Lasten (nuorten) vaatetuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miten puette omat lapsenne? Erityisesti siinä vaiheessa, kun lapset alkavat olla teini-iässä ja merkkitietoisia, ostatteko heille mahdollisesti kalliitakin vaatteita merkin vuoksi?

Olen omakohtaisesti teini-iässä huomannut, kuinka julmia nuoret voivat olla toisilleen. Jos et kulje "oikeanlaisissa" vaatteissa, jäät porukan ulkopuolelle. Vaatteiden tulee olla muodikkaita, ja merkkikään ei ole yksi ja sama. Olen kuullut, että nykyään jopa ala-asteikäiset kiinnittävät huomiota toistensa pukeutumiseen.

Itse olin koulukiusattu ja syrjitty, joten olen päättänyt, että oma lapseni ei ainakaan vaatteiden takia kiusatuksi joudu. Aion kyllä opettaa silti oman lapseni kunnioittamaan muita taustoista ja vaatteista riippumatta, mutta en halua että hän joutuu kokemaan saman kuin minä. :(

noh, en ole muutamaan vuoteen enää voinut itekseen ostaa 13 vee nyt tytölle muuta ku alkkareita ja sukkia. annan rahaa ja ite ostaa tai käymme yhdessä kaupoissa. ihan kivoja vaatteita se valkkaa, ei paljastavia. hello kitty ja pääkallot tietty on IN. tosi tarkkaa oli ku yläaste alko, että mimmosia vaatteita, mutta ei väliä merkillä. poika 10 vee vielä kelpuuttaa maman kirppislöydöt, mutta pipo ei kelvannut ja värin kaa saa olla tarkkana. kyllä minä oman murrosikäni muistan, joten ihan normia olla tossa iässä tarkkana vaatteiden kaa.

Mä uskon että koulukiusaamisen takana on oikeesti ihan jotain muuta kuin vaatteet. Ne on vaan yksi helppo kohde mistä irvailla. Jos joku ottaa toisen silmätikukseen niin siinä ei auta vaatteetkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä uskon että koulukiusaamisen takana on oikeesti ihan jotain muuta kuin vaatteet. Ne on vaan yksi helppo kohde mistä irvailla. Jos joku ottaa toisen silmätikukseen niin siinä ei auta vaatteetkaan.

Tottakai siinä muutakin on, mutta kyllä se vaan niin on, että nuoret katsovat tosi tarkkaan, millaisia vaatteita muut pitävät...

Meillä lapset pukeutuu miten tahtovat, ei merkkivaateita, eikä muodin mukaan.

Teini (poika 14v) pitää farkkuja (seppälä, anttila tms ostettuja) ja pitkähihaisia t-paitoja, musta huppari tai talvitakki, sekä pitkä musta nahkatakki on päälivaatteina, kengät on tennarit tai varrelliset nahkakengät (yllättäen mustat)

Likka (10v) pukeutuu..ööö..no, sillä saattaa olla päällä ihan mitä sattuu, värisokea taitaa olla, on välillä niin riemun kirjavaa tuo pukeutuminen, mut se on muutenkin tuollainen väriläiskä, sopii sen "tyyliin"

Kiusaajat kiusaavat, oli ne vaatteet merkkivaatteita tai ei, siksi en siitä pukeutumisesta niin "välitä" eivätkä lapsetkaan.

Mun mielestä lapsille on tärkeämpää olla onnellisia omana itsenään ja käyttää niitä vaatteita mistä tykkäävät, kuin se, mitä muut niistä vaatteista ajattelee.

Mä oon kanssa päättäny ettei mun lasten tarvii ikinä hävetä vaatteitaan. Vaikka maksaskin enemmän, niin kyllä saavat pukeutua muodin mukaan ja merkkitietoisesti. ¨
Mulla oli sama kohtalo kuin aloittajalla. Äitini venytti penniä vaatteiden suhteen. Tosin aina oli puhtaat ja ehjät vaatteet, mutta kaikki aina ale-laarista ja kaukana muotisuuntauksista. Kyllä siitä sitten sai koulussa kuulla ja auttamatta häpesin kuteitani.

koulukiusaamisesta sen verran, että olen aikuisena saanut kuulla mimmosia ongelmia minun kiusaajillani oli omissa kodeissaan, joten kolikolla on aina se toinenkin puoli. sitä paitsi, kiusaamisen onnistumiseski kiusaaja tarvitsee aina ne 2 tyhmää apuria, jotka nauraa ja tukee häntä. pidän huolen, ettei lapseni ole kiusaaja eikä se apuri.

Selvennettäköön vielä, että toki en aio pakottaa lastani pukeutumaan sellaisiin vaatteisiin, joista hän ei pidä, olivat ne sitten jonkin merkkisiä tai eivät. :) Mutta esim. mulla oli nuorena juuri niinkuin Rosaleella, että en oikeasti saanut pukeutua sellaisiin vaatteisiin, kun olisin halunnut. Mun vaatteet olivat aina monta vuotta vanhoja, hyvin harvoin sain mitään uutta..

Kivasti voi pukeutua, vaikkei merkkivaatteita olisikaan. En minäkään oikein usko, että se kiusaaminen varsinaisesti vaatteista johtuu. Kaverin tyttö ei esim. ole lainkaan vaatteista kiinnostunut, ja on silti tosi pidetty ja kavereita riittää.

Voi kivasti pukeutua vaikkei merkkivaatteita olisikaan, mutta äidin maku laahasi monta vuotta jäljessä, värit oli hyvin lapsekkaita. Äiti halusi varmasti ihan hyvällä pukea sillä tavalla meidät, mutta ei tiennyt mitä siitä seurasi. Oli niin hempeitä kamppeita, että itse tiesin näyttäväni tosi nörtiltä! Se oli ihan hirveää pienen ihmisen sydämelle!
Eli ei tarvii olla ihan kalleinta, mutta kuitenkin silleen ettei erotu joukosta negatiivisesti!

Kun olin teini-iässä niin vaatteet piti olla muodikkaat, ei merkkiliikkeistä mutta muodikkaat silti. Olin suosittu ja minulla oli paljon ystäviä mikä ei varmasti johtunut vaatteista vaan minusta itsestäni. Kuitenkin minulla vaatteet ovat aina nostaneet itsetuntoa ja tehneet minut itsevarmemmaksi joten tärkeitä ne ovat olleet. Miestäni on kiusattu sillä joutui kulkemaan rumissa ja lapsellisissa vaatteissa, mistä hänellä huono itsetunto ja tarumoja jäänyt, siksi aiomme noudattaa lasten kanssa sitä periaatetta että saa olla muodikas. Jos voin estää mahdollisen koulukiusaamisen vaatteilla niin todellakin sen teen!

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
koulukiusaamisesta sen verran, että olen aikuisena saanut kuulla mimmosia ongelmia minun kiusaajillani oli omissa kodeissaan, joten kolikolla on aina se toinenkin puoli. sitä paitsi, kiusaamisen onnistumiseski kiusaaja tarvitsee aina ne 2 tyhmää apuria, jotka nauraa ja tukee häntä. pidän huolen, ettei lapseni ole kiusaaja eikä se apuri.

Tämä on totta! Enään en ajattele heistä samalla tavalla kuin kouluaikoina, tiedän paljonkin heidän nykyisistä ja silloisista olosuhteista mitä en vielä silloin tiennyt.Oli alkoholismia ja kotona väkivaltaa ja sitä sitten piti purkaa johonkin. Anteeksi en kuitenkaan koskaan anna, mutta yritän kuitenkin ymmärtää.
Ap:lle sen verran että aina se ei vaatteista johdu, mutta allekirjoitan että helpommin silmätikuksi joutuu jos kulkee "ryysyissä" kuin muotivaatteissa.Ihan senkin vuoksi ettei sulaudu massaan vaan erottuu sieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap:lle sen verran että aina se ei vaatteista johdu, mutta allekirjoitan että helpommin silmätikuksi joutuu jos kulkee "ryysyissä" kuin muotivaatteissa.Ihan senkin vuoksi ettei sulaudu massaan vaan erottuu sieltä.

Juu, en toki sitä väitäkään, että se ainut syy on. :) Mutta kyllä vaan nuoret tarkkaan katsovat, millaisia vaatteita toiset käyttää, ja rumat huonot vaatteet eivät ainakaan minun kokemukseni mukaan yläasteaikoina pisteitä nostaneet. Nuoret osaavat olla yllättävän julmia. :(

En osta merkin vuoksi, tosin housut ovat olleet yhtä tiettyä merkkiä, kun muista ei löydy sopivia. Tuo meidän murheenkryyni on hirveän tarkka miltä ne vaatteet tuntuvat päällä. Kun siihen yhdistää vielä hänen makunsa mukaisen ulkonäön, ovat sopivat vaatteet kortilla.

Esikoinen on 10v ja on erittäin tietoinen tyylistään. Käymme yhdessä kaupoissa ja kirppiksillä ja ei ne vaatteet ,joita tyttö kelputtaa ole ainakaan merkkivaatteita, vaan tavallisia siistejä ja muodikkaita vaatteita. Joskus joutuu kyllä housuja hankkimaan kalliimpiakin,kun tyttö on pitkä ja hoikka ja siihen vartaloon ei housuja aina löydä tavallisista kaupoista.
Mutta ei hänen koulussaan ole ketään kiusattu vaatteiden takia. Vaan jos on niin jostain ihan muusta.

Lapset käyttävät sellaisia vaatteita, jotka tuntuvat mukavilta... merkistä tai hinnasta viis. Ilmeisesti muksuni ovat jota kuinki ainoat tässä maailmassa, jotka saavat käydä koulua lintukodossa, jossa ei ketään tunnu kiinnostavan vaatteiden hinta/merkki tai muodikkuus. Kunhan on siisti, ehjä, puhdas ja mieleinen, tietenkin toimivuuden lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Lapset käyttävät sellaisia vaatteita, jotka tuntuvat mukavilta... merkistä tai hinnasta viis. Ilmeisesti muksuni ovat jota kuinki ainoat tässä maailmassa, jotka saavat käydä koulua lintukodossa, jossa ei ketään tunnu kiinnostavan vaatteiden hinta/merkki tai muodikkuus. Kunhan on siisti, ehjä, puhdas ja mieleinen, tietenkin toimivuuden lisäksi.

Samanlaisessa lintukodossa täälläkin taidetaan olla, alakoululaisilla on järkevästi haalaritkin ainakin nelosluokan loppuun melkein kaikilla =)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
]

Samanlaisessa lintukodossa täälläkin taidetaan olla, alakoululaisilla on järkevästi haalaritkin ainakin nelosluokan loppuun melkein kaikilla =)

Kuin myös... mukavampi riehua hangessa, kun ei ole lunta selässä. Eläköön järki ja mukavuudenhalu!

Vanhemmathan omia asenteitaan lapsille siirtävät, kannattanee katsoa peiliin kerran, jos toisenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Onneksi mekin asutaan korvessa, täällä eivät trendit pahemmin hetkauttele. =)

Ja muutenkin, päästä se kiinni on, mitä kaikkea pitää ostaa jos kaiken saa mitä (muka) toisillakin on?

No päästähän se tottakai on kiinni nuo trendiasiat. Mutta jos tuntuu että olet ulkopuolinen vaatteiden takia niin kyllä mun mielestä voi ne trendivaatteet sitten ostaa. Teini-ikäisille niin isoja asioita nuo... Itse haluan vaan että tytöt ovat onnellisia ja jos sen vaatteilla saa niin toki hankin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kahden teinin äiti:
No päästähän se tottakai on kiinni nuo trendiasiat. Mutta jos tuntuu että olet ulkopuolinen vaatteiden takia niin kyllä mun mielestä voi ne trendivaatteet sitten ostaa. Teini-ikäisille niin isoja asioita nuo... Itse haluan vaan että tytöt ovat onnellisia ja jos sen vaatteilla saa niin toki hankin.

Jos teinin onni on vaatteista kiinni, olisi koko maailman teinit helposti saatu onnellisiksi...

Seuraavaksi onneen tarvitaan mopo ja sitten auto ja sitten ParisHilton-elämä ja siteen.. Eli.. niinpä. Taisin kompastua omiin ajatuksiini :kieh:

Onneksi tytär näyttää valinneen saman tien kuin äitinsä aikoinaan, eli mieluummin persoonallista ja erilaista kuin trendikästä ja muodikasta. Itse aikoinaan ompelin paljon itselleni vaatteita ja loput ostin kirpparilta (no tietty alusvaatteet yms. oikeesta kaupasta, samoin kengät), eikä kukaan sanonut poikkipuolista sanaa mun vaatteista. Tyytyväisenä olen seurannut tytön tyyliä ja rohkeutta pukeutua omalla tavallaan: äitinsä tyttö, vähät välittää muiden mielipiteistä!

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
]

Kuin myös... mukavampi riehua hangessa, kun ei ole lunta selässä. Eläköön järki ja mukavuudenhalu!

Vanhemmathan omia asenteitaan lapsille siirtävät, kannattanee katsoa peiliin kerran, jos toisenkin.

Minun lapsuudessani kyläkoulussa ei haukuttu vaatteita, eli lintukoto sekin oli. Mutta ylä-aste oli jotain ihan hirveää suuressa koulussa, siihen maailman aikaan oli tarkkaa se pukeutuminen.

Ja niin minunkin äitini yhä tänäkin päivänä luulee etten koskaan ole ainakaan vaatteita joutunut häpeämään, vaikka kuinka koetin muodikkaita vaatteita häneltä silloin kinuta. Ja väärässä on. Mutta kuka lapsi haluaa vanhempiaan loukata kun kuri on kohdallaan? En minä ainakaan, vanhempien sana oli laki.

Yhteistyössä