lasten lelut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
Miten olette pitäneet pikkusisarukset irti isomman leluista? Tarkoitan tällä sitä, että esikoisen taloon tullessa näytetään vahtivan tarkkaan lelujen ikäsuosituksia, ja osa äideistä hiiltyy tosissaan, jos kaksivuotiaan käsiin eksyy lelu, joka on tarkoitettu alk. 3v. Yleensähän syynä ovat pienet lelun osaset.

Mutta kun taloon tulee uusi vauva, en ole ikinä kuullut, että kukaan takavarikoisi perheen nelivuotiaalta tämän leluja, vaikka niiden ikäsuositus ei ole vauvalle sopiva. Löysäävätkö äidit siinä kohtaa pipoa, alkavatko vahtia leikkejä entistä tarkemmin vai pitävätkö jotenkin ison sisaruksen lelut poissa pienen ulottuvilta?

Oli pakko kysyä, kun tuli mieleen :D

mulla on 11kk,3,5v ja 4,5v niin pojat leikkivät lattialla kaikilla niillä leluilla joissa ei ole kovin pieniä osia, mutta esim.legoilla ja rakennussarjoilla rakennetaan vain ruokapöydällä ihan samoin kuin pelit ja palapelit rakennetaan ruokapöydällä.Mä en esikoisen kaa oo ollut neuroottinen näissä asioissa ja vieläkin luotan terveeseen maalaisjärkeen:)

Vauvan ekan vuoden ajan legot olivat isomman lapsen omassa huoneessa. 1v eteenpäin ovat peuhanneet yhdessä pikkuautoilla, legoilla jne. Taaperon kiinnostus 'oman ikäisten' leluihin on kutakuinkin nolla.

Minä en ole ollut neuroottinen myöskään noissa ikärajoissa. Jos uskon, että meidän alle 3 v kykenee leikkimään yli 3 v leluilla, niin olen antanut. Jos taas on sellaisia juttuja, johon pienempää ei oikeasti voi ottaa mukaan, niin niitä juttuja tehdään sitten päiväuniaikaan, esim. saksilla askartelua, muovailuvahalla leikkimistä yms...

Meillä ei ole esim. pikkulegoja ollut ollenkaan esillä etteivät ne joutuisi kuopuksen käsiin tai suuhun liian aikasin. Muut lelut eivät ole olleet niin pieniä ja hankalia, joten meillä tuota ongelmaa ei ole oikeastaan olut ja ikäeroa lapsilla on 2v9kk.

Valvottuna saa 1.5v pikkusisko leikkiä isosiskon pikkutavaroilla. Ja isosisko leikkii niillä kun pienempi nukkuu päikkyjä. Ja kaikista leikeistä on pienemmät tavarat otettu pois, pakattu peltipurkkeihin ja laitettu lappu mitä missäkin on. Ja isompi osaa jo ihan itse näistä ottaa sen purkin jota tarvii leikkeihinsä ja palauttaa takasin kaapin päälle. Mm. Sylvanian sarjan pikkutavarat on näin ja pet shopit yms.

Yhteistyössä