Lasten pieni ikäero (käytännön vinkkejä kaipailen)

Mulla positiivista kokemusta. :)
Ikäeroa 1v 4kk ja isompi nukkuu omassa pinnasängyssä miehen puolella meidän sänkyä. Meidän sängyssä, mun ja miehen välissä nukkuu pienempi. Imetän pienempää vuoroin eri puolelta siirtymällä aina toiselle puolelle. Mies ottaa mut kainaloonsa ja haliin aina kun siirryn selkä häntä vasten :D Isompi siis pysyy koko ajan näkösällä muttei meidän sängyssä vaan omassaan.

Isompi ei heräile pienemmän itkuun. Joskus saattaa käydä toisin päin.

Peittona vauvalla on H&M:n kierrätyksestä saatu vauvan nukkuma-toppapussi.

Koska asumme Hki keskustassa ja täällä on paljon ahtaita menoja.. Niin vaunuina meillä on kahden istuttavat vaunut joissa lapset ovat peräkkäin - ei siis vierekkäin.
 
Meillä ikäeroa 1v1kk, ja asuttiin siitä asti kun nuorempi oli 5kk, kerrostalon kolmannessa kerroksessa ilman hissiä. Ja olen ollut siitä asti myös yh. Hyvin olen kyllä pärjännyt, en keksi mitään syytä miksi lapsilla pitäisi olla isompi ikäero. =)

Tuplat oli meillä ehdottomat koska liikutaan paljon kävellen ja paljon sellaisissa paikoissa joissa mun oli lapsien ollessa nuorempia mahdotonta vahtia molempia ja koiraa samaan aikaan. Lisäksi matkat oli niin pitkiä ettei pienempi olisi jaksanut kävellä.

Meillä isompi nukkui ensin omassa sängyssä samassa huoneessa pinniksessä ja nuorempi samassa sängyssä. Tullessaan n. 1,5v:n ikään isompi muutti omaan huoneeseen jatkettavaan sänkyyn ja nuorempi edelleen nukkui mun vieressäni. Kun imetys loppui, nuorempi siirtyi samantien omaan sänkyyn (jatkettavaan) ja samaan huoneeseen siskon kanssa. Alkuvaiheessa unet oli (mulla) kyllä aika vähissä, mutta siihen vaikutti muutkin syyt kuin pienet lapset.

Muskariin olen aina saanut ottaa kaksi lasta, kun sanoin, että mihinkään en saa hoitoon. Taaperojumpassa meillä kävi ensin esikoisen kanssa mummi, sitten mummi kävi jonkun aikaa kuopuksen kanssa, kunnes mä aloin käymään siellä. Aikuinen-lapsijumpassa ollaan käyty kolmestaan, oikeastaan esikoinen on sinne "liian iso" mutta samalla selityksellä olen mennyt, kun en ilmankaan pääse.

Meillä oli esikoinen mielestäni aika... hmm.. haastava vauva. :D Kärsi paljon korvatulehduksista, ja oli muutenkin huonosti nukkuva ja herkästi ärtyvä vauva. Kuopus taas oli hyvin helppo vauva. Mun mielestä helppoa siinä kuopuksen kanssa oli se, että täysimetin aika pitkään, missään vaiheessa ei ole tarvinnut kahta syöttää. Tai no sillä lailla kyllä, että esikoiselle lapoin ruokaa suuhun niin että imetin samaan aikaan kuopusta. :D
 
marjaana
Meillä kahdelle ensimmäiselle lapselle ikäeroa tuli 1v 9kk. Meidän mielestä optimaalinen ikäero näin jälkikäteenkin ajatellen. Lapsilla käy muun muassa leikit mahtavasti yksiin ja ihana nähdä, miten pitävät toistensa puolta.

Esikoinen nukkui meidän kanssa perhepedissä puolitoistavuotiaaksi, jonka jälkeen siirtyi tulevaa ajatellenkin omaan pikkusänkyynsä. Sängyn vaihto sujui ongelmitta, iltasatua kuunnellessa nukahti petiinsä ja nukkui aamuun asti. Samassa huoneessa nukuttiin kaikki. Pikkukakkonen sai sitten paikkansa meidän isosta sängystä.

Me pärjättiin vaunuilla, joihin kiinnitettiin esikoiselle seisomalauta.

Asumme ok-talossa, josta vauva oli tosi helppo laittaa vaunuissa ulos unille. Suoraan sanoen, en haluaisi asua pienten kanssa asunnossa, josta ei pääse suoraan pihalle, saatika sellaisessa, jossa ei ole edes hissiä! Me kuitenkin ulkoillaan ahkerasti.
 
4n äiti
meillä on pienten ikäero 1v 4kk. peräkkäin istuttavat rattaat käytössä ollu kovasti. arki sujui aivan hienosti. mahdollisimman pian samaan päivärytmiin, että saa itekin nukuttua päikkärit. toki, kun on nuo isotkin lapset niin tilanne ei noin helppo kuin ap:llä. mutta en pidä pientä ikäeroa mitenkään erikoisena tai vaikeana.
 
meillä ikäeroa 1v9kk, asuttiin luhtitalon kolmannessa kerroksessa kun kakkonen syntyi. Mentiin yhdistelmällä kantoliina/matkarattaat, matkikset siksi että ne sai raijattua portaita alas. Tulihan siinä vähän hiki kun toisessa kainalossa oli rattaat, toisessa esikoinen joka ei vielä osannut kulkea portaita ja vauva liinassa mutta hyvin pärjättiin. Myöhemmin ostettiin lisäksi seisomalauta mutta sitä mä en enään saanut raahattua tällä yhdistelmälä portaita alas. Kuopuksella on nyt painoa jo sen verran että ollaan siirrytty manduca-kantoreppuun, ja jos kaupungille lähdetään niin kuopus on rattaissa ja esikoinen laudalla. Nukkumajärjestelynä meillä oli parisänky plus sivuvaunu, kuopus ja esikoinen vaihtoivat sujuvasti paikkaa pitkin yötä parisängyn ja sivuvaunun välillä. nyt on molemmilla omat sivuvaunut. :D
 
vieras
Huutonettiä kannattaa hyödyntää paljon, mutta kannattaa olla myös tarkkana hintojen kanssa. Manducan kantoreppu on tosi hyvä. Siinä menee 6kk kuin 2vuotias. Ostimme käytetyn manducan huutonetistä kymmenen euroa halvemmalla kuin uutena olisi saanu kaupasta. Eli tarkkana hintojen kanssa. Meillä on ollut tosi kovassa käytöss brion tuplat. Nämä voittavat emmaljungan sekä oran tuplat. Tai ainakin meillä. Mutta käy vaunuja katsomassa liikkeissä. Ja merkkejä on paljon. Kannattaa tutustua moneen eri merkkiin, eikä vain ostaa ensimmäiset vastaan tulevat.

Meillä mennyt arki hyvin. Molemmat lapset nukkuvat paljon ja hyvin. He ovat lisäksi rauhallisia, joten tässähän tämä. Kyllä sitä pärjää, kun laittaa pärjäämään. Mutta hommaa joku lastenhoitaja ja pyydä häntä, että tulee edes yhdeksi illaksi hoitamaan lapsia, että pääset lomalle. Lomat ovat tärkeitä.
 

Yhteistyössä