Lasten nukkumisesta ois kysyttävää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaaMusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

harmaaMusta

Jäsen
17.04.2009
141
0
16
Kuinka paljon teidän lapset nukkuu yössä ja ikä ?

Eilen jo kyselin apua kun toi meidän parivuotias on maailman huonoin nukkumaan, eilenkin nukahti kymmeneltä ja heräs jo kuudelta aamulla, eikä nukahda millään uudestaan kun pitää mennä kattomaan lastenohjelmia tai haluaa aamupalaa tms. eikä siis rauhotu ennen ku sängystä noustaan.

Löytyiskö täältä ihmistä jolla jossain elämänvaiheessaan ollut jonkun ikäisen lapsen kanssa oikeesti iso ongelma lapsen nukkumisen kanssa, en nyt tarkota niitä ikään liittyviä nukahtamisongelmia jne kun oppii uutta.

Tässä meinaan alkaa oikeesti huolestua, kun 2,5v nukkuu yössä 22-06 ja omistaa pahemmat tumman rinkulat silmän ympärillä kun äitinsä.

Päikkärit kuitenkin tarvii, se huomattiin eilen kun koitettiin josko sitten nukkuis paremmin yöllä, tuloksena 13.30 parin tunnin huudon kera nukahti väsymystään vaikka nukkumaan koitti laittaa..

Mitä te muut teette lasten kanssa päivät pitkät että sitten ovat tarpeeksi väsyneitä illalla ja nukkuvat sen mitä pitääkin (tälle meidän taaperolle 10-12h ois jopa taivaallista) ?

:snotty:

Meillä aina ollut huono nukkumaan. Nyt vajaa 2v saattaa nukkua yöunta 9h ja päikkäreitä 1h. Tai vielä vähemmän yöunta. Aina väsy, kiukku ja silmänaluset tummana. Se vaan ei nuku vaikka minkä koittas tai ois koittamatta.

meillä 2v tyttö nukkuu mielestäni vähän ja nukahtaminen on hankalaa. on päivät päiväkodissa jossa nukkuu 1-2h päiväunet hoitajien mukaan.

iltaisn aloitetaan iltatoimet 19.30 aikaa ja sängyssä noi klo 20.15 aikaan mutta yleensä nukahtaa vasta klo 21 jälkeen (eilen 21.35), ei malta rauhoittua, vaan touhuaa yms. huuutelee ja (yrittää) juoksuttaa vanhempiaan.

aamulla herää vaihtelevasti klo 6-7 välillä, saisi nukkua noin 7.30 asti jotta ehtii aamiaiselle päiväkotiin. mutta jotenkin olen nyt lopettanut nukkumisesta huolehtimisen, kait tuo nukkuu kun väsyttää. ehkä myös ikävaihe 2-3v on touhua yms.

nyt juhannuksena mökille nukkui todella vähän ja on ollut väsynyt arjen taas alettua. viikonloppuisin harvoin saadaan tainnutettu päiväunille, jospa menisi aikaisemmin illalla nukkumaan....

eikä vaikuta nukahtamiseen runsas ulkoilu, ulkoillaan illalla meikein aina...

Mun 2-vuotias on aina nukkunu vähän. Nukahtaa kyllä helposti (onneksi!), mutta nukkuu vähän. Yöuni on n. 9,5 tuntia (20-5.30) ja päikkärit vähän päälle tunnin. Mä en ainakaan oo sellasta niksiä keksiny, mikä pidentäis yöunia, aika monenlaista on kokeiltu.

Meidän 2v9kk nukkuu yöllä n. 9-10h. Nyt päikyt jääneet juuri pois ja väsynyt on. Tunnin päikyt olisi tarpeen. Yritetään nukuttaa, mutta ei nuku kuin autossa.

no meilläkin kyllä ollaan ulkona, aamulla kun herätään hoidetaan aamutoimet silmät ristissä ja sitten painutaan ulos, tullaan koittaa nukkua ne päikkärit 12 aikaan ja tosiaan nukahtaa monesti vasta yhden kahden aikaan, nukkuu 1-2h. sitten taas ulos ja tullaan vaan syömään ennen pikkukakkosta ja taas ulos ennenkun klo 19 aikaan aloitetaan iltatoimet.

mua alkaa jo inhottaa kuunnella kun kavereitten muksut nukkuu aina hyvin, sen 12h ja ite on ihan toisella planeetalla joka päivä..

mä en tiedä oisko täsät apua, mutta että ettet antaisi sen lapsen katsoa aamusta lasetenohjelmai etkä tekis aamupalaa ennenkuin kello on sen esim.8. että siihen asti lapsi saisi "kärsiä" tylsyydestä. jospa se ajan kanssa auttais aamuja rauhoittumaan ? ohjelmat voisi muutenkin jättää kokonaan pois aamulta ? en tosiaan tiedä auttasko, mutta tuli vaan mieleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja harmaaMusta:
mua alkaa jo inhottaa kuunnella kun kavereitten muksut nukkuu aina hyvin, sen 12h ja ite on ihan toisella planeetalla joka päivä..

Joo, se on ärsyttävää! Ja sit saa niiltä jotain itsestäänselvyyksiä neuvoksi, millä konstilla saa lapsen nukkumaan enemmän. No kun ei saa!

kyllä muakin suoraan sanottuna vituttaa kun kaverin samanikäinen lapsi, nukahtaa tosta noin vaan ja nukkuu vieläkin muutaman tunnin päiväunia tosta noin vaan.

ja meillä ollaan tätä nukutus/nukahtamisrumbaa tanssittu jo vuoden vaihteesta lähtien jollain luovuttiin tutista ja sitten alkoi päiväkoti (ei samaan aikaan) ja viikonloppuisin päiväunet takkuaa.

kun käy vielä töissä niin olis muutakin tekemistä kun nukahtamis/nukkmisjuttuja koko ajan... mut sitä saa mitä tilaa. yritän olla valittamatta ja ajatella (hetkittäin) positiivisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Matma:

Joo, se on ärsyttävää! Ja sit saa niiltä jotain itsestäänselvyyksiä neuvoksi, millä konstilla saa lapsen nukkumaan enemmän. No kun ei saa!

Niimpä. On koitettu moneen kertaan ne neuvot millä varmasti saa korjattua. Mutta ei tepsi.

hei!!
Meillä on ihan samanlainen lapsi,yhdessä vaiheessa meni nukkuun 21.30 ja nousi 4-5 aikaan!eikä nukahda uudestaan vaikka mikä olis. isovanhemmilla saattaa nukkua 8 asti!mut tää huonoin vaihe johtui kai pikkuveljen syntymästä..
kotona ei malta nukkua, ei millään.vaikka kans kuin on puuhaa, ulkoillaan 2 kertaa päivässä, syö hyvin, jne.selkeet rytmit niinkun teilläkin mut ei vaan nuku.
normaalisti herää 5.30 maissa, hyvinä aamuina nukkuu 7 asti.eikä sekään niin haittais mutta kun herättää sitten ton pienemmänkin joka on sitten ihan sekasin rytmeistään.
ollaan kokeiltu kans päikkäreitä jättää ja lyhentää ja siirtää ja nukkumaan menoa siirtää mutta eipä oo mitään vaikutusta.
se on ainut minkä oon huomannut että 22 asti ei parane meillä valvoa, muuten yö lyhenee entisestään. semmonen 20.30-21 on meillä se toimivin aika, onneks kuitenkin hyvin nukahtaa ja menee nukkumaan ettei sen kans tarvii tapella..
hitto kun osaisin antaa jonkun neuvon (ja saisin itellenikin :D) mutta kun en tiiä.toisethan on vaan aamuvirkkuja..tuntuu vaan hurjalta kuin lyhyeks teilläkin ne unet jää.
jos teillä menis aikasemmin nukkuun niin monelta sit heräis?

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Matma:

Niimpä. On koitettu moneen kertaan ne neuvot millä varmasti saa korjattua. Mutta ei tepsi.

niinpä. äsken sain parhaan neuvon, isältäni : " jospa se johtuu näistä kuumista keleistä vaan, laittakaa tuuletin ni kyllä varmasti nukkuu"

niin ja kun tätä tosiaan jatkunu ja pitkään, muistan 2 kertaa jollon on nukkunu tässä vuoden aikana sen n.12h.

Alkuperäinen kirjoittaja daydreams harmaana:
hei!!
Meillä on ihan samanlainen lapsi,yhdessä vaiheessa meni nukkuun 21.30 ja nousi 4-5 aikaan!eikä nukahda uudestaan vaikka mikä olis. isovanhemmilla saattaa nukkua 8 asti!mut tää huonoin vaihe johtui kai pikkuveljen syntymästä..
kotona ei malta nukkua, ei millään.vaikka kans kuin on puuhaa, ulkoillaan 2 kertaa päivässä, syö hyvin, jne.selkeet rytmit niinkun teilläkin mut ei vaan nuku.
normaalisti herää 5.30 maissa, hyvinä aamuina nukkuu 7 asti.eikä sekään niin haittais mutta kun herättää sitten ton pienemmänkin joka on sitten ihan sekasin rytmeistään.
ollaan kokeiltu kans päikkäreitä jättää ja lyhentää ja siirtää ja nukkumaan menoa siirtää mutta eipä oo mitään vaikutusta.
se on ainut minkä oon huomannut että 22 asti ei parane meillä valvoa, muuten yö lyhenee entisestään. semmonen 20.30-21 on meillä se toimivin aika, onneks kuitenkin hyvin nukahtaa ja menee nukkumaan ettei sen kans tarvii tapella..
hitto kun osaisin antaa jonkun neuvon (ja saisin itellenikin :D) mutta kun en tiiä.toisethan on vaan aamuvirkkuja..tuntuu vaan hurjalta kuin lyhyeks teilläkin ne unet jää.
jos teillä menis aikasemmin nukkuun niin monelta sit heräis?

ollaan muutamaan kertaan kokeiltu, herää vaan aikasemmin tai sitten se menee siihen että kukkuu ylhäällä sen parin tunnin taistelun jälkeen vielä tunnin lisää.. menee siis ihan pasmat sekasin, iteltäkin.

neuvolastakin oon koittanu kysellä asiasta, niin aina on joku vaihe ollu muka menossa ja plaaplaa.

tossa toi neiti nytkin näyttää jo siltä että nukahtaa.
kai se on valuttava sinne ulos ettei mee koko päivä enempää reisille tän vatutuksen kanssa. :|

niin tuli mieleen että hetken meillä autto se kun alotti iltatoimet vasta 20, iltapala, kylpy ja suoraan petiin.yleensä oltiin kans alotettu jo 19 aikaan jolloin poika hyöri ja innostu uudestaan siinä 20 jälkeen eikä ois malttanu mennä nukkuun.
meilläkin tilanne nyt jatkunut 2v eteenpäin (poika ens viikolla 3v)

niin mulle muuten neuvolasta joskus sanottiin et viikko pitäis kokeilla uusia rytmejä ennen kun ne alkaa toimia, en kyllä itekään montaa kertaa oo niin kauaa jaksanut kokeilla kun menee lapsi ihan sekasin ja tosiaan itekin..

Alkuperäinen kirjoittaja daydreams vielä:
niin tuli mieleen että hetken meillä autto se kun alotti iltatoimet vasta 20, iltapala, kylpy ja suoraan petiin.yleensä oltiin kans alotettu jo 19 aikaan jolloin poika hyöri ja innostu uudestaan siinä 20 jälkeen eikä ois malttanu mennä nukkuun.
meilläkin tilanne nyt jatkunut 2v eteenpäin (poika ens viikolla 3v)

jotenki kierolla tavalla helpottavaa kuulla että jollain on samanlaista.
kokeillaan nyt vielä tota että myöhemmin alottaa iltatoimet. jospa ois jotain vaikutusta :)

meillä auttoi jonkun verran kun kylvetin/saunotin lapsen jok ailta kasin maissa, siihen päälle lämmin kaakao ja leipää ja iltasatu äidin kainalossa, siihen satuun sitten väsähti. ja meillä kesti siis noi nukkumisongelmat vuoden verran enn kun kokeilin noita kikkoja. lapsen ei myöskään iltasella kannata antaa leikkiä kovin riehakkaita leikkejä, koska helposti jää ylikierroksille eikä uni maita, rauhallista tekemitä kello kuudesta etiappäin niin saa lapsenkin rauhottumaan.

Meillä lapsi 1v9kk herää aikaisemmin (ja nukkuu levottomammin) jos menee tavallista myöhempään nukkumaan.
Parhaiten nukahtaa ja nukkuu, jos menee nukkumaan niin ettei vielä päällepäin näytä kovin väsyneeltä (eikä ehdi tulla väsykiukkua tai yliväsymyksen aiheuttamia ylikierroksia).
Meillä nukahtaa parhaiten siinä klo 19 aikaan. Jos venyy klo 20 asti niin tulee helposti tuota kukkumista ja pyörimistä ja hyörimistä eikä nukuttamisesta tahdo tulla mitään.
Meillä syödään iltapala vähän klo 18 jälkeen, sitten mennään pesuille ja sit vaihdetaan yökkäri päälle. Sen jälkeen isille toivotetaan hyvää yötä ja sit mennään unille. Orjallisesti saman kaavan mukaan aina. Ja hyvin menee kun pysytään aikataulussa ja kaavassa, ongelmat tulee heti kun aikataulu tai rutiini poikkeaa kaavasta.
Klo 19-19.30 nukkumaan niin nukkuu hyvin klo 6.30-7 asti. Myöhemmin kun menee nukkumaan niin heräilee yöllä ja herää myös aikaisemmin aamulla ja sitten on seuraava päivä pilalla väsymyksen takia.
Päikkärit nukkuu 11-11.30 ja siitä 45min - 2 tuntia, ihan riippuen päivästä. 45min liian vähän mutta ei aina nukahda uudelleen jos silloin herää.

2v menee nukkumaan noin 20.30-21, herää aamulla vaihtelevasti 8-9välillä.
4v menee nukkumaan 21.30-22, herää myöhemmin kuin siskonsa, joskus nukkuu jopa 9.30 asti!

Lapset on alkaneet nyt kesän tultua nukkumaan aamuisin pidempään :heart:

Toki nukkumaanmenoissa on heittoja suuntaan tai toiseen, varsinkin pienemmällä.
Lyhyet päiväunet vie yöunille jo heti 20 jälkeen, oikein jos virtaa on niin nukkuu vasta klo22 niinkuin eilen. Oltiin kaupassakin vielä 20.30 jälkeen.

Isompi "lukee" sängyssään ja nukahtaa sinne, pienempää silittelen sängyn vieressä hetken tai siihen asti kun nukkuu.Isä kun vie nukkumaan niin ei tarvitse edes jäädä silittelemään :whistle:

Meillä poika kyl nukahtaa silleen aika helpolla ja itahommien jälkeen. Unimäärä vaan on pieni ja se heräämis aika pysyy sitkeästi vaikka menee nykyään myöhemmin nukkumaan. Sekään ei ole siirtäny heräämistä.

Minä en osaa olla yhtään huolissaan siitä, että tuo 10kk poika nukkuu öisin vain 7-8h ja päiväunia vaihtelevasti 1-2h päivässä. Minä kun olen itsekin vähäuninen ja niin on äitinikin.
Itse olen hieman kateellisena kuunnellut niitä, jotka laittavat lapset nukkumaan 19-20 välillä, kun meillä menee joka ilta vähintään 21 tai jopa 23 asti kunnes käy kunnolla yöunille. Eilen illalla tosin nukahti jo klo 20, mutta se kostautui, sillä heräsi vähän yli 21 ja en meinannut saada sitten jätkää millään nukahtamaan uudestaan ja pari tuntia siinä sitten menikin. Ei tuossa muuten mitään, mutta kun mun pitää itse lähteä töihin klo 1.30, joten eipä siinä paljon ehdi itse nukkua.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Minä en osaa olla yhtään huolissaan siitä, että tuo 10kk poika nukkuu öisin vain 7-8h ja päiväunia vaihtelevasti 1-2h päivässä. Minä kun olen itsekin vähäuninen ja niin on äitinikin.
Itse olen hieman kateellisena kuunnellut niitä, jotka laittavat lapset nukkumaan 19-20 välillä, kun meillä menee joka ilta vähintään 21 tai jopa 23 asti kunnes käy kunnolla yöunille. Eilen illalla tosin nukahti jo klo 20, mutta se kostautui, sillä heräsi vähän yli 21 ja en meinannut saada sitten jätkää millään nukahtamaan uudestaan ja pari tuntia siinä sitten menikin. Ei tuossa muuten mitään, mutta kun mun pitää itse lähteä töihin klo 1.30, joten eipä siinä paljon ehdi itse nukkua.

Ei siinä mitään jos lapselle riittää se mitä nukkuu. Mutta kun ei riitä ja siitä tulee ongelmia.

Yhteistyössä