Lasten leikkipaikoista..

  • Viestiketjun aloittaja P.e.t.t.y.n.y.t
  • Ensimmäinen viesti
"A.p"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25406149:
Kyllä, sinä nimenomaan lainaat tuomalla pikkupilttisi toisten pihaan varta vasten.
Näin tein, enkä muuten lähtenyt kehoituksista huolimatta. Mutta en minä sinne enää mene. En siksi etten kehtaisi, vaan siksi etten tahdo olla missään tekemisissä noin ahdasmielisiin ihmisiin. Toki jos joutuvat joskus potilaakseni, niin hoidan teidät ammattitaidolla.
 
[QUOTE="A.p";25406182]Näin tein, enkä muuten lähtenyt kehoituksista huolimatta. Mutta en minä sinne enää mene. En siksi etten kehtaisi, vaan siksi etten tahdo olla missään tekemisissä noin ahdasmielisiin ihmisiin. Toki jos joutuvat joskus potilaakseni, niin hoidan teidät ammattitaidolla.[/QUOTE]Sinä olet valmis käyttämään muiden maksamia välineitä, mutta auta armias, jos pikku pilttisi loukkaantuisi leikeissään niissä, varmaankin meitä osakkeenomistajia parempana ihmisenä et tulisi vahingonkorvausta vammoista vaan oikeudentuntoisena olisit hiljaa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25406192:
Sinä olet valmis käyttämään muiden maksamia välineitä, mutta auta armias, jos pikku pilttisi loukkaantuisi leikeissään niissä, varmaankin meitä osakkeenomistajia parempana ihmisenä et tulisi vahingonkorvausta vammoista vaan oikeudentuntoisena olisit hiljaa.
Mä luulen, että ap ei oikein ymmärrä vastuu- ja kustannuskysymyksiä, jotka ovat kyseisellä taloyhtiöllä ts taloyhtiön osakkailla. Hän 1-vuotiaan lapsen äitinä luultavasti ajattelee, että eihän siitä mitään haittaa ole, jos hän lapsineen käy naapurin pihassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25406209:
Mä luulen, että ap ei oikein ymmärrä vastuu- ja kustannuskysymyksiä, jotka ovat kyseisellä taloyhtiöllä ts taloyhtiön osakkailla. Hän 1-vuotiaan lapsen äitinä luultavasti ajattelee, että eihän siitä mitään haittaa ole, jos hän lapsineen käy naapurin pihassa.
Sepä se.
 
"vieras"
Taloyhtiön pihassahan voi olla ihan suoraan asunnonomistajien rahoilla ostettuja leikkivälineitä esim. keinu. Silloinhan voi käskeä poistumaan ainakin keinusta ja kuka nyt jäisi siihen viereen notkumaan. Piha-alueet ei kuulu jokamiehen oikeuksiin, ei edes taloyhtiön. Muutenhan omakotitalojen pihoillekin saa mennä notkumaan. Pihan omistaa joku taloyhtiö tai yksityishenkilö. Ihan sama mikä omistaa, mutta yksityisaluetta on silti.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25406218:
Sepä se.
Mun lapsuudessani 60-luvulla lapsille yksinkertaisesti vain sattui tapaturmia eikä siitä sen kummempaa. Nykyisin jokaiseen pieneenkin luunmurtumaan tai aivotärähdykseen johtaneesta tapaturmasta etsitään syyllistä ja korvausvelvollista. Pian ollaan Amerikan mallissa ja taloyhtiöiden on pakko alkaa aitaamaan ja lukitsemaan piha-alueensa.
 
"A.p"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25406192:
Sinä olet valmis käyttämään muiden maksamia välineitä, mutta auta armias, jos pikku pilttisi loukkaantuisi leikeissään niissä, varmaankin meitä osakkeenomistajia parempana ihmisenä et tulisi vahingonkorvausta vammoista vaan oikeudentuntoisena olisit hiljaa.
Teitä osakkeenomistajia?? No tässä mun tapauksessa, on kyllä niin, että olen itsekin osakkeenomistaja, vaikkakin eri talonyhtiöstä (naapurirappu, samassa talossa).. siis samassa "veneessä".. tosin meidän talonyhtiössämme satsataan leikkivälineiden huoltoon ja kunnostukseen (niinkuin laki määrääkin) ja leikkivälineitä on monipuolisesti. Hyväksymme sinne lapset leikkimään yksin, sekä vanhempiensa ja ystäviensä kanssa. Tämä tekee meidän pihastamme viihtyisän ja turvallisen, mutta valitettavasti vasta vanhemmille lapsille, koska alue ei ole aidattu. *OIKEUDENTUNTOISENA OLISIT HILJAA??* - tämä taas niin utopinen kysymys.. Mistä sen revit? Ja täsmennä mitä sillä tarkoitat?
 
Keittiönoita
[QUOTE="A.p";25406234]Teitä osakkeenomistajia?? No tässä mun tapauksessa, on kyllä niin, että olen itsekin osakkeenomistaja, vaikkakin eri talonyhtiöstä (naapurirappu, samassa talossa).. siis samassa "veneessä".. tosin meidän talonyhtiössämme satsataan leikkivälineiden huoltoon ja kunnostukseen (niinkuin laki määrääkin) ja leikkivälineitä on monipuolisesti. Hyväksymme sinne lapset leikkimään yksin, sekä vanhempiensa ja ystäviensä kanssa. Tämä tekee meidän pihastamme viihtyisän ja turvallisen, mutta valitettavasti vasta vanhemmille lapsille, koska alue ei ole aidattu. *OIKEUDENTUNTOISENA OLISIT HILJAA??* - tämä taas niin utopinen kysymys.. Mistä sen revit? Ja täsmennä mitä sillä tarkoitat?[/QUOTE]
Miksi sun sitten pitää mennä naapuritalon pihaan?
 
"A.p"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25406218:
Sepä se.
1-vuotiaan lapsen äitinä... Onhan mulla niitä juu 3 kappaletta. Entä sitten? Mulla on myös 3 vanhempaa lasta 15, 13 ja 10 vuotiaat. Kun he olivat pienempiä, en törmännyt koskaan vastaavaan.. Lapsille sattuu ja tapahtuu. Ymmärrän hyvin korvausvastuun, kun annoitte siihen näkökulmia. Siltikin tämä elämän meno tuntuu ihan oudolle, niin helvetin tehdylle ja epäaidolle. Ketähän tässäkin ajatellaan loppukädessä? Ei ainakaan niitä pieniä lapsia, jotka saisivat leikkiä (tehdä sitä, mikä heille on "työtä"), vaan niitä vanhempia, jotka joutuvat jumaliste pitämään huolta leikkivälineistä pihoillaan.. raha, raha, raha.. ei se ole ihme että, kun näin ajatellaan lapsista, niin ne "lapset" ajattelevat aikuisina samaa meistä vanhuksista.
Asiassa ei siis ole muuta kuin kunnossapito ja korvausvastuu? Ja se pieni itsekäs minänne, joka nyt sanoo: "se on minun"..
 
"A.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25406241:
Miksi sun sitten pitää mennä naapuritalon pihaan?
Koska siellä olisi nyt turvallisempaa olla 3 taaperon kanssa, kun itse olen jalkavaivainen.. olis ollut vaan tilapäistä. Muuten voisin esittää kokouksessa omaakin aitaa, mutta se on turhaa, koska kuitenkin olen muuttamassa.
 
Keittiönoita
[QUOTE="A.p";25406255]1-vuotiaan lapsen äitinä... Onhan mulla niitä juu 3 kappaletta. Entä sitten? Mulla on myös 3 vanhempaa lasta 15, 13 ja 10 vuotiaat. Kun he olivat pienempiä, en törmännyt koskaan vastaavaan.. Lapsille sattuu ja tapahtuu. Ymmärrän hyvin korvausvastuun, kun annoitte siihen näkökulmia. Siltikin tämä elämän meno tuntuu ihan oudolle, niin helvetin tehdylle ja epäaidolle. Ketähän tässäkin ajatellaan loppukädessä? Ei ainakaan niitä pieniä lapsia, jotka saisivat leikkiä (tehdä sitä, mikä heille on "työtä"), vaan niitä vanhempia, jotka joutuvat jumaliste pitämään huolta leikkivälineistä pihoillaan.. raha, raha, raha.. ei se ole ihme että, kun näin ajatellaan lapsista, niin ne "lapset" ajattelevat aikuisina samaa meistä vanhuksista.
Asiassa ei siis ole muuta kuin kunnossapito ja korvausvastuu? Ja se pieni itsekäs minänne, joka nyt sanoo: "se on minun"..[/QUOTE]
Juuri näin. Maailma on ikävä kyllä muuttunut ja kuten aiemmassa jo sanoin, jokaisesta pienestäkin tapaturmasta etsitään syyllistä ja korvausvelvollista. Kai sä tajuat myös sen, että jos sen leikatun jalkasi kanssa kaadut oman taloyhtiösi leikkipaikalla ja asiaa puidaan sitten käräjillä, niin sä osallistut kustannuksiin siinä missä naapurisikin. Mutta jos teet sen toisen taloyhtiön leikkipaikalla, niin sitten sä et osallistu kustannuksiin millään tavalla. Kun mä olin lapsi, oli ihan tavallista, että lapset juoksentelivat eri kerrostalojen pihoilla. Mutta silloin ei tapaturmien sattuessa etsittykään syyllistä ja korvausvelvollista.
 
Keittiönoita
[QUOTE="A.p";25406266]Koska siellä olisi nyt turvallisempaa olla 3 taaperon kanssa, kun itse olen jalkavaivainen.. olis ollut vaan tilapäistä. Muuten voisin esittää kokouksessa omaakin aitaa, mutta se on turhaa, koska kuitenkin olen muuttamassa.[/QUOTE]
Eli se on sulle helpompaa, joten ajattelit, että voit käyttää muiden omaisuutta helpottaaksesi omaa elämääsi. Mä ymmärrän kyllä ihan hyvin sua, mutta kuten tässä jo on tullut useampaan otteeseen todettua, niin jos leikkipaikoilla jotain tuhotaan tai sattuu jotain tapaturmia, niin osakkeenomistajat joutuvat vastuuseen kustannuksista. Kas kun ei sitä voi niinkään tehdä, että vain sinä saisit sinne pihaan mennä, mutta ei ne 200 muuta lähiön lasta ikähaarukalla 1-17 v.
 
"A.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25406268:
Juuri näin. Maailma on ikävä kyllä muuttunut ja kuten aiemmassa jo sanoin, jokaisesta pienestäkin tapaturmasta etsitään syyllistä ja korvausvelvollista. Kai sä tajuat myös sen, että jos sen leikatun jalkasi kanssa kaadut oman taloyhtiösi leikkipaikalla ja asiaa puidaan sitten käräjillä, niin sä osallistut kustannuksiin siinä missä naapurisikin. Mutta jos teet sen toisen taloyhtiön leikkipaikalla, niin sitten sä et osallistu kustannuksiin millään tavalla. Kun mä olin lapsi, oli ihan tavallista, että lapset juoksentelivat eri kerrostalojen pihoilla. Mutta silloin ei tapaturmien sattuessa etsittykään syyllistä ja korvausvelvollista.
Kyllähän mä ymmärrän :) Tosin hmmm... loukkasinkin jalkani alunperin heidän pihansa puolella, mutta toisella puolen taloa, siis siellä ei aidatulla. Pitäiskö mun siis nyt oikeesti vaatia heitä osallistumaan leikkauskustannuksiin?? Voi paska. Ei kyllä tulis mieleenkään, kun itse kompuroin. Toisille on niin kaikki kaikessa vaan se, että saa kaiken.. ja se syyllisten etsiminen. Itse olisin tässä tilanteessa valmis vaikka vuokraamaan tuota aidattua aluetta (omalla vastuulla). Paljon on todellakin maailma muuttunut.
 
Keittiönoita
[QUOTE="A.p";25406297]Kyllähän mä ymmärrän :) Tosin hmmm... loukkasinkin jalkani alunperin heidän pihansa puolella, mutta toisella puolen taloa, siis siellä ei aidatulla. Pitäiskö mun siis nyt oikeesti vaatia heitä osallistumaan leikkauskustannuksiin?? Voi paska. Ei kyllä tulis mieleenkään, kun itse kompuroin. Toisille on niin kaikki kaikessa vaan se, että saa kaiken.. ja se syyllisten etsiminen. Itse olisin tässä tilanteessa valmis vaikka vuokraamaan tuota aidattua aluetta (omalla vastuulla). Paljon on todellakin maailma muuttunut.[/QUOTE]
Jos kyse olisikin vain sinusta eikä niistä 200:sta muusta, jotka katsoisivat voivansa ottaa saman oikeuden ja jotka ehdottomasti haluaisivat mahdolliset vahingonkorvaukset tapaturman sattuessa, niin tilanne olisi ihan toinen. Mutta oletko miettinyt sitä mahdollisuutta, että kysyisit luvan siihen pihalla olemiseen? Ymmärsinkö oikein, että sulla on 1-vuotiaat kolmoset? Ja jalkasi on leikattu. Voihan olla, että kysymällä saisitkin luvan olla ko pihassa ne päivät, jotka leikkauksesta toipumisesi vie etkä pysty juoksemaan lasten perässä. Ei kysyvä tieltä eksy ...vai miten sitä nyt sanotaan :)
 
"A.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25406274:
Eli se on sulle helpompaa, joten ajattelit, että voit käyttää muiden omaisuutta helpottaaksesi omaa elämääsi. Mä ymmärrän kyllä ihan hyvin sua, mutta kuten tässä jo on tullut useampaan otteeseen todettua, niin jos leikkipaikoilla jotain tuhotaan tai sattuu jotain tapaturmia, niin osakkeenomistajat joutuvat vastuuseen kustannuksista. Kas kun ei sitä voi niinkään tehdä, että vain sinä saisit sinne pihaan mennä, mutta ei ne 200 muuta lähiön lasta ikähaarukalla 1-17 v.
Kyllä. Ja lasten etua ennenkaikkea.
 
voi meitä
ei se maailma niin paljon ole muuttunut sittenkään. Ehkä vuosi sitten oli iso kina aiheesta ja lopulta muistaakseni hesari kysyi juristilta kantaa. Joka oli, että eipä mikään käytännössä estä. Valtuuksia pois ajamiseen ei ole, ja mahdollinen rikos on sen verran pieni ettei merkkaa mittään.

Voin kyllä muistaa hiukan väärinkin. Mutta tykkään, että tän verran pitää laittaa kampoihin ajanhengelle kyllä. Muuten se ei muutu ikinä enää järkevämpään suuntaan.
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja voi meitä;25406313:
ei se maailma niin paljon ole muuttunut sittenkään. Ehkä vuosi sitten oli iso kina aiheesta ja lopulta muistaakseni hesari kysyi juristilta kantaa. Joka oli, että eipä mikään käytännössä estä. Valtuuksia pois ajamiseen ei ole, ja mahdollinen rikos on sen verran pieni ettei merkkaa mittään.

Voin kyllä muistaa hiukan väärinkin. Mutta tykkään, että tän verran pitää laittaa kampoihin ajanhengelle kyllä. Muuten se ei muutu ikinä enää järkevämpään suuntaan.
Juu ei tämä muutos ihan hetkessä ole tullut, mutta kyllä jos ajattelen 10 vuottakin taaksepäin, niin ilmapiiri oli toinen. Joku linkittikin tuossa aiemmin sen Hesarin jutun tänne. Kyllä mä itse koitan kuitenkin parhaani mukaan opettaa lapsille oikeita arvoja, vaikka ne pelaisikin enempi tunnepohjalta kuin järjen kannalta.
 
järjen käyttö sallittu
Ennen vanhemmat opetti omille kuin naapurinkin lapsille tapoja kuin kuria niin nyt näiden annetaan hyppiä silmille ja kannustetaan menemään ja hyppimään hajoittamaan muiden pihoja.
Ennen olisi tullut mieleenkään mennä naapurikerrostalo lähiöiden pihoille leikkimään jos siellä sattui olemaan kivemmat leikkikalut kuin omalla pihalla,
nykyään hypitään yksinkertaisestakin asiasta silmille.
Onko se niin vaikeaa opettaa normaaleja käytöstapoja lapsille,
oma piha on oma ja naapurin piha on naapurin.
Naapurin pihaan voi mennä jos sieltä tuntee jonkun kaverin kenen kanssa leikkii.

En minäkään voi ottaa naapurin pyörää naapurin pihalta jos se sattuu olemaan hienompi.
Ei ihme jos nykyajan tenavilla ei käytöstapoja kun mammatkaan ei käytä järkeä vaan etsivät lakipykäliä jotta saa luvan kanssa mennä kuluttamaan naapuritalojensa leikkivälineitä.
Sitten kyllä huudetaan korvausvastuun perään kun jotakin sattuu,mutta auta armias jos jotakin hajotatte te vaan sanotte omapa on teidän ongelmanne, meidän pihassa on onneksi vielä ehjä keinu (tms.)

Luojan kiitos meidän pikku lähiössämme ei tätä ongelmaa ole. Edellisessä oli jossa oli juuri sekaisin nämä osake ja vuokratalot.
Monesti niitä ongelmia juuri tuottikin nämä vuokratalojen lapset jotka tuli osaketalojen pihoihin tekemään tuhojaan.
Nykyisessä kun ei onneksi ole kuin osaketaloja niin tämäkin tuntuu olevan jokaiselle täysi selvyys ettei muiden pihoille mennä hyppimään -ilman lupaa-
 
"vieras"
Mielenkiintoinen ketju. Viimeksi kun aiheesta tällä palstalla luin (tais olla syksy 2009), palstalaiset päätyivät siihen, että toisten taloyhtiöiden pihoille ei saa mennä leikkimään.

Siinä luulossa olen ollu tähän päivään mennessä.

Mutta nykyään tilanne taitaa olla se, että periaatteessa ei saisi mennä, mutta käytännössä kuka estää? :O
 
Hiekkaasilmään.fi
Alkuperäinen kirjoittaja järjen käyttö sallittu;25406566:
Ennen vanhemmat opetti omille kuin naapurinkin lapsille tapoja kuin kuria niin nyt näiden annetaan hyppiä silmille ja kannustetaan menemään ja hyppimään hajoittamaan muiden pihoja.
Ennen olisi tullut mieleenkään mennä naapurikerrostalo lähiöiden pihoille leikkimään jos siellä sattui olemaan kivemmat leikkikalut kuin omalla pihalla,
nykyään hypitään yksinkertaisestakin asiasta silmille.
Onko se niin vaikeaa opettaa normaaleja käytöstapoja lapsille,
oma piha on oma ja naapurin piha on naapurin.
Naapurin pihaan voi mennä jos sieltä tuntee jonkun kaverin kenen kanssa leikkii.

En minäkään voi ottaa naapurin pyörää naapurin pihalta jos se sattuu olemaan hienompi.
Ei ihme jos nykyajan tenavilla ei käytöstapoja kun mammatkaan ei käytä järkeä vaan etsivät lakipykäliä jotta saa luvan kanssa mennä kuluttamaan naapuritalojensa leikkivälineitä.
Sitten kyllä huudetaan korvausvastuun perään kun jotakin sattuu,mutta auta armias jos jotakin hajotatte te vaan sanotte omapa on teidän ongelmanne, meidän pihassa on onneksi vielä ehjä keinu (tms.)

Luojan kiitos meidän pikku lähiössämme ei tätä ongelmaa ole. Edellisessä oli jossa oli juuri sekaisin nämä osake ja vuokratalot.
Monesti niitä ongelmia juuri tuottikin nämä vuokratalojen lapset jotka tuli osaketalojen pihoihin tekemään tuhojaan.
Nykyisessä kun ei onneksi ole kuin osaketaloja niin tämäkin tuntuu olevan jokaiselle täysi selvyys ettei muiden pihoille mennä hyppimään -ilman lupaa-
Asian pointti oli tässä tapauksessa vissiin kumminki ton aapeen tilanne noitten pienten kolmosten kanssa.. jotain rajaa hei!! Nuo kumminki ovat seinänaapureita!! Hyi helvatti että etoo tuommoiset idiootit, kuten te jotka niin kovasti puolustelette omaa pihaanne. Paljonko alle 2 vuotiaat tekee tuhoja, kysympähän vaan? Ja sitte toi lähiölapsijuttu: repesinkö hieman?? "kohta on 200 lähiön lasta pihaa hajottamas"(TODELLA TODENNÄKÖISTÄ SIINÄ PIKKUISESSA PIHASSA, JOSSA ON AINOASTAAN KEINUT JA HIEKKALAATIKKO!!), voi jessus, mitä ajattelua.. Aapeehan kertoi ettei siinä heidän rapussa ole edes muita lapsia kuin ne hänen ja kyse ei ollut myöskään siitä, että "aidan toisella" puolella, kerta ne leikkivälineetkin oli vain keinu ja hiekkis.. SARVIKUONOJEN MAA..
 
[QUOTE="vieras";25406637]Mielenkiintoinen ketju. Viimeksi kun aiheesta tällä palstalla luin (tais olla syksy 2009), palstalaiset päätyivät siihen, että toisten taloyhtiöiden pihoille ei saa mennä leikkimään.

Siinä luulossa olen ollu tähän päivään mennessä.

Mutta nykyään tilanne taitaa olla se, että periaatteessa ei saisi mennä, mutta käytännössä kuka estää? :O[/QUOTE]

Näin se tuntuu menevän monessa asiassa.. valitettavasti.
 

Yhteistyössä