Lasten hiuksia ei todellakaan tarvitse pestä shampoolla!

• Viestiketjun aloittaja aliisa hill
  • Ensimmäinen viesti
Meillä ei kummankaan hiuksia pesty vauvana, vasta joskus leikki-ikäisenä alkoi selkeästi kaivata ihan shampoopesua, pelkällä vedellä ei tullut enää puhdasta.

Voisin kuvitella, että joillain on luonnostaan niin vähäinen talineritys, ettei pesuaineita tarvitse. Toiset todellakin tarvitsevat...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsillekin on olemassa luomuvaihtoehtoja, kuten aikuisillekin. Pesen niillä. Ei tarvitse kemikaaleista huolehtia..
No ei ne luomutuotteet aina oo kemikaalittomia, itse asiassa en ole vielä löytänyt yhtään nestemäistä shampoota joka ei sisällä kemikaalia "sodium lauryl sulfate" mikä on pesuaineiden pesevä kemikaali. Ainoat joka ei sisällä kyseistä ainetta on palashampoot- ja saippuat, omat oon ostanu vihreän kosmetiikan nettisivuilta...

Eli kannattaa lukea tuotteen sisältö ennenku luulee ettei tuote sisällä mitää kemikaaleja!
Niin ja se on kumma ku mulle ei ainakaan sovi mikään luonnonkosmetiikka, naama kokeilujen jälkeen heti ihottumalla, ja ripsarista lähtee näkö. "Pahoja" kemikaaleja käytettäessä ei koskaan ongelmaa

utelias
Meillä ei kukaan perheestä pese shampoolla. Kaikilla meillä on pitkät hiukset, paitsi vauvalla. Puolella porukasta myös luonnonkiharat. Kaikkien meidän hiuksia kehutaan ja jopa tullaan nuuhkimaan :D (käytän aromaattisia öljyjä hiustenhoitosuihkeessa)
Kerrotko lisää noista suihkeista?

vieras x
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Meillä ei kukaan perheestä pese shampoolla. Kaikilla meillä on pitkät hiukset, paitsi vauvalla. Puolella porukasta myös luonnonkiharat. Kaikkien meidän hiuksia kehutaan ja jopa tullaan nuuhkimaan :D (käytän aromaattisia öljyjä hiustenhoitosuihkeessa)
Samoin minua kiinnostaisi, miten hoidat hiuksiasi.

Itse en käytä lainkaan shampoota, vaan pesen hiukseni hoitoaineella. Homma toimii mainiosti niin kauan, kun kaikki hiustuotteet ovat silikonittomia (silikonin poisto vaatisi järeämpiä aineita).

VIERAS
Minä pesen hiukseni vedellä ja "hoitoaineena" käytän etikkaa. Joskus käytän soodaa, jos on tukka erityisen likainen. Hajusta en tiedä, mutta päänahkani ja hiukseni voivat nykyään paremmin. Lapseni pesen vedellä ja kylpysuolalla, jossa on suolaa, soodaa ja muutamia mineraalisuoloja. Ihan puhtaalta lapsi vaikuttaa, mutta pitänee sitten kysyä joltakin, että haiseeko lapsi sittenkin... :D

pakko mainostaa mun lempparishampoota...kotimainen, 100% kasviperäinen ja luontoon 100%sti ja nopeasti hajoava...Löytyy myös muita pesuaineita, pyykinpesuaineita jne.
Mut nuo shampoot ja hoitoaineet on varsinki aivan ihania, en vaihda! Saa ainaki hki:stäruohonjuuresta ja jkl:stä ekolosta.

Sopii siis varmasti lapsillekin, ei ole kemikaaleja :D

http://www.olehyvaluonnontuote.fi/

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Laitan suihkepulloon tislattua vettä, pienen lorauksen glyserolia ja tipoittain eteeristä rosmariini, timjami tmv. öljyä. (aineet apteekista ja luontaistuotekaupasta). Hiusten latvoihin lisään välillä karitevoita tai kookosöljyä. Komeudet selvitellään aitoharjaksisella suorapiikkisellä harjalla, joka hieroo mukavasti päänahkaakin =)

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja voi:
Ihosta ei hiki lähde pelkällä vedellä, ei lapsella eikä aikuisella.
Ihan varmasti lähtee. En itsekään käytä saippuaa vartalon pesuun, eikä haise hiki suihkun jälkeen.
Ootko kysyny joltakulta? oma nenä tottuu äkkiä.
Minäkään en pese saippualla ku kainalot, tissit ja alakerran (ja toisinaan korvat ja naama), ja puhasta tulee. Ei oo kukaan valittanu tai nyrpistelly nenää. :)

Aftasuu
Lapsillekin on olemassa luomuvaihtoehtoja, kuten aikuisillekin. Pesen niillä. Ei tarvitse kemikaaleista huolehtia..
No ei ne luomutuotteet aina oo kemikaalittomia, itse asiassa en ole vielä löytänyt yhtään nestemäistä shampoota joka ei sisällä kemikaalia "sodium lauryl sulfate" mikä on pesuaineiden pesevä kemikaali. Ainoat joka ei sisällä kyseistä ainetta on palashampoot- ja saippuat, omat oon ostanu vihreän kosmetiikan nettisivuilta...

Eli kannattaa lukea tuotteen sisältö ennenku luulee ettei tuote sisällä mitää kemikaaleja!
että lähes kaikki hammastahnat sisältävät tätä "kauheaa pesevää myrkkyä" sodium lauryl sulfatea= natriumlaurylsulfaatti... Eli suuhun voi laittaa muttei hiuksiin, HALOO!!! Aiheuttaa muuten joillekin aftoja.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aftasuu:

että lähes kaikki hammastahnat sisältävät tätä "kauheaa pesevää myrkkyä" sodium lauryl sulfatea= natriumlaurylsulfaatti... Eli suuhun voi laittaa muttei hiuksiin, HALOO!!! Aiheuttaa muuten joillekin aftoja.
En käytä shampoota ENKÄ tavallista kaupan hammastahnaa. Todellakin aiheuttaa aftoja eikä ole mikään hellävarainen pesevä aine :(

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvin ollaan pärjätty:
3000v sitten esi-isämme(ja äitimme varsinkin) eivät tarvinneet shampoota, hajuvettä, meikkiä, hammasharjaa/tahnaa, kynsinleikkuria, kalsareita, Veet karvanpoistoainetta,,
Hahhahhahah, älä naurata.

"Ensimmäinen arkeologinen todiste kosmetiikan käytöstä on muinaisesta Egyptistä noin 4000 eaa. Muinaiset kreikkalaiset ja roomalaiset käyttivät myös kosmetiikkaa. Roomalaiset ja muinaiset egyptiläiset käyttivät kosmetiikassa elohopeaa ja lyijyä. Länsimaissa kosmetiikkaa käytettiin läpi keskiajan. Niiden käyttö rajoittui keskiajalla ylemmän yhteiskuntaluokkaan. Kosmetiikkaa käytettiin myös Persiassa. Islamin nousun jälkeen kosmetiikan käyttöä rajoitettiin joissakin tapauksissa, vaikka islam ei ole asettanut kieltoa kosmetiikan käytölle.

Japanissa geishat värittivät saflorin terälehdistä tehdyillä puikoilla kulmakarvat, silmän reunat ja huulien rajat. Bintsuke-vahapuikot olivat pehmeämpi versio sumo-painijoiden tukkarasvasta, ja niitä käytettiin geishojen meikin perustana. Valkoista tahnaa ja puuteria käytettiin kasvoihin ja kaulaan, poskipunan ääriviivoihin ja silmien kuoppiin ja nenään.

Kosmetiikkatuotteita on käytetty aina uudelle ajalle asti. Joinakin aikoina kosmetiikan käyttöä paheksuttiin. Esimerkiksi 1800-luvulla Englannin kuningatar Viktoria määritteli julkisesti meikkauksen epäkohteliaisuudeksi. Se kuvattiin rahvaanomaiseksi ja joksikin, jota näyttelijät ja prostituoidut käyttivät.

Toisen maailmansodan aikoihin kosmetiikan käyttö levisi kaikkiin kansanluokkiin ja ylemmissä luokissa lähes kaikkiin yhteisöihin."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kosmetiikka

Mutta jos haluat leikkiä keskiajalla elävää rouvaa, niin ala toki kuseksia ojiin, äläkä turhaan peseydy. Sinua saatetaan luulla puistokemistiksi, mutta hyvin silloin keskiajallakin pärjättiin!!

:headwall: :headwall: :headwall:

ap
Alkuperäinen kirjoittaja älyjaväläys:
Alkuperäinen kirjoittaja aliisa hill:
Ihmettelen miksi ihmiset tunkee pieniin lapsiiin jo kemikaaleja!

Kaikki normaali lika ja jopa voi, ruoka, puuro, muta jne lähtevät tukasta ilman shampoota tai muita kemikaaleja.

Lasten tukkaa voi alkaa pesemään shampoolla sitten kun he tulevat murrosikään ja talineritys lisääntyy päänahassa. Siihen asti se o paitsi turhaa myös haitallista (kemikaalikuorma).
Siellä yks lapseton, mistään mitään tietämätön kitisee *huoh*
Itsellä muuten NELJÄ lasta ja on puhtaat hiukset kaikilla.

Murkut pesevät shampoolla, jota ostan luomuna ekokaupasta.

Pikkuisten hiukset tuoksuvat ihanalla iholle, ei tunkkaiselle tai pahalle. Hiukset kiiltää ja ovat ilmavat.

Säälittää kemikaaleilla myrkytetyt lapset.

killi
Alkuperäinen kirjoittaja genre:

Niin ja se on kumma ku mulle ei ainakaan sovi mikään luonnonkosmetiikka, naama kokeilujen jälkeen heti ihottumalla, ja ripsarista lähtee näkö. "Pahoja" kemikaaleja käytettäessä ei koskaan ongelmaa
Kannattaisi kokeilla useampia merkkejä kuin yhtä.

Esim. Dr Hauschka ei sovi monille suomalaisille jostain syystä mutta Weleda ja Provida sekä Lavera käy.

Urtekramilla on hyviä luomumpia shampoita niille jotka haluaa vähentää kemikaalikuormaa lapsen päässä ja iholla.

Tää palsta menee päivä päivältä hullummaksi. Ihmettelen mistä näitä ihmisiä oikein tulee ja miten he uskaltavat ikinä poistua kotoaan, kun maailma on täynnä saasteita, kemikaaleja ja bakteereja kantavia vieraita ihmisiä. Joo, kaikki vanhemmat haluavat lastensa parasta, mutta tällä palstalla se on mennyt överiksi jo kauan sitten...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Tää palsta menee päivä päivältä hullummaksi. Ihmettelen mistä näitä ihmisiä oikein tulee ja miten he uskaltavat ikinä poistua kotoaan, kun maailma on täynnä saasteita, kemikaaleja ja bakteereja kantavia vieraita ihmisiä. Joo, kaikki vanhemmat haluavat lastensa parasta, mutta tällä palstalla se on mennyt överiksi jo kauan sitten...
Tietoisuus kemikaaleista on lissäntynyt. Se on hyvä asia.

Meidät ympäröi joka päivä saateet, palosuoja-aineet huonekaluissa, vaatteissa, säilöntäaineet, lisäaineet...

Kyllä kotoa uskaltaa lähteä eikä kaikkiin kemikaaleihin voi vaikuttaa, mutta miksei vaikuttaisi niihin joihin voi?????!!!!

Onko se niin paljon helpompaa olla välinpitämätön ja samalla myrkyttää omat lapsensa?

Allergioita, astmaa, kasvaimia, vatsaonglemia, erilaisia syndroomia, suvunjatkumiskyvyttömyyttä...Lista on loputon mitä nuo kemikaalit aiheúttaa!

On hyvä että teitoisuus ja keskustelu on lisääntynyt.

Mitä tulee bakteereihin, nehän ovat hyvä juttu. Ellei olisi bakteereja ihmisessä, ihminen ei pystyisi elämään täällä.

Yhteistyössä