Lasten nivelreuma?

Meillä neiti 2,9v. Käytiin lääkäris kun on parin viikon ajan valittanu et polvi on kipee! Ottivat röntgen kuvat ja verikokeet, ja tänään käytiin kuulemas tuomio ja tämä lääkäri epäili vahvasti et ois nivelreumaa! APUA! Onko kellään kokemusta samaisesta asiasta? Pelottaa ja ahistaa likan puolesta, minun pieni tyttöni! :'(
 
meillä todettiin lapsireuma vuos sitten kun poika oli vuoden ikäinen. vaadi kunnon lääkitys heti alusta asti ni on mahdollista että reuma myöhemmällä iällä tulee oireettomaks ja ainakin eteneminen pysähtyy. jos haluat kysellä lisää ni kirjoita seijahn@hotmail.com
 
Hei! Olen pahoillani, jos lapsellasi on nivelreuma, mutta hirmu hyvä, jos se todetaan hyvissä ajoin. Mutta onko lapsesi polvi lainkaan paisuksissa?? Kuka sanoi, että todennäköisesti nivelreuma, lastenlääkärikö oikein vaiko "vain" terveyskeskuslääkäri? Tälläisethän mielestäni lähetetään lastenpolille tutkimuksiin, jos epäilyjä on. Eli asiako ei ole vielä varma?

Tiedän sen surun ja pahan mielen, kun/jos omalla pienokaisella on reuma. Meillä on ystävänpäivänä 2-vuotta täyttänyt tyttö ja hänellä todettiin nivelreuma kolme kuukautta sitten. Se alkoi siten, että syyskuussa paisui yhtäkkiä vasen keskisormi. Siitä otettiin röntgen ja verikokeet, mutta asia jäi seurantalinjalle. Ei ollut oikein tietoa miksi se on paisunut. Eikä sormi näyttänyt mitenkään vaivaavan. Marraskuun lopulla paisui sitten oikea polvi jolloin asiaa alettiin viedäkin nopeasti eteenpäin ja lasten nivelreumahan se. :'( Lääkitys alettiin pikaisesti, ilmanmuuta ja tammikuussa paikallishoidettiin sormi ja polvi, jonka jälkeen polvi on voinut hyvin, mutta sormi paisui uudestaan. Se hoidetaan ilmeisesti pian uudestaan.

Toivon sydämestäni, että lapsellasi onkin jonkin muun takia polvi kipeä, mutta jos nyt reuma on niin toivon sen olevan niin "harmiton" kuin suinkin... Meidän tytöllä on harvoihin niveliin painottuva nivelreuma ja tilanne hyvä. Toivottavasti pysyykin, ettei ainakaan huonone ja silmät pysyisi myös terveenä...

Mulle saa myös kirjottaa.
tuiskale@luukku.com
:hug:
 
miten voimakasta kipua teidän läpsilla oli?entä kipuilivatko pitkään ennenkuin hakeuduitta hoitoon?
Meillä poika on valitellut jalkojaan jo pitemmän aikaa.Jalkapöydät on kipeät ja isovarvas.Yleensä kipuilee öosin ja joskus aamulla vähän ontuu ennenkuin jäsenet vetristyy kunnolla ja kipuilua ei ole joka yö.Joskus menee viikkokin, ettei sitä ole, ainakaan äitille kerrottavaksi, mutta sitten on tiheämpiä jaksoja.ja monesti rasituksessa päivisinkin.Tänään pihalta tullessa valitteli sormiaankin.Mitä lie kylmettymistä, mutta kuitenkin tuli mieleen, että olisko yhteys jalkakipuihin.
 
Onko poikasi jalkapöydät normaalia lämpimämmän tuntuiset silloin kun valittelee niitä? Tai muut nivelet joita valittaa? Lämpö on oire tulehduksesta, jonka syy kannattaa todella selvittää etteivät nivelet vioitu. Meillä pojan polvi turposi selvästi sairaalassa ollessa rota-ripulin takia, ensin lääkärit epäilivät turvotuksen liittyvän ripuliin mutta kun jatkui kuukauden ripulin loputtua aloittivat reumalääkityksen ja oireet hävisivät, nyt hoidettu paikallisesti ajoittain.

Aamujäykkyys kuuluu lapsireumaan tai nivelreuman oireisiin yleisestikin.
 
Kun tuo sormi paisui yhtäkkiä, näytin sitä vasta viikon päästä lääkärille. Odotin jos se olis siitä laskenut ja ollutkin jokin loukkaantuminen. Tyhmää näin jälkikäteen aatellen, että odotin. Olishan se voinut olla jonkin nuljahduksenkin vuoksi lääkärinhoitoa vaativa... Mutta tosiaan, sormi ei koskaan ole näyttänyt tyttöä vaivaavan.
Sitten, kun polvi paisui niin otin heti samana päivänä yhteyttä lääkäriin ja kävimme samana iltana lääkärissä. Ja kuten aiemmin kerroinkin niin siitä alkoi heti nopea tutkiminen, koska silloin alettiin epäillä reumaa. Meillä oli siitä viikon päästä lastenpolille sairaalaan aika jo muutenkin, pienikasvuisuuden vuoksi, joten samalla reissulla alettiin tutkia verikokein ja röntgenillä lapsen polvivaivaa.
Lääkkeen alottamisen alkuvaiheessa polvi paisui aluksi entisestään ja oli pariin kolmeen otteeseen aamusta niin kipeä ja jäykkä, ettei voinut astua eli oli kannettava muutama tunti. Mutta on siitä niilläkin kerroilla vetristynyt onneksi ja alkanut taas kävellä vaikka äiti, eli minä, olen ajatellut murheellisena, että nyt taitaa kävely loppua... :'(

Itsekin tässä nyt juuri aloin miettiä, että pitääpä kysyä torstaina lastenlääkäriltä tuon melkein 6-vuotiaan lapseni jalasta, kun hänellä se on kauan vaivannut ajoittain. Ei mitään turvotusta, mutta särkyä on joskus yöllä, mutta myös päiväsaikaan voi särkeä. Aina sama polvi/polvitaive. En ole ajatellut sen olevan muuta kuin kasvukipua joista vanhinkin kärsi pienenä paljon, muttei enää. Mutta täytyypä kysyä...
 
kyseessä lienee lastenreuma joka on eri juttu kuin aikuisten nivelreuma. Lastenreumasta voi parantua ilman että jää mitään muutoksia niveliin, korkeintaan pientä liikerajoitteisuutta.
Tämän minulle kerrottiin aikanaan kun lapselle tuo diagnoosi saatiin. reumatekijää eikä tumavasta-aineita ole koskaan todettu vaan diagnoosi perustui magneettikuvaukseen ja oireisiin. Ja toivossa eletään että tauti todetaan joskus ohimenneeksi mutta oireettomanakin aikana eletään tuntosarvet pystyssä.
meillä luojankiitos on ollut vain yhden nivelen juttu (vain kaksi niveltä koko aikana ollut tulehtuneena) ja nyt ollaan oltu pitkään täysin oireettomassa tilassa ja lääkitystä puretaan vähitellen ja katsotaan miten käy. kortisonipistoksia tarvittiin alkuun pari kappaletta joka ajatuksena tuntui hurjalta jutulta mutta nukutuksessahan ne laitetaan muutaman vuoden ikäiselle lapselle.
Laita minulle meiliä jos haluat jutella enemmän
 
:) Kiitoksia kaikille, jotka olette kirjoitelleet omista kokemuksistanne. Me olimme lastenpolilla ja ottivat lisää verikokeita. Sanoivat että ensin suljetaa pois kaikki muut mahdolliset aiheuttajat ja edetään sit siitä etiäpäin. Särkylääkettä määräsivät otettavaksi täs välillä. Seuraava aika on 3.4. ja sillon saadaan labravastaukset. Kyllä neiti vielä aristaa polvea aammuisin varsinkin, mutta kuumotus on hellittänyt jonkin verran! Minua vain pelottaa, kun tyttö rakastaa liikkua ja tanssia ja on muutenkin aina ollut niin eläväinen, mitenkä tämä kaikki vaikuttaa hänen lapsuudenmuistoihin! Onko loppuelämä pelkkää kipua? :'(
 
Meil ei ainakaan reuma ole vaikuttanut pojan liikkumiseen kuin ajoittain eli silloin kun polvi tai viimeksi nilkka on todella turvoksissa. Vaatii silloin korttisonipistoksen, sen jälkeen liike palautuu ja vauhtia on taas entiseen malliin.

Missä käytte lastenpolilla? Itse käymme Helsingin lastenklinikalla, samana päivänä olemme lääkärissä kuin tekin eli 3.4.
 

Yhteistyössä