Lasten kotihoidon tuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täh

Vieras
Voiko sitä siis saada millon? Sitten kun äitiysloma on loppu ja jos jää vielä kotiin vai? Entä aikasemmin (sillon kun vielä saa äitiys/vanhempainrahaa siitä samasta lapsesta)? Entä jos samassa perheessä on 2 lasta ja toinen on pieni vauva niin voiko sit siitä isommasta saada sitä tukea?

Joo oon koittanu kelan sivuilta katella mutta ei mee mun kaaliin.

Sitä saa alle 3 v lapsesta joka on kotihoidossa. Mutta ei samaan aikaan äitiysrahan kanssa. Siitä isommasta lapsesta voi joissakin tapaukissa saada kotihoidontukea jos on tosi pienet tulot (minimiäitiyspäiväraha ja useampi lapsi muistaakseni) mutta harvemmin saa. Sitten kyllä kun tiput kotihoidontuelle kokonaan niin saat sisaruslisän. Joissakin kunnissa saa vielä kuntalisän, kannattaa ottaa selvää.

Vanhempainlomalla saat vain vanhempainrahaa. Ja jos tulot antavat myöten, saat muista lapsista sisaruslisää. Mutta tuo lisä on siis tuloista riippuvainen.
Kun vanhempainloma loppuu vauvan ollessa 9kk ikäinen ja jäät vielä kotiin, jäät kotihoidontuelle. Tällöinkin saat tuen vain siitä nuorimmaisesta, lopuista lapsista tuota samaa sisaruslisää jos tulot antaa myöten. Eli välttämättä et saa mitään muista kuin nuorimmaisesta lapsesta.

[QUOTE="vieras";23171942]Vanhempainlomalla saat vain vanhempainrahaa. Ja jos tulot antavat myöten, saat muista lapsista sisaruslisää. Mutta tuo lisä on siis tuloista riippuvainen.
Kun vanhempainloma loppuu vauvan ollessa 9kk ikäinen ja jäät vielä kotiin, jäät kotihoidontuelle. Tällöinkin saat tuen vain siitä nuorimmaisesta, lopuista lapsista tuota samaa sisaruslisää jos tulot antaa myöten. Eli välttämättä et saa mitään muista kuin nuorimmaisesta lapsesta.[/QUOTE]

Sitten kun vanhempainvapaa on loppu niin sisaruslisä ei ole tulosidonnainen, hoitolisä on.

Eli siis. Vanhempainvapaan loputtua voi saada
-kotihoidontuen perusosa, 300 euroa plus rapiat
-sisaruslisä, lapsen iästä riippuen muistaakseni noin 60/90 euroa
-hoitolisä, tulosidonnainen, max noin 160 euroa
-mahdollinen kuntalisä, jonka ehdot vaihtelee kunnittain

[QUOTE="Lissu";23171974]Niin ja noista siis verot pois...

mulla on kaksi lasta ja kun kotona vielä olin, niin kuntalisän kanssa käteen jäi reilut 500 euroa.[/QUOTE]

no sehän riippuu ihan siitä minkälaisen verokortin sinne kelaan toimitaa.. mulla jäi yhestä lapsesta kuntalisän kanssa tuo 500 euroa

Yhteistyössä