ymmärrä miksi joka toisella suomalaisella aina kun he menevät ravintolaan niin lautasessa näy joku hampurilainen ja ranskalaiset?

En ostaa edes ikinä lapsille mitään nakkeja ravintolasta. He syövät aina aikuisten ruokaa. Hyi! En myös ymmärrä miksi joka toisella suomalaisella aina kun he menevät ravintolaan niin lautasessa näy joku hampurilainen ja ranskalaiset?

Sun oli pakko tähänkin aloitukseen tulla mukaan viestillä, jossa haukut suomalaisia?

ps.olen aika samaa mieltä kanssasi, mutta ärsyttää, kun haukut suomalaisia joka käänteessä, etkä tosiaankaan vain provosoituna.

Meillä lapsi ei halua ranskalaisia, eikä nakkeja, koska ei ole niiden makuun kotona tottunut. Minä ja mieheni syödään nakkeja ja ranskalaisia vain pakon edessä, joten miksi syöttäisimme niitä lapsellemme. Valmislihapullia, kalapuikkoja, nugetteja tai pakastepizzaa 3 vuotias lapsemme ei ole edes maistanut. Ei ole kun niitä ei kotiin osteta, kun kukaan meillä ei halua niitä syödä. Meillä ruoka valmistetaan raaka-ainesita alusta asti myös arkena.Jos joskus harvoin turvaudumme puolivalmisteisiin, niin nekään eivät ole ravintoarvoltaan ja maultaan yhtä onnettomia kuin nakit ja ranskikset. Huom! en kritisoi muiden perheiden valintoja, jokainen syököön sitä mikä maistuu :) Joten kun käymme ravintolassa, jos lista on tuota nakkilinjaa lapsemme osalta, niin tilaamme aikuistenlistalta ja tämä on onnistunut niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Ja nyt kun lapsemme osaa jo itse valita, niin saa tosiaan itse valita. Viimeisimpiä valintoja ovat olleet mm. lohikeitto, lohipasta, paistettu siika lisukkeineen, lasagne, parsarisotto, kaikenlaiset kana-annokset jne.
Hetki sitten ajauduttiin mäkkäriin, koska piti saada ruokaa ja äkkiä. Noh tulos oli pari syötyä ranskista ja haukku hampurilaisesta, maidon joi kokonaan ja miniporkkanat rouskutti innoissaan.Taannoista lohikeittoa taas tilasimme "hienossa" ravintolassa toisen annoksen, koska poika tuumasi että lisää ja hyvällä ruokahalulla meni toinenkin annos. Pointtini on se että ravintolassa saa kyllä lapsellekin sitä ruokaa mitä pyytää, hinnoittelu vaihtelee muutamasta eurosta aikusen annoksen puolikkaaseen hintaan. Hyvää palautetta olemme ravintoloista saaneet ja tarjoilija monesti tuumannut, että täytyypä suositella muillekin lapsille myös "aikuisten" annoksia. Toinen pointti on se että ei ne nakit ja ranskikset yhtäkkiä vaan hyppää lapsen suosikeiksi, kyllähän se makumaailma ja lempiruuat muodostuu siitä, mitä siellä kotona on tarjolla. Tai mitä siellä ravintolassa tilataan lapselle, joka ei vielä itse osaa valita. Eli rohkeasti vaan kaikki pyytämään lapsille aikuisten annoksia, jos haluaa lapsensa ruokkia muullakin kuin kovalla rasvalla ja eineksillä.

Joka joutuu syömään falafelia, keitettyjä juureksia ja salaattia. Kun äiti haluaa. Ihan kun Tykän pentu joka joutuu lähtemään kaverisynttäreille gojimarjapussin kanssa.

Meillä lapsi ei halua ranskalaisia, eikä nakkeja, koska ei ole niiden makuun kotona tottunut. Minä ja mieheni syödään nakkeja ja ranskalaisia vain pakon edessä, joten miksi syöttäisimme niitä lapsellemme. Valmislihapullia, kalapuikkoja, nugetteja tai pakastepizzaa 3 vuotias lapsemme ei ole edes maistanut. Ei ole kun niitä ei kotiin osteta, kun kukaan meillä ei halua niitä syödä. Meillä ruoka valmistetaan raaka-ainesita alusta asti myös arkena.Jos joskus harvoin turvaudumme puolivalmisteisiin, niin nekään eivät ole ravintoarvoltaan ja maultaan yhtä onnettomia kuin nakit ja ranskikset. Huom! en kritisoi muiden perheiden valintoja, jokainen syököön sitä mikä maistuu :) Joten kun käymme ravintolassa, jos lista on tuota nakkilinjaa lapsemme osalta, niin tilaamme aikuistenlistalta ja tämä on onnistunut niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Ja nyt kun lapsemme osaa jo itse valita, niin saa tosiaan itse valita. Viimeisimpiä valintoja ovat olleet mm. lohikeitto, lohipasta, paistettu siika lisukkeineen, lasagne, parsarisotto, kaikenlaiset kana-annokset jne.
Hetki sitten ajauduttiin mäkkäriin, koska piti saada ruokaa ja äkkiä. Noh tulos oli pari syötyä ranskista ja haukku hampurilaisesta, maidon joi kokonaan ja miniporkkanat rouskutti innoissaan.Taannoista lohikeittoa taas tilasimme "hienossa" ravintolassa toisen annoksen, koska poika tuumasi että lisää ja hyvällä ruokahalulla meni toinenkin annos. Pointtini on se että ravintolassa saa kyllä lapsellekin sitä ruokaa mitä pyytää, hinnoittelu vaihtelee muutamasta eurosta aikusen annoksen puolikkaaseen hintaan. Hyvää palautetta olemme ravintoloista saaneet ja tarjoilija monesti tuumannut, että täytyypä suositella muillekin lapsille myös "aikuisten" annoksia. Toinen pointti on se että ei ne nakit ja ranskikset yhtäkkiä vaan hyppää lapsen suosikeiksi, kyllähän se makumaailma ja lempiruuat muodostuu siitä, mitä siellä kotona on tarjolla. Tai mitä siellä ravintolassa tilataan lapselle, joka ei vielä itse osaa valita. Eli rohkeasti vaan kaikki pyytämään lapsille aikuisten annoksia, jos haluaa lapsensa ruokkia muullakin kuin kovalla rasvalla ja eineksillä.

:laugh:

Mutta siis juu, ihme kun lapseni tykkää kyllä nakkiruuistaKIN, vaikka ei meilä kotona syödä sellaisia, ranskalaisia ei lapsi saa ollenkaan kotona.
Mitä pahaa siinä on, että lapsi joskus saa jonkun herkun mikä maistuu. Jos se joskus on se nakit ja ranut niin MITÄ SITTEN? Kyllä mullekin joskus maistuu ranskalaiset ja hyvällä omatunnolla sitä syönkin, kun eipä se sitten kotiin kuitenkaan siirry. Hyvin olen opettanut lapsen makuihin, kun aina maistuu ne "oudommatkin" maut, ajatella. Vaikka lapseni saa valita mitä haluaa ravintolassa ja joskus se tosiaan on se nuggettikori. :O
Oletteko noin avuttomia ettei kyetä opettamaan lapsille kotoa käsin niitä makumaailmoja kun pitää ravintolassakin poistaa joku menu ettei kukaan saisi niitä "lasten ruokia" vai missä mättää kun ette tajua joidenkin lasten nakkiannosta siellä ravintolassa? :D

Mä en ole kyllä oikeasti koskaan ollut ravintolassa, jossa lasten listalla olisi vain lihapullia ja nakkeja sekä ranskiksia. Tosin joskus on kyllä lapsen annoksesta puuttuneet kasvikset täysin, ei edes koristeeksi mitään vihreää. Joten silloin joku pasta-kerma-kanamössö ei kyllä juuri nakkeja ja ranskiksia parempi vaihtoehto ole.

Me vanhemmatkin kyllä syödään joskus roskaruokaa ja silloin lapsikin sitä saa. Silloin mennään Heseen. Halpisvaihtoehdoista myös kiinalaisissa ravintoloissa käydään suht usein, en tiedä pitäiskö niiden sapuskat luokitella roskaruuaksi. Mutta ABC:llä tai vastaavissa "puolivälin" paikoissa ei ruokailla, koska niissä myös aikuisten ruoka on surkeaa ja viihtyisyys kaukana. Rossossa ollaan käyty pari kertaa, mutta ei kyllä mennä enää, ruoka on suurelta osin teollista moskaa. Kunnon ravintoloissa taas lastenlistalta löytyy hyviä vaihtoehtoja. Useimmiten käydään Scandicien ravintoloissa ja niissä tykkään etenkin siitä, että lastenannoksiin kuuluu aina alkusalaatti.

On se minusta vähän ankea ajatus, että lapselle (tai ylipäätään kenellekään) herkku tarkoittaa nakkia tai ranskalaista. Ei silloin ole paljon mitään oikeasti hyvää päässyt maistakaankaan.

Sun oli pakko tähänkin aloitukseen tulla mukaan viestillä, jossa haukut suomalaisia?

ps.olen aika samaa mieltä kanssasi, mutta ärsyttää, kun haukut suomalaisia joka käänteessä, etkä tosiaankaan vain provosoituna.

Haukun? :O Onko haukkumista jos en ymmärrä miksi täällä syödään ravintoloissakin hampurilaisia ja ranskalaisia? Hesburgerin ruokaa? Roskaruokaa? Minulla on myös Virolaisista pitkä lista sanottava jos vain joku keskustelu osuu silmiin heistäkin. Tuskin se on vain Suomessa syödään hampurilaisia, Jenkeissä varmasti vielä enemmän, paitsi itse kun olin viimeksi en nähnyt sellaista ravintoloissa, ehkä siellä on erilaiset tasot, siksi.

Joka joutuu syömään falafelia, keitettyjä juureksia ja salaattia. Kun äiti haluaa. Ihan kun Tykän pentu joka joutuu lähtemään kaverisynttäreille gojimarjapussin kanssa.

En tiedä vastasitko minulle, mutta voisin sanoa, että lapsiparka joko joutuu syömään eineslihapullia ja nakkeja, koska äiti niin haluaa. Meillä salaatti esim. on yksi lapsen lempiruoista. Tänään sai toivoa lounasta ja halusi salaattia, no äiti teki salaatin johon tuli mansikoita, kurkkua, tomaattia, viinirypäleitä, paprikaa, herneitä ja cashewpähkinöitä. Sen lisäksi söi täysjyväleipää, päällään keitettyä kananmunaa, ja juomaksi iso lasi maitoa. Lopputuols oli, että lautanen tyhjeni nopeasti ja salaattia pyydettiin lisää. Ja lisää sai. Juhlissa meillä saa ehdottomasti syödä mitä tarjotaan! Ja kotonakin meillä herkutellaan! Mutta meidän herkut ei nyt vaan ole nakit ja ranskikset. Esim. eilen lapselle upposi paremmin pähkinät ja rusinat, kuin karkit jotka ovat saaneet lojua kulhossaan rauhassa jo useamman päivän (lapsen ulottuvilla). Meillä lapsen lempiruokiin kuuluu myös kaalilaatikko, jota pyytää usein isiä tekemään. Myös esim. ruispuolukkapuuro kuuluu herkkuihin. Että näin... Ja en todellakaan väitä että meillä syötäisi vain terveellistä ruokaa, mutta väitän että meillä syödään monipuolisesti ja makuhermoja hellivällä tavalla ;)

Ja p.s. gojimarjoja en ole koskaan maistanut :D Mansikoita poimittiin kyllä 12 kiloa pakkaseen talven varalle..nam!

Alkuperäinen kirjoittaja ei millään hyvällä;30159941:
On se minusta vähän ankea ajatus, että lapselle (tai ylipäätään kenellekään) herkku tarkoittaa nakkia tai ranskalaista. Ei silloin ole paljon mitään oikeasti hyvää päässyt maistakaankaan.

Mullekin tuo kuuluu kategoriaan "herkku", olen kyllä aika hyvää päässyt maistamaan ja rakastan kokeilla uusia makuja. Koita kestää.
Söpöä kun yritätte kääntää tätä koko ajan näin. :D

Haukun? :O Onko haukkumista jos en ymmärrä miksi täällä syödään ravintoloissakin hampurilaisia ja ranskalaisia? Hesburgerin ruokaa? Roskaruokaa? Minulla on myös Virolaisista pitkä lista sanottava jos vain joku keskustelu osuu silmiin heistäkin. Tuskin se on vain Suomessa syödään hampurilaisia, Jenkeissä varmasti vielä enemmän, paitsi itse kun olin viimeksi en nähnyt sellaista ravintoloissa, ehkä siellä on erilaiset tasot, siksi.

Minä söin ainakin viimeksi ravintolassa kunnon borssikeittoa :D

Muutenkaan en näe ongelmaksi mitä siellä ravintolassa syödään, kun suurin osa käy aika harvoin kuitenkaan. Se, mitä kotona syödään, sillä on oikeasti väliä. Ällöttää kun mammat kuvittelee syövänsä terveellistä kotiruokaa joka on tyyliin makaroonilaatikkoa ketsuppia, jauhelihakastiketta ja puolet makaroonia, perunoita ja pihvi. Mehua monta kertaa viikossa ja iltapalaksi makujogurttia tai vaalea leipä lauantaimakkaralla.

:laugh:

Mutta siis juu, ihme kun lapseni tykkää kyllä nakkiruuistaKIN, vaikka ei meilä kotona syödä sellaisia, ranskalaisia ei lapsi saa ollenkaan kotona.
Mitä pahaa siinä on, että lapsi joskus saa jonkun herkun mikä maistuu. Jos se joskus on se nakit ja ranut niin MITÄ SITTEN? Kyllä mullekin joskus maistuu ranskalaiset ja hyvällä omatunnolla sitä syönkin, kun eipä se sitten kotiin kuitenkaan siirry. Hyvin olen opettanut lapsen makuihin, kun aina maistuu ne "oudommatkin" maut, ajatella. Vaikka lapseni saa valita mitä haluaa ravintolassa ja joskus se tosiaan on se nuggettikori. :O
Oletteko noin avuttomia ettei kyetä opettamaan lapsille kotoa käsin niitä makumaailmoja kun pitää ravintolassakin poistaa joku menu ettei kukaan saisi niitä "lasten ruokia" vai missä mättää kun ette tajua joidenkin lasten nakkiannosta siellä ravintolassa? :D

Olenko sanonut etten tajua?? Olen sanonut ettei halua!!! Yritäpä nyt itse tajuta, että lapseni saa ne ranskikset ja nakit ravintolassa niin halutessaan, mutta kun ei halua. SE on se pointti, että kun on maistanut niin ei tykkää ja jää syömättä. Yleensä kuitenkin haluan että myös lapseni tulee kylläiseksi ravintolassa, joten miksi minun pitäisi tilata hänelle jotain, minkä jättää lautaselle. Ja siitä olen täysin samaa mieltä, että lasten listat voi pysyä nakit ja ranskikset linjalla, kerroin vain vaihtoehtoja perheille, joiden lasten eikä aikuisten lempiruokiin kuulu nakit. Siis selvennykseksi ne ei ole meistä hyviä!
Voitko kuvitella kaikki ei tykkää nakkien ja ranskalaisten mauista? :D

Oletko syönyt oikeasti hienossa ravintolassa hampurilaista.. Tuskin.. Minä söin sellaisen, missä oli käsintehty täysjyväsämpylä, poron ohutta fileetä, ravintolan omaa majoneesikastiketta, heidän omia pikkelssikurkkuja, bataatti ja peruna ranskalaisia.. Onko vähän eri kuin Hesburgerin eines hamppari..

Niin ehkä sulle se on arkiruokaa, meille ei onneksi ole.

Kukas se nyt sitä kissanhäntää nostaa? Söpöt sullekin vaan.

Mutta vakavasti, minusta on oikeasti ankeaa se, että jollekin se herkuttelu merkitsee rankasti prosessoitua ruokaa, tai kilokarkkeja, joissa on lisäaineita pilvin pimein. Tätä kuulee monesti, että siitä juuri puhutaan, kun puhutaan, että nyt herkutellaan. Enkä oikeasti tosiaankaan usko, että tämänkaltaista herkuttelua harrastavat syövät sen kummemmin muutenkaan, miksi he söisivät ns. huonoa ruokaa erikoistilanteissa, jos muuten syövät järkevää, maistuvaa, terveellistä ruokaa?