- mitkä on mielestäsi 3 tärkeintä asiaa kasvatuksessa?
- johdonmukaisuus, sydän+syli, kunnioitus
- mitä asioita et hyväksy kasvatuksessa ?
- väkivalta henk+fyys, suorituskeskeisyys, vertaaminen toisiin ihmisiin...
- missä asioissa annat helpoiten periksi ?
- monissa asioissa, en ole kovin johdonmukainen. Kiukkuamalla ei saa mitään. Ja en lahjo mun mielestä normaaleissa elämään kuuluvissa asioissa, esim. pukeminen, nukkumaanmeneminen, hampaiden pesu...Jossain muussa tilanteessa saatan sortua moiseen
- missä asioissa olet ehdoton ?
- ruokarauha, sylirauha, ärripurrirauha
- mikä on haastavinta vanhemmuudessa?
- Melkeinpä kaikki. Varsinkin kun on ollut aina yksin lasten kanssa eikä ole ollut sitä toista osapuolta jonka kanssa asioista keskustella ja mietiskellä. Pitkään otin oppia ystävältäni kunnes tajusin, että moni asia mitä hän tekee on mun mielestä aivan päin peetä.
Mutta haastavaa on työntää omat murheet ja ajoittain pahana vellova masennus taka-alalle ja ajateltava kuinka paljon olen saanut ihanuutta osakseni lasteni myötä.
Myös hurja riittämättömyyden tunne vaivaa ajoittain. Ja se kun tuntuu et tarvitsisin omaa aikaa enemmän kuin saan, vaikka sitäkin toki löytyy. Ja tuottaa tiettyä hankaluutta olla aina "antamassa" jotain. Joskus toivois et vois vaan sanoa et : Pyydä isältäs....
- mikä on parasta vanhemmuudessa ?
- Parasta...hmmm..
No, onhan se ihanaa kun saa jonkun asian ihanasti puhumalla menemään perille. Ja sitä kun pieni ihminen sanoo rakastavansa minuu. Ja se kun lapsi nauttii itsestään ja onnistumisestaan. Ja pieni kiukkupussikin sulattaa sydämen. Oih, taitaa mennä asian vierestä hiukan. Mutta kyllä mä joskus oon ylpeä kun lasteni kanssa vaikka kadulla tallaan ja ne mennä hömpöttää, jututtaa ihmisiä ja laulaa kuorossa.