Lasten nukkumaanmeno...

Vanhemmat, neuvokaa ja kertokaa omia kokemuksia ja antakaa vinkkejä! Hermothan tässä menee!

Lapseni, 5- ja 3- vuotiaat eivät millään ala nukkumaan kun aika on. Tätä on yhtäkkiä jatkunut noin vuoden verran. Kun laitan heidät petiin, niin he saattavat valvoa 1- 1 1/2 h sen jälkeen kun aika olisi mennä unten maille!
Kaikkea on koitettu...ja alan väsyä tähän...En ole koskaan nukuttanut lapsiani, vaan he ovat pistäneet itsestään nukkumaan, ja ennen nukahtamiseen tarvittava aika on ollut korkeintaan puoli tuntia...Nyt riehutaan ja leikitään ym. huoneessa, kielloista huolimatta.

Ja sitten kuitenkin herätään, varsinkin näin kesä aikaan joakus viiden tai puoli kuudenkin aikaan aamulla, kun ensin ovat nukahtaneet 22.30!

Meillä 5 vuotias tyttö ja ja 1,5 vuotias poika. Poika viedään sänkyyn suunnilleen klo 20 ja nukahtaa aika pian. Mutta tyttö touhuaa ja leikkiin huoneessaan1 h tai 1,5 h verran, vienkin hänet yleensä vasta klo 9 aikaan. Nyt olen tehnyt niin, että viimeistään puol kymmenen käyn sammuttamassa valot (pimennysverhot kun on) ja peittelen vielä vuoteeseen, niin on rauhoittunut sinne ja nukahtaakin aika pikaseen. Hän kyllä nukkuu tonne 7.30 - 8.30. Annan näin mennä nyt kun olen kotona, mutta kun kerhot ja hoito alkaa niin pakko muuttaa rytmiä, aamulla kun on karu aikainen herätys.

No meillä tehtäisiin niin, että isompi laitettaisiin meidän sänkyyn rauhottumaan ja nukahtamaan ja kannettaisiin sitten omaan sänkyynsä. Pienemmän rauhoittelisin itse keinolla millä hyvänsä. Meillä saa sängyssä mönkiä ja pölpöttää yms. jos se ei haittaa sisarusta, mutta sängystä ei tulla pois ja aleta leikkimään. Jos kielto ei auta, niin fyysinen kiinnipitäminen auttaa. Ja viimeinen keino on laittaa sitten jäähylle eteiseen jos nukkuminen ei huvita.

Nukkuvatko lapset ap teillä vielä päiväunet? Jos nukkuvat, niin kokeilisin ehkä niiden poisjättämistä, niin illat voi helpottua ja aamut pidentyä. Nyt kesällä tietty valoisuus voi vaikuttaa nukahtamiseen ja heräämiseen, mutta ei enää kauaa, kun päivät jo lyhenevät.

Mulla on itsellä kohta 5v. ja 2v. pojat ja niiden nukuttamiskokemusten pohjalta kirjoittelen neuvojani.

Lapset ovat päivähoidossa, jossa nukkuvat päiväunet..kotona eivät nuku, 3-v. nukkuu silloin tällöin. Riippuen, jos on herännyt aamulla 5.30 tyyliin...

Pitäisikö siis laittaa lapset eri aikaan nukkumaan?

Tämä nimittäin käy todella paljon hermoille..eilen taas kello oli jotain 21.30 kun lapset nukahtivat muutaman arestin kautta, ja tämä aamuna herättiin taas kuuden aikaan! Grrr....

Meillä ainakin auttaa se että jos riehutaan, niin laitetaan eri huoneisiin rauhottumaan eikä jätetä kaksistaan lastenhuoneeseen leikkimään ja riehumaan. Meillä oli pitkään sellainen käytöntö, että mies luki meidän huoneessa isommalle lapsille ja minä samaan aikaan nuoremmalle olkkarissa, sitten vein nuorimmaisen omaan sänkyynsä nukahtamaan ja kun hän oli nukahtanu sai isompi mennä omaan sänkyynsä (pojilla kerrossänky lastenhuoneessa) tai jos oli nukahtanu meidän sänkyyn, niin mies nostaa hänet yläsänkyynsä. Nykyään homma toimii vähän toisella tavalla, mutta jos toinen vaikuttaa väsyneemmältä aikasemmin, niin kyllä laitan hänet ensin sänkyyn ja sitten rauhoitun lukemaan toiselle, mutta lähtökohta on se että lapset eivät villitse toisiaan, rauhoittuvat kuuntelemaan iltasadun ja sen jälkeen sänkyihinsä kuuntelemaan lastenlauluja (tällä hetkellä joululaulut soi meillä). Ja silloin kun oon yksin, voin laittaa isomman lueskelemaan kirjoja meidän huoneeseen, (jos yhteislukeminen ei onnistu), että saan nuoremman ensin nukkumaan ja sitten luen vielä isommalle, että hänkin saa osansa iltasadusta.

Kannattaa mietiä mikä tyyli sopii teille parhaiten, montako makuuhuonetta on käytössä jne. ja mikä on se tapa jolla teillä lapset rauhottuu.

Yhteistyössä