Lasten keskinäinen kilpailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aaargh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aaargh

Vieras
Meillä on neljä lasta (tyttö ja 3 poikaa) jotka kilpailevat kaikesta. Aina pitää saada olla ensimmäinen... noh, missä vaan. Kuka pukee nopeimmin, kuka hyppii pisimmälle, kuka saa mennä ensimmäisenä suihkuun jne. Lista on loputon.

Olen lukenut netistä että näin käyttäytyvät lapset taistelevat oikeasti aikuisten huomiosta. En nyt kuitenkaan näe asiaa ihan näinkään, sillä tekevät tätä ihan keskenäänkin (ilman aikuisia), vaikka ulkona ollessaan. Eipä siinä mitään, mutta kun aina kolme sitten pahoittaa mielensä ja alkaa riita jne.

Onko kenelläkään mitään vinkkejä miten tätä kilpailua saisi vähennettyä? Mielestäni annan kaikille huomiota, välillä käydään lasten kanssa ihan yksittäin jossain tms., eli saavat kyllä huomiota. En voi olla töistäkään pois jakaakseni huomiota enempää. Toisaalta olen myös sitä mieltä että lasten täytyy osata olla ilman aikuisen ohjaamaa toimintaa tai jatkuvaa huomiota, tehdä omia juttujaan välillä.

On vaan niin hermojaraastavaa olla koko ajan selvittelemässä kuka teki mitä ja kuka vähän ja kuka valehtelee. Osaavat kyllä sulassa sovussa pelailla ja leikkiä, mutta (liian) usein sen keskeyttää sitten tämä "minä olin/ sain/ tein ensin"- kinastelu.

Tuollainen kilpaileminen kuuluu lasten normaaliin kehitykseen. Vanhempana voit vain rakastaa kaikkia lapsia yhtä paljon ja tehdä se niin, että myös lapset kokevat saavansa tasapuolisesti rakkautta ja huomiota. Välillä voit tietenkin sanoa, että tämä ei nyt ollut kilpailu ja lapset oppivat myös vähitellen ratkomaan omia kiistojaan, kun ensin auttaa siinä ja sitten sanoo, että ratkokaa itse riitanne. Itse käytän noita kilpailuja välillä myös hyväksi mm. siinä kuka pukee reippaimmin jne...mutta aika usein tulee tasapeli, mutta päästään kuitenkin lopputulokseen eli vaatteet on päällä.

Noin minä olen myös ajatellut, mutta hermo ei vaan tahdo kestää tota. Ja MONESTI olen sanonut että "ei ole kilpailu!!!", mutta lapset sitten kuitenkin kilpailee ja keskenään supisee kuka voitti jne :D luulis että jos näin suurella kilpailuvietillä varustetut laittais vaikka yleisurheilun piiriin niin tuloksia tulis :D

Lisään vielä että nykyään en tosiaan viitsi käyttää tuota kilpailua mihinkään kun siitä sitten ilo irtoo. Kaikki kun ri ole saman ikäisiä niin esikoisella aina etulyöntiasema. Eikä auta vaikka selittäis että toinen on vanhempi jne.

Ja unohdin mainita että keskimmäinen ja esikoinen haastaa minuakin jatkuvasti kilpailemaan. :D Eli itse asiassa eivät kilpaile vaan keskenään vaan kaikkien kanssa? Vasta nyt tajusin tämänkin. En ole varmaan erityisesti tätä huomioinut sillä meidän kisat ei johda riitaan koskaan. Eivät edes pahastu kummemmin vaikka välillä voittaisin.

Yhteistyössä