Lasten nukuttamisessa ulkona pakkasessa voi olla luultua enemmän riskejä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusin tutkimus tullut!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä lapset ovat vauva-aikana nukkuneet lähes poikkeuksetta ulkona. Ja miksi näin?: Kummallekin on tuossa 5-6kk iässä tullut vaihe, etteivät enää yksinkertaisesti ilman taistelua nukhada sisälle. Vähintään tunnin kova huuto, jonka jälkeen itkuinen ja hikinen lapsi nukkuu huonosti max 45 minuuttia ja on loppupäivän kärttyinen. Lisäksi tuon vähintään tunnin ajaksi pitäisi toinen lapsi, taapero, jättää oman onnensa nojaan touhuilemaan toiseen huoneeseen... Kun vien lapsen ulos nukkumaan, hän nukahtaa jo peittelyvaiheessa ilman itkun tirausta ja nukkuu loistavasti 3h. Myöhemmässä vaiheessa, n. 1,5-vuotiaana tai vähän myöhemmin, ovat molemmat taas siirtyneet sisälle nukkumaan. Tämä meillä syynä sisällä nukuttamiseen.

meillä esikoinen ei suostunut nukkumaan päiväunia kunnolla muuten kuin ulkona vaunuissa. siksi nukutin häntä ulkona vaikka olikin pakkasta esim. 15 astetta.
toista lasta nukutin ulkona aina silloin tällöin, mutta jotenkin olin tullut varovaisemmaksi. pelkäsin, että joku vie (tiedän että aika hullua pelätä tällaista!) lapseni tai että pihalla vapaana liikkuvat kissat tukehduttavat tai raapivat lastani.
kolmatta lastani olen nukuttanut hyvin hyvin vähän ulkona. tai on hän sen verran nukkunut ulkona, että kun olemme lähteneet kaikkien lasten kanssa ulos tai kävelylle niin kuopus on saattanut sen aikaa nukkua vaunuissa mutta olen aina nostanut hänetkin sisälle kun me muutkin olemme tulleet sisälle.

olen myös miettinyt, että kuka aikuinen suostuisi nukkua puolustuskyvyttömänä ulkona? minä en ainakaan.

tää on just tätä. Nyt ulkonanukuttamisen kannalla ilmalla kuin ilmalla olevat mammat pontevasti huutaa,et mä ainakin jatkan nukutamist ulkona jne.
Mitäs jos tuli uusi ohje aloittaa kiinteiden syöminen, siis myöhäisemmässä iässä, niin jatkaisiko nämä mammat entiseen malliin kuitenkin. Enpä usko

Miksi uhmata aian asioita mistä te ette oikeasti teidä todellisuudessa mitään.

Olen itse miettinyt tuota ulkona nukuttamista ja korvatulehduksia. Meidän suvussa kun ei ole tapana ulkona nukuttaa, ja korvatulehduksia ei ole. Omat vanhempani eivät ole minua eikä veljeäni ulkona nukuttaneet eivätkä miehen vanhemmat lapsiaan. Itsekään en ole nukuttanut ulkona kolmea lastani.

Tuntuu, että niitä korvatulehduksia nykyisin on oikeastaan kaikilla.

Itsekin nukutin vauvaa ulkona, vaikka välillä mietin että miksi sen pitää siellä nukkua? Neuvolassa kysyttiin joka kerta että nukkuuhan ulkona ja kun kerroin ettei ihan joka päivä nuku niin tuli painostusta että pitää sen siellä nukkua. Kerroin että kädet on aina viileät, puin miten tahansa, mutta neuvolan mukaan riitti että niska on lämmin (ja sitä se olikin). Lopetin sitten ulkona nukuttamisen puolen vuoden iässä, koska omasta mielestä siinä ei ollut mitään järkeä, mutta neuvolassa en kertonut asiaa koska terveydenhoitajat olisi suhtautuneet siihen tosi jyrkästi.

Meillä vauva nukahti yhtä hyvin sisälle kuin ulos. Heräili helposti ja ulkona nukkuessa oli tosi vaikea saada nukahtamaan enää uudestaan, sisällä nukkuessa taas nukahti helposti uudestaan ja sai nukuttua edes kohtuullisen pituisia unia. Eli tästäkin syystä en kokenut järkeväksi nukuttaa ulkona.

Meillä nyt 11 kk poika on nukkunut aina sisällä, ei ole koskaan suostunut nukkumaan ulkona. Vaunuissa ja rattaissa, kun työntää niin tykkää katsella ympärilleen, joskus saattaa nukahtaa, mutta max puoleksi tunniksi ja silloinkin tarvitsee työntää koko ajan. Yksin ei suostu ulos jäämään nukkumaan. Neuvolan painostuksesta yritin opettaa ulkona nukkumaan ihan vauvana, mutta kun ei siitä tullut mitään, meillä on nukuttu päikkärit aina sisällä. Ja kun joku täällä selitti, että ulkona pakkasilla nukuttaminen jotenkin "karaisisi", että kestää sitten isompana kylmää paremmin, niin kyllä meilläkin taretaan, minunkin pojallani on aina tosi herkästi hiki, ei se oikeasti ole kiinni missä nukkunut.. suorastaan naurattaa moinen väite! Mut hei, tokihan nää täällä kinastelevat mammat tietää paremmin kuin asioita selvitelleet tutkijat :))

[QUOTE="vieras";23251485]Olen itse miettinyt tuota ulkona nukuttamista ja korvatulehduksia. Meidän suvussa kun ei ole tapana ulkona nukuttaa, ja korvatulehduksia ei ole. Omat vanhempani eivät ole minua eikä veljeäni ulkona nukuttaneet eivätkä miehen vanhemmat lapsiaan. Itsekään en ole nukuttanut ulkona kolmea lastani.

Tuntuu, että niitä korvatulehduksia nykyisin on oikeastaan kaikilla.[/QUOTE]

Mä en ole ketään neljästä lapsestani nukuttanut ulkona ja kaksi heistä on silti korvakierteessä ollut.

Nukutaan sisällä. Ihan samalla tavalla nukkuu riippumatta missä on. Ulkona nukkuu jos nukahtaa vaunuihin ja korkeintaan -10 astetta sillon ollut, kotiin tullessa jää ulkoeteiseen, missä ei niin kylmäkään ole.

Jotkut kun väittää et lapsi ei nukahda muualle ku ulos. Ihan p-puhetta. Tuskin se lapsi siellä yöllä nukkuu..

[QUOTE="ensikertalainen";23420570]Meillä nyt 11 kk poika on nukkunut aina sisällä, ei ole koskaan suostunut nukkumaan ulkona. Vaunuissa ja rattaissa, kun työntää niin tykkää katsella ympärilleen, joskus saattaa nukahtaa, mutta max puoleksi tunniksi ja silloinkin tarvitsee työntää koko ajan. Yksin ei suostu ulos jäämään nukkumaan. Neuvolan painostuksesta yritin opettaa ulkona nukkumaan ihan vauvana, mutta kun ei siitä tullut mitään, meillä on nukuttu päikkärit aina sisällä. Ja kun joku täällä selitti, että ulkona pakkasilla nukuttaminen jotenkin "karaisisi", että kestää sitten isompana kylmää paremmin, niin kyllä meilläkin taretaan, minunkin pojallani on aina tosi herkästi hiki, ei se oikeasti ole kiinni missä nukkunut.. suorastaan naurattaa moinen väite! Mut hei, tokihan nää täällä kinastelevat mammat tietää paremmin kuin asioita selvitelleet tutkijat :))[/QUOTE]

Tämä olisi voinut olla minun kirjoittamani, paitsi meillä on tyttö :D

Sisällä nukutaan päikkärit n. 2h, ulkona max puoli tuntia..

Yhteistyössä