Lasten kavereiden kyläilystä ja hysteerisistä äideistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täh??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täh??

Vieras
Onko tää joku nykytrendi että vanhemmat höösää lastensa kaverisuhteita? Omassa lapsuudessa ja vielä noitten vanhempien lastenkin kanssa lapset on ite tutustuneet keskenään (kerhossa, puistossa, koulussa...) ja kun oli ikää tullut riittävästi niin sitten oltiin oven raossa hakemassa sitä tai tätä kaveria ulos. Lasten kavereiden vanhemmat tunnetaan kyllä päällisin puolin, muttei niiden kanssa sentään iltaa istuta ja aikaa vietetä.

Mutta nyt sit tän nuorimmaisen kanssa (1 lk). Mulle tulee tekstareita ja jopa fb-viestejä mammoilta, että voisiko se teidän pirkkoliisa leikkiä meidän reijapauliinan kanssa huomenna klo 12-12.30? Ja siis en tunne näitä tyyppejä, ovat lapsen luokkakavereiden tai puistotuttujen vanhempia, jotka vaan on ettineet mun tietoni jostain lävestä. Sitten se reijapauliina saatetaan tohon meiän ovelle vaikka välimatkaa on 100m ja äityli jää siihen ovenrakoon kujertamaan ja noi vierailuajat tosiaan määritellään tolleen että leikkiaikaa jää max tunti. WTF?? Eikö ne mukulat voi ite koulussa sopia kyläilyjä, tarvitaanko siinä äitejä välissä?? Ja jos kouluun osataan kulkea niin kai nyt kilometrin säteellä asuvalle kaverillekin sitten?

Tähänhän se on mennyt, ikävä kyllä. Ja ehkä kaikkein pahinta on se, että nää hysteerikköäidit menevät niihin lasten pieniin kinoihin mukaan... Sitten otetaan hiiltyneenä yhteyttä lapsen kaverin äitiin tyyliin "Teidän Kauhu-Krista sanoi meidän Pulu-Pietaria tyhmäksi." :D

Tota se on! Mä olen aivan ahidstunut meidän ekaluokkalaisen kaverikuvioista. Yksi sun toinen äiti ja isi ottaa yhteyttä ja yrittää sopia tapaamisia, ei meillä ole aikaa nähdä sitä tuntia montaa kertaa viikossa, kun on muukin elämä. Lapset näkevät koulussa ja iltapäiväkerhossa, eikö se riitä.

No mulle tulee mieleen että se lapsi on halunnut itse mennä sinne kaverille ja vanhempi ei oikein tiedä että sopiiko se kun ei niitä vanhempiakaan tunneta. Ja saattamiseen liittyy varmaan juurikin se että halutaan nähdä se vanhempi kasvotusten. Onko se nyt niin kamalaa? Tosin en mä ymmärrä tuollaista ajan määrittelyä. Mutta en mä ymmärrä ap:n jotenkin halveksivaa asennettakaan, luuletko olevas ite jotenkin parempi?

Muutimme pienemmälle paikkakunnalle kesken eka luokan. Äitini sopi naapurin äidin kanssa, että heidän saman ikäinen tyttö kävelee minun kanssa kouluun. Olin vähän kitukasvuienn ja pienikokoinen, oli jo liikenteen puolesta turvallisempaa kävellä yhdessä kuin yksin. Ja en tuntenut siis ketään.
Muuten ei vanhemmat tietääkseni sekoilleet, tai ainakaan omani. Ei suosittu ketään tai syrjitty ketään. Luotettiin siihen omaan lapseen, että osaa valita viisaasti. Tuli turvallinen olo, kun vanhemmat olivat reiluja kaikkia kohtaan.

Muutimme pienemmälle paikkakunnalle kesken eka luokan. Äitini sopi naapurin äidin kanssa, että heidän saman ikäinen tyttö kävelee minun kanssa kouluun. Olin vähän kitukasvuienn ja pienikokoinen, oli jo liikenteen puolesta turvallisempaa kävellä yhdessä kuin yksin. Ja en tuntenut siis ketään.
Muuten ei vanhemmat tietääkseni sekoilleet, tai ainakaan omani. Ei suosittu ketään tai syrjitty ketään. Luotettiin siihen omaan lapseen, että osaa valita viisaasti. Tuli turvallinen olo, kun vanhemmat olivat reiluja kaikkia kohtaan.

siis vanhemmat eivät yrittäneet järkkäillä treffejä kenenkään lapsen kanssa vaan ihan itse piti. Ja ketään ei yritetty jättää ulos.
Paitsi uskovaisen perheen lapset eivät kyllä oikein saaneet olla kenenkään kanssa, kaikissa oli jotain vikaa. Mutta tasapuolista tuokin.

Joo, tää on sitten vielä oma lukunsa että niihin lasten kaverisuhteisiin yritetään vaikuttaa ja osallistutaan suorastaan siihen toimintaan. Tiedän että tällä alueella muutama vanhempi (ne on muuten aina äitejä) "varailee" lapselleen leikkikavereita joka päivälle, ettei murulla vaan olis tylsää eikä jäisi porukoiden ulkopuolelle. Siis eräskin äiti laittaa näitä kyläilytekstareita maanantaiksi mulle, tiistaiksi liisalle, keskiviikoksi siirille jne.

Mielestäni on ihan ok ja jopa suotavaa sopia kyläilyistä vanhempien kesken, kun kyseessä on alle kouluikäinen lapsi.

Koululaiset sen sijaan voisivat sopia asioita keskenään enemmän, vaikka toki minusta pitää vanhemmilta kysyä, sopiiko kyläilemään tulla. Pihalle voi toki hakea aina. Omani täytyy tosin kertoa, mihin menee kavereiden kanssa, jos menee omasta pihasta pois. Minun on aina tiedettävä, missä ekaluokkalaiseni on.

En pidä siitä, että 7-vuotiaat harhailevat meidän kulmilla ilman sen kummempaa päämäärää, kotiintuloaikoja tai rajoja. Tästä on koitunut useita ongelmia ja tyhmyyden tekemisiä.

Meillä ei kyllä kauheasti iltaisin olla kavereiden luokse edes menossa. Iltapäiväkerhon ja harrastusten jälkeen klo 19 aikaan alkaa olla jo vilkkaimmaltakin kaverilta takki niin tyhjä, että haluaa vain rauhoittua. Ja kun harrastusiltaa ei ole, on kivaa viettää rauhassa aikaa perheen kanssa.

[QUOTE="vieras";29091191]Mielestäni on ihan ok ja jopa suotavaa sopia kyläilyistä vanhempien kesken, kun kyseessä on alle kouluikäinen lapsi.

Koululaiset sen sijaan voisivat sopia asioita keskenään enemmän, vaikka toki minusta pitää vanhemmilta kysyä, sopiiko kyläilemään tulla. Pihalle voi toki hakea aina. Omani täytyy tosin kertoa, mihin menee kavereiden kanssa, jos menee omasta pihasta pois. Minun on aina tiedettävä, missä ekaluokkalaiseni on.

En pidä siitä, että 7-vuotiaat harhailevat meidän kulmilla ilman sen kummempaa päämäärää, kotiintuloaikoja tai rajoja. Tästä on koitunut useita ongelmia ja tyhmyyden tekemisiä.

Meillä ei kyllä kauheasti iltaisin olla kavereiden luokse edes menossa. Iltapäiväkerhon ja harrastusten jälkeen klo 19 aikaan alkaa olla jo vilkkaimmaltakin kaverilta takki niin tyhjä, että haluaa vain rauhoittua. Ja kun harrastusiltaa ei ole, on kivaa viettää rauhassa aikaa perheen kanssa.[/QUOTE]

Totta tämäkin.

[QUOTE="alkup.";29091166]Joo, tää on sitten vielä oma lukunsa että niihin lasten kaverisuhteisiin yritetään vaikuttaa ja osallistutaan suorastaan siihen toimintaan. Tiedän että tällä alueella muutama vanhempi (ne on muuten aina äitejä) "varailee" lapselleen leikkikavereita joka päivälle, ettei murulla vaan olis tylsää eikä jäisi porukoiden ulkopuolelle. Siis eräskin äiti laittaa näitä kyläilytekstareita maanantaiksi mulle, tiistaiksi liisalle, keskiviikoksi siirille jne.[/QUOTE]

Mitenkä sä voit tietää muiden asioita ja tekstareita noin paljon? Mun mielestä se vasta kummallista on.. paitsi ellet ole pahin juoruämmä hiekkalaatikolta...

[QUOTE="hmm";29091224]Mitenkä sä voit tietää muiden asioita ja tekstareita noin paljon? Mun mielestä se vasta kummallista on.. paitsi ellet ole pahin juoruämmä hiekkalaatikolta...[/QUOTE]

No ihan siten, etten ole ainut vanhempi joka tätä asiaa ihmettelee. Tunnen kaikki naapuruston perheet ja useamman heidän kanssa on tullut päiviteltyä samaa asiaa. Hiekkalaatikon reunalla mun ei ole tarvinnut enää muutamaan vuoteen istua.

[QUOTE="alkup.";29091236]No ihan siten, etten ole ainut vanhempi joka tätä asiaa ihmettelee. Tunnen kaikki naapuruston perheet ja useamman heidän kanssa on tullut päiviteltyä samaa asiaa. Hiekkalaatikon reunalla mun ei ole tarvinnut enää muutamaan vuoteen istua.[/QUOTE]

Ehkä se on ihan hyvä tuollaisessa ympäristössä valvoakin missä slummiperheissä lapset kulkee. Ei kuulosta järin järkevältä touhulta eikä terveeltä kasvuympäristöltä.

[QUOTE="hmm";29091243]Ehkä se on ihan hyvä tuollaisessa ympäristössä valvoakin missä slummiperheissä lapset kulkee. Ei kuulosta järin järkevältä touhulta eikä terveeltä kasvuympäristöltä.[/QUOTE]

:laugh: :laugh: :laugh:

Ok sitten...

Alkuperäinen kirjoittaja täh??;29091052:
Lasten kavereiden vanhemmat tunnetaan kyllä päällisin puolin, muttei niiden kanssa sentään iltaa istuta ja aikaa vietetä.

Miksi ei, jos ne on mukavia ihmisiä?

No, oikeasti sulla on varmaan muiden vanhempien keskuudessa vähän, köh, kyseenalainen maine, ja ne haluaa ensin varmistaa että sulle varmasti sopii että oma lapsi tulee kylään, ja sitten ne saattaa sen vähän (sun takia) pelokkaan lapsen teille ja samalla tsekkaa, ettet ole mikään Kyöpelinvuoren asukki. Kyllä se siitä, kun huomaavat että olet ihan tavallinen ihminen. Mitä nyt vähän epäsosiaalinen, mutta tavallinen.

luojan kiitos meillä lapset ihan keskenään sopii kyläilyt 2lk ja eskari...eskari saa mennä kavereillee vaan jos ensin kysynyt luvan ja eskarin kaverit saa tulla meille ja vain luvan kanssa(tähä asti osannu lukee jos huiputtaa)!2lk soittaa että menee kaverille jos muistaa,mutta aika hyvin se muistaa =D

No mä tavallaan ymmärrän, sillä itsekin haluan tietää, missä ja millaisten kavereiden kanssa lapseni leikkii. En "hyväksy", että lapsi vaan sanoo, että; "No se on vaan yks "Maija" tuolta noin jostain...". Ja vaikka me asutaan maaseutukaupungissa, niin olen itsekin sen verran hysteerinen kuitenkin, että pelkään kaiken maailman hörhöjä (joita lähistöllä asustelee), pedofiileja ja muita hulluja, että mieluusti vaikka saatan lapsen sitten jollekin pidemmälle asuvalle kaverille, kuin annan hänen kulkea tuolla pitkiä matkoja itsekseen - ainakaan ilta-aikaan. Tuohon lähitaloihin saa kyllä mennä. Plus tietenkin ihan liikenneturvallisuudenkin takia. Täällä ei tiettävästi ole pedoja (enää) tai ketään lasta koskaan kaapattu tai muuta vastaavaa, mutta mistä tästä nykymaailmasta tietää, kun niitä tuntuu olevan vähän joka paikassa jatkuvasti... Enkä kyllä halua, että lapseni on se ensimmäinenkään tapaus. Ja sitten, kun tuo lapsi on vieläkovasti luottavainen ihmisten suhteen ja rohkea, joten jollekin hullulle hän olis varmaan äärettömän helppo tapaus. Eli mielummin, että aikuisetkin välillä niitä kyläilyjä vähän ainakin varmistelisi, kun että ei välitetä ollenkaan missä lapsi kulkee. Niitäkin on nähty riittämiin. Yksikin eskari-ikäinen lapsi tokas mulle, kun kyselin, että tietääkö hänen vanhempansa, että hän on täällä että "Ei meillä lapsilla kato ole mitään hätää, kun meillä on kännykkä...". Just joo, se kännykäpä kovasti suojaa jos joku pedo haluaa kimppuun käydä. :( Että sitten on tosiaan tämä toinen ääripää vanhemmista, jotka tuon taivaallista välittää, missä se tenava vipeltää ja kenen kanssa.

Tuota taas en ymmärrä minäkään, että "varataan" jotain kyläilyaikoja joka päivälle aikuisten mieltymysten / jonkun "piirien" mukaan....

Minun lapsuudessa kyllä sovein ihan itse kavereiden kanssa kyläilyt koulussa. Kotiin mennessä sitten kysyin vanhemmilta luvan että saako se tulla tänne tai mä mennä sinne, jos ei sopinut niin sitten itse soitin kaverille että ei se nyt sovikaan. Joskus saatettiin suoraan koulustakin mennä kaverille, josta soitin kotiin että saanko olla täällä sen tykönä, sain kotiintuloajan ja olin. Miks asioista pitää tehdä niin vaikeita?

Minun lapsuudessa kyllä sovein ihan itse kavereiden kanssa kyläilyt koulussa. Kotiin mennessä sitten kysyin vanhemmilta luvan että saako se tulla tänne tai mä mennä sinne, jos ei sopinut niin sitten itse soitin kaverille että ei se nyt sovikaan. Joskus saatettiin suoraan koulustakin mennä kaverille, josta soitin kotiin että saanko olla täällä sen tykönä, sain kotiintuloajan ja olin. Miks asioista pitää tehdä niin vaikeita?

Hallelujaa ja aamen. Näköjään osa täälläkin pitää tämmöstä maalaisjärkisyyttä hulluna ja friikkinä, kuten noi joiden mielestä mä asun slummissa ja olen epäsosiaalinen kyöpelinvuoren akka. :D Mutta sallin heille mielipiteensä, koska toisaalta päivittelenhän mä itsekin täällä näitä omasta näkökulmastani vinksahtaneita.

Mutta tosiaan, elämästään saa juuri niin vaikean kuin itse haluaa. Mä en ole halunnut, siksi kai mulla onkin niin helppo ja mukava elämä. ;)

minulla on erityislapsi, ja kyllä mä usein sovin itse niiden kavereiden kans milloin meille voi tullaja miloin ei. meille kun ei tulla kylään silloin kun en oo kotona ja haluan että sinne mihin poika menee on vanhempi kotona. enkä ole mielestäni hysteerinen. halua vain varmistaa, että eivät pääse tekemään tyhmyyksiä.

Miksi ei, jos ne on mukavia ihmisiä?

No, oikeasti sulla on varmaan muiden vanhempien keskuudessa vähän, köh, kyseenalainen maine, ja ne haluaa ensin varmistaa että sulle varmasti sopii että oma lapsi tulee kylään, ja sitten ne saattaa sen vähän (sun takia) pelokkaan lapsen teille ja samalla tsekkaa, ettet ole mikään Kyöpelinvuoren asukki. Kyllä se siitä, kun huomaavat että olet ihan tavallinen ihminen. Mitä nyt vähän epäsosiaalinen, mutta tavallinen.

Miksi ihmeessä pitäisi olla sosiaalinen lapsen kaverien vanhemmille? Harvalla aikaa tarpeeksi edes omille läheisille. Tottakai puheväleis ja tietää kenen kans lapsi liikkuu, se on eri asia taas.

Yhteistyössä