Lasten käytöstavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kepsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kepsa

Vieras
Minkälaisia käytöstapoja lapsilla on tai pitäisi olla nykyisin? Tuttavien uusperheessä on etälapset (12v. ja 14v.), joita ei ole opetettu koskaan kiittämään. Lähes 15 vuotta on kulunut kuulemma noloissa ja kiusallisissa tilanteissa, kun lapset liitelevät lahjat kainossa ja odottavat saavansa kaiken, mutta koskaan ei ole tarvinnut kiittää ketään, ei vanhempia, ei isovanhempia, ei kummeja, ei kavereita, ei ketään. Myöskään ruusta tai tuliaisista ei kiitetä. Ydinperhekodissa ei ole koskaan tarvinnut tehdä mitään, mutta uusperhekuvioissa on tehtävänä sentään (ainakin tuttavien luona, lähikodista ei tietoa) astianpesukoneen tyhjennys ja tyhjennyksen suorittaminen on sidottu viikkorahaan. Kaupassa käynti tai kauppatavaroiden kanssa auttaminen on täysin vierasta, samoin muut kotityöt. Toinen on kuulemma kerran tyhjentänyt pyykinpesukoneen. Tuttavilla on myös lähilapsi, joka on peruskohtelias ja avulias, joten tilanteet ovat todella noloja, kun lähilapsi kiittää esim. tuttavani puolison vanhempia (jotka eivät ole hänen biologisia isovanhempiaan) lahjoista ja ruuasta, mutta isovanhempien omat lastenlapset eivät kiitä. Isovanhemmat ovat silminnähden noloissaan ja ovat kuulemma joskus yrittäneet opettaa kiittämistä, mutta tuttavan puolison ex on pannut hanttiin, koska hän on halunnut vapaan kasvatuksen (en tiennyt, että se tarkoittaa sitä, että lapsilla ei ole sitten ollenkaan käytöstapoja). Lisäksi on kiusallista olla kylässä samaan aikaan, kun omat lapsemme ovat kohteliaita - myös kotona kyllä -, mutta kyläpaikan lapsista 2/3 on ihan kuin pellosta. Uusperheessä nyt kuulemma edellytetään kiittämistä, mutta toinen etälapsista kommentoi, että kiittäminen on tyhmää ja tekee sen ainoastaan jollain vieraalla kielellä, koska "ei viitsi suomeksi". Toinen etälapsista on myös kova komentelemaan muita lapsia. Hänen leluistaan pitäisi maksaa vuokraa ja kaikkien muiden pitää kerätä hänen lelunsa pois (hän itse ei osallistu), vaikka kaikki ovat osallistuneet leikkiin. Tyttäreni kutsui monsteriksi...

Miten parhaiten kannustaa lapsia kohteliaiksi? Peli ei kai ole vielä menetetty? Tuttavani on sanonut etälapsille, että kohteliaammilla on paremmat mahdollisuudet seurustelumarkkinoilla :)

jaahas. ettei vaan se tuttava nyt kehuskele omalla kersallaan. ja mustamaalaa puolison lapsia.
mua kyllä vähän ällöttää henkilökohtaisesti mammat, jotka kyttää toisten kersoja, kiittävätkö nämä. siis kyllä vahditaan ja auotaan päätä heikommille, mutta moniko mies kiittää mistään? ja nämä mammat kyllä eivät huonommasta käytöksestä kasvata miehiään. kun eihän isommille ja vahvemmille uskalla päätä aukoa, vaan puolustuskyvyttömille.

ja minä ainakin ymmärrän sitä, että vituttaa näitä isompia lapsia, kun oma isä tekee lapsia jonkun mulkvistin kanssa, joka vaatii, että näiden pitäisi antaa omia lelujaan hänen ällöttävälle kersalleen.

ja haukkuminen on rumaa, joten ei ap sinunkan kakara mikään ihana ihminen ole. olet opettanut arvostelemaan ja haukkumaan muita. hyi! oksettavia olette!!!!!

tuttavasi lapsi on todennäköisesti kuriton lellipentu, joka vaan äitisnä silmissä on hieno ja sama pätee sinun kersaan.

Mun mielestä on tosi sivistymätöntä ettei opeta lapselleen mitään käytöstapoja. Alle kolmivuotiaskin osaa kiittää ja sanoa päivää, auttaa esim. pyykkienlaitossa ym. En mä nyt tuntemattomien lapsia kyttää, kuka sanoo kiitos vaikka kahvilassa, mutta pistää se korvaan jos ei vaikka omasta pöydästä lähtiessä vieraat kiitä. Ja siis kaikki kiittää, oma väkikin aina, mies mukaan lukien.

Sori ap en osaa kyllä varsinaisesti auttaa..

Meidän uusperheessä etälapsille on myös pitänyt opettaa mm. kiittäminen, omien tiskien ja roskien poislaitto, käsien pesu vessakäynnillä, hampaiden pesu ja paljon muuta, mitä normaalisti pitäisi olla ihan päivänselvää.
Siitä ei kyllä ole hajuakaan, onko opit menneet perille myös meidän kodin ulkopuolella, mutta ainakaan eivät mummoaan kiitä, ellei iskä erikseen huomauta.

Ap tuumaili, että ei kai peli ole menetetty? Eiköhän kaikki kasvatuksen tukeminen ole aina kotiin päin. Ainakin itse haluan uskoa niin :)

Sivistynyt ja hyväkäytöksinen ihminen käyttäytyy itse kauniisti ja antaa näin kaunii nesimerkin lapsilleen.
ei niin, että vaatii ja kyttää muiden käytöstä. lapsi oppii esimerkistä. kun hänelle ollaan hyviä, hänkin on.
vaatiminen tuo vaan uhmaa.
nämä uusperheet ovat kyllä piruja niille vanhemmille lapsille. Lapsi kaipaa hyväksyntää, ei sitä että joku kulkee perässä haukkumassa ja kyttää kiittämisiä.

Jos lapsi ei kiusaa ketään, niin silloin esimerkillä on paras kasvattava voima.

toivottavasti ette ilkeiden kusipäisten kakaroidenne nähden komenna näitä kiittämisiä. koska kakara sen kyllä huomaa, ja luulee olevansa parempi kuin nämä miehen aiemmat lapset.

Joo, noihan sitä aina ajattelee, että omia ja kavereiden lapsia kehutaan ja muut on kamalia. No, ne kersat eivät osaa edes tervehtiä, eivät vanhempiaan tai kavereitaankaan, vieraista puhumattakaan. Tuttavani on muuten mies, joten on tosiaan oletettavaa, että hänen ja exänsä lapset ovat äitinsä silmissä hienoja :). Siitä se kenkä just puristaa. Tuttavani yrittää saada lapsensa ruotuun, koska on kokenut tilanteen hyvin kauan kiusallisena. Kiitos asiallisille vastaajille.