Lasten perimästä..on se aika jännää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meidän tytöillä on molemmilla ihan siniset silmät ja luonnonkihara tukka. Mulla ruskeat silmät ja suora tukka, miehellä vihreät silmät ja aivan piikkisuora tukka!!! Miten onkin voinut tulla kummallekin tytölle tuollaiset geenit??? Muita vastaavia kellään?

luonnonkiharasta tukasta en tiedä,mutta ainakin silmien väri hyvin usein "hyppää" yhden sukupolven yli,eli joko sun tai miehes vanhemmilla on jollain siniset silmät..

Mulla kaksi tyttöä, joilla molemmilla siniset silmät. Toisen tukka lisäks ihan vaalee. Mulla ja lasten isällä ruskeet silmät ja tummat tukat. Molempien äideillä siniset silmät, että sieltä kait sitte hypänny. Nyt ootan kolmatta, tosin mies on eri mutta innolla ootan lopputulosta :)

Ruskea silmäisillä on usein peittyvänä tuo sinisilmäisyys geeni. Ruskea geeni vaan peittää sen ja tulee näkyviin. Eli aina jos ihmisellä on ruskeasilmäisyyden geeni niin se on näkyvä (eli ihmisellä on ruskeat silmät.) Ruskea silmäinen voi siis periyttää lapselleen siniset silmät, mutta sinisilmäinen ei voi periyttää ruskeita silmiä, koska hänellä ei voi sitä geeniä olla. Näin ainakin lukion perinnöllisyys biologiassa opetettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
luonnonkiharasta tukasta en tiedä,mutta ainakin silmien väri hyvin usein "hyppää" yhden sukupolven yli,eli joko sun tai miehes vanhemmilla on jollain siniset silmät..

Ei se mitään yli hyppää, ap ja miehensä, huolimatta siitä että ovat ilmiasultaan ruskea- ja sinisilmäisiä, ovat heterotsygoottisia eli kantavat kahta eri värigeeniä, ja toinen niistä on sininen.

No mulla ja mun siskolla silmien väri on ainakin muuttunut aika myöhään. Itselläni oli lapsena tosi tumman ruskeat silmät mutta ne ovat iän myötä vaalentuneet ja ovat nykyisin semmoiset kellertävän ruskeat. Siskollani oli pienenä siniset silmät mutta iän myötä ne ovat muuttuneet harmaiksi. Periaatteessa kai on olemassa vain sinisiä ja ruskeita silmiä. Harmaa ja vihreä ovat noita muuntuneita sinisilmäisiä.

Yhteistyössä