Lasten kanssa junassa matkustaneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Junalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Junalle

Vieras
Hei
Ensi kertaa lasten kanssa junalla mummolaan menossa. Lähden yksin 3v, 5v ja 6v lapseni kanssa matkustamaan junalla.
Vr:n sivuilta katselin perhelippua. Tuollahan saa yksi lapsi istumapaikan ja 2 menee sylissä. Ymmärsinkö oikein? Mutta ilmoitetaanko lasten oikea lukumäärä perhelippua varetessa vain silloin kun halutaan heille istumapaikat? vai eikö heitä tarvitse ilmoittaa mitenkään? Hinta pomppaa jos kaikki ilmoittaa. Eikö vr pidä lukua siitä montako matkustajaa junassa on... tyhmiä varmaan kyselen. Vai pitääkö lippu varata jotenkin muuten kuin netin kautta.

Kiitos jos joku osaa vastata. Itse en vr:n sivuilta vastausta löytänyt.

Moikka,

Normaalisti 6-vuotiaan pitää ostaa oma lippu, juniorilippu. PErhelipulla siis tämän 6-vuotiaan lipun ja situmapaikan saa ilmaiseksi jos aikuinen maksaa normaalin hinnan. 3- ja 5-vuotiaat matkustavat ilmaiseksi, jos heille ei osta omaa paikkaa. Itsellä on vain yksi lapsi matkassa, joten otan aina riskin, että koko matka mennään muksu sylissä. Jos siis haluaa varmistua siitä, että kaikille on istumapaikka, pitää ostaa juniorilippu pienemmillekin. Ilmeisesti VR:ää ei kiinnosta matkustajien lukumäärä.

Mä ehdottaisin sinulle että kysyisit onko perhehytissä vapaata.. siel sais lapset leikkiä + liikkua vapaammin

http://www.vr.fi/fin/palvelut/palvelut_junissa/lasten_leikkitilat_ja_perhehytit.shtml

Hei
Ensi kertaa lasten kanssa junalla mummolaan menossa. Lähden yksin 3v, 5v ja 6v lapseni kanssa matkustamaan junalla.
Vr:n sivuilta katselin perhelippua. Tuollahan saa yksi lapsi istumapaikan ja 2 menee sylissä. Ymmärsinkö oikein? Mutta ilmoitetaanko lasten oikea lukumäärä perhelippua varetessa vain silloin kun halutaan heille istumapaikat? vai eikö heitä tarvitse ilmoittaa mitenkään? Hinta pomppaa jos kaikki ilmoittaa. Eikö vr pidä lukua siitä montako matkustajaa junassa on... tyhmiä varmaan kyselen. Vai pitääkö lippu varata jotenkin muuten kuin netin kautta.

Kiitos jos joku osaa vastata. Itse en vr:n sivuilta vastausta löytänyt.

Jos haluat 25% alennuksen, varaa matka netissä viim.7vrk ennen matkalle lähtöä. Mä olen matkustanut kahden lapsen kanssa ja aina olemme olleet siellä yläkerrassa leikkivaunussa. Meidän paikat on lähes koko matkan tyhjänä koska muksut puuhailee kokoajan leikkipaikalla ja itse istun siinä lähellä olevilla tyhjillä paikoilla tai mukana leikkipaikalla. Muistaakseni niitä alle 6-vuotiaita ei tarvitse ilmoittaa ja viimeksi ostaessani sen alennuslipun, ostin vain aikuisen lipun. Paikkatoive oli sitten leikkipaikan vierestä.

[QUOTE="Kaisa";22302365]Mä ehdottaisin sinulle että kysyisit onko perhehytissä vapaata.. siel sais lapset leikkiä + liikkua vapaammin

Lasten leikkitilat ja perhehytit - VR[/QUOTE]

Perhehytissä matkustin kerran ja se oli ihan typerä. En enää mene sinne koska ei siellä ole paljoa mitään tekemistä isoille lapsille. Yläkerran leikkivaunu palvelee yli 3-vuotiaita paljon paremmin kuin perhehytti, se on sitten taas vauvaperheelle hyvä kun saa oman rauhan!

Ja perhehytissä on vielä sellanen juttu, että jos ei ole omalle porukalle varattu kaikkea neljää paikkaa, sinne voi tulla muitakin. Meillä viime reissulla oli vain kolme paikkaa perhehytistä varattu (ja meitä oli siis neljä) ja hyttiin tuli vielä äiti vauvan kanssa. Ahdasta siis oli.

Etenkin jos on pienempiä lapsia joiden perään on vielä katsottava, leikkivaunussa on kätevä olla kun itsekin pääsee istumaan sinne lähelle. (Tietenkin jos ei ole noin kymmentä muuta vanhempaa samalla oletuksella liikkeellä.)

Mä matkustin perhehytissä kesällä kahden lapsen 3v:n ja 6v:n kanssa ja oli tosi hyvä tuo perhehytti, koska lapset viihty parin tunnin matkan oikeastaan vaan siinä hytissä, kun oli evästä ja muutama oma lelu mukana. Muutaman kerran käytiin yläkerrassa, mutta ei se leikkipaikka enää oikein jaksa kiinnostaa meidän lapsia, koska ollaan aika monta kertaa menty pidempi matka Hki-Kajaani ja leikkipaikka on koluttu läpikotaisin. Leikkivaunussa on yleensä myöa aika rauhatonta joten jos omaa rauhaa kaipaa, niin perhehytti on tosi hyvä vaihtoehto.

Perhelipun voi varata netin kautta omasta osiostaan ja kun olet yksin, niin joudut maksamaan kahdesta lapsesta puolihinnan, mikäli haluat heille istumapaikat. Mulla ei ollu kesällä kun toiselle lapselle istumapaikka, mutta perhehyttiin ei tullu muita meidän lisäksi, joten ruhtinalliset oli oltavat yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Pidemmillä matkoilla (yli 3 tuntia) kannattaa kyllä varata istumapaikat kaikille lapsillekin, niin on mukavampaa.

Kiitos vastauksista. Sainkin kysymyksiini mukavasti vastauksia. Me lähdemme lasten kanssa joulukuun alussa kuopiosta lappeenrantaan. Nyt vain mietittävä sitten tuo istumapaikka juttu, perhehytti vai leikkipaikan läheisyys =)

Enhottomasti leikkitilan läheisyyteen!

Sillon kun esikoinen oli ihan pieni niin matkustettiin aina perhehytissä ja se olikin kiva kun sielä oli rauhallisempaa ja sai vauvan helpommin esim nukkumaan kun meluisassa isossa tilassa.
Mutta nykyään kun esikoinen (ja kuopuskin jo) vaatii tekemistä junamatkan ajaksi niin ehdottomasti otetaan aina paikat leikkitilan läheisyyteen. ja jos paikkoja ei ole, niin asennoidutaan siihen että sielä leikkitilassa silti hengaillaan. Välillä koitettiin 2+ vuotiaan kanssa matkustaa vielä perhehytissä, mutta laöpsi halusi vaan mennä kokoajan leikkimään leikkitilaan, joten perhehytti osottautui tarpeettomaksi.

ja jos teillä matka ei osu mihinkään ruuhka aikaan (esim jos lomat juuri on alkamassa niin taatusti on ruuhkaa junassa) niin varmaan ottaisin rikin ja lähtisin kahdella istumapaikalla. Hätätapauksessa penkille kyllä mahtuu aikuinen ja 2 lasta vieretysten ja yksi sitten syliin. Ja me ollaan joitain kertoja matkustettu Parkano-Tampere väli lasten kanssa (lapset siis 4v ja 1½v) ilman istumapaikkoja, tosin tuo on kyllä lyhyt väli että sen menee miten tahansa.

Yhteistyössä