Äiti_76
Tulipa tässä eräänä päivänä keskusteltua lasten koulumenestyksestä ja sen merkityksestä. Oma mielipiteeni oli se, että varsinkin ala-asteikäisenä moni muu asia on prioriteeteissä korkeammalla kuin esim. todistuksen keskiarvo. Minusta tuntuu, että aika moni kasvattaa lapsistaan hieman robottimaisia suorittajia jo tuossa iässä. Keskiarvot ovat kenties korkeita, mutta luovuus ja aito innostus tietoon eivät välttämättä ole sellaisella tasolla kuin voisi toivoa.
Minä en usko, että tulevaisuudessa tunnollinen suorittaminen olisi ensisijaisesti tie menestykseen. Uskon, että tärkeämpää on oma vahva persoonallisuus, luovuus ja OMA AJATTELU. Se mitä tunnen näitä koulumenestyjiä, niin tuntuvat tietävän juuri sen mitä pitää tietää, mutta yleissivistys melko suppea. Aika monen vanhemmat eivät ole hirveän hyvin koulussa koskaan pärjänneet, tuleeko sitten siitä tälläinen kompensaation tarve?
Kenties minulla vaikuttaa se, että itse olin koulussa "epätyypillinen tyttö". Aloin menestymään koulussa vasta yläasteella, ala-asteella tuli vielä "elettyä kuin pellossa", positiivisessa mielessä... Mieheni heräsi koulunkäyntiin vasta lukion kolmannella. Kirjoitti huonot paperit, mutta yliopistoon kuitenkin pääsi.
Mitäs mieltä?
Minä en usko, että tulevaisuudessa tunnollinen suorittaminen olisi ensisijaisesti tie menestykseen. Uskon, että tärkeämpää on oma vahva persoonallisuus, luovuus ja OMA AJATTELU. Se mitä tunnen näitä koulumenestyjiä, niin tuntuvat tietävän juuri sen mitä pitää tietää, mutta yleissivistys melko suppea. Aika monen vanhemmat eivät ole hirveän hyvin koulussa koskaan pärjänneet, tuleeko sitten siitä tälläinen kompensaation tarve?
Kenties minulla vaikuttaa se, että itse olin koulussa "epätyypillinen tyttö". Aloin menestymään koulussa vasta yläasteella, ala-asteella tuli vielä "elettyä kuin pellossa", positiivisessa mielessä... Mieheni heräsi koulunkäyntiin vasta lukion kolmannella. Kirjoitti huonot paperit, mutta yliopistoon kuitenkin pääsi.
Mitäs mieltä?