Lasten päivähoidon pituudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
Minkä pituisia päiviä teillä on lapsilla päiväkodissa? Siis sellaisilla joilla lapset on siellä ihan täysipäiväisesti ja -aikaisesti. Onko lapset oireillut pitkistä päivistä? Mitä toimenpiteitä olette tehneet, että olette saaneet päivät lyhyemmiksi? Meillä lapset viedään hoitoon n. 7.15 ja haetaan n. 16.30, silloin kun on pitkä päivä. Työni on hyvin liikkuvaa, ja ehkä kaksi päivää viikossa pystyn viemään heidät 8.30 mennessä ja silloin haetaankin jo 16 aikoihin. Joskus tosin on koko viikon tuota pitkää päivää.

Itse olen surkutellut noita pitkiä päiviä vaikkei lapset ole oireilleet niistä. Säälittää vaan, mutta vaihtoehtoja ei ole.. Paitsi että nyt pitäisi olla kun päiväkodista saimme viestiä että pitäisi keksiä jotain etteivät päivät venyisi noin pitkiksi.. Mutta mitä mä keksin ja onko noi 7.15- 16.30 päivät niin erityisiä että päikky niistä huomauttaa?

Meillä vaihtelee. Nyt sekä minä että mies ollaan töissä 5 päivää viikossa, mutta poika on ollut tosi vähän pk:ssa silti. Maanantaina oli 7-16 ja torstaina puolisen päivää, muuten piti vapaata.

Me ollaan haluttu järjestää asiat niin, ettei lapsille tulisi pitkiä hoitopäiviä kuin hyvin harvoin. Ollaan onneksi onnistuttu siinä.

Kun pojalla (5 v) on pitkä hoitopäivä, hän on selkeästi tosi väsynyt hoidosta päästessään. Ja kovin pettynyt kun heti kotiin tultuaan joutuukin iltapuuhiin ja unille (siten se käytännössä menee).

Minusta 9 h 15 min on pitkä hoitopäivä, etenkin toistuessaan viidesti viikossa, mutta jos muuta vaihtoehtoa ei ole niin se pitää päiväkodinkin vaan hyväksyä. Pitäähän vanhempien töissä käydä.

Meillä lapset 7v ja 2v. Isommalla on pitkin vuotta ollut syksystä asti usein päivät klo.6.30-16.10 eli melkein 10h.. Pienempikin niitä välillä joutuu tekemään. Pienemmällä kuitenkin 15pv/kk hoitosopimus. Yleensä lapset ovat 9h hoidossa, eli mun työajan 8h lisäksi viemiseen ja hakuun menee 0.5h.

Oletko yh vai pystyisikö mies viemään/hakemaan lapsia että päivä lyhenisi jommasta kummasta päästä?

Meillä oli tosi hyvä tilanne ennen näitä kesälomia kun mun kouluni alkoi pääsääntöisesti aamusta heti ja loppuikin sitten muutomaa päivää lukuunottamatta sitten aikasemmin iltapäivällä. Miehen työ oli taas iltapainotteista eli mies sai vietyä lapset hoitoon myöhemin ja yleensä lapset olikin hoidossa 10-16 välillä (muutoma päivä viikossa mulla oli koulua 17 saakka).
Kesän jälkeen meilläkin hoitoajat muuttuu enempi 8-16 painotteiseksi, onneksi nuo lapsetkin sitten on taas isompia.
Ja tuolla meidän päikyssä hoitoaika on 7-17 välillä (tai en tiedä alkaako aamusta jo aiemin kun me aina ollaan viety niin myöhään) ja muuta huomauttamista ei ole kun jos tarvitsee hoitoa vielä 17 jälkeen pitää se erikseen sopia.

Mies joutuisi hakemaan lapset kävellen joten kotona he olisivat vasta mun jälkeen koska päikkyyn on yli 3km eikä mies pääse paljoa mua ennen töistä. Aika usein mies pääsee töistäkin vasta mun jälkeen, ettei siitä ainakaan pysyvää ratkaisua saada. Mulla työmatka on nyt kesäkeleillä yli 30 min ja talvella menee melkein tuntiin. Työ on vasta alkanut, joten ei vielä uskalleta ajatella muuttoa pois täältä.

Mä en kovin hermoilisi ns. päivävuoron hoidon pituudesta (siis normi työpäivä), mut vuorotyön, varsinkin sekava työaika jaottelu, takia lapselle on raskasta pitkät hoitopäivät. Ainakin oma ei olisi jaksanut klo 22 asti olla hoidossa, kun yöunille menee 19-20. Aamuvuoroon meni hoitoon 5.30-14.30 ja matkoihin siis meni 30 min/suunta että ei se herkkua ole. Mutta pakkohan se oli, lapset onneks usein aika sopeutuvaisia- riippuen yksilöstä. Eikös pk suositus ole ettei yli 10h päiviä tulisi.

Meillä normaalina päivänä lapset viedään varttia vaille kahdeksan ja haetaan varttia vaille viisi. Eipä ole oireilleet mitenkään. Päivät ja viikot on kuitenkin säännöllisiä ja ovat siihen tottuneet. Tutulla taas on muksut vuorohoidossa joskus 2 päivää viikossa, joskus 4. Toisinaan lyhyitä päiviä ja välillä pitkiä. Ja heidän lapsilla tuntuu aina olevan joku kriisi hoitopäivien suhteen vaikka kokonaishoitoaika on huomattavasti lyhyempi kuin meillä. Voi toki johtua myös lasten luonteesta, mistäs näitä koskaan tietää.

Onko muille kommentoitu päivien pituutta ja kehoitettu löytämään ratkaisun siihen ettei päivät venyisi? Meillä päikky on auki 7-17 joten yli 10 tuntisia ei olla koskaan edes oltu. Mutta talviaikaan ne on joskus ollu 9,5 tuntisia :/ Mut sit on niitä lyhyempiäkin 8.30- 15.30 joskus ja aina kun on mahdollista pitää kotona niin sillo pidetään.

Mun työajat on 7-14/15 tai 13:30-21. Mies tekee aamua, 7-15:30. Näin ollen muksu viedään hoitoon viimeistään 6:40, haetaan viimeistään 15:20 (noin), toki haen kahden jälkeen jos mulla lyhyempi päivä on. Iltavuoroissa lapsi menee hoitoon jo klo 11 (syömään ja päikkäreille), mies hakee sitten vähää vaille 4. Surettaa nuo aamut, mutta toistaiseksi ei pystytä niitä lyhentämään, kumpikaan kun ei pysty siirtämään työhön menoa myöhemmäksi :/

Mun poika on hoidossa noin 7.30/8.00-16.30 välisenä aikana. Vaikea tuota on rukatakaan, kun olen yh. Valituksia tai mitään sanomisia ei ole sen puoleen tullutkaan. Opiskellessani päivät olivat yleensä vain 7 tuntisia ja mä koen itse huonoa omaatuntoa siitä, että päivät ovat venyneet. Poika ei reagoi mielestäni mitenkään pitempiin päiviin.

Mun lapsi on lähes aina hoidossa 10 tuntia päivässä, joko 6-16 tai 11.30-20.30. Väsynyt on hoitopäivän jälkeen. Harkitsen vakavasti, että alan tehdä lyhennettyä työaikaa, vaikka se hoitoalalla onkin vaikea järjestää. Muu ei auta, isä ei lasta hoida ja mummo elää uutta nuoruuttaan.

Meillä yleensä melko tasaisesti klo 8-16:15, poika 2,5 vuotta. Samanlainen hoitoaika ollut 1-vuotiaasta saakka.

Joskus jos pääsenkin hakemaan vaikka klo 15, lapsi ei suostuisi lähtemään kotiin, kun on ulkoilut vasta aluillaan. Enemmän siis menee sekaisin päivärytmin muutoksesta kuin pitkästä hoitopäivästä. En oo keksinyt hyvää perustelua, miksi pitäisi lähteä kotipihaan kaksin äidin kanssa, jos vois vielä päiväkodin pihassa leikkiä kavereiden kanssa. Siinä sitten istuskelen päiväkodin pihassa neljään saakka ja seurailen lasten puuhia :)

Huomaan kyllä, että viikon loppua kohden lapsi on aina väsyneempi, ihan kuin itsekin olen työviikon loppua kohden. Lasketaanko se oireiluksi?

Siis sanoivatko pk:ssa mitään syytä, miksi pitäisi lyhentää? En oikein ymmärrä- koska teillä on oikeus sen mittaisiin päiviin! Saisi siis olla vaikka sen 10 h eli 7-17. Toki se on tosi pitkä päivä, ja olisi hyvä, jos voisi olla lyhyempää, mutta ei se aina onnistu. Meillä ainakin on pk:ssa näitä 10 h:n päiviä tekeviä, eikä niihin olla puututtu, jos tiedetään, että se on töistä johtuvaa, eikä lapsi ole reagoinut mitenkään ihmeemmin.

Meillä esikoinen meni päiväkotiin ollessaan 1v 3kk ikäinen. Päivät oli melko tarkalleen klo 7-16, viisi päivää viikossa. Väsynyt oli iltaisin, mutta ei mitenkään roikkuvainen tai muuten oireillut. Muutamassa päivässä oppi rytmiin hyvin ja sopeutui joukkoon. Me tehtiin niin että se kumpi pääsi aiemmin töistä haki, meno oli kummallakin samaan aikaan. Kukaan ei koskaan kommentoinut ajoista mitään, ja miksi olisikaan? Me ei olla koskaan tehty mitään ylimääräisiä kauppa tai kampaamokäyntejä tms mitkä venyttäisi päiviä. Suoraan töihin ja töistä pois.

Syksyllä kun menen taas hommiin alan tehdä 4 päivää viikossa. Luultavasti hoitoajat tulevat olemaan suunnilleen samat.

Alkuperäinen kirjoittaja pk:n täti ja äiti;23965541:
Siis sanoivatko pk:ssa mitään syytä, miksi pitäisi lyhentää? En oikein ymmärrä- koska teillä on oikeus sen mittaisiin päiviin! Saisi siis olla vaikka sen 10 h eli 7-17. Toki se on tosi pitkä päivä, ja olisi hyvä, jos voisi olla lyhyempää, mutta ei se aina onnistu. Meillä ainakin on pk:ssa näitä 10 h:n päiviä tekeviä, eikä niihin olla puututtu, jos tiedetään, että se on töistä johtuvaa, eikä lapsi ole reagoinut mitenkään ihmeemmin.

Ei sanoneet muuta syytä kuin että lapset ovat pitkiä päiviä hoidossa... Useampaan otteeseen ovat voivotelleet lasten pitkiä päiviä ja tietenkin kun poden jo muutenkin asiasta huonoa omaatuntoa, olen useampaan otteeseen päikyn pihassa purskahtanut itkuun. Ovat toki kiitelleet että niinä päivinä kun meillä on mahdollisuus hakea lapset ajoissa, me myös haemme ne. Ja myönsivät ettei niitä pitkiä päiviä viime aikoinakaan paljoa ole ollut. Eikä tosiaan lapsia olisi edes yli 10 tuntia siellä pidetty kun päikky on vain tuon 10 tuntia auki eikä ikinä olla sieltä oltu myöhässä.

Meillä lapset oli toissa talven 6.30-15.30 tarhassa/eskarissa ja ensi talvena myös tuon pituiset päivät eskarilaisella.(työ päivämme,mulla 7-15.15,mies 7-15.30+matkat) Mielestäni on kyllä turhan pitkät päivät!

turkilmas teki aloituksen miten heidän hoitotätinsä oli valittanut pitkistä hoitoajoista kun ne olivat noin 7,5 tuntia päivässä. palstamammojen mielestä turkilmas on herkkähipiäinen kun pahoitti mielensä asiasta.ilmeisesti siis 7,5 tuntia on jo liian pitkä aika vaikka vanhemmat olisivat vakituisissa töissä molemmat.

[QUOTE="hei";23969421]turkilmas teki aloituksen miten heidän hoitotätinsä oli valittanut pitkistä hoitoajoista kun ne olivat noin 7,5 tuntia päivässä. palstamammojen mielestä turkilmas on herkkähipiäinen kun pahoitti mielensä asiasta.ilmeisesti siis 7,5 tuntia on jo liian pitkä aika vaikka vanhemmat olisivat vakituisissa töissä molemmat.[/QUOTE]

No meillä on sitte tosi pitkät päivät :( No kyllä mä sen tiedostan mutta en ole keksinyt ratkaisua miten asian korjaisin. Voisin toki hakea hoitopaikkaa paikkakunnalta, jossa olen töissä mutta onko se sitte kellekään kivaa, jos lapset istuvat tunnin autossa ennen hoitoon menoa ja tunnin hoidon jälkeen. Lisäks työ on niin liikkuvaa, etten aina edes sinne pääkallopaikalle mene..

Yhteistyössä