Lasten nukkumaanmeno

Onko kenelläkään muulla kokemusta kauheasta kiukuttelusta nukkumaanmentäessä.. Meillä 1v ja kohta 1kk poika on aivan mahdoton ollut nyt pari päivää kun ollaan menossa nukkumaan.. Ei millään nuku vaikka ihan väsynyt ja tutti eikä tuttipullo kelpaa vaikka kävisin niitä antamassa. Osaako kukaan neuvoa mikä voisi olla.. Hampaita tulee kyllä koko ajan mutta en usko niiden tekevän tällaista koska eivät ennenkään ole tällaista saaneet aikaan.. Täytyy varmaan neuvolaan soitella että onko tämä joku tällainen 1v kehitysvaihe :ashamed:

moi,meillä oli kanssa tuossa 1-1,5v paikkeilla poika sellainen että saattoi kiukutella ja raivota tunninkin yhteen soittoon unille mennessä.Meillä tätä jatkui ehkä parisen viikkoa sellaisena aaltoliikkeenä,toisinaan meni nukkuun kiltisti mutta muistan erään illan kun yö unille mennessä huusi suoraa huutoa reilun tunnin lähes tauotta.

Meillä se loppui itsestään kun sitkeästi annoin vaan raivota,jos muuttui hysteeriseksi itkuksi niin kävin ottamassa syliin ja rauhoitin ja pistin takas sänkyyn jossa alkoi uusi raivo.En tiedä olisko pitänyt toimia jotenkin toisin,mutta nyt 2v poika nukkuu terveenä ollessa yöt heräämättä.
Eipä tainnut olla apua,mutta jaoin kokemuksen =)

Täällä ilmennyt myös samanlaista. Tyttö 1v3kk ja viimeisen kuukauden aikana saannut ehkäpä noin viisi kertaa kauhean pömelin ,kun olen alkanut nukuttaa. Nukutan aina sylissä ja rinnalla myös. Tämä kiukku tulee ihan yllättäin, enkä ole mitää syytä siihen löytänyt. Pidän tällöin vain tyttöä "tuikasti" sylissä ja yritän rauhoitella. Tuttia koitan tarjota ,mutta usein pahimman kiukun aikana se lentää pois. Kiukku päättyy siihen ,että reppana uuvuksissa nukahtaa. Meilläkin toki hampaita tulee ja korvatulehduksia ollut,mutta näihin ei selvää syy yhteyttä. Ehkäpä kuuluu tähän kehitysvaiheeseen.

Tämäkään ei ole vastaus kysyjälle - odotan itse vinkkejä. Meillä juuri 2v täyttävä poika ei nukahda päivällä eikä illalla ilman taistelua. On elokuun jälkeen nukkunut omassa vuoteessaan vanhempien makuuhuoneessa. Aluksi minä nukutin hänet omaan sänkyynsä - makasin siellä hänen kanssaan, kun emme muuten saaneet häntä sinne. Tilanne on nyt se, että poika ei suostu nukahtamaan kanssani - istun lattialla sängyn vieressä tai sängyn jalkopäässä- vaan haluaa minun viereeni meidän sänkyyn tai että minä menisin hänen viereensä. Joskus tilanne menee vain hulinaksi, joten isänsä tulee apuun. Poika huutaa kurkku suorana minua - olen toisessa huoneessa tai makaan omassa sängyssäni. Jos isänsä yrittää nukuttaa alusta lähtien - ei onnistu, jos minä olen kotona. Mummi saa pojan nukahtamaan päivällä 5-10 minsassa (minulta/mieheltä menee tunti) ja iltaisin 20minsassa (jos emme ole paikalla). Meiltä menee iltasadun/laulun jälkeen vielä 50-80minsaa. Mies selviää yleensä vähemmällä, jos minä en ole kotona.
Neuvolassa ehdottivat siirtoa omaan huoneeseen ja isänsä nukuttamaan. En tiedä, kun poika huutaa sitten viikkoja minun perääni. Nytkin tämä tilanne on jatkunut kuukausia. Palaan töihin tammikuussa ja en oikein jaksaisi valvoa joka ilta 22.30 asti.... Poika nukahtaa yleensä silloin. Pojan elämässä ei ole muuttunut mikään ja kuten sanoin, minä olen kotona. Päivällä saan juosta ulkona mielinmäärin ja poika on 4 kertaa viikossa hoidossa mummilla useamman tunnin. Ei vierasta muita ihmisiä. Mutta aamuisin ja iltaisin poika on todella perääni - jopa wc'ssä käynnit yksin saavat aikaan "äiti, äiti" huudot ja poika tulee perässä.

meillä nyt 1v3kk tyttö, joka nukkunut viimeiset vajaat 2kk huonosti, koska hampaita teki. poskihampaita puhkesi 4kpl!! nyt viime viikon lopusta on taas nukkunut yöt heräämättä/yhdellä heräämisellä. itse kokeilisin siis ap:n tilanteessa myös särkylääkettä n. puol tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa.

Meilläkin nukutaan, edelleen, huonosti! Ja myös usein nukahdetaan huonosti. VIime yönäkin herättiin (lapsi 1v1kk) ainakin kymmenen kertaa ja valvottiinkin vajaa tunti :( Hampaita kait tännekin tulossa, osaksi luulen,että haluaa yöllä herätessään seuraa joko leikkimiseen tai sitten vain uudelleen nukahtamiseen. Huoh. Itsekin olen ajatellut noita suppoja, jos olisi hampaista, mutta tuntuu, että vaikuttavat vain muutaman tunnin! Jos lapsi menee nukkumaan 21 aikaan, vaikutus loppuu jo puolen yön tietämissä! Kokemuksia ?

Täälläkin heräillään... meillä 1-vuotias nukkunut omassa huoneessa reilun kuukauden ajan. Alkoi nukkua siirron jälkeen paremmin ja jopa koko yön, kunnes reilu viikko sitten tuli pieni flunssa ja kaikki meni taas sekaisin. Nyt nukkumaan käymisessä menee noin tunti ja vain äiti kelpaa, syliin ei rauhoitu, parina iltana kirja auttoi, mutta eilen ei sekään. Yöllä valvoin taas tunnin pojan kanssa kun ei meinannut uni tulla, välillä rauhottuu ja näyttää et käy nukkumaan, mutta sitten taas nousee istumaan tai seisomaan ja huuto alkaa. Yöheräämisistä aina aiemmin selvitty helpommalla kuin nyt. Päivärutiinit meillä on säännölliset, aika neuvoton olo alkaa olla!!!

Meillä oli myös tuota yöheräilyä ja syynä oli yksinkertaisesti nälkä vaikkei sitä itkenytkään / kertonut muuten.
Tyttö rupesi kävelemään 2 vkoa päälle vuoden ja kuluttaakin tietysti siten enemmän. Lisäsimme päivälliseksi toisen liha-/kala-/kanaruoan kasvissoseen tilalle ja taas on nukuttu hyvin. =)
En muista tarkalleen alkoiko heräily kun oppi kävelemään tukia vasten vaiko ilman tukea mutta kuitenkin.
Meillä on nuo poskihampaat puhjenneet ja yöt on nukuttu Pamol F:n kanssa hyvin.. toistaiseksi. :)

Hanimani
Meillä samanmoista taistelua ollut. Ensin ajattelin nukahtamiskiukuttelun ja yöheräämisten syyksi Nannista tavalliseen maitoon siirtymistä, mutta nyttemmin olen päätynyt hampaittentuloteoriaan ( ylös on puhkeamassa hampaita). Annoin kerran yöllä supon kun näytti, että herää yhtenään ja itkeskelee jatkuvasti. No, kylläpä lapsukainen ( 1v1kk) nukkui kertaakaan heräämättä aamuun asti!! Ja seuraavana iltana annettiin suppo ennen nukkumaan menoa niin avot, johan nukahti hyvin ja nukkui koko yön yhdellä heräämisellä kun tutti oli pudonnut. Eli suosittelen kokeilemaan suppoa. Annan mielummin supon kun kidutan lasta kivulla ja huonoilla unilla. Ja varsinkin kun asiasta hyötyvät myös äiti ja isi, en näe asiassa mitään haittaa.

Meillä on alkanut tuota samaa kiukuttelua kun pitäisi nukkumaan mennä. En vaan suostu antamaan periksi. Huuta tai raivoaa n.tunnin sängyssään ja koettelee, josko juoksisin hänen tahtiinsa.
Joskus jos huuto käy täysin armottomaksi, silloin tietenkin menen vilkaisemaan mutta muuten annan typyn rauhoittua itekseen ja kyllä se siitä nukahtaa kun saa peiton hyvin päälleen ja väsyy kiukkuunsa.

Voimia sinne sulle tilanteen kanssa ja muillekin saman asian kanssa kamppailevile :hug:

Meillä ilmeisesti nukkumaankäymisen vaikeus johtuikin vain tuosta flunssasta, ny nukkumaankäyminen on taas ihan tavallista. Huomasin sen, että kun itkeskeli nukkumaankäydessä vaikka äiti tai isä oli vieressä, nukkui huonommin eli heräsi muutaman kerrran itkuisena. Meillä auttoi pienet muutokset iltarutiineihin esim. vaihdettiin tuutulaulun ja hyräilyn tilalle iltasatu ym. Nyt kun jää tyytyväisenä itsekseen höpöttelemään ja nukahtaa hyvällä mielellä ei ole juurikaan öisin heräillyt.

Yhteistyössä