Lasten omatoimisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta kolmannen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta kolmannen äiti

Vieras
Millaisia asioita 7-vuotiaanne hoitavat itsenäisesti? Vessassa käynnit, pukeutumiset, riisumiset, pikkupesut sujuvat, mitä muuta? Tekevätkö aamupalansa/iltapalansa itse (esim. leivät, kasaavat lautaselleen, mitä syövät tms.)? Miten osallistuvat kotitöihin? Meillä tähän asti lähinnä keräillyt tavaransa ja lelunsa paikoilleen, joskus pyyhkii pölyjä ja on jonkun kerran imuroinut omaa huonettaan.

Entäs n. 4-vuotiaanne? Meillä riisuu ja pukeutuu sisävaatteisiin itse, ulkovaatteissa pitää auttaa. Kotitöissä auttaa pölyjä pyyhkimällä ja keräämällä käskystä lelunsa.

Vessassa käynnit, suihkut, pukemiset/riisumiset... aamu- ja iltapalat sujuu myös. Pyyhkii pölyjä, imuroi, kerää tavarat paikalleen jne.

Toisin sanoen ei moppaa, eikä keittele hellalla ruokia :D

Juu, tekee koulun jlkeen itse välipalan jos en ole antamassa. Iltapalan laitan pöytään kun kotona olen. Meillä kun nuo kaapit ovat korkealla ja toinen on lyhyt. Hoitaa tietty nuo pukemis ja vessajutut, pitihän nuo jo eskarissa hoitaa itsenäisesti. Pesee itsensä kokonaan, myös hiukset.

Kotitöistä tykkää tiskata ja muutenkin autella ruoanlaitossa.

Ehkä ois helpompi luetella ne asiat, mitä tuo ekaluokkalainen ei tee itsenäisesti. Esim. ei täytä veroilmoitusta itse, ei maksa laskuja tai osta vaatteita itselleen yksin. Liikkuu kuntarajojenkin yli itsekseen.

Meillä on 4,5v ja 6,5v lapset. Tyttömme 6,5v osaa hienosti pukea itse, käydä suihkussa valvotusti, auttaa vähän pölyjen pyyhkimisessä. Omatoimisuudelle suurin haaste on pituus, sillä ei yllä jääkaapille kuin korkean tuolin kera ja samoin astiat ovat liian korkealla. Astianpesukoneeseen tavaroiden laitto ei vielä suju.
Suuria haasteita tuottaa 4,5 poikamme, jolla ei ole minkäänlaista omatoimisuuden halua. Päiväkodissa ovat kehottaneet psykologille menoa. Poikamme on älykäs, hauska ja vitsikäs. Ei saa raivareita, ja muutenkin käyttäytyy kiltisti. Ongelmana on vaan, että häntä täytyy koko ajan ohjata: laita paita, laita pitkikset, laita sukat, x 20 joka aamu. Vaikka rutiini päiväkotiin menossa on joka kerta sama: riisu vaatteet, laita tossut, pese kädet, ei se onnistu ilman että joka välissä ohjataan. Miten lapsen oma-aloitteisuutta voisi edistää? Onko muita yhtä avuttomia 4,5 v poikia?

6 vee itse pukee, pesee itsensä+tukan, tekee välipalat itse, pukee..yms...kotitöitä haluaa tehdä joskus ja moppailee vähän, pyyhkii pölyjä,laittaa tiskejä ja osallistuu ruuanlaittoon sekä viikailee vaikka puseroita. Eli sitä sun tätä.

Mä olen aina vähän huolissani, että lellin jotenkin tuota meidän ainokaista, kun ollaan vielä aika iäkkäinä tuollainen pieni ihme saatu. Mutta sit taas katselen esim. päiväkodin eteisessä, kun vanhemmat riisuvat ja pukevat pikkuprinsessoja ja -prinssejä, ja meidän ipana hoitaa kaikki rutiinit kyllä aikalailla omatoimisesti.

Ihan ilman itseni ylentämistä voin sanoa, että meillä on ehkä aikaa annettavaksi lapselle; yhdessä tekemiselle ja odottelulle. Yritän aina ajatella, että mulla ei ole niin kiire ettenkö ehtisi odottaa päiväkodin eteisessä, että lapsi riisuu itse kenkänsä ja laittaa ne omalle paikalleen. Ja ihan sykkivässä ja vaativassa työelämässä mekin olemme mukana.

Meillä 8 vuotiaalle teen kouluaamuina aamupalan ja katson vaatteet valmiiksi, toki itse syö ja pukee. Suihkuun ei halua itse mennä yksin, joten en ole pakottanut. Tyhjentää ja täyttää astiapesukonetta, kerää leluja ja pyyhkii pöydät ja ovet, imuroinut joskus, mutta häen jälkeensä on homman saanut tehdä uudelleen. Puita kantaa sisälle ja joskus tehnyt lumitöitä.

4v osaa myös tehdä itselle iltapalan, tosin aina siinä on muitakin iltapalalla apuna. Pukee ja riisuu, jos vain tahtoo, muuten puetaan vuorotellen. Vessassa käy omatoimisesti, mutta vain kädet ja naaman pesee itse. Vie omat astiansa koneeseen ja siivoo lelujaan. Muuten ei säännöllisesti tee mitään muita kotihommia.

Meillä poika ei ole ihan vielä 7v, mutta syksyllä menee kouluun. Pukee ja riisuu tietenkin itse, myös ulkovaatteet pyydän laittamaan nätisti ulkoa tullessa. Osaa hakea vaatteita kaapista kun pyydän, mutta koska ei niin kovasti ole vaatteiden perään, niin minä laitan vaatteet aamuksi valmiiksi pinoon, josta pukee päälleen. Pyydettäessä vie itse likaiset vaatteet pyykkikoriin. Osaa peseytyä itse, mutta aika usein minä pesen hiukset, uimahallissa pesee yleensä itse. Poika osaa ottaa itse aamu- ja iltapalaa, mutta meillä syödään yleensä puuroa aamuisin, jonka minä keitän. Mikron käyttöä ollaan yhdessä opeteltu ja astianpesukoneen poika haluaa toisinaan tyhjentää ja imuroiminen kiinnostaa myös. Varsinaisia kotihommia ei olla vielä vaadittu lelujen keräämisen ja omien vatteiden pyykkiin viemisen lisäksi. Roskien vieminen onnistuu myös ja postin hakeminen lukollisesta postilaatikosta. Ruuan laittoon poika osallistuu myös välillä ja leipomiseen.

Kuopus täyttää keväällä 4v ja osaa pukea jos viitsii ja on motivaatiota, riisuminen sujuu paremmin. Käy vessassa itsenäisesti, kakkapylly käydään pyyhkimässä. Vie omat vaatteet pyykkikoriin, syö itsenäisesti, siivoaa lelunsa vaihtelevalla menestyksellä. Auttaa vesaan pesemisessä ja astianpesukoneen tyhjentämisessä.

Yhteistyössä