Lasten kasvatus (gallup)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Koska aina kuulee, kuinka nykyisin vanhemmuus on monella hukassa ajattelin laittaa pystyyn kyselyn. Uskon kuitenkin, että suurimmalla osalla se ei ole hukassa :)

- mitkä on mielestäsi 3 tärkeintä asiaa kasvatuksessa?
- mitä asioita et hyväksy kasvatuksessa ?
- missä asioissa annat helpoiten periksi ?
- missä asioissa olet ehdoton ?
- mikä on haastavinta vanhemmuudessa?
- mikä on parasta vanhemmuudessa ?

Kiitos, jos jaksatte vastailla.

Minäpä vastaan, vaikka en olekaan kenenkään vanhempi, mutta olen hoitanut aika paljon lapsia. :)

- turvallisuus, säännönmukaisuus, rakkaus

- lasten väheksyminen, henkinen tai fyysinen väkivalta

- en missään

- sovituissa säännöissä pitää pysyä, mutta niistä pitää pystyä myös neuvottelemaan lasten kanssa

- säännöissä pysyminen :)

- lapset ovat hauskoja kun eivät tappele tai marmata :)

- Se että lapsi oppii tekemään valintoja ja perustelemaan valintansa
se että lapsi kohtelee toisia ihmisiä ja itseään kunnioittavasti
se, että lapsi kokee olevansa turvassa ja rakastettu

- En hyväksy nöyryyttämistä, fyysistä kurittamista, vanhempien (aikuisten) diktaattorimaisuutta enkä epäjohdonmukaisuutta

-Lapsen vaatevalinnoissa

-Toisia ihmisiä ei lyödä, potkita tms. Toisia ihmisiä ei nimitellä, haukuta tms. Epäoikeudenmukaisuutta en myöskään hyväksy.

-Se kun lapset riitelee keskenään. Kestän sitä hirveän huonosti ja ärsyynnyn helposti. Se on myös vaikeaa, ettei koskaan menettäis hermojaan. Kamalinta on myös se, kun lapsi suree. Oli se sitten oikeaa tai kuviteltua surua niin sen kohtaaminen on sydäntä raastavaa.

-Se kun unenlämpöinen lapsi tulee aamulla ja sanoo että äiti on ihanuus. Tai kun nukkumaan menevä lapsi tulee halaamaan ja sanoo, että minä rakastan sinua äiti. Kieltämättä myös se, kun lasta ihaillaan tai hänen käytöstään kiitetään. Silloin pakahtuu äidin sydän onnesta ja kiitollisuudesta.

- johdonmukaisuus, sydän+syli, kunnioitus

- väkivalta henk+fyys, suorituskeskeisyys, vertaaminen toisiin ihmisiin...

- monissa asioissa, en ole kovin johdonmukainen. Kiukkuamalla ei saa mitään. Ja en lahjo mun mielestä normaaleissa elämään kuuluvissa asioissa, esim. pukeminen, nukkumaanmeneminen, hampaiden pesu...Jossain muussa tilanteessa saatan sortua moiseen ;)

- ruokarauha, sylirauha, ärripurrirauha

- Melkeinpä kaikki. Varsinkin kun on ollut aina yksin lasten kanssa eikä ole ollut sitä toista osapuolta jonka kanssa asioista keskustella ja mietiskellä. Pitkään otin oppia ystävältäni kunnes tajusin, että moni asia mitä hän tekee on mun mielestä aivan päin peetä.
Mutta haastavaa on työntää omat murheet ja ajoittain pahana vellova masennus taka-alalle ja ajateltava kuinka paljon olen saanut ihanuutta osakseni lasteni myötä.
Myös hurja riittämättömyyden tunne vaivaa ajoittain. Ja se kun tuntuu et tarvitsisin omaa aikaa enemmän kuin saan, vaikka sitäkin toki löytyy. Ja tuottaa tiettyä hankaluutta olla aina "antamassa" jotain. Joskus toivois et vois vaan sanoa et : Pyydä isältäs....

- Parasta...hmmm..
No, onhan se ihanaa kun saa jonkun asian ihanasti puhumalla menemään perille. Ja sitä kun pieni ihminen sanoo rakastavansa minuu. Ja se kun lapsi nauttii itsestään ja onnistumisestaan. Ja pieni kiukkupussikin sulattaa sydämen. Oih, taitaa mennä asian vierestä hiukan. Mutta kyllä mä joskus oon ylpeä kun lasteni kanssa vaikka kadulla tallaan ja ne mennä hömpöttää, jututtaa ihmisiä ja laulaa kuorossa.

- mitkä on mielestäsi 3 tärkeintä asiaa kasvatuksessa? - rakkaus, rajat, keskusteleminen
- mitä asioita et hyväksy kasvatuksessa ? - lahjontaa, uhkailua, kiristystä
- missä asioissa annat helpoiten periksi ? - niissä, joissa olen ollut osittain väärässä
- missä asioissa olet ehdoton ? - todistuksen tärkein numero on käytös
- mikä on haastavinta vanhemmuudessa? - äipän pinnan kärtsääminen
- mikä on parasta vanhemmuudessa ? - lapsi on elämäni ainoa hieno suoritus

Rakkaus, lapsen kunnioitus ja aikuisena oleminen
Fyysistä kuritusta, lapsen totaalista ylikävelyä (autoritäärisyyttä)
Arjen rytmit (nukkumaanmenoajat jne.)
Toisia ihmisiä täytyy kunnioittaa ja arvostaa (ei saa satuttaa, valehdella ym.)
Johdonmukaisesti toimiminen ja rytmien noudattaminen.
Se, kun lapsi kertoo kuinka paljon rakastaa ja sanoo maailman parhaaksi äidiksi. Lasten kanssa touhuaminen (leikkiminen, pelaaminen, askartelu...) on myös yksi parhaista asioista mitä on olemassa :)

Yhteistyössä