lasten pieni ikäero jännittää..

Hei erityisesti te, joille on syntynyt lapset pienillä ikäeroilla :)

Meillä nyt reilut 8 kk poika, ja odotan toista vauvaa syyskuun alkuun syntyväksi. Ikäeroa lapsukaisille on tulossa vain 1v 3 kk!

Olen toisaalta iloinen siitä, että raskaus lähti alkuun helposti, ja että kaikki on sujunut tähän asti hyvin (olen jo 35-vuotias, joten ei tässä toisaalta ole syytäkään hirveästi odotella). Mutta. Jännittää, pelottaa, miten selviää kahden vaippaikäisen pienen kanssa! Varsinkaan kun tukiverkkoa ei juurikaan ole ja mies tekee vaativaa työtä.

Itse en aio mennä ennen toisen syntymää töihin, joten päiväkotipaikkaa en ole pojalle hakenut. Jos paikka olisi, olisi luontevaa siirtyä vaikka osa-aikaiseen hoitomahdollisuuteen - siis jos väsymys vauvan kanssa olisikin ylitsepääsemätön. Päiväkoti on kuitenkin käytännössä perheemme ainoa tukiverkko.

Kehtaanko hakea lapselle osa-aikaista päiväkotipaikkaa, vaikka olenkin itse vauvan kanssa kotona? Alle 2-vuotiaille ei ole vielä mitään kerhojakaan.

Meillä lapsilla on ikäeroa 1v2kk ja kuopuksen vauvavuosi oli helpoin =) okei, kuopus oli todella helppo vauva, mutta mitä enemmän noilla on ikää sen haastavammaksi kahden uhmaikäsen kanssa elo on muuttunut. Tosin eipä siinä hirveästi ole ero kiukkuaako vain toinen vai molemmat ja onpahan sitten kerralla ohi :whistle:

Mun mielestä pini ikäero on ollu vain positiivista. Esikoinen oli sen verran pieni ettei vielä oikein tajunnut olla mustasukkainen. Ja nyt kun ovat 2 ja 3v niin leikkivät keskenään tosi paljon ja isompi on kovin (välillä liiankin) huolehtivainen pienempää kohtaan. Meillä on käyny niin päin että kuopus on välillä mustis äidistä tai isästä. Olen varma että tällä meidän kokoonpanolla olisi ollu huomattavasti vaikeampaa jos ikäeroa olisi ollu esim. vuoden verran enemmän.
Mä en olisi voinu kuvitellakaan laittavani esikoista edes osa-aikaisesti hoitoon kun kuopus syntyi :eek: sitten olis varmaan ollu enemmän ongelmia kun olisi joutunut olemaan poissa äidin luota. Ei vähän päälle 1v tarvitse vielä seuraa toisista lapsista. äiti ja isä on sillon kaikkein tärkeimmät. Tietysti jos vauvalla on koliikki niin sitten hoitoapu voi olla paikallaan oman jaksamisen takia. Niin ja eipä meilläkään juurikaan tukiverkkoa ole.

Mulla on 1v5kk ikäerolla nykysin 4v6kk ja 3v
Ite en laittanut hoitoon noin pientä.Vauva oli itkuinen ja huonosti nukkuva,mutta kyllä siittä selvittiin.
Kävin lasten kanssa perhekahvilassa ja perhekerhossa.
tietysti meillä tyttö kävi jo potalla ja oli osittain enää vaippakäytössä.Lähinnä öisin ja pitemmillä reissuilla.
Jos ei ole tukiverkkoa kotiin kyllä saa kotiapua taikka perhetyöntekijää.
Lasten päiväunet kannattaa hyödyntää itse nukkumalla.
Tietysti ihmiset ollaan erilaisia ja kukin tekee miten parhaaksi näkee.

Yhteistyössä